Santa Cruz Hightower - The tråd

KiwiQ

Ny medlem
”For 2016-2018 Fox 34 Float forks, this is the air shaft needed to change the travel.

120-140mm shafts fit Factory and Performance 27.5" and 29" models, 150mm shaft is only compatible with 27.5" models”

Jag har en factory 34 2018 års modell 27,5 PLUS specifik (tar 29 hjul/däck lika bra men är mycket bredare för att klara av just PLUS dessutom med 51mm offset, som rekommenderas att användas på HT)

Kit nr :820-02-435-KIT

Har bekanta i Finland som köpte med sig ett kit, kostade 39 EUR.

Mvh

På 29” är max 140 om du inte har en 36.

AX3L

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Jotack, jag gör de mesta förutom att bygga upp hjul och ändra travel på min gaffel, får väl kolla runt i Sthlms området.. är alltid skeptisk att lämna bort mina saker. Så att göra allt själv vore såklart bäst.

Inga konkreta tips i Sthlm?
Dr Spoke är väl den man ofta hör som förslag. Finns någon skräckhistoria, men över lag verkar folk nöjda. Cykelcity känns seriösa, dock inte lämnat in saker på service där än (men den är nog min go-to framöver faktiskt).

KiwiQ sa:
”For 2016-2018 Fox 34 Float forks, this is the air shaft needed to change the travel.

120-140mm shafts fit Factory and Performance 27.5" and 29" models, 150mm shaft is only compatible with 27.5" models”

Jag har en factory 34 2018 års modell 27,5 PLUS specifik (tar 29 hjul/däck lika bra men är mycket bredare för att klara av just PLUS dessutom med 51mm offset, som rekommenderas att användas på HT)

Mvh

Det kan vara värt att kolla om underbenen är samma på 29 boost 51 och 27.5 plus 51, underben är dyra att producera formar för och att göra 2 så lika luktar att det är samma...och då är 140 max vilket begränsas av bussningar i underbenen. FOX verkar inte vara helt tydliga här det är inte säkert att de inkluderar 27.5 plus i 27.5 däremot beskrivs 29 boost med /27+...

Oavsett är det en enkel sak att mäta när gaffeln är i sär. Hamnar innerbensänden ovanför underkanten av den undre bussningen är det inte jättebra även om gaffeln troligen kommer fungera helt ok i början då bussningar är längre än de 10 mm slaglängden ökas. Med ökat
bussningsslitage kan dock allt möjligt tråkigt hända.

KiwiQ

Ny medlem
feeblesmith sa:
KiwiQ sa:

Mvh

Det kan vara värt att kolla om underbenen är samma på 29 boost 51 och 27.5 plus 51, underben är dyra att producera formar för och att göra 2 så lika luktar att det är samma...och då är 140 max vilket begränsas av bussningar i underbenen. FOX verkar inte vara helt tydliga här det är inte säkert att de inkluderar 27.5 plus i 27.5 däremot beskrivs 29 boost med /27+...

Oavsett är det en enkel sak att mäta när gaffeln är i sär. Hamnar innerbensänden ovanför underkanten av den undre bussningen är det inte jättebra även om gaffeln troligen kommer fungera helt ok i början då bussningar är längre än de 10 mm slaglängden ökas. Med ökat
bussningsslitage kan dock allt möjligt tråkigt hända.
Väl värt att kontrollera det, låter ganska troligt att 51 är att jämföra med en 29” gaffel och då 140 max (är inte hela världen) Mailar fox, så får jag ett tydligt svar :)

KiwiQ

Ny medlem
AX3L sa:
KiwiQ sa:
Jotack, jag gör de mesta förutom att bygga upp hjul och ändra travel på min gaffel, får väl kolla runt i Sthlms området.. är alltid skeptisk att lämna bort mina saker. Så att göra allt själv vore såklart bäst.

