Santa Cruz Hightower - The tråd

Det är det säkert. Vad är din fråga?
Flip-chip höjer/sänker bakaxel 5 mm och BB 3,1-3,3 mm beroende på ramstorlek.
10 mm längd på gaffel höjer/sänker framaxel 9 mm och BB 3,1-3,4 mm beroende på ramstorlek.
Olika stora hjul är... olika stora. Tabell nedan utgår från 29x2,4" = standard.
hjd.png

Olika långa vevarmar är... olika långa.
Olika mycket sag i fjädring, olika hårt pumpad gaffel/bakdämpare.
Hur mycket frigång behöver Du innan pedalerna kommer för nära marken?

10 mm längd på gaffel ändrar stydhuvudets och sadelrörets vinkel med 0,5°.
Olika vinkel på sadelrör påverkar sadelns position i längsled i relation till BB, vilket kan kompenseras genom att 1) justera sadel fram/bak och/eller 2) använda stolpe med annan setback. Tabell nedan visar skillnad vid 700 resp 800 mm sadelhöjd ovan BB.
Setback.png

Olika höjd fram/bak påverkar också stack/reach/hjulbas etc., går enkelt att räkna ut här https://bikegeo.muha.cc/

Senast ändrad:
Som man frågar får man svar, trodde jag! Utom på Happy. :) Var egentligen mest nyfiken på om man upplever stor skillnad med ”fel” gaffel. Ser alltså ut som jag borde kunna räkna mig fram till en slutsats.

åskan sa:
Som man frågar får man svar, trodde jag! Utom på Happy. :) Var egentligen mest nyfiken på om man upplever stor skillnad med ”fel” gaffel. Ser alltså ut som jag borde kunna räkna mig fram till en slutsats.
Vem är man? Definiera stor? Skillnad på vad? Vilken gaffel är fel, och enligt vem? :)

åskan sa:

Vad jag har hört är det mycket bättre med 150 på 29an (jag tänkte köra den varianten till våren) än 140 på 27.5+. Många kör den medvetet och tycker den är att rekommendera till och med. Spontant vill iaf inte jag ha en millimeter lägre bb än jag har. Körde med flip-chipet i låg i början eftersom den skickades så och slog i hela tiden, nu med höga läget är det betydligt bättre men ändå lågt. Antar att det är det frågan gäller, att du vill byta mellan 27.5+ och 29 utan att byta gaffel-travel?

Börjar fundera på om jag gjort fel som beställt 150 mm gaffel till min Hightower LT. Det är vad de färdigbyggda cyklarna kommer med men läser att flera kör 160 mm. Valde 150 mm då det för mig är viktigt att cykeln är bra uppför också. Högst kluven nu, vad tror ni?

magnil sa:
Börjar fundera på om jag gjort fel som beställt 150 mm gaffel till min Hightower LT. Det är vad de färdigbyggda cyklarna kommer med men läser att flera kör 160 mm. Valde 150 mm då det för mig är viktigt att cykeln är bra uppför också. Högst kluven nu, vad tror ni?

Du valde vad du ansåg passa dig. #mm-hets.

magnil sa:

Vad är det för gaffel? Är det en pike eller lyric kostar misstaget dig 250kr.

AX3L sa:
magnil sa:

Vad är det för gaffel? Är det en pike eller lyric kostar misstaget dig 250kr.

Det är en Fox 36. Tror den också går att bygga om hyffsat lätt men kan nog fortfarande ändra beställningen till en 160 mm om jag vill.

Den lär ju bli trevligare nerför med 160 mm. På platten inte så stor skillnad? Frågan är vilken skillnad man märker uppför?

Fox 36 är det bara att flytta en spacer eller liknande om du vill ändra från 160mm till 150mm, du kan testa båda utan någon extra kostnad :)

AX3L sa:
åskan sa:

Vad jag har hört är det mycket bättre med 150 på 29an (jag tänkte köra den varianten till våren) än 140 på 27.5+. Många kör den medvetet och tycker den är att rekommendera till och med. Spontant vill iaf inte jag ha en millimeter lägre bb än jag har. Körde med flip-chipet i låg i början eftersom den skickades så och slog i hela tiden, nu med höga läget är det betydligt bättre men ändå lågt. Antar att det är det frågan gäller, att du vill byta mellan 27.5+ och 29 utan att byta gaffel-travel?

Korrekt, tänkte bara byta hjul men behålla samma gaffel när säsongen skiftar från sommar till slask och vice versa. Min cykel är under byggnation, och jag kommer att köra med en 140 mm Rockshox. Är det enkelt att modda den till 150 mm?

