Santa Cruz Hightower - The tråd

Jaha då var man med i denna klubben då. Hämtade ut den igår och har bara hunnit med en sväng med lillgrabben för att tuna in den hyfsat, hoppas hinna med en sväng själv senars för att bomba på lite mer. Känns som en kul cykel som inbjuder till mycket lek, återstår att se om jag är hyfsat snabb på den också ?

Bilagor

Måste säga att den är grym, körde en Merida One-Twenty 9.8000 CF innan och denna är bättre uppför, nedför och på plattan ??. Tänker du på vevlagret?

AX3L

Aktiv medlem
PeTeR sNaBb sa:
Måste säga att den är grym, körde en Merida One-Twenty 9.8000 CF innan och denna är bättre uppför, nedför och på plattan ??. Tänker du på vevlagret?
Kul! Ja jag har provat rätt många cyklar ändå, men Hightowern jag har inte hittat nån som är så rapp och effektiv och samtidigt äter upp stök så bra.

Nej alla pivotlager. På lite äldre Santa Cruz cyklar inkl första Hightowern satt det vinkelkontakt-lager (tänk styrlager) som skulle dras med lågt moment och justeras ofta. På nyare är det radiella lager som har ett mycket högre moment och förspänningen står sig över tid, men man behöver justera den en gång efter några timmar när allt satt sig. En enkel procedur, men missar man det är det stor risk att man har lagerhaveri snart.

Oki, tack för bra input. Btw verkar som viktangivelsen på SC sida stämmer dåligt, minskulle enl. uppgift väga 12,88kg utan pedaler, jag vägde den med tubeless och gamla 520 pedaler jag hade liggandes till 13,9kg. Visserligen har de säkert angett vikten för en M och jag kör en XL men ändå. Nu skiter jag ifs i vikten bara det känns bra och den håller, snabb är det iaf. ?

mafakka

Ny medlem
Tja,

har en liten issue, pajjade en eker i hellas idag, ska såklart lämna in den men det är lång väntetid. Är det lugnt att köra ändå?
Cykeln är ca 4 veckor 27,5+ och hjulet är just nu lite obalanserat, kommer köra lugnare stig i Fiskartorpet tills det är lagat.

Ingen som har kompetens att laga en eker mot ersättning? Det är Arc 40, del av Hightower C Plus S build.

mafakka

Ny medlem
Låter ju grymt, jag håller till i Sthlm, bor du i närheten?
Saxat från SCs hemsida:

Fälg:Race Face AR 40 27.5 32h
NAV bak: DT 370 12x148 28H
Eker:DT Competition (32)
Nipplar: Sapim Secure Lock AL Silver Nipples (32)

källa:https://www.santacruzbicycles.com/en-US/hightower-my18

jofahjalm

Aktiv medlem
Specen är fel, det står att det är 28 hålsnav och 32 håls fälg. Jag antar att du har 32 ekrar i 3-kors? Det är J-böj inte SP?

Jag finns i Hägersten vid Telefonplan.

AX3L

Aktiv medlem
Annars borde du ju kunna köpa en eker i vilken cykelbutik som helst om inte Jofa har en som passar. Sedan sätter du ett buntband som referens på sadelstaget för att se hur fälgen wobblar, drar i den nya ekern (sätt en tejpbit på den så du vet vilken det är) och drar åt den tills hjulet är rakt igen. Typ.

AX3L

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Det är verkligen inte konstigare än så. Däremot så tror jag inte att det bara kommer vara en eker som är problemet.
Är den såpass ny ska väl inte ett tillverkningsfel på ekern uteslutas. Mina plushjul har också börjat äta ekrar, antagligen pga billiga skräpekrar som börjar gå av pga utmattning när ekern många gånger tappar spänning. En tunnare eker som dragits ut mer innan max ekerspänning hade uppnåtts hade förmodligen klarat sig.

Hur som. En eker kostar 20 kronor hos en LBS. Lägg till en ekernyckel om sådan inte finns, så borde du ha ett fungerande hjul för 120 kronor och 30 min jobb.

mafakka

Ny medlem
Lyckades stuka tummen samtidigt så kommer bli lite klumpigt att göra det själv, ingen som vet någon händig som kan göra det år mig för 500 för jobbet? Jag kör tubeless idag så man behöver väl ny tejp också?

AX3L

Aktiv medlem
mafakka sa:
Lyckades stuka tummen samtidigt så kommer bli lite klumpigt att göra det själv, ingen som vet någon händig som kan göra det år mig för 500 för jobbet? Jag kör tubeless idag så man behöver väl ny tejp också?
Alltså det är jätteenkelt, skulle säga att du lätt fixar det även med stukad tumme. Annars borde vilken cykelbutik som helst göra det för mindre än en femhundring, och om du går in med hjulet löst brukar de kunna fixa det på nån dag.

KiwiQ

Ny medlem
AX3L sa:
mafakka sa:
Alltså det är jätteenkelt, skulle säga att du lätt fixar det även med stukad tumme. Annars borde vilken cykelbutik som helst göra det för mindre än en femhundring, och om du går in med hjulet löst brukar de kunna fixa det på nån dag.

Precis som Axel säger,
Ta av hjulet från cykeln, ta bort kassetten, ta bort däcket, ta bort tejpen, passa på att göra rent och fint, gå till en lbs, de borde kunna göra det direkt, dvs utan att du behöver vänta några dagar, ring 2-3 lbs och fråga om de har tid för ett 5-10min jobb

Skulle aldrig betala 500kr för det lilla ingreppet, fälgen du har kostar runt 400-500 ny bara den

En lbs gör det billigare, det krävs lite förarbete från din sida, samt inköp av ny tejp, ventil eventuellt, tublessvätska, antar att du har det hemma, det kommer bli bra!!

Lycka till!

jofahjalm

Aktiv medlem
Ekrar går inte bara av sig själva, det är inget som händer när jag bygger hjul. Om ekrarna gör det har man antagligen ett dåligt byggt hjul eller så har man slagit fälgen platt.

Det är enkelt att kolla genom att snurra hjulet i ramen och titta mot något som man håller mot fälgkanten som referens. Om man bara vill ersätta den trasiga ekern behöver man antagligen inte montera ner allt i pinaler och ta bort tejpen. Det går bra att skruva ut den knäckta ekern under nippeln som man låter vara kvar under tejpen. Man monterar sedan en ny eker i nippeln utan att ta bort något annat (möjligtvis får man ta bort kassetten och/eller skivan för att kunna trä in ekern.

Eftersom detta nu har inträffat är det värt att känna på alla ekrarna som då ska ha likvärdig spänning på respektive sida av hjulet. Har dom inte detta så måste man i princip spännas upp på nytt. Om fälgen är platt någonstans behöver man i långa loppet byta fälgen. Om cykeln är helt ny och ekrarna är generellt lösa kan man naturligtvis reklamera hjulet. Det kostar inget men tar antagligen längre tid.

AX3L

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
AX3L sa:
mafakka sa:

Precis som Axel säger,
Ta av hjulet från cykeln, ta bort kassetten, ta bort däcket, ta bort tejpen, passa på att göra rent och fint, gå till en lbs, de borde kunna göra det direkt, dvs utan att du behöver vänta några dagar, ring 2-3 lbs och fråga om de har tid för ett 5-10min jobb

Skulle aldrig betala 500kr för det lilla ingreppet, fälgen du har kostar runt 400-500 ny bara den

En lbs gör det billigare, det krävs lite förarbete från din sida, samt inköp av ny tejp, ventil eventuellt, tublessvätska, antar att du har det hemma, det kommer bli bra!!

Lycka till!
Du behöver antagligen inte ta bort däcket eller tejpen heller. Håll den trasiga ekern med en tång medan du skruvar. Sedan är det bara att trä in den nya ekern och skruva på den på gamla nippeln. Det kan vara lite trixigt att trä i en ny eker om man har otur och man kan behöva ta bort både kassett och bromsskiva. Ett fulmeck är att böja ekern något för att kunna trä in den ändå och sedan böja tillbaka den när den är inne, men det kanske inte är att rekommendera.

mafakka

Ny medlem
Verkar ju inte vara så svårt och har nog alla verktygen hemma men lämnade in istället så det inte blir svordomar :)
Cykeln var riktigt nice i Hellas, körde blåa och gröna, gillar verkligen både hur den klättrar och utför men känns lite slö på platten med det är det värt!

27,5+ känns perfekt för mig, cykeln känns riktigt rapp och rolig.

AX3L

Aktiv medlem
mafakka sa:
Verkar ju inte vara så svårt och har nog alla verktygen hemma men lämnade in istället så det inte blir svordomar :)
Cykeln var riktigt nice i Hellas, körde blåa och gröna, gillar verkligen både hur den klättrar och utför men känns lite slö på platten med det är det värt!