Inga konkreta tips i Sthlm?
Dr Spoke är väl den man ofta hör som förslag. Finns någon skräckhistoria, men över lag verkar folk nöjda. Cykelcity känns seriösa, dock inte lämnat in saker på service där än (men den är nog min go-to framöver faktiskt).
Har handlat lite småsaker på cykelcity när man inte orkar vänta på att ta in det från någon utländsk shop, de är iaf väldigt trevliga, säger dock lite om deras kunskap inom gaffel/dämpar/osv service :) men ska ha dem i åtanken

PatrikHA

Medlem
lite men va fan....
Min HT LT har rullat 12 mil, och på dagens runda upptäckte jag ett ordentligt glapp i länkaget, blä.
Jag har inte tagit isär ännu, men kan jag hoppas på att det bara är dåligt åtdraget?
Känns ju inte alls bra att det sker så fort :-(

rayy

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Min HT LT har rullat 12 mil, och på dagens runda upptäckte jag ett ordentligt glapp i länkaget, blä.
Jag har inte tagit isär ännu, men kan jag hoppas på att det bara är dåligt åtdraget?
Första tre att kolla: Bakhjul (glapp i navet alltså), axel till bakhjul (fasthållning), bakdämparinfästningar. Om dessa tre inte glappar, checka länkaget. :)

PatrikHA

Medlem
rayy sa:
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Första tre att kolla: Bakhjul (glapp i navet alltså), axel till bakhjul (fasthållning), bakdämparinfästningar. Om dessa tre inte glappar, checka länkaget. :)
Visuellt bekräftat nedre länkage, tänkte mer vad som är fel efter bara 10 mil där, hoppas på dåligt åtdraget

AX3L

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
rayy sa:
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Visuellt bekräftat nedre länkage, tänkte mer vad som är fel efter bara 10 mil där, hoppas på dåligt åtdraget
Det där med lagermoment verkar vara en rätt öm punkt på SC cyklar. Tidigare rekommenderade man att efterkolla lagerspänningen i länkagen var 30e timme (!) men nu iom de nya lagren verkar man ha tagit bort den punkten helt. Förmodligen är det bara att efterdra, men ta gärna ut och inspektera axeln så inte den är för sliten. Medan du håller på, tryck gärna lite fett i den nedre länken.

PatrikHA

Medlem
AX3L sa:
PatrikHA sa:
rayy sa:
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Det där med lagermoment verkar vara en rätt öm punkt på SC cyklar. Tidigare rekommenderade man att efterkolla lagerspänningen i länkagen var 30e timme (!) men nu iom de nya lagren verkar man ha tagit bort den punkten helt. Förmodligen är det bara att efterdra, men ta gärna ut och inspektera axeln så inte den är för sliten. Medan du håller på, tryck gärna lite fett i den nedre länken.
Skall jag absolut göra, men sliten, det kan den ju f..n inte vara efter 12 mil....
Nippeln för fett, är det en standard, bara köpa första bästa?

rayy

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
rayy sa:
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Gött! Resten jag nämnde var OK också? Sannolikheten att axeln till bakhjulet glappat upp är rätt stor jämfört med att länkaget inte sitter som det ska :) Lycka till!

AX3L

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
AX3L sa:
PatrikHA sa:
rayy sa:
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Skall jag absolut göra, men sliten, det kan den ju f..n inte vara efter 12 mil....
Nippeln för fett, är det en standard, bara köpa första bästa?
Nej man tycker inte det. Men det beror på hur länge du kört med löst. Jag hade inte kört länge med glapp (vad jag kunde känna) men eloxideringen var ändå nött på minst två axlar. Vet inte hur mycket det spelar roll, men jag köpte iaf ett helt kit med axlar på jungle för typ 500kr inkl frakt och ska byta när jag ändå byter lager.

Låter ju oroväckande magnil. Hur har de hållt sig sen?

KiwiQ

Ny medlem
Jag kollade igenom mina nedre, var lite under NM i drag, riktigt jävla torra, drog på nytt fett runt ”bulten”med skruven i, rejält med locktite och skruva på.. tänkte smälla på fettsprutan ikväll

glitch

Aktiv medlem
Jag skippade fettsprutan - drog isär nedre länken och tryckte in. Fettsprutan spred bara fett där det inte skulle.

magnil

Medlem
AX3L sa:
Det har fungerat bra efter åtdragning, inget glapp. Fyllde på fett efter runt 60 timmar (har ju varit torrt och fint). Fyllde alldeles för mycket så det blev kladdigt och svårt att få rent. Tog ner nedre länken efter ca 70 timmar och gjorde rent.

Tricket skall tydligen vara att man skall känna när det börjar gå trögt med fettet och sluta då.

AX3L

Aktiv medlem
magnil sa:
AX3L sa:
Det har fungerat bra efter åtdragning, inget glapp. Fyllde på fett efter runt 60 timmar (har ju varit torrt och fint). Fyllde alldeles för mycket så det blev kladdigt och svårt att få rent. Tog ner nedre länken efter ca 70 timmar och gjorde rent.

Tricket skall tydligen vara att man skall känna när det börjar gå trögt med fettet och sluta då.
Ja jag fyllde också alles för mycket, men det var lite med flit. Sedan demonterade jag länken och torkade rent, tyckte det funkade hyfsat! Grejen i mitt fall var väl att jag gjorde det lite för sent, så fettet som kom ut såg inte roligt ut. Därför tänkte jag att det var bäst att försöka spola ur den gamla skiten. Gör man det lite oftare går det nog bättre dock! Samtidigt, om länken redan är fylld med fett och man trycker ner mer.. Var skulle det annars ta vägen? Bryts det ner under användning?

PatrikHA

Medlem
PatrikHA sa:
lite men va fan....
Citerar mig själv.
Har nu kollat länkaget, jag kunde dra alla pivot-bultarna, mycket!
Inget glapp längre, puh.

KiwiQ

Ny medlem
Så vilka NM är det som gäller,

Har kört efter vad Santa Cruz rekommenderar,

Dämpare 15,8
Low Pivot 6,8
”Washer” skruv 9.0
Övre pivot 15,8 max

Och 20.3 Nm för my18 nedre pivot enbart?

Vill bara få det bekräftat via ”ht veteranerna” här inne :)

PatrikHA

Medlem
KiwiQ sa:

Dämpare 15,8
Low Pivot 6,8
”Washer” skruv 9.0
Övre pivot 15,8 max

Som jag tolkade dokumentet som länkades till tidigare i tråden så gäller 20.3 för alla pivotskruvar, alltså två i nedre och nedre i övre, för MY18

magnil

Medlem

AX3L

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
KiwiQ sa:

Dämpare 15,8
Low Pivot 6,8
”Washer” skruv 9.0
Övre pivot 15,8 max

Som jag tolkade dokumentet som länkades till tidigare i tråden så gäller 20.3 för alla pivotskruvar, alltså två i nedre och nedre i övre, för MY18
Stämmer. Men säkerställ att du verkligen har radiella lager innan du drar så hårt bara, annars har du lagersallad direkt.

KiwiQ

Ny medlem
AX3L sa:
PatrikHA sa:
KiwiQ sa:

Dämpare 15,8
Low Pivot 6,8
”Washer” skruv 9.0
Övre pivot 15,8 max

Stämmer. Men säkerställ att du verkligen har radiella lager innan du drar så hårt bara, annars har du lagersallad direkt.
Med tanke på att ingen som köpt my18 verkar ha radiella så kommer jag absolut undersöka detta innan! :)

Makten

Aktiv medlem
AX3L sa:
Det handlar snarare om att säkerställa att man har den lösa distansen mellan höger och vänster kullager i länken. Verkar kunna vara båda typer av kullager nämligen. Distansen hindrar att man spänner för hårt, medan man utan distans måste spänna på känn precis som ett styrlager. Oavsett om det är spårkullager eller vinkelkontaktkullager.

PatrikHA

Medlem
Makten sa:
AX3L sa:
Det handlar snarare om att säkerställa att man har den lösa distansen mellan höger och vänster kullager i länken. Verkar kunna vara båda typer av kullager nämligen. Distansen hindrar att man spänner för hårt, medan man utan distans måste spänna på känn precis som ett styrlager. Oavsett om det är spårkullager eller vinkelkontaktkullager.
Jag har dessa distanser, drog till 20, cyklade en timme, ingen lagersallad än, vad jag vet ?

larsaw

Aktiv medlem
NickPick sa:
larsaw sa:
Va kul ni verkar ha med era SC-hojar!
Hinner ni cykla ngt mellan alla lagerbyten och fett-påfyllningar... ;D
Haha :D
Antingen köper man en krokig cykel från ett u-land, väntar på en Ibis, eller gör underhåll på sin SC.
Eller håller på med reklamationer på sin YT eller Canyon :) Finns det något märke som verkligen KAN bygga hållbara grejer?

EDIT. Förlåt, kunde inte riktigt hålla mig för att smash'a in en fullpoängare så som ni håller på o diskuterar lagerspänning o dyl. Själv har jag ju inte ens någon cykel kvar längre :( Men snart så :D

Senast ändrad:

magnil

Medlem
larsaw sa:
NickPick sa:
larsaw sa:
Antingen köper man en krokig cykel från ett u-land, väntar på en Ibis, eller gör underhåll på sin SC.
Eller håller på med reklamationer på sin YT eller Canyon :) Finns det något märke som verkligen KAN bygga hållbara grejer?

EDIT. Förlåt, kunde inte riktigt hålla mig för att smash'a in en fullpoängare så som ni håller på o diskuterar lagerspänning o dyl. Själv har jag ju inte ens någon cykel kvar längre :( Men snart så :D
Pratar ni om mig? Väntar på min Ibis sedan april. Har försökt få klart mina Jeffsy-reklamationer så den kommer i rullbart skick sedan början juni. Cyklar ingenting på min SC (pga hosta) men gör desto mer underhåll. :)

larsaw

Aktiv medlem
magnil sa:
larsaw sa:
NickPick sa:
larsaw sa:

Pratar ni om mig? Väntar på min Ibis sedan april. Har försökt få klart mina Jeffsy-reklamationer så den kommer i rullbart skick sedan början juni. Cyklar ingenting på min SC (pga hosta) men gör desto mer underhåll. :)
Haha! Tänkte iof mer generellt, men det där lät ju Spot On!
Själv ”torr mekar” jag alla hemkomna cykeldelar (nu senast genom att dra på klinga o pedaler på vevpartiet), trots att min ram inte ens är färdigsvetsad i Peru... :/

Rattnalle

Aktiv medlem
larsaw sa:
NickPick sa:
larsaw sa:

Min Bird har bara rullat I tre säsonger nu.. Ett byte av alla svinglager är det enda den fått. Delarna som sitter på slits och och rasar men ramen tuffar på. Knäckt en gaffel och kört läck på bakdämparen på vägen.

Thunell

Ny medlem
PatrikHA sa:
Thunell sa:
Nu får enduromoppen anses mekaniskt klar! Finns lite pill kvar med färgerna. 13,5 kg komplett.
13,5, riktigt lätt, jag landade på 14,7, dock xxl.
Vad har du byggt med?
Spec:

Hightower LT 2018 storlek Large med Fox DPX2 Factory
Fox Factory 36 160 mm gaffel
DT Swiss EX471 fälgar på Newmen nav och okända aero-ekrar (1,1 mm tjocka, nån som vet?)
Continental Der Baron däck
Sram GX 11-delad drivlina
CB Mallet DH Race pedaler
Shimano XT bromsar med 200 mm skivor
Oneup dropper 170 mm
Tune Komm-vor sadel (kanske inte går som enduro men jag tycker den är bekväm)
Intend Grace Enduro stam med Fatbar Carbon Lite 760 mm styre

Sparar nog mest vikt på att hålla mig till 11-delat och kolfibersadel

PatrikHA

Medlem
Thunell sa:
PatrikHA sa:
Thunell sa:
Nu får enduromoppen anses mekaniskt klar! Finns lite pill kvar med färgerna. 13,5 kg komplett.
13,5, riktigt lätt, jag landade på 14,7, dock xxl.
Vad har du byggt med?
Spec:

