Santa Cruz Hightower - The tråd

alum sa:
glitch sa:
Jag tycker inte det låter värt.
Hellre GX Eagle och ha 6 lax att lägga på gottis och eventuellt en bättre dämpare längre fram om du känner att DPSen inte är optimal.

Bra input!

Är DPSen inte att rekommendera generellt till Hightower?

Jodå det är en bra "stigdämpare" men många inser snabbt hur kapabel Hightower är och ju mer utförsfokus det blir desto mer brukar det klia att uppgradera dämpare :)

glitch sa:
alum sa:
glitch sa:
Hellre GX Eagle och ha 6 lax att lägga på gottis och eventuellt en bättre dämpare längre fram om du känner att DPSen inte är optimal.

Bra input!

Jodå det är en bra "stigdämpare" men många inser snabbt hur kapabel Hightower är och ju mer utförsfokus det blir desto mer brukar det klia att uppgradera dämpare :)

Den funkar på stigen, men tycker den blir överhettad ganska lätt. Som glitch säger så fattar man inte hur kapabel HT’n är förräns man har en, den är så sjukt snabb utför. Jag tror inte man ofrar stigkomfort genom att byta ut dps’n mot en dpx2 eller en dvo topaz. Dock tror jag att en x2 är för mycket om man inte enbart kör nedför.

Antingen bygger man en lätt trail hoj med 34 gaffel och orginal dps dämparen med lätta komponenter, otroligt kapabel bara så

Eller så lägger man på X antal gram och slänger på en 36 med 150-160 slag och en saftigare bakdämpare, grövre casing på däcken osv

Det senare är vad jag håller på och uppgraderar till

Vad jag har märkt för att Få mest ut av VPP så är 30% sag viktigt.

Som KiwiQ skriver, jag gjorde ju en lite liknande resa med min gamla 5010 som jag tror de ville göra en storhjuling av när de tog fram Hightower. Gick från rätt så lätt stighoj med DPS och lätt Fox 34:a till Topaz piggyback och Diamond framgaffel.
Bytte tillbaka till DPS:en när cykeln såldes och kom då ihåg hur fin den också var som snabb stigsmiskare för maxpulsös, samtidigt som dämpar och gaffeluppgraderingarna gav den ett ännu större självförtroende när det brantar på.
Så det beror helt på vad man vill få ut av cykeln och det är lätt att falla för frestelsen av mer slag då cykeln lider väldigt lite av det även om den tappar det där allra sista i rapphet till förmån för ökad stökkapacitet.

KiwiQ sa:
glitch sa:
alum sa:
glitch sa:

Bra input!

Den funkar på stigen, men tycker den blir överhettad ganska lätt. Som glitch säger så fattar man inte hur kapabel HT’n är förräns man har en, den är så sjukt snabb utför. Jag tror inte man ofrar stigkomfort genom att byta ut dps’n mot en dpx2 eller en dvo topaz. Dock tror jag att en x2 är för mycket om man inte enbart kör nedför.

Antingen bygger man en lätt trail hoj med 34 gaffel och orginal dps dämparen med lätta komponenter, otroligt kapabel bara så

Eller så lägger man på X antal gram och slänger på en 36 med 150-160 slag och en saftigare bakdämpare, grövre casing på däcken osv

Det senare är vad jag håller på och uppgraderar till

Vad jag har märkt för att Få mest ut av VPP så är 30% sag viktigt.

...och egentligen kunde man köpt en HTLT direkt? :)

Jag har en typ ny (10h) Fox DPS factory från en CC ram ifall någon är intresserad, innan jag slänger upp den på köp och sälj.

Såå... ponera att man köper en HT 27.5+. Kan man slänga på 29"-hjul på den utan att byta gaffel? Jag fattar att geon ändras lite eftersom det sitter 150mm istället för 140mm, men är det möjligt öht eller är gaffeln inkompatibel med 29?

Jag kör min HT med 29or och 150mm gaffel. Flipchipet är i högläget (27,5+) och föredrar faktiskt känslan på cykeln i den konfigurationen.

Scut sa:
Jag kör min HT med 29or och 150mm gaffel. Flipchipet är i högläget (27,5+) och föredrar faktiskt känslan på cykeln i den konfigurationen.

Exakt samma här. Jag föredrar iof i lågläge, men när jag bottnar dämparen tar däcket i sadelröret med den däck och fälgkombon jag har nu.

alum sa:
BjornR sa:
Är det en gaffel för 29 så går det bra, annars nej.

Det vet man typ inte... det är en FOX 36 F150 Performance som sitter original på 2018s HT. Hjulen är ju 650b men med plusdäck. Oklart om det får plats plusdäck i en 27.5-gaffel?

Jag antar gaffeln är en 27.5+ gaffel och då lirar 29or fint. Santa säger ju själva att det är bara byta hjul.
Sen har jag kört 2.8or i vanlig 27.5 gaffel utan problem inkl. skärm på en Boost Yari så på Boostgafflar funkar det även om det inte var dödsmycket plats.

alum sa:
AX3L sa:
alum sa:
Slog till på en HT C S 2018 29". Kommer nog vara ett bra uppköp från min 26" anno 2012 :)

Grattis! Du kommer garanterat bli toknöjd! Vilken färg blev det?

Vit! Hade nog gärna tagit en orange men det fanns bara vit i L :) Det är väl hugget som stucket egentligen... tveksamt hur mycket färgen påverkar prestandan ;)

Inte alls! Och jag tror den vita är grym! Bonuspoäng för att du kan köpa till nya Santa stickers i typ vilken färg som helst och det ser magiskt ut.

Någon som har lagerpress? SC förklarade att man kunde göra det utan men om någon har press så kanske man kan låna den. Roligt att pilla med!

En annan fråga, era sadelklämmor, de kommer ju ”stock” med SC loggan fram, rätt riktning är det motsatta dvs att när ni ska dra åt så är det där droppet är. Läste precis HTLT tech dokumment och där poängteras det att klämman ska placeras där jag beskriver.

KiwiQ sa:
Någon som har lagerpress? SC förklarade att man kunde göra det utan men om någon har press så kanske man kan låna den. Roligt att pilla med!

En annan fråga, era sadelklämmor, de kommer ju ”stock” med SC loggan fram, rätt riktning är det motsatta dvs att när ni ska dra åt så är det där droppet är. Läste precis HTLT tech dokumment och där poängteras det att klämman ska placeras där jag beskriver.

Skruven på klämman ska sitta framåt för att undvika att däcket tar i den vid bottning av dämparen.

Senast ändrad:
Vizual54 sa:
KiwiQ sa:

Skruven på klämman ska sitta framåt för att undvika att däcket tar i den vid brottning av dämparen.

Konstigt att de levereras med klämman åt fel håll.

Douglaslindevall sa:
Hej, tänkte slå till på en SANTA CRUZ HIGHTOWER LT 1C S-KIT 2019 från Cykelcity. Är det något man bör uppgradera direkt eller är det bara att sticka ut i skogen?

Om du kikar i tråden så verkar lagerverktyg vara en bra uppgradering ;D
Skämt o sido, äger ingen HT själv men vissa har väl haft synpunkter på dämperiet men främst att det finns mer potential i hojen vid hård utförscykling med en biffigare bakdämpare (gäller iof dom flesta stig/AM-cyklar som pressas ner för ex. Åreskutan...)

Douglaslindevall sa:
Hej, tänkte slå till på en SANTA CRUZ HIGHTOWER LT 1C S-KIT 2019 från Cykelcity. Är det något man bör uppgradera direkt eller är det bara att sticka ut i skogen?

Näe, det tycker jag inte. Skärm fram och nått att täcka vpplänken med. Sen kör bara kör!!

Douglaslindevall sa:

Som sagt, jättefin cykel så det är inget du behöver komplettera med innan du ger dig ut. Den är ganska låg, så ett par crank boots kan ju vara trevligt. Sedan skulle jag ev trycka i lite fett i nedre länken direkt eller iaf ganska snart om jag köpt en ny HT vid den här tiden på året (jag gjorde det för ett år sedan) samt ev något likt http://blog.artscyclery.com/mountain/ask-a-mechanic-making-a-custom-mud-guard/. Dubbelkolla gärna också lagerspänningen efter några turer.

Lycka till!

Tja,

Är sugen på att köpa en ny cykel! Har idag en Canyon Neuron 29 strl L från 2017.
Har kikat på den en Hightower med 27.5+ strl. XL.
Är 187 lång.
https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/santa-cruz-hightower-c-r-27-20183?action_ms=1

Ramen är fin men är komonenterna dugliga? Bromsarna & gaffeln har jag ingen större koll på.
Ni som kör Hightower, kör ni med 27.5+ eller 29?
Någon som vet någon annan webbshop som har bra priser på förra årets modell?

Biggli sa:
Tja,

Är sugen på att köpa en ny cykel! Har idag en Canyon Neuron 29 strl L från 2017.
Är 187 lång.
https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/santa-cruz-hightower-c-r-27-20183?action_ms=1

Ramen är fin men är komonenterna dugliga? Bromsarna & gaffeln har jag ingen större koll på.

Jag gjorde exakt samma resa från en Neuron L till en Hightower XL för ett år sedan!

Angående cykeln.. Klart godkända grejer skulle jag säga ändå. Visst, gaffeln är kanske inte den roligaste men det går ju att uppgradera isf. Har inte superkoll på nya varianten av den. Styrlager finns stor risk att du får byta, men du kan köpa Hope IS för typ 500kr för övre och undre så det är inga stora pengar och lätt att byta.

https://www.hibike.it/santa-cruz-hi...sdHUv1I_GkbxM8EOLRoCVfgQAvD_BwE#item_12977293
Denna dök upp i mitt flöde när jag var i Italien, ingen koll på sidan dock.. Och det verkar vara samma spec!

Revelation har numera 35mm Pike chassi så tycker du dämparen inte håller måttet kan du stoppa i en charger 2 eller annan exotisk dämpare från någon tuning firma.

Jag kör 29.

Biggli sa:
Tja,

Är 187 lång.

Komponenterna är dugliga. Ramen är fantastisk utom möjligen gummipluttarna för intern vajerdragning som är fullständigt värdelösa.

Jag kör 29", 27.5+" och experimenterar med 29 fram och 27.5+ bak. Samtliga i högläget med 150mm gaffel. Fantastiskt kapabel cykel, du kommer inte ångra dig.
received_339831356796845.jpeg

Biggli sa:
Tja,

Är 187 lång.

Kolla också www.stif.co.uk och www.liquid-life.de.

Tack för tipsen!!
Ska kika vidare & se om jag kan hitta någon med snäppet högre utrustning.
Hade varit nice med en high tower C S build.

Till alla oss som har knakande länkar och beställt nya lager, jag köpte dom här för att byta lager på min HT, finns för alla SC modeller så det är bara välja vilken man har så får man rätt storlekar för de lager modellen har.
Utslagare,
https://www.ebay.co.uk/itm/Bearing-...ame-Extractor-Puller-Blind-Tool-/132175322834
Press,
https://www.ebay.co.uk/itm/132489219960
Känns riktigt stabila :)

Sen undrar jag vad ni har för hjul till sina HTs, jag kör nu 27,5+ men vill köpa ett 29 set, funderar vad som går in i ramen? Tänker i banorna kring 25-30 mm hjul med ett 2,3-2,5 maxxis däck. Någon som kör det? eller har andra erfarenheter? :)

thored92 sa:
Till alla oss som har knakande länkar och beställt nya lager, jag köpte dom här för att byta lager på min HT, finns för alla SC modeller så det är bara välja vilken man har så får man rätt storlekar för de lager modellen har.
Utslagare,
https://www.ebay.co.uk/itm/Bearing-...ame-Extractor-Puller-Blind-Tool-/132175322834
Press,

Sen undrar jag vad ni har för hjul till sina HTs, jag kör nu 27,5+ men vill köpa ett 29 set, funderar vad som går in i ramen? Tänker i banorna kring 25-30 mm hjul med ett 2,3-2,5 maxxis däck. Någon som kör det? eller har andra erfarenheter? :)

Dt fälgar med 30mm id och Maxxis DHR2 WT i 2.4 får plats utan problem bak i HTn

thored92 sa:
Utslagare,
Press,

30mm är väl ett bra mått kan jag tycka, 25mm känns snålt om du ska köra 2.5 Maxxis.

Kör själv med Dt swiss EX511 fram och bak 30mm inner. De är extremt Tåliga. Är mycket nöjd med dem. För mycket hjul för svensk Stig är de nog, satsa kanske på något lite lättare med mindre styvhet.

Vilka fälgar och nav har du tänkt dig?

Jag hade satsat på hög ”engagement” i baknavet, tex 54ratchet(Dt swiss), onyx är helt tysta med grymt hög engagement om man föredrar det, och 120 POE (i9,vaulthub osv)

Allt handlar väl om hur stor plånboken är. Men ett par kvalitetshjul är väl nummer ett på listan över vad du ska satsa pengarna på i komponentväg.

Roligt att du byter lager själv, jag bytte i nedre nyligen. Dock med orginal SC press och slag. Dumt att köpa dem när de finns billigare alternativ :)

KiwiQ sa:
30mm är väl ett bra mått kan jag tycka, 25mm känns snålt om du ska köra 2.5 Maxxis.

Kör själv med Dt swiss EX511 fram och bak 30mm inner. De är extremt Tåliga. Är mycket nöjd med dem. För mycket hjul för svensk Stig är de nog, satsa kanske på något lite lättare med mindre styvhet.

Vilka fälgar och nav har du tänkt dig?

Jag hade satsat på hög ”engagement” i baknavet, tex 54ratchet(Dt swiss), onyx är helt tysta med grymt hög engagement om man föredrar det, och 120 POE (i9,vaulthub osv)

Allt handlar väl om hur stor plånboken är. Men ett par kvalitetshjul är väl nummer ett på listan över vad du ska satsa pengarna på i komponentväg.

Roligt att du byter lager själv, jag bytte i nedre nyligen. Dock med orginal SC press och slag. Dumt att köpa dem när de finns billigare alternativ :)

Okej, skönt att höra att 30mm + 2,4 får plats :)

Det lutar nog åt ett par hjul med 350 nav och XM481 eller EX511. Har haft ett par XM1501 22,5 mm och dom va hur stabila som helst, så vet inte om jag ska köra på XM481 eller EX511, jag får fundera om stryktålighet eller vikt är viktigast.

Tillbaka
Topp