27,5+ känns perfekt för mig, cykeln känns riktigt rapp och rolig.
Gott så! Ibland ska man köpa sig loss från problem, speciellt när det bara känns jobbigt och tråkigt. Ett tips är dock att du ber att få köpa en extra eker eller två, så har du iaf möjlighet att göra det själv om det händer igen.

roaming

Ny medlem
En fråga till er som har eller har provat en Hightower.
Jag är spekulant på en Santa Cruz Hightower C XE 29 2018.
Terrängen jag oftast kör i är väldigt kuperad och, i min mening, tekniskt med mkt rötter, stenar osv. Mycket partier med korta branta backar osv.... Medelhastigheten är låg. 5-8 km/h
Hur gör sig Hightower:n i sån terräng är min fundering?

Min ambition är att köra i flackare mindre teknisk terräng men det jag har inte hittat de spåren än......

Min uppfattning är att om jag jämför med mer xc inriktade hojar jag haft, att den klarar stök grymt bra, kvick uppför, men kan kännas lite sävlig och stor i riktigt skarpa vändningar. Det kompenseras genom att vara överraskande snabb på plattan tycker jag. Men allt beror ju personliga preferenser och på vad man åkt på tidigare.

AX3L

Aktiv medlem
mafakka sa:
@roaming, låter som att Hightower är ett bra alternativ alternativt Ibis Ripley.
Jag skulle säga att Hightowern gör sig betydligt bättre där än en Ripley, som behöver betydligt mer hastighet för att vakna till liv. Hightower eller motsvarande är nog ett bra val!

KiwiQ

Ny medlem
Se till att storleken känns hundra, hur lång är du?

Det fina med HT är att det är en cykel som man alltid kommer att komma tillbaka till, för den är så pass anpassningsbar efter din typ av "körstil", nu köper du iofs en komplett hoj men spec på den verkar helt okej. Köp!

mafakka

Ny medlem
Tänkte faktiskt på nya Ripley, nu är det iofs flow och sjukt duktig åkare i den här videon men känns som den kan tugga i sig det mesta om man inte räknar hundradelar.

HT är ett bra val, känns som en sjukt rolig & allsidig cykel! En stor fördel att det nu finns ett par handlare som har SC vilket förenklar service etc.
Tror du gör rätt i att köra XE, gillar inte SRAM såhär i efterhand men det är väl en vanesak då jag mest stör mig på bromsarna. :)

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
AX3L sa:
mafakka sa:
@roaming, låter som att Hightower är ett bra alternativ alternativt Ibis Ripley.
Jag skulle säga att Hightowern gör sig betydligt bättre där än en Ripley, som behöver betydligt mer hastighet för att vakna till liv. Hightower eller motsvarande är nog ett bra val!
Du tänker inte på Ripmo? Ripley är väl sprättig trail om något?
Jag tänkte på Ripmo, mycket riktigt! Det var mafakkas prat om Ripley som ställde till det. Har aldrig hört nån välja mellan dom två förut, men de kanske är mer lika nu iom nya Ripley.

roaming

Ny medlem
KiwiQ sa:
Se till att storleken känns hundra, hur lång är du?

Det fina med HT är att det är en cykel som man alltid kommer att komma tillbaka till, för den är så pass anpassningsbar efter din typ av "körstil", nu köper du iofs en komplett hoj men spec på den verkar helt okej. Köp!
Jag är 173 och tänkte gå på M.

Senast ändrad:

roaming

Ny medlem
Ripley 4:an var på min shortlist men leveranstid till Sverige känns ganska avlägsen enligt Cykelkraft (2-3 mån)
Sedan får man inte superrolig spec för samma peng som en 2018 HT.....

YT Jeffsy 29 CF Pro finns oxå på listan men inte på erbjudande så lite tråkig spel för samma peng där med.... :)

HT känns väldigt relevant efter er input.
Tack.

Sixten Fors

Ny medlem
roaming sa:
Jag är 173 och tänkte gå på M.
Enligt min storlekstabell ger 173 cm ca 496 mm avstånd till styret.
Det blir M 430 mm reach + 66 mm stam eller L 450 mm reach + 46 mm stam.
Hightower har korta head tubes (M 95 mm, L 100 mm) och det är inte ovanligt att det används spacers vilket förutom att flytta styret uppåt även flyttar det bakåt. En 10 mm spacer flyttar styret 9 mm uppåt och 4 mm bakåt, vilket innebär behov av 4 mm längre stam för samma avstånd till styret. Alltså 70 resp 50 mm stam på cyklarna ovan, där Large med 50 mm stam känns relevantare än Medium med 70 mm stam.