Hightower LT 2018 storlek Large med Fox DPX2 Factory
Fox Factory 36 160 mm gaffel
DT Swiss EX471 fälgar på Newmen nav och okända aero-ekrar (1,1 mm tjocka, nån som vet?)
Continental Der Baron däck
Sram GX 11-delad drivlina
CB Mallet DH Race pedaler
Shimano XT bromsar med 200 mm skivor
Oneup dropper 170 mm
Tune Komm-vor sadel (kanske inte går som enduro men jag tycker den är bekväm)
Intend Grace Enduro stam med Fatbar Carbon Lite 760 mm styre

Sparar nog mest vikt på att hålla mig till 11-delat och kolfibersadel
Tack för info.
Ingen koll på viktskillnaden gx vs gx eagle, men i övrigt rätt lika spec, dock inte karbonstyre eller sadel, så lite vikt här o där så går det nog att komma neråt dina 13,5. Oavsett väldigt nöjd som det är, var mest nyfiken då det skiljde över ett kg.

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
larsaw sa:
NickPick sa:
larsaw sa:

Min Bird har bara rullat I tre säsonger nu.. Ett byte av alla svinglager är det enda den fått. Delarna som sitter på slits och och rasar men ramen tuffar på. Knäckt en gaffel och kört läck på bakdämparen på vägen.
Det är imponerande! Samtidigt har väl Adam käckt typ.. Två, tre ramar på samma tid och fått 24 nya Cane Creek bakdämpare av Bird på garanti?

Bytte för övrigt alla svinglager i helgen. Typ 4/6 av de stora lagren hade en mer eller mindre grusig känsla varav ett var nästan helt orörligt. Använde mig av följande kit för att demontera lager och det borde banne mig vara en del av var cyklists verktygslåda:

https://m.banggood.com/9mm-23mm-Diameter-Inner-Bearing-Puller-Tool-Remover-Kit-For-Auto-Motocycle-p-1125419.html?rmmds=search

IMG_20180826_154621.jpg

IMG_20180826_154659.jpg

Hade räknat med att behöva krångla med glidhammare osv, men det var som gjort för att skruva ut lagren. Runt varje lager fanns en plan yta ganska exakt stor nog för hylsan att passa, sen var det bara att skruva ut det. Behöver hitta en bättre press för där fick jag slita lite med att få in lagren, men annars är ju detta gjort på typ 1.5 öl.

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Axel: Två rök väl när han cyklade med EST och Co... Fan vet vad som håller för det ;-)
Å andra sidan är det sådana som hårdtestar tillverkarnas garantiprocesser som vi övriga behöver när vi ska köpa något. När han kom till Franssons på en sprillans ny ram, typ en vecka efter att hans andra gick sönder måste jag säga att Bird steg högt som företag i mina ögon.

wenna sa:
AX3L sa:
Använde mig av följande kit för att demontera lager och det borde banne mig vara en del av var cyklists verktygslåda
Vart hittade du det kittet?
Ursprungsidén tror jag att jag fick i någon annan tråd, med någon som rekommenderade exakt samma kit (vad det verkar). Men jag köpte det på Banggood faktiskt, dock fanns det på deras engelska lager då vilket gjorde att jag fick det inom någon vecka och utan tull och krångel. Söker man på typ "Bearing puller 9-23mm" verkar samma set finnas på många ställen dock. Det finns också en hel del andra lite bättre kit med glidhammare som säkert också funkar prima. Jag tyckte det var smidigt att dra ut med gängkraft dock.

https://verktygsboden.se/glidhammare/glidhammare-foer-lager?vat=1&gclid=CjwKCAjw5ZPcBRBkEiwA-avvkwtOg18Dd68cclZsNeAGeWjejgzDP7MsWg2vQLewiUYbddTBnYbTjBoCOwMQAvD_BwE

https://www.esska.se/esska_se_s/Avdragarsats-med-glidhammare-943148598000-26830.html

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Axel: Två rök väl när han cyklade med EST och Co... Fan vet vad som håller för det ;-)
Å andra sidan är det sådana som hårdtestar tillverkarnas garantiprocesser som vi övriga behöver när vi ska köpa något. När han kom till Franssons på en sprillans ny ram, typ en vecka efter att hans andra gick sönder måste jag säga att Bird steg högt som företag i mina ögon.
Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer