Sixten Fors
Aktiv medlem
Santa Cruz Hightower - The tråd
+1Makten sa:Jäkligt fint med bara svarta komponenter! Bra smak där:-)
Snygg och färgglad ram + svart = kanon
Mattsvart ram + svart = trist
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Makten sa:Jäkligt fint med bara svarta komponenter! Bra smak där:-)
glitch sa:Givet hur torrt det är kan du nog lugna dig med att riva efter 10 timmar :)
Däremot i höst när det kladdar och kletar är det värt att slå ett öga.
magnil sa:Du bör däremot efterdra länkaget enligt instruktion på SC:s sida. Tror jag drog 1,5 varv.
Angående olika lager så tillverkas/monteras väl Europas cyklar i Tyskland har jag hört. Med min ram låg det med instruktioner från Drby Cycles. Kan ju vara så att de hade lager kvar.
BasmatiSixten Fors sa:Vilken typ av rice? Snabbris är bäst för xc, råris passar bättre för enduro, klitoris passar bäst om du kör som en kärring.
Sixten Fors sa:194 cm och XL-ram, 29" hjul, flip-chip high, 160 mm Pike, 60 mm stam -5° (alltså vinklad nedåt), 760 mm Ritchey WCS Trail styre med måttlig rise. Ritchey WCS styrlager med låg toppkåpa. Jag kör visst 15 mm spacers under och 10 mm över och det känns bra. Styrröret kapat ca 2 mm under top-cap.
fredrik168 sa:Sixten Fors sa:194 cm och XL-ram, 29" hjul, flip-chip high, 160 mm Pike, 60 mm stam -5° (alltså vinklad nedåt), 760 mm Ritchey WCS Trail styre med måttlig rise. Ritchey WCS styrlager med låg toppkåpa. Jag kör visst 15 mm spacers under och 10 mm över och det känns bra. Styrröret kapat ca 2 mm under top-cap.
Spacers under och riserstyre och stammen vinklad neråt???? På riktigt ???
Sixten Fors sa:En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
Om du inte vore så otroligt djävla korkad hade du också fattat att det är relevant information i relation till frågan som ställdes.fredrik168 sa:Isåfall hade du inte behövt skriva att du satt den uppochner!!!Sixten Fors sa:En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
Berätta mer hur Du tänker i frågan, för- och nackdelar etc.Jensen sa:Måste hålla med om att det känns kontraproduktivt ?fredrik168 sa:Spacers under och riserstyre och stammen vinklad neråt???? På riktigt ???Sixten Fors sa:194 cm och XL-ram, 29" hjul, flip-chip high, 160 mm Pike, 60 mm stam -5° (alltså vinklad nedåt), 760 mm Ritchey WCS Trail styre med måttlig rise. Ritchey WCS styrlager med låg toppkåpa. Jag kör visst 15 mm spacers under och 10 mm över och det känns bra. Styrröret kapat ca 2 mm under top-cap.
Ja, stammen blir så att säga en smula mer erigerad.theBrand sa:(Dessutom slipper cykeln se ut som en nervös XC-wannabe ;)....)
PatrikHA sa:Har kommit till att kapa styrrör, tycker det är jobbigt, alltså inte själva kapandet utan känslan av "det måste bli rätt" ;-)
Så hur mycket spacers kör ni?
Jag är 197 cm, har styre med 20 mm rise, och ja jag vet det är individuellt, men vill få en känsla för ungefär, har 50 mm spacers att tillgå, men känns väl mkt, tänker kring 25-30, så kan jag flytta runt lite
Jag vill inte kapa styrröret för mycket, ännu. T.ex. om jag vill byta gaffel, sälja gaffeln, flytta den till en annan ram med längre styrhuvud.theBrand sa:Sixten:
Utifrån bilden ser det ut som om att du borde kunna vända rätt stammen med bibehållen styrhöjd om du plockar bort den nedre spacern. Då kan du kapa styrröret lite till och spara ytterligare några gram.
(Dessutom slipper cykeln se ut som en nervös XC-wannabe ;)....)
Det var så jag gjorde nu.theBrand sa:PatrikHA sa:Har kommit till att kapa styrrör, tycker det är jobbigt, alltså inte själva kapandet utan känslan av "det måste bli rätt" ;-)
Så hur mycket spacers kör ni?
Jag är 197 cm, har styre med 20 mm rise, och ja jag vet det är individuellt, men vill få en känsla för ungefär, har 50 mm spacers att tillgå, men känns väl mkt, tänker kring 25-30, så kan jag flytta runt lite
Jag brukar kapa så att jag har rejält med justermån i ett första skede, sen kapar jag en gång till när jag kört några turer.
( Men vill du ha mer än 30mm spacers när du kört in dig så är det nog bättre med ett styre med högre rise, annars brukar det bli lite flexigt)
Sixten Fors sa:Om du inte vore så otroligt djävla korkad hade du också fattat att det är relevant information i relation till frågan som ställdes.fredrik168 sa:Isåfall hade du inte behövt skriva att du satt den uppochner!!!Sixten Fors sa:En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
marr sa:Sixten Fors sa:Om du inte vore så otroligt djävla korkad hade du också fattat att det är relevant information i relation till frågan som ställdes.fredrik168 sa:Isåfall hade du inte behövt skriva att du satt den uppochner!!!Sixten Fors sa:En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
Öh ok?
fredrik168 sa:marr sa:Sixten Fors sa:Om du inte vore så otroligt djävla korkad hade du också fattat att det är relevant information i relation till frågan som ställdes.fredrik168 sa:Isåfall hade du inte behövt skriva att du satt den uppochner!!!Sixten Fors sa:En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
Öh ok?
Ja du vet ju hur jävla korkad jag är,
Reach-mässigt är nog Large att föredra, men Hightower har rätt långa sadelrör i små storlekar och rätt korta i stora storlekar, i relation till reach, i relation till andra cyklar. Stack är nog inget problem med Large. Det är sadelröret på 450 mm som kanske är långt, beroende på vilken dropper du väljer.Fräulein sa:Hur upplever ni storleken på Hightower? Jag funderar på att köpa en HT då jag är nyfiken på både 29" och 27,5"+. Men är lite osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 172 med 83 cm grenlängd. Cykeln kommer att gå mest vanlig stig/fjällcykling men även en vecka Åre varje sommar (blå + röda leder) och kanske även ett par rundor till mindre bikeparks. Gillar rotigt/stenigt och drop på typ max 1 meter men är inte alls intresserad av maskingrävda hoppbanor. Den lär även få tjänstgöra på nåt långlopp då och då.
Jag upplever att min nuvarande cykel (Knolly Chilcotin storlek M) känns alldeles för liten så det blir lite svårt att jämföra geometrier. Jag föredrar en cykeln som känns trygg och stabil för att ge tanten självförtroende så det lutar mot en large med 30 mm styrstam men är lite orolig att det ska bli för långt.
Knolly: R 420 S 583
HT medium: R 430 S 609
HT large: R 450 S 613
Någon som har råd att ge?
thefinger sa:Tjena, kör idag på en Hightower -17. Funderar på att åka över till CA nästa år och hämta hem en ny. Någon som varit på deras kontor? Kan man köpa cykel där?
theBrand sa:Verkar vara väldigt besvärligt länkage?
Är det lika illa på nyare modeller av Intense med VPP (eller vad de nu kallar det för nu för tiden) eller har de lyckats bättre?
wenna sa:Pastell-blå HTLT är snygg, och svart/orange HT är snygg. De andra känns ganska så tråkiga. Brun och senapsgul (bäbisbajsgul) är väl inga favoritfärger direkt.
Gillar inte riktigt det håll SC går åt men färgvalen. Gillade bättre med poppigare färger.
Det är ju iaf inte protes-beige som de också har i arsenalen.wenna sa:Pastell-blå HTLT är snygg, och svart/orange HT är snygg. De andra känns ganska så tråkiga. Brun och senapsgul (bäbisbajsgul) är väl inga favoritfärger direkt.
Gillar inte riktigt det håll SC går åt men färgvalen. Gillade bättre med poppigare färger.
Scut sa:Min HT CC i XL landar på 14.7kg med delar som inte är valda map. vikt.
Maxxis aggressor i Double Down, DHR 2 och en massa töntig skyddsplast samt 500g plattformspedaler gör ju att det drar iväg snabbt.
Tillverkarna anger vikt utan pedaler. För oss som cyklar på cykeln känns det rätt märkligt att inte jämföra vikten på hela cykeln med varandra :-)PatrikHA sa:Scut sa:Min HT CC i XL landar på 14.7kg med delar som inte är valda map. vikt.
Maxxis aggressor i Double Down, DHR 2 och en massa töntig skyddsplast samt 500g plattformspedaler gör ju att det drar iväg snabbt.
Just ja, vikt anges ju utan pedaler.
Så 250g däck, 400g pedaler, nära 14 kg då.
Och nej, jag har inte heller optimerat för vikt.
Rattnalle sa:Tillverkarna anger vikt utan pedaler. För oss som cyklar på cykeln känns det rätt märkligt att inte jämföra vikten på hela cykeln med varandra :-)
Det där gäller ju åas sidan allt annat på cykeln också.larsaw sa:Rattnalle sa:Tillverkarna anger vikt utan pedaler. För oss som cyklar på cykeln känns det rätt märkligt att inte jämföra vikten på hela cykeln med varandra :-)
Fast även om både du o jag kör på pedaler med ungefär samma vikt (kring 400 gram’ich), medans WW-Bengt vill köra på blingbling CB-äggvispare på 179g medans DH-Lisa vill ha ett par fläskiga DMR V8’or på 600g...