Santa Cruz Hightower - The tråd
Sixten Fors sa:Katalogvikt: XM481 525g, EX511 570g. Det blir nästan 100 gram på ett hjulpar. De tyngre är rimligen mer hållbara.AX3L sa:Nej det känns inte så! Och dessutom känns närmare 29+ som att jag skaffar ett hjulpar som är för lika de jag har. Det andra ska ju vara ett bra komplement, antingen lätta och rappa eller helt bombsäkra.
Vad är fördelen med xm481an jämfört med tex ex511? Vikten är typ samma och det känns som att ex-hjulen är bevisade bombsäkra. Nån körde ju utan däck nedför en DH-bana med dom eller föregångaren och de höll!
Der Kaiser 29x2.4" på XM481 fyller upp bakramen rätt bra (bild, underifrån).
Nobby Nic 29x2.35 är lika stora. Större däck är nog en dålig idé.
Jag var förvånad över hur lite som skilde de tunga och de lättare fälgarna på marknaden faktiskt! 50g per fälg är ju praktiskt taget vad som kan skilja mellan två batcher av samma däck. Men okej, så du förordar 30mm varken mer eller mindre?
Eveningstar sa:Inte jättemycket utrymme bak med Minion DHF 29x2.5" som är 63-64 mm brett på 25i mm fälg.
7 mm uppepå och typ 5-6 mm lite mer off center.
Så pass tight att det inte går att få ur bakhjulet för att baknavet fastnar i dropoutsen.
Det där känns lite väl optimistiskt i min värld, men det beror kanske på var man kör :D Hur menar du att navet fastnar i dropoutsen förresten? Vad har det med fälg och däck att göra?
Der Kaiser sa:Ax3l, 27;5+ arna måste väl ha potential att vara ”Lite för liten”-prof? Med rätt däck iallafall,
Jag hade valt lätt o snabbt på 29orna på en sån cykel.
Om 27;5 fälgarna dör är det isåfall de som ska ersättas med kralligare fälgar.
Ja jag är lite inne på samma spår! Problemet med plusdäcken är att det krävs otroligt finjusterat lufttryck och det är svårt att lära sig eftersom det perfekta trycket varierar så med banan och framförallt mängden stenar och rötter. Lite för lite luft och man sabbar den breda fälgen direkt :( Samtidigt har ju många visat att man kan få betydligt bättre tider även på enduro med plusdäck tack vare deras underbara grepp och förmåga att svälja stöket, och det passar min monstertucks-teknik (eller avsaknad av) bra.