Santa Cruz Hightower - The tråd

glitch sa:
Givet hur torrt det är kan du nog lugna dig med att riva efter 10 timmar :)
Däremot i höst när det kladdar och kletar är det värt att slå ett öga.

magnil sa:
Du bör däremot efterdra länkaget enligt instruktion på SC:s sida. Tror jag drog 1,5 varv.

Angående olika lager så tillverkas/monteras väl Europas cyklar i Tyskland har jag hört. Med min ram låg det med instruktioner från Drby Cycles. Kan ju vara så att de hade lager kvar.

Jag skall se hur den känns. Däremot så tror jag på att trycka in fett i förebyggande syfte.

Intressant, så kan det mycket möjligt vara, jag kommer att efterdra.
Loctite: kör ni verkligen det på pivotaxlarna? Den tappar ju sin funktion om man skall "tajta" lite när det behövs. På skruven som håller den koniska "låsbrickan" så förstår jag det till fullo.

Makten: komponenterna är inte helt svarta.. Renthal Cockpit i klassiskt Renthal guld. KS Lev med "guldig finnish" och en bakdämpare med FOX brändasocker bling.
Kommer se snygg ut på avstånd men tittar man noga så kommer man kräkas lite i munnen..

Det jag väntar på just (förutom fungerande bromsar) är Biketoyz, de skall svara när de kan korta slaglängden min Fox Float X2 Factory som jag tänkt slänga på. (Jag skulle kunna göra det själv eller via. JBP, RBS men då försvinner garantin från FOX.

Har haft en trevlig mailkonversation med deras kundservice som påstått att detta inte gick att göra. Jag var tvungen att visa reservdelsnummret på den distans som behöver sättas i och förklara hur man skulle gå tillväga (tas tom upp i deras servicemanual).
Skillnaden på en 200x57 och 200x51 är en 0.25" distans som sitter på dämparaxeln. Sen gick det tydligen bra att skicka en förfrågan till verkstaden.

Har kommit till att kapa styrrör, tycker det är jobbigt, alltså inte själva kapandet utan känslan av "det måste bli rätt" ;-)
Så hur mycket spacers kör ni?
Jag är 197 cm, har styre med 20 mm rise, och ja jag vet det är individuellt, men vill få en känsla för ungefär, har 50 mm spacers att tillgå, men känns väl mkt, tänker kring 25-30, så kan jag flytta runt lite

Senast ändrad:
194 cm och XL-ram, 29" hjul, flip-chip high, 160 mm Pike, 60 mm stam -5° (alltså vinklad nedåt), 760 mm Ritchey WCS Trail styre med måttlig rise. Ritchey WCS styrlager med låg toppkåpa. Jag kör visst 15 mm spacers under och 10 mm över och det känns bra. Styrröret kapat ca 2 mm under top-cap.
Stam.jpg

Senast ändrad:
När mina hjul är klara... vem har då en park tool DAG2.2 hemma och kan tänka sig hjälpa till?

Antar att alla har kollat sitt växelöra? Hehe

Sixten Fors sa:
194 cm och XL-ram, 29" hjul, flip-chip high, 160 mm Pike, 60 mm stam -5° (alltså vinklad nedåt), 760 mm Ritchey WCS Trail styre med måttlig rise. Ritchey WCS styrlager med låg toppkåpa. Jag kör visst 15 mm spacers under och 10 mm över och det känns bra. Styrröret kapat ca 2 mm under top-cap.

Spacers under och riserstyre och stammen vinklad neråt???? På riktigt ???

fredrik168 sa:
Sixten Fors sa:

Måste hålla med om att det känns kontraproduktivt ?

Jag valde ett styrlager som är lätt och lågt (för större valfrihet).
Ritchey.png

Vill man ha styret lågt kör man utan spacers, vill man ha det högre använder man spacers. Som inte är jättetunga.
Spacers.png

Jämfört med Cane Creek 15 mm som är rätt vanligt. Tyngre och mindre valfrihet.
CaneCreekIS2.png

Bilagor

• Stack.png
    Stack.png
    3.7 KB · Besök: 253
Jensen sa:
fredrik168 sa:
Sixten Fors sa:
Måste hålla med om att det känns kontraproduktivt ?
Berätta mer hur Du tänker i frågan, för- och nackdelar etc.

Sixten:
Utifrån bilden ser det ut som om att du borde kunna vända rätt stammen med bibehållen styrhöjd om du plockar bort den nedre spacern. Då kan du kapa styrröret lite till och spara ytterligare några gram.

(Dessutom slipper cykeln se ut som en nervös XC-wannabe ;)....)

PatrikHA sa:
Har kommit till att kapa styrrör, tycker det är jobbigt, alltså inte själva kapandet utan känslan av "det måste bli rätt" ;-)
Jag är 197 cm, har styre med 20 mm rise, och ja jag vet det är individuellt, men vill få en känsla för ungefär, har 50 mm spacers att tillgå, men känns väl mkt, tänker kring 25-30, så kan jag flytta runt lite

Jag brukar kapa så att jag har rejält med justermån i ett första skede, sen kapar jag en gång till när jag kört några turer.

( Men vill du ha mer än 30mm spacers när du kört in dig så är det nog bättre med ett styre med högre rise, annars brukar det bli lite flexigt)

theBrand sa:
Sixten:
Utifrån bilden ser det ut som om att du borde kunna vända rätt stammen med bibehållen styrhöjd om du plockar bort den nedre spacern. Då kan du kapa styrröret lite till och spara ytterligare några gram.
(Dessutom slipper cykeln se ut som en nervös XC-wannabe ;)....)
Jag vill inte kapa styrröret för mycket, ännu. T.ex. om jag vill byta gaffel, sälja gaffeln, flytta den till en annan ram med längre styrhuvud.
Jag använder för övrigt cykeln som xc/stigcykel och inte enduro/dh-wannabe där kissnödiga ryggdunkar är viktigast.

Bilagor

• Stack.png
    Stack.png
    3.7 KB · Besök: 226
theBrand sa:
PatrikHA sa:

Jag brukar kapa så att jag har rejält med justermån i ett första skede, sen kapar jag en gång till när jag kört några turer.

( Men vill du ha mer än 30mm spacers när du kört in dig så är det nog bättre med ett styre med högre rise, annars brukar det bli lite flexigt)
Det var så jag gjorde nu.
Ca 35 mm att labba med
IMG_20180723_124749.jpg

fredrik168 sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
fredrik168 sa:
Sixten Fors sa:
En stam kan bara sitta åt ett håll. Nedåt.
Isåfall hade du inte behövt skriva att du satt den uppochner!!!
Om du inte vore så otroligt djävla korkad hade du också fattat att det är relevant information i relation till frågan som ställdes.

Öh ok?

Ja du vet ju hur jävla korkad jag är,

Just ja, hade glömt........

Hur upplever ni storleken på Hightower? Jag funderar på att köpa en HT då jag är nyfiken på både 29" och 27,5"+. Men är lite osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 172 med 83 cm grenlängd. Cykeln kommer att gå mest vanlig stig/fjällcykling men även en vecka Åre varje sommar (blå + röda leder) och kanske även ett par rundor till mindre bikeparks. Gillar rotigt/stenigt och drop på typ max 1 meter men är inte alls intresserad av maskingrävda hoppbanor. Den lär även få tjänstgöra på nåt långlopp då och då.

Jag upplever att min nuvarande cykel (Knolly Chilcotin storlek M) känns alldeles för liten så det blir lite svårt att jämföra geometrier. Jag föredrar en cykeln som känns trygg och stabil för att ge tanten självförtroende så det lutar mot en large med 30 mm styrstam men är lite orolig att det ska bli för långt.

Knolly: R 420 S 583
HT medium: R 430 S 609
HT large: R 450 S 613

Någon som har råd att ge?

Spontant känns det som om du skulle ha en M. 172 med 83 gren är väl ganska långa ben för din längd? Långa ben betyder ju kortare överkropp och kortare reach. Jag är 178 med 86 gren och trivs bra på en L även om det är en liten kompromiss eftersom jag också har långa ben. För den känns kanske pytte lite för liten när jag står och cyklar, men då jag sitter ner känns den bra. Om jag har en cykel som känns helt rätt då jag står så känns den lite för lång då jag sitter ner.

Fräulein sa:
Hur upplever ni storleken på Hightower? Jag funderar på att köpa en HT då jag är nyfiken på både 29" och 27,5"+. Men är lite osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 172 med 83 cm grenlängd. Cykeln kommer att gå mest vanlig stig/fjällcykling men även en vecka Åre varje sommar (blå + röda leder) och kanske även ett par rundor till mindre bikeparks. Gillar rotigt/stenigt och drop på typ max 1 meter men är inte alls intresserad av maskingrävda hoppbanor. Den lär även få tjänstgöra på nåt långlopp då och då.

Jag upplever att min nuvarande cykel (Knolly Chilcotin storlek M) känns alldeles för liten så det blir lite svårt att jämföra geometrier. Jag föredrar en cykeln som känns trygg och stabil för att ge tanten självförtroende så det lutar mot en large med 30 mm styrstam men är lite orolig att det ska bli för långt.

Knolly: R 420 S 583
HT medium: R 430 S 609
HT large: R 450 S 613

Någon som har råd att ge?
Reach-mässigt är nog Large att föredra, men Hightower har rätt långa sadelrör i små storlekar och rätt korta i stora storlekar, i relation till reach, i relation till andra cyklar. Stack är nog inget problem med Large. Det är sadelröret på 450 mm som kanske är långt, beroende på vilken dropper du väljer.

Bilagor

• HT.png
    HT.png
    5.3 KB · Besök: 252
Hmm, jo en kompromiss lär det bli oavsett. Fast enligt mina beräkningar så kommer blir det nästan exakt samma reach/ETT på medium och large om jag använder 30 mm styrstam på large och 50 mm på medium (skiljer 2 mm). Och då blir dom båda ca 20 mm längre än nuvarande cykel. Problemet blir bara att med large så går det inte att göra kortare och på medium så går det men å andra sidan inte mycket utrymme för längre styrstam.

Sadelröret på 450 mm tror jag inte blir ett problem. Jag sitter på 720 mm sadelhöjd idag med 150-stolpe på en cykel med 428 mm sadelrör och har sadelstolpen uppdragen ca 40 mm. Så en 150 mm Fox transfer eller 160 mm Bikeyoke revive borde rymmas utan problem.

Det verkar mest finnas large på rea just nu tråkigt nog.

Tjena, kör idag på en Hightower -17. Funderar på att åka över till CA nästa år och hämta hem en ny. Någon som varit på deras kontor? Kan man köpa cykel där?

thefinger sa:
Tjena, kör idag på en Hightower -17. Funderar på att åka över till CA nästa år och hämta hem en ny. Någon som varit på deras kontor? Kan man köpa cykel där?

Var där och testade en Hightower på deras parkering. Hade tyvärr inte tid att testa den på riktigt tyvärr på deras lokala trails.

Om jag förstod det hela korrekt så gick det inte att köpa cykeln från dem. Det ligger ju förstås LBS i stan som säljer SC ? Kanske går att köpa en av dem ändå.

Santa Cruz är trevlig stad där man kan spendera några dagar!

Hur gör ni när ni fyller fett i länkaget? Gjorde det för några veckor sedan och det blev riktigt kladdigt in i mellan där jag inte kom åt att göra rent. Rev ner det idag och gjorde rent. Funderar på om det inte är bäst att ta ur det och fylla eller finns det något annat knep?

Jag ledsnade på fettsprutan och blev en hejare på att lossa nedre länken som är den utsatta och fyllde på med nytt fett då och då.

Verkar vara väldigt besvärligt länkage?

Är det lika illa på nyare modeller av Intense med VPP (eller vad de nu kallar det för nu för tiden) eller har de lyckats bättre?

theBrand sa:
Verkar vara väldigt besvärligt länkage?

Är det lika illa på nyare modeller av Intense med VPP (eller vad de nu kallar det för nu för tiden) eller har de lyckats bättre?

Ne det tycker jag inte. Mer storm i ett vattenglas här :)
Tyckte länkaget var plättlätt och smidigt att jobba på och ta isär / fetta om. Fettnippeln är dock dålig så man får ingen bra spridning av fettet samt mycket spill som är svårt att torka upp för man kommer dåligt åt.
Sen sjukt smutt att bara köpa en komplett länk med lager och allt om man är lat vid byte:)

Pastell-blå HTLT är snygg, och svart/orange HT är snygg. De andra känns ganska så tråkiga. Brun och senapsgul (bäbisbajsgul) är väl inga favoritfärger direkt.

Gillar inte riktigt det håll SC går åt men färgvalen. Gillade bättre med poppigare färger.

Senast ändrad:
wenna sa:
Pastell-blå HTLT är snygg, och svart/orange HT är snygg. De andra känns ganska så tråkiga. Brun och senapsgul (bäbisbajsgul) är väl inga favoritfärger direkt.

Gillar inte riktigt det håll SC går åt men färgvalen. Gillade bättre med poppigare färger.

+1!

wenna sa:

Det är ju iaf inte protes-beige som de också har i arsenalen.

Bebisblåa är ju throwback till gamla Tallboy LT som var bebisblå i aluvarianten.
Saknar den pippigula lacken de hade på TB LT den blev jag glad av varje gång jag såg den.

Har just vägt min HT LT XXL, 14,7kg med tubeless, oväntat högt, visst jag har tunga däck (dhr/dhf), men ändå (ca 250 g extra är mitt felköpta framdäck),
Den känns bra så egentligen ingen issue, men nyfiken på vad övriga landat på i vikt.

Senast ändrad:
Min HT CC i XL landar på 14.7kg med delar som inte är valda map. vikt.

Maxxis aggressor i Double Down, DHR 2 och en massa töntig skyddsplast samt 500g plattformspedaler gör ju att det drar iväg snabbt.

Scut sa:

Maxxis aggressor i Double Down, DHR 2 och en massa töntig skyddsplast samt 500g plattformspedaler gör ju att det drar iväg snabbt.

Just ja, vikt anges ju utan pedaler.
Så 250g däck, 400g pedaler, nära 14 kg då.
Och nej, jag har inte heller optimerat för vikt.

Min HT CC i XL väger 12950 g inkl SPD-pedaler med X-King 2,4" Protection däck.
I XC-mode utan dropper (och med lite annat xc-relatera) samt RoRo 2,25" LS däck 11750 g.

PatrikHA sa:
Scut sa:

Just ja, vikt anges ju utan pedaler.
Så 250g däck, 400g pedaler, nära 14 kg då.
Och nej, jag har inte heller optimerat för vikt.
Tillverkarna anger vikt utan pedaler. För oss som cyklar på cykeln känns det rätt märkligt att inte jämföra vikten på hela cykeln med varandra :-)

Rattnalle sa:
Tillverkarna anger vikt utan pedaler. För oss som cyklar på cykeln känns det rätt märkligt att inte jämföra vikten på hela cykeln med varandra :-)

Fast även om både du o jag kör på pedaler med ungefär samma vikt (kring 400 gram’ich), medans WW-Bengt vill köra på blingbling CB-äggvispare på 179g medans DH-Lisa vill ha ett par fläskiga DMR V8’or på 600g...

larsaw sa:
Rattnalle sa:

Fast även om både du o jag kör på pedaler med ungefär samma vikt (kring 400 gram’ich), medans WW-Bengt vill köra på blingbling CB-äggvispare på 179g medans DH-Lisa vill ha ett par fläskiga DMR V8’or på 600g...
Det där gäller ju åas sidan allt annat på cykeln också.

Du och jag kör med några sansade normala grepp (ESI chunky och du nån normal tunn half-lock), WW-Bengt kör superlätta richey foam och DH-Lisa med sina smedhänder behöver extra tjocka gummin och har så starka nypor att låsring behövs i båda ändar.

WW-Bengt vill gärna ha en Tune Speedneedle men har tvingats inse att den breda astunga Biltema-sadeln designad för Agda 72 tyvärr är det enda som funkar för honom. DH-Lisa sitter aldrig på sadeln eftersom hon läst Marrans biografi och numera alltid ståtrampar. Hon har nån sån där pinsamt lätt kolfiberhistoria bara för att inte spetsa sig på på sadelröret.

Tillbaka
Topp