Sadelrören är 420 resp 450 mm vilket inte är jättekort, men med de moderna droppers som finns idag (OneUp v2) med bara 33 mm bygghöjd borde du få plats med rimligt lång slaglängd på droppern även med Large.

Sixten Fors

Ny medlem
Att jämföra med 2019 Jeffsy 29 CF Pro, enligt YT:
Small med 434 mm reach passar 154-165 cm cyklist. 400 mm sadelrör. 100 mm styrhuvud.
Medium med 454 mm reach passar 164-175 cm cyklist. 415 mm sadelrör. 105 mm styrhuvud.

roaming

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Small med 434 mm reach passar 154-165 cm cyklist. 400 mm sadelrör. 100 mm styrhuvud.
Medium med 454 mm reach passar 164-175 cm cyklist. 415 mm sadelrör. 105 mm styrhuvud.
Tack för sammanfattningen.
Men jag blir inte superklok på hur det översätts till känsla på hojen.

Jag har 85 cm långa ben och det sista jag vill är att cykeln skall kännas för stor i höjd osv..
Har idag en Orbea som väger runt 9 kg och riktigt smidig så jag vill inte att steget skall bli större än vad det måste vara.
Size M är väl mer rätt då?

Med den droppen som kommer med HT C XE RockShox (Reverb Stealth 150mm) och size L, kommer det funka ö.h.t.?

alum

Ny medlem
roaming sa:
Sixten Fors sa:
Tack för sammanfattningen.
Men jag blir inte superklok på hur det översätts till känsla på hojen.

Jag har 85 cm långa ben och det sista jag vill är att cykeln skall kännas för stor i höjd osv..
Har idag en Orbea som väger runt 9 kg och riktigt smidig så jag vill inte att steget skall bli större än vad det måste vara.
Size M är väl mer rätt då?

Med den droppen som kommer med HT C XE RockShox (Reverb Stealth 150mm) och size L, kommer det funka ö.h.t.?
Jag har 81-82cm inseam och kör en large med 150mm dropper. Det funkar preciiiiis rent benlängdsmässigt. Har du 85cm borde det vara lugnt(?)

Sixten Fors

Ny medlem
Logiken i att köpa en för liten cykel/ram för 30-40 K bara för att någon haft den dåliga smaken att utrusta cykeln med en dålig dropper har jag svårt att förstå. Om det är det fel på droppern som igår, sälj den och köp en bättre dropper. En sådan transaktion brukar landa under tusenlappen netto.

Hightower Medium med 430 mm reach är för kort till 173 cm cyklist. Anser jag.

Hightower L har 30 mm längre sadelrör än M.
OneUp v2 har 33 mm bygghöjd.
Reverb har 65 mm bygghöjd.
Large med OneUp har lägre min sadelhöjd än Medium med Reverb, vid samma slaglängd på droppern :)
Reverb_dimensions.png

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Eveningstar sa:
Sixten Fors sa:
Jag är 172 och jag tycker nog att det beror på. När jag kör XCO så tycker jag den är lagom men när det blir mer åt enduro-hållet så tycker jag den är lite kort.
Kör du XCO med Hightower eller någon annan cykel? Att en XC HT/FS cykel (brantare, kortare slaglängd etc.) har kortare reach + längre stam än 50 mm är inte konstigt eller onormalt. Men att sätta 70-100 mm stam på en Hightower för att den skall bli "lagom" känns inte rätt på något sätt.

Fråga till TS:
Hur lång reach + stam har TS på sin Orbea? Hur långt sadelrör har TS på sin Orbea?

Eveningstar

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Eveningstar sa:
Sixten Fors sa:
Jag är 172 och jag tycker nog att det beror på. När jag kör XCO så tycker jag den är lagom men när det blir mer åt enduro-hållet så tycker jag den är lite kort.
Kör du XCO med Hightower eller någon annan cykel? Att en XC HT/FS cykel (brantare, kortare slaglängd etc.) har kortare reach + längre stam än 50 mm är inte konstigt eller onormalt. Men att sätta 70-100 mm stam på en Hightower för att den skall bli "lagom" känns inte rätt på något sätt.
Förstår inte frågan. Varför skulle man någonsin vilja köra en annan cykel än Hightowern? ;)

Kör 60 mm stam.

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Eveningstar sa:
Förstår inte frågan. Varför skulle man vilja köra en annan cykeln än Hightowern? ;)
Kör 60 mm stam.
Jag kör för övrigt också 60 mm på min Hightower CC i ramstorlek XL. Min cykeln är för liten, XXL fanns inte att köpa 2017 (?) den ramstorleken kom först 2018. Jag vill ha XXL.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer