Santa Cruz Hightower - The tråd

Scut

Medlem
glitch sa:
Funkar det verkligen att byta länk på HT till LT länken? Har för mig att jag läst att det inte gick utan vidare?
Du har rätt, så enkelt var det inte. Man behöver baktriangeln från LTn med om jag nu minns rätt. Nedre länken tillverkades med andra dimensioner?

Scut sa:
glitch sa:
Funkar det verkligen att byta länk på HT till LT länken? Har för mig att jag läst att det inte gick utan vidare?
Du har rätt, så enkelt var det inte. Man behöver baktriangeln från LTn med om jag nu minns rätt. Nedre länken tillverkades med andra dimensioner?
Så är det, övre länken går att använda men undre länken har andra mått i baktriangeln. Det finns även den så kallade "missing-link" som någon liten firma i USA tillverkar där du får 150 i slag med metrisk dämpare. Kostar 200 dollar så det blir rätt dyrt med ny dämpare också.

AX3L

Aktiv medlem
Kul diskussioner kring dämpare! Det är nog en grej som står ganska snart på uppgraderingslistan, men jag ska försöka leka lite med den befintliga först. Egentligen är jag ganska nöjd med den, men man vet kanske inte vad man saknar förrän man har provat.. Hur farligt är det med att däcket tar emot sadelröret egentligen? Jag ser inte att det kan bli några stora krafter, och skyddstejpen fixar eventuella lackproblem.

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
Kul diskussioner kring dämpare! Det är nog en grej som står ganska snart på uppgraderingslistan, men jag ska försöka leka lite med den befintliga först. Egentligen är jag ganska nöjd med den, men man vet kanske inte vad man saknar förrän man har provat.. Hur farligt är det med att däcket tar emot sadelröret egentligen? Jag ser inte att det kan bli några stora krafter, och skyddstejpen fixar eventuella lackproblem.
Mindre problem än fram antar jag men att däcket låser sig vid borrning för att det bromsas mot ramen hade jag personligen försökt undvika.

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Mindre problem än fram antar jag men att däcket låser sig vid borrning för att det bromsas mot ramen hade jag personligen försökt undvika.
Ja alltså, i teorin är det skitjobbigt. Fram känns det dock typ dödligt. I praktiken har jag aldrig märkt något trots att jag bottnat i full fart när jag kört i Järvsö. Inte heller när jag kör vanlig fulstig.

Jag antar att det beror på att kontakten är såpass kort och låsningen iaf inom rimliga gränser aldrig blir ens nästan 100%.

happymtb.fr

Aktiv medlem
AX3L sa:
Jag vet inte vad du har för dämpare idag men custom tuning på din befintlig dämpare kommer vara bättre än en annan dämpare med generiskt tune...

AX3L

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
AX3L sa:
Jag vet inte vad du har för dämpare idag men custom tuning på din befintlig dämpare kommer vara bättre än en annan dämpare med generiskt tune...
En vanlig Monarch RT. Iof, när jag menar leka med den tänker jag snarare tokens osv snarare än att låta RBS bygga om shimsstackar och ha sig. Men det kanske du också gör?

BjornR

Aktiv medlem
Jag testmonterade dom nya "deluxe" tokens till min Monarch RC3 och vad jag minns så fungerade det att trycka i några utan att blockera för slaglängden. Det skulle vara ett fulmek utöver gummiband. Billigare än en ny dämpare. Satt rätt bra i dämparen men jag tar inget ansvar. :)

*Bara montering när jag gjorde luftburksservice, körde aldrig och monterade aldrig ihop dämparen med dom nya tokens.

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
AX3L sa:
happymtb.fr sa:
AX3L sa:
En vanlig Monarch RT. Iof, när jag menar leka med den tänker jag snarare tokens osv snarare än att låta RBS bygga om shimsstackar och ha sig. Men det kanske du också gör?
Leka med gör du själv medans kustom tuning blir gjort av ett proffs i min mening

Rattnalle

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:
AX3L sa:
Leka med gör du själv medans kustom tuning blir gjort av ett proffs i min mening
Känns vettigare att ha en dämpare som går att skruva på än att försöka förklara vad man vill ha för nån och sen sitta där med en annan, kanske bättre men ändå, oflexibel tune. Eller brukar de som shimsar om göra någon mer mod så att t ex lockout spaken justerar någon förspänning istället för att vara meningslös?

Att byta ut Monarchen mot en Vivid var en fantastisk uppgradering. Dels för att den senare är betydligt mer rimlig för det min cykel utsätts för men också för att det går att göra den där sista lilla justeringen när det inte känns riktigt rätt. Det finns säkert massa tekniska svagheter i hur den justeringen sker internt men det är fortfarande långt bättre än att inte kunna justera alls.