Senast ändrad:
åskan sa:
AX3L sa:
åskan sa:

Korrekt, tänkte bara byta hjul men behålla samma gaffel när säsongen skiftar från sommar till slask och vice versa. Min cykel är under byggnation, och jag kommer att köra med en 140 mm Rockshox. Är det enkelt att modda den till 150 mm?

Jag skulle personligen köra på 150 hela vägen. Iom att jag köpte en 27.5+ och redan innan hade ambitionen att skaffa ett par 29or till våren var den allmänna konsensusen som jag kunde hitta att 150 med 29 fungerar bra och tom är rekommenderat av många medan 140 27.5+ blir lite väl lågt.

Vilken RS är det? Rent allmänt byter du ett "air shaft" vilket sägs vara ganska enkelt.
Kostar säkert inte mycket extra att göra i samband med service annars.

Marcus TSD sa:
Fox 36 är det bara att flytta en spacer eller liknande om du vill ändra från 160mm till 150mm, du kan testa båda utan någon extra kostnad :)

Man byter airshaft som kostar 5-600 kr. Klart överkomligt men gör hellre rätt från början :)

åskan sa:
En Pike RCT 27.5+ / 29. Finns den med 150 mm slag ens? Har inte sett mer än 140 mm nånstans.

2017 finns den upp till 160mm men 2018 är alla 29 kompatibla max 140mm. Det divideras en del på forum om det går att utöka den till 150mm med ny airshaft. Från början såg det ut att inte gå att göra det, men har läst på forum om folk som gjort just det. Själv valde jag att köpa en Lyrik 150mm istället.

wenna sa:
åskan sa:
En Pike RCT 27.5+ / 29. Finns den med 150 mm slag ens? Har inte sett mer än 140 mm nånstans.

2017 finns den upp till 160mm men 2018 är alla 29 kompatibla max 140mm. Det divideras en del på forum om det går att utöka den till 150mm med ny airshaft. Från början såg det ut att inte gå att göra det, men har läst på forum om folk som gjort just det. Själv valde jag att köpa en Lyrik 150mm istället.

Nu när du säger det är väl det en anledning till att SC gick över till Fox på 2018 Hightower?

Som jag skrev i en annan tråd får det bli min första uppgradering eftersom CC40 lagret som följde med var gjort av mjukost. Tänkte köpa en 52mm lös nederdel på 52mm från Hope och ett https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=27674;menu=1000,2,112 ovantill eftersom jag inte riktigt litar på cane creeks tätning heller. Kan man återanvända lagerbanan från cane creek lagret eller behöver man en sådan från Hope? Jag har inte hittat vilka vinklar hope resp cane creek lagret har, någon som sitter på det?

Tack på förhand!

AX3L sa:
Som jag skrev i en annan tråd får det bli min första uppgradering eftersom CC40 lagret som följde med var gjort av mjukost. Tänkte köpa en 52mm lös nederdel på 52mm från Hope och ett https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=27674;menu=1000,2,112 ovantill eftersom jag inte riktigt litar på cane creeks tätning heller. Kan man återanvända lagerbanan från cane creek lagret eller behöver man en sådan från Hope? Jag har inte hittat vilka vinklar hope resp cane creek lagret har, någon som sitter på det?

Tack på förhand!

Vet ej till att börja med. Ccn är jobbig att få av. Hope är jävligt enkel att få dit. Jag hade bytt.

marr sa:
AX3L sa:

Tack på förhand!

Vet ej till att börja med. Ccn är jobbig att få av. Hope är jävligt enkel att få dit. Jag hade bytt.

Eller jo, jag vet ju visst. De ska vara samma. Både cc och hope ska passa på öhlins som kör med inbyggd crownrace.

Sitter det en lagerkopp i ramen på Hightowern?
På min 5010 är det ju koppar pressade i ramen.

Känns så onödigt svårt då att hålla på byta hela styrlagret när du bara kan byt lagret typ
https://www.superstarcomponents.com...ngs-36x45-degree-cane-creek-compatible-x2.htm

Och sen för nederdelen motsvarande.
Är ju inget fel på hårdvaran annat än lagerkvaliteten.

Mitt nedre var kasst bytte lagret bara och har funkat i ett år utan knorr.
Och då har jag ändå slitsat crown race. Fettat om nedre nån gång.

marr sa:
AX3L sa:

Tack på förhand!

Vad är fördelen med att byta den? Så länge den är i okej skick ser inte jag att det kan vara så stor skillnad mellan olika modeller?

Är det någon som vet om man kan köpa ett kit med allting som faktiskt passar? De jag hittat verkar inte ha 52mm nedtill utan vara 2x41mm?

marr sa:
marr sa:

Eller jo, jag vet ju visst. De ska vara samma. Både cc och hope ska passa på öhlins som kör med inbyggd crownrace.

Tack! Frågan om varför man ska byta kvarstår dock!

glitch sa:

Känns så onödigt svårt då att hålla på byta hela styrlagret när du bara kan byt lagret typ
https://www.superstarcomponents.com...ngs-36x45-degree-cane-creek-compatible-x2.htm

Nej vad jag kan se är det format direkt med kolfibern till och med:

IMG_0063_128CEC22.jpg

Mitt undre lager verkar okej ändå, men jag tänkte ändå köpa grejerna jag behöver för att ha det hemma. Övre BBB-lagret för 129kr på Sportson litar jag inte en sekund på, men det är ju samtidigt ingen brådska.

AX3L sa:
marr sa:
marr sa:

Tack! Frågan om varför man ska byta kvarstår dock!

glitch sa:

Nej vad jag kan se är det format direkt med kolfibern till och med:

Mitt undre lager verkar okej ändå, men jag tänkte ändå köpa grejerna jag behöver för att ha det hemma. Övre BBB-lagret för 129kr på Sportson litar jag inte en sekund på, men det är ju samtidigt ingen brådska.

För att det blir enklare nästa gång du vill byta den.

Du har redan förstört ett lager, hope kanske tätar bättre?

Senast ändrad:
glitch sa:
https://www.superstarcomponents.com/en/type-2-headset-bearings-1-5-or-tapered-45x45-degree-x1.htm

Denna bör passa nedre.
Ligger lagret direkt i ramen nere också?

Vad är det som är enklare att byta med hope?? Ligger lagret direkt i ramen är det ki bara byta lagret ju.
De andra bitarna finns ju.
Har haft hope styrlager och kan inte påstå att det varit bättre än nåt annat.
Du kan köpa några reserver för vad hope kostar.

Hopes crownrace är enklare att byta. Lagret är ju inga problem oavsett modell.

Det var ju crownrace vi diskuterade.

Oavsett vilket lager du väljer, så se till att fylla det med fett.

Senast ändrad:
Jag sätter ett snitt med bågfilen så är crown race en baggis.
Har funkat i alla år och vissa lager har så från fabrik.
Möjligtvis att man får fetta in lite oftare men att se över lagret 2 ggr per år är inte så värst och bör ju göras ändå.

glitch sa:
Möjligtvis att man får fetta in lite oftare men att se över lagret 2 ggr per år är inte så värst och bör ju göras ändå.

Hopes crownrace har redan ett snitt, men en hel tätning.

marr sa:
glitch sa:

Hopes crownrace har redan ett snitt, men en hel tätning.

Mitt cane creek också, sågar inte i tätningsringen :)

glitch sa:
https://www.superstarcomponents.com/en/type-2-headset-bearings-1-5-or-tapered-45x45-degree-x1.htm

Denna bör passa nedre.
Ligger lagret direkt i ramen nere också?

Vad är det som är enklare att byta med hope?? Ligger lagret direkt i ramen är det ki bara byta lagret ju.
De andra bitarna finns ju.
Har haft hope styrlager och kan inte påstå att det varit bättre än nåt annat.
Du kan köpa några reserver för vad hope kostar.

Angående priset på Hope så kostar lagrena lösa 239 (eller ev 279) hos en LBS här i Stockholm, så det är inte så farligt dyra grejer egentligen.

Men egentligen kanske det är överkurs att byta nu för att grejerna ska hålla längre. Ta isär, rengöra och fetta in lär man behöva göra oavsett märke. Däremot tror jag det får bli en Hope-överdel, för jag litar inte riktigt på den helt obefintliga tätningen på Cane Creeks lager.

Vad kör ni andra med för lager och hur sköter ni dem?

Vad kör ni med för hjul? Eftersom min HT kom med 27.5+ tänkte jag skaffa ett par 29or att komplettera med, men jag har lite svårt att bestämma mig för vilket håll jag ska gå. Jag kör mest i stockholmsskogarna, men någon helg i Järvsö/Flottsbro liksom ESS tänkte jag prova på också.

Å ena sidan vill jag ha ett köttigt hjulpar som faktiskt håller baserat på tidigare erfarenheter av ffa bakhjul. Breda och fina enligt gällande happynorm. Där tänker jag en EX511 fälg (30mm bred) med 350-nav. Kostar lite drygt 5kkr komplett på actionsports, men väger också 2.1kg i den konfigurationen! Och 30mm är 10mm smalare än mina plusfälgar, så det känns lite redundant på något sätt. Spontant tänker jag köra ca 2.3 på 29orna och 2.8 eller 3.0 på 29orna (alltså inte gå över till något slags semi-plus där). Hopes endurofälgar är ett annat alternativ. 4kkr kostar de med pro4-nav, men de väger ungefär lika mycket. Endast 23mm breda också. DT Swiss M1900 eller ev M1700 är också ett enkelt alternativ jag tittat på.

Så kort sagt, vad skulle ni köpa för hjul för att komplettera 27.5+ perfekt? Ett par tunga men hållbara för parken osv eller ett par (mer) lätta och snabba? Är det någon som kör båda storlekarna förresten?

Hightower tar väl inte skitbreda 29:or bak? Tycker att det känns fullt redan vid 62 mm däck.
Jag skulle inte köpa bredare än 622x30 mm fälgar. Skulle satsa på XM481.

35 mm fälg är för 65-75 mm däck, vilket inte får plats i HT om det är 29:or.

Sixten Fors sa:
Hightower tar väl inte skitbreda 29:or bak? Tycker att det känns fullt redan vid 62 mm däck.
Jag skulle inte köpa bredare än 622x30 mm fälgar. Skulle satsa på XM481.

35 mm fälg är för 65-75 mm däck, vilket inte får plats i HT om det är 29:or.

Nej det känns inte så! Och dessutom känns närmare 29+ som att jag skaffar ett hjulpar som är för lika de jag har. Det andra ska ju vara ett bra komplement, antingen lätta och rappa eller helt bombsäkra.

Vad är fördelen med xm481an jämfört med tex ex511? Vikten är typ samma och det känns som att ex-hjulen är bevisade bombsäkra. Nån körde ju utan däck nedför en DH-bana med dom eller föregångaren och de höll!

AX3L sa:
Nej det känns inte så! Och dessutom känns närmare 29+ som att jag skaffar ett hjulpar som är för lika de jag har. Det andra ska ju vara ett bra komplement, antingen lätta och rappa eller helt bombsäkra.

Vad är fördelen med xm481an jämfört med tex ex511? Vikten är typ samma och det känns som att ex-hjulen är bevisade bombsäkra. Nån körde ju utan däck nedför en DH-bana med dom eller föregångaren och de höll!
Katalogvikt: XM481 525g, EX511 570g. Det blir nästan 100 gram på ett hjulpar. De tyngre är rimligen mer hållbara.
Der Kaiser 29x2.4" på XM481 fyller upp bakramen rätt bra (bild, underifrån).
Nobby Nic 29x2.35 är lika stora. Större däck är nog en dålig idé.

Bilagor

• Kaiser_29x24.jpg
    Kaiser_29x24.jpg
    114.7 KB · Besök: 116
Inte jättemycket utrymme bak med Minion DHF 29x2.5" som är 63-64 mm brett på 25i mm fälg.
7 mm uppepå och typ 5-6 mm lite mer off center.
Så pass tight att det inte går att få ur bakhjulet för att baknavet fastnar i dropoutsen.

DSC_3663s.jpg

Vet inte hur bra det blir men jag skulle vill byta baknav till DT 350 med uppgraderad ratchet.

Om du vill bli ännu mer bombproof finns 30mm DT HX-531 som tar systemvikt 155 kg.

"If you're looking for quicker engagement on your pedal stroke, DT Swiss offers a 36T Star Ratchet Upgrade Kit to make its stock 18T hubs more responsive. The kit comes with a set of two of DT's signature ratchet rings, along with a pot of the grease that the manufacturer recommends you use during installation. Upgrade a set of 190 ceramic, 240, 350, or 440 freeride hubs with the kit to take advantage of quicker engagement for covering attacks on the road or popping across obstacles on the trail."

Senast ändrad:
Ax3l, 27;5+ arna måste väl ha potential att vara ”Lite för liten”-prof? Med rätt däck iallafall,
Jag hade valt lätt o snabbt på 29orna på en sån cykel.
Om 27;5 fälgarna dör är det isåfall de som ska ersättas med kralligare fälgar.

Tillbaka
Topp