Lite synd bara att urvalet sådana dämpare som inte väger som en halv ram är lite begränsat.

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Visst går det mycket bättre om man vet vad man vill ha från sin dämpare (vilket är ofta annorlunda från att tro att man vet) om man går kustom. Å andra sidan, och ännu mer om man inte har väldigt specifika behov, verkar dom flesta dämpare har kända begränsningar så att det blir enkelt för den erfarne och duktige kustombyggare att erbjuda en tillfredsställande lösning.

Och många rattar hjälper som du skriver, även om det är ingen garanti: jag har t.ex. skickat en Fox X2 på kustom tuning!

Rattnalle

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Visst går det mycket bättre om man vet vad man vill ha från sin dämpare (vilket är ofta annorlunda från att tro att man vet) om man går kustom. Å andra sidan, och ännu mer om man inte har väldigt specifika behov, verkar dom flesta dämpare har kända begränsningar så att det blir enkelt för den erfarne och duktige kustombyggare att erbjuda en tillfredsställande lösning.

Och många rattar hjälper som du skriver, även om det är ingen garanti: jag har t.ex. skickat en Fox X2 på kustom tuning!
Nej någon garanti är det förstås inte. Men misstänker att det kanske blir bättre resultat att customtuna en lite mer avancerad dämpare också?

Det där med att tro respektive veta vad man vill ha tycker jag är ett stort argument för dämpare med inbyggd justermån. Då går det att prova sig fram och ifrågasätta sin tro. Inom vissa gränser förstås. Men när det väl är gjort går det säkert att få vettiga resultat från att förbättra kända svagheter hos enklare prylar i kombination med tidigare erfarenhet.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Prova sig fram är svårt.

Först är det inte så många som vill göra det överhuvudtaget! Det tar tid, man ska va noga, osv...

Sen måste man kunna ifrågasätta sin tro, som du skriver, ganska svår att göra. Jag har shimsat om min bakdämpare själv: under första runda med en ny shimstack är man alltid väldigt nöjd med att man har åstadkommit nåt som känns annorlunda. Man kan till och med ha minskat en oönskevärt drag och man skulle nästan kunna leva länge på det ruset! Några tur efter börjar man märka nya oönskade saker och till och med att den oönskat drag var inte helt borta...

Efter det måste man också pusha sin åkning tillräckligt långt. T.ex. hur vet du att setup A ger dig bättre grepp än setup B om du aldrig tappar greppet?

Sen och kanske sist, man måste förstå vad som händer när man vrider en ratt, när man lägger till en token, att returen kan påverka kompression, osv... och att många av dessa reglage/parametrar påverkar tillsammans en eller flera åkparametrar.

Jag tycker att det är kul att försöka och lära sig saker på vägen. ?

KiwiQ

Ny medlem
Ni som haft/har topaz på eran HT, vart placerar ni ringarna för bäst ”mid support” , 2 på den positiva sidan ska tydligen funka bra på just HT. Eller andra tips?

wenna

Ny medlem
KiwiQ sa:
Ni som haft/har topaz på eran HT, vart placerar ni ringarna för bäst ”mid support” , 2 på den positiva sidan ska tydligen funka bra på just HT. Eller andra tips?
För mid support skulle jag snarare sätta på negativa sidan. Personligen kör jag helt utan ringar men ska väl prova experimentera med reducers.

Leffe

Aktiv medlem
Nån i eller runt Uddevalla som kör på en Hightower i L eller XL?
Velar mellan de storlekarna. Min gamle trance 29 i L har 613 mm TT med 60-70 stam (minns inte vilken jag tog till slut). Och det känns väldigt bra.
Hjulbasen blir kortare 114 (trance L) vs 121cm (HT XL) men TT blir nästan 4cm längre. Hmmmm

Skulle ju kunna köra XL med en kort stam? men blir det inte svårt att få tryck på framhjulet i kurvor då?

Tar jag en L är jag rolig att den kommer resa sig när man klättrar.... åas kan jag byta ut mitt 720-styre mot ett bredare för att få mer vikt framåt.

Hjulbasen blir ju mycket kortare så smidigare lär den väl bli oavsett L eller XL?

AX3L

Aktiv medlem
Leffe sa:
Velar mellan de storlekarna. Min gamle trance 29 i L har 613 mm TT med 60-70 stam (minns inte vilken jag tog till slut). Och det känns väldigt bra.
Hjulbasen blir kortare 114 (trance L) vs 121cm (HT XL) men TT blir nästan 4cm längre. Hmmmm

Skulle ju kunna köra XL med en kort stam? men blir det inte svårt att få tryck på framhjulet i kurvor då?

Tar jag en L är jag rolig att den kommer resa sig när man klättrar.... åas kan jag byta ut mitt 720-styre mot ett bredare för att få mer vikt framåt.

Hjulbasen blir ju mycket kortare så smidigare lär den väl bli oavsett L eller XL?
Size på dig? Längd, innerben och apindex?

Leffe

Aktiv medlem
AX3L sa:
Leffe sa:

182cm med lång överkropp, ben _ca_ 80cm upp till skrotum (har 30" i jeanslängd), armar 76cm från armhåla till långfinger

AX3L

Aktiv medlem
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:

182cm med lång överkropp, ben _ca_ 80cm upp till skrotum (har 30" i jeanslängd), armar 76cm från armhåla till långfinger
Då är nog L att föredra. Jag är 184/84 och kör XL. Men jag har väldigt lång överkropp och armar. Med ap-index brukar man mena ditt vingspann i förhållande till din längd. Jag är har typ 192 cm vingspann (pekfinger till pekfinger). Men det är precis att jag får in en 150 reverb till min benlängd, nån cm tillgodo max.

Leffe

Aktiv medlem
AX3L sa:
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:

Då är nog L att föredra. Jag är 184/84 och kör XL. Men jag har väldigt lång överkropp och armar. Med ap-index brukar man mena ditt vingspann i förhållande till din längd. Jag är har typ 192 cm vingspann (pekfinger till pekfinger). Men det är precis att jag får in en 150 reverb till min benlängd, nån cm tillgodo max.
Ah det är såklart en viktig faktor! 185 i reach har jag ?

AX3L

Aktiv medlem
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:

Ja, om inte annat ger det en indikation på om du ska gå upp eller ner när du är emellan storlekar. Visst är det inte lika solklart på mtb som lvg där man alltid sitter, men nu när ramar är höga nog är benlängd egentligen ganska utdaterat. Vad som är intressant är ju överkroppens och armarnas längd.

Med dina mått skulle jag gå på en L, men jag tror båda funkar. Mycket beror det såklart på hur du kör och vad du gillar.

Vill du klämma på en har ju MTB Store Santa Cruz numera, men det är ju såklart en bit. Inte säkert att de har något relevant i lager heller såklart.

Leffe

Aktiv medlem
AX3L sa:
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:
AX3L sa:
Leffe sa:

Ja, om inte annat ger det en indikation på om du ska gå upp eller ner när du är emellan storlekar. Visst är det inte lika solklart på mtb som lvg där man alltid sitter, men nu när ramar är höga nog är benlängd egentligen ganska utdaterat. Vad som är intressant är ju överkroppens och armarnas längd.

Med dina mått skulle jag gå på en L, men jag tror båda funkar. Mycket beror det såklart på hur du kör och vad du gillar.

Vill du klämma på en har ju MTB Store Santa Cruz numera, men det är ju såklart en bit. Inte säkert att de har något relevant i lager heller såklart.
Absolut är det så! Var inte igår man valde storlek genom att stå över TT ?

KiwiQ

Ny medlem
Har någon sånna där gummi hållare där kablarna går in i ramen över, vänster och nedre på min hoj har sett bättre dagar,
Annars får jag beställa från UK

Jag har inga men har uppfattningen att de på samma sätt som lager fås gratis från Santa cruz, men det kanske var vad du avsåg med beställa?

KiwiQ

Ny medlem
feeblesmith sa:
Jag har inga men har uppfattningen att de på samma sätt som lager fås gratis från Santa cruz, men det kanske var vad du avsåg med beställa?
Ska höra om de ingår i garantin. Vore ju kanon isåfall. Vet du någon som fått dessa på garanti eller är det din ”uppfattning” så att säga ?

Jag har fått den uppfattningen från utländska forum där det diskuteras om hur knepigt det kan vara att installera gummit på ett bra sätt, där förkommer inlägg där folk fått nya gratis i kuvert skickat från SC för de gått sönder när de byggde ihop nya cyklar med nya ramar.

KiwiQ

Ny medlem
feeblesmith sa:
Jag har fått den uppfattningen från utländska forum där det diskuteras om hur knepigt det kan vara att installera gummit på ett bra sätt, där förkommer inlägg där folk fått nya gratis i kuvert skickat från SC för de gått sönder när de byggde ihop nya cyklar med nya ramar.

Grymt! Kanske stämmer det att SC bryr sig om sina kunder :)

KiwiQ

Ny medlem
feeblesmith sa:
Jag får tacka dig för tipset om gummit, fick svar nyss att det bara var att ange sitt reg-nr på hojen (som är registrerad såklart) så skickar de nya så nu blir det MY 18 lager och gummit till kabelingångarna som skickas inom 48 timmar Helt gratis, fri frakt.

Förstår varför alla pratar så gott om deras ”generösa” garantier!

AX3L

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
feeblesmith sa:
Jag får tacka dig för tipset om gummit, fick svar nyss att det bara var att ange sitt reg-nr på hojen (som är registrerad såklart) så skickar de nya så nu blir det MY 18 lager och gummit till kabelingångarna som skickas inom 48 timmar Helt gratis, fri frakt.

Förstår varför alla pratar så gott om deras ”generösa” garantier!
Vart var detta? En av mina ploppar blev helt förstörd vid vajerbyte senast, och jag misstänker att de nya är bättre.

barksten

Ny medlem
Jag funderar på att eventuellt skaffa en 2018 Hightower eller Hightower LT till nästa år. Jag är 184 lång och kör normalt på Large. Jag har dock fått för mig att Santa Cruz är lite mindre i storleken och undrar om jag kanske inte ska ha en XL i stället.Vad säger det kollektiva cykelmedvetandet?

KiwiQ

Ny medlem
glitch sa:
Xl! I synnerhet på LT.

LT har kortare reach än ”vanliga” HT

Sen är ju frågan om du vill ha en mer ”lekfull” hoj då skulle jag kanske inte valt att gå upp i storlek, satsat på 50mm stem och ett styre utan backsweep.

Själv föredrar jag en lång stabil hoj så en XXL med 50mm stem utan rise med ett 20mm riser styre. Hade ett 32mm stem men den klättrade som en kossa då.

Du kan trolla mycket med stem, längre gaffel, sadel position osv .

AX3L: Jag kontaktade första bästa, SC UK AKA JUNGLE PRODUCTS

Se till att du är är förste ägare och kan bevisa det bara :)

AX3L

Aktiv medlem
Barksten, jag är exakt lika lång och kunde inte vara mer nöjd med min XL.

KiwiQ sa:
AX3L: Jag kontaktade första bästa, SC UK AKA JUNGLE PRODUCTS

Se till att du är är förste ägare och kan bevisa det bara :)
Smart, min är dessutom från UK så det är dom jag fick nya lager från :) Tack!

alum

Ny medlem
Finns Hightower 2018 på rea lite varstans så jag funderar på att skaffa en. Har tre frågor till er som har koll på denna modell:

1. Borde jag ha en Hightower i Large?
177cm, inseam 81.5cm, ape index +7cm.

2. Hur står sig geon modernitetsmässigt mot liknande nya modeller som typ Pivot Trail 429?

3. Är det värt att skaffa XE-kitet (med performance elite och FIT4) och sen i framtiden byta från XT till Eagle? Man får ju även kolfiberstyre på köpet. Kostar typ 6000kr extra.

glitch

Aktiv medlem
alum sa:
Finns Hightower 2018 på rea lite varstans så jag funderar på att skaffa en. Har tre frågor till er som har koll på denna modell:

1. Borde jag ha en Hightower i Large?
177cm, inseam 81.5cm, ape index +7cm.

2. Hur står sig geon modernitetsmässigt mot liknande nya modeller som typ Pivot Trail 429?

3. Är det värt att skaffa XE-kitet (med performance elite och FIT4) och sen i framtiden byta från XT till Eagle? Man får ju även kolfiberstyre på köpet. Kostar typ 6000kr extra.
Jag hade:
1. satsat på large
2. den har lite kortare reach och hjulbas än det trendigaste och inte lika brant sadelrör men det är en superskoj cykel
3. Vilka ytterligare skillnader är det? Vilken gaffel är det annars? Bara att få Fit4 är inte värt det i min mening, om alternativet är en Grip2 gaffel då den dämparen typ anses bättre än Fit4 i vissa avseenden. Men vad är det för spec på den billigare och vad får man mer för 6 lakan?

alum

Ny medlem
Tack!

3. För 6k får man:

- FOX 36 F140 Performance Elite istället för FOX 36 F140 Performance
- FOX Float Performance Elite DPS istället för FOX Float Performance DPS
- XT-drivlina istället för GX Eagle (känns som nerköp)
- XT-bromsar istället för Guide R
- WTB Silverado Pro istället för WTB Volt Race
- SC Carbon-styre istället för Race Face Aeffect R
- Styrstam Race Face Turbine Basic istället för Race Face Aeffect R

Känns inte som någon asbra skillnad kanske om gaffeln ändå är "typ lika bra"...

glitch

Aktiv medlem
Jag tycker inte det låter värt.
Hellre GX Eagle och ha 6 lax att lägga på gottis och eventuellt en bättre dämpare längre fram om du känner att DPSen inte är optimal.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer