Santa Cruz-Stinky 1-0

Santa Cruz-Stinky 1-0
tack tobias, det är ditt "fel" alltihop! hade du inte lånat hecklern till mig hade jag nog inte ägd denna traktor nu, men det är jag jävligt glad för att du gjorde!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Pelle hå: jag har letat överallt, den enda som står är 09-04 made in uk o på mono mini fram en trea ingraverad, på m4 ingenting. kan det vara olika olika årsmodeller? var har du läst det du skrev om skivstorleken?

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Jag har en 325:a på min Large, det satt en 350 original men den är för hård för mig så bytte direkt när den var ny mot en 325:a som är precis rätt. Sag ca 30% nu.

Mina Diesel med kanttråd ska väga ca 900gram, lite under kanske. Big Betty trodde jag vädge runt 950gr, men är de så lätta som 880 så blir det köp av dom nästa gång! :-9 Däremot finns det en variant till av Diesel med kanttråd som väger långt över kilot, Tobe vet mer. :-)

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Någon som kört Schwalbe King Jim då? 2.35 och 650g~

Leo: hur vet man hur vilken fjälder man ska ha till bakdämparen? Jag väger just nu ca 70 pannnor (komemr antagligen gå upp minst 5 under vintern).
Är 174~ lång och funderar på Medlium till min kommande Bullit, kan det vara något?

Disel däcken verkar också fina. Är faktiskt också på jakt efter nya däck nu, mitt bakdäck (Highroller) är lite slitet nu =P. Det är inte så att Tobe kan lägga ut en bild på sin bullit med Disel däck :-) ?

Senast redigerad av en moderator:
Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag har ett par Schwalbe Big Jim (2.25) som är lillebror till King Jim (2.35). Jag gillar Big Jim skarpt, enda kritiken vid cykling på stig gäller uppförandet på blöta stenhällar. För mer gravitetsdriven cykling är de för klena i uppbyggnaden, vilket är priset man betalar för den låga vikten.

Eftersom King Jim har lite större luftkammare så man kan köra med ännu lägre tryck och få bättre grepp utan att få genomslagspunka måste de vara mycket bra däck.

Santa Cruz-Stinky 1-0
[Freeride] EriC: Jag har ett par Schwalbe King Jim på min cykel just nu. Dom fungerar bra tycker jag men 2,35 tycker jag inte dom verkar vara.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Jasså, hittar du ingen siffra på M4. Jag hade för mig att det skulle stå på den med, fast mindre tydligt än mina gamla Mini (ej Mono).

Minns inte var jag har läst det där, det är något jag bara vet. =)

Kolla här på crc så ser du själv och kan jämföra skivstorlekarna. Hope Mono Mini, ok nummer 3.

Frambroms http://www.chainreactioncycles.com/kitsBuildYour.asp?category=Brakes+Disc&ModelID=3502
Bakbroms http://www.chainreactioncycles.com/kitsBuildYour.asp?category=Brakes+Disc&ModelID=3503

Santa Cruz-Stinky 1-0
fan också pelle, du verkar ju ha rätt, det verkar va' så med trea bak går bara 140 o 160 skivorna ...ja ja då får det va' så ett tag. projektet heckler blev en dyr historia som jag vill inte ens räkna på. jag lär överleva med mini fram o m4 bak ...ett tag iaf

angående hur man väljer rätt coil så kollar man på SC site på resp. modell o länk set-up. där talar de om för dig vad du ska ha efter din vikt. det gäller alla inställningar för dämpare, grymt bra att ha. jag väger typ 58-60 kilo så jag valde 140 lbs som motsvarar 64 med tanke på att man har kläder, packning o sånt.

big betty är grymma, samma som al mighty dock lättare. nästan säkert på 880. jag hoppas få testa de i helgen, återkommer med vad jag tyckte. jag hade big jim förut på konan, de var jättebra o jag var nöjd men nu sitter dem på den enduro jag sålde för en månad sen annars hade de suttit på hecklern. enda nackdel tyckte jag var precis som *micke* skrev lite dålig grepp på blött o dålig lerrensning när det var som värst

Santa Cruz-Stinky 1-0
Lite olika 2.4"-are (Diesel är 2.5" men Contis däck är alltid mindre än angivet, skulle gissa på 2.3")

Enligt Schwalbe väger Big Betty 880 gram styck.

e_img_bigbetty.gif

http://www.schwalbe.com/index.pl?be...ch=3&produktgruppe=25&produkt=136&details=304

Diesel å sin sida väger mellan 780 och 1200 beroende på modell

diesel_en;property=original.gif

http://www.conti-online.com/generat...icycle/themes/tires/mtb/diesel/diesel_en.html

jompers älskling Panaracer Fire FR väger 860 eller 1020 beroende på modell

ffr.jpg

(finns även som helsvart)

http://www.panaracer.com/05lineup/mtb/emtb_fr.html

Daner får fylla på med WTB's sortiment.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
-------------------------------------------------------
> du förstår tobbe att jag föll för det där reklamen
> queen of freeride ha ha ha det var bara att köpa!

Jo, det passar dig. Du var åtminstone en drottning på den vita Hecklern. Undrar vad du kan tänkas vara på en med rätt storlek och lättare hjul...

Santa Cruz-Stinky 1-0
När vi ändå är inne på hyffsat lätta men feta FR-däck måste jag nämna WTB Timberwolf 2,5". Jag har ingen som helst erfarenhet av dem ännu, men de är påväg från C-C (med en massa annat godis) och de skall testas ordentligt i vinter på vått & torrt.

WTB016_1.jpg

2,5", 62mm maxbredd, 880g/däck (vikbara m. kevlartråd), grön rand i slitbanan anger att det är "medelmjukt" gummi, finns en ännu mjukare och en ännu hårdare blandning också har jag för mig.

De finns förstås även i en tyngre DH-version (1,5kg). Nästa år försvinner lättviktsvarianten i 2,5" dimension, den kommer bara finnas i 2,3" och 2,7" medan DH finns i 2,3" 2,5" och 2,7" om nån är spekulant på ett par. 2,7" blir nog lite väl grovt även för mig om man ska kunna stigcykla hyffsat smidigt. :)

PS. De lite klenare Diesel 2,5" (2,35 irl) och Fat Albert 2,35" har jag redan testat. Och jag kan bara konstatera att brett e fett och stor luftkammare är nice. Visst blir man trött men det är det värt... ;) DS.

Senast ändrad:
Santa Cruz-Stinky 1-0
big betty är 2,4 o finns i två compound. jag valde gooey gluey som typ klistrar sig i marken bättre enligt schwalbe. det där timberwolf ser bra ut, håller med dig "brett e fett

Santa Cruz-Stinky 1-0
blir intressant att höra vad du tycker om dem. har siktat in mig på weirwolf 2,5 men man kanske ska gå på timberwolf när man ändå köper överdrivet feta däck.

Santa Cruz-Stinky 1-0
VÄlkommen till "klubben" Simona! =) Du kommer att få många trevliga stunder med din nya leksak.. =) Ang. vikten så är ju 16kg helt ok. Min Bulit väger 19.6 med 24" DH-hjul! Då rullar den inte lätt direkt. Med mer normala 26"-hjul landar den på lite över 17.
Vad gäller bromsarna så tycker iaf jag att 160mm bak blir för mesigt på en heldämpad FR-hoj. Skaffa en adapter till bakbromsen så att det passar med den befintliga skivan. Minst 180mm vill iaf jag ha till bakbromsen. Skillnaden i bromskraft blir ganska ojämn med M4/200 fram och Mini/160 bak. För rejsing där det gäller att spara vikt kan det ju vara nåt men inte till en hela-berget-cykel.

Santa Cruz-Stinky 1-0
nä håller med dig tobe. här blir det 200 fram o 180 bak när jag byter. inte fan byter man ner sig ...jag är som sagt inte rädd för vikten på hojen. jag trivdes som en fisk med den heckler jag lånade som var m, hade dh däck o var allmän tyngre än det här

Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag fattar inte vad WTB håller på med. Varför tar de bort sina lättviktsdäck? De hade ju tagit fram det fullständigt optimala däcket för vår typ av brutal stighojning (Weirwolf 2.5 Kevlar), och så lägger de ner det?

Jag kan bara hitta konspirationsförklaringar på detta. Däckbranschen fick panik; "nu kommer folk att sluta köpa och testa dåliga däck och byta hela tiden! Nej kära kollegor på WTB, vi kan inte låta er fortsätta med det däcket, det gagnar oss alla om ni genast lägger ner det".

Jag tycker dock att Big Betty ser intressant ut, särskilt i verkligheten. 880 gram är acceptabelt, men lätta är de ju inte. Panaracer hade någon mysko mer glesdubbad variant också som såg intressant ut på bild. Jompers däck tycker jag ser läskiga ut. Motocross. Jag tror på småmönstrat för grepp på berg och rötter.

Santa Cruz-Stinky 1-0
vad är det för skillnad mellan Conti Diesel Pro Tection 2.5 och Conti Diesel draht 2.5. Mer än 50g då?
Det skiljer en del i pris , så det hade vart bra å veta skillnaden...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Diesel ProTection är vikbara, ska ha lite bättre penetreringsmotstånd(!) mot vassa föremål - ProTection - men det är faktiskt ingen större skillnad. Största skillnaden är priset i mitt tycke... :-) Jag gav 170kr st för mina Diesel med kanttråd, helt ok däck. Men som jag tidigare skrivit, det finns tydligen en ny "fuldiesel" som väger över kilot styck, Tobe köpte ett sådant däck. Vet inte om samtliga nya Diesel med kanttråd är så tunga eller om det var ett måndagsexemplar?

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Leo: Jag kollar nog på samma däck som du har. Kallat Conti Diesel draht 2.5 på Bike-Mailorder.de väger ca 850. Hur upplever du skillnaden mot Fat Albert? Tål Disel däcken mer typ hopp och dropp än Albert?

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Där ser man, du kom över 16kg gränsen ändå! :-) Perfekt vikt för en trailcykel som ska köras långt och hårt, samt överleva långturerna.

Eric: Ja exakt, Diesel tål nog lite mer hopp och dropp än Fat Albert, även om jag hoppade runt i Åre med Fat Albert. Sidoväggarna är starkare på Diesel, samt gummit är lite hårdare, så de håller bättre i längden än Albet. Däremot var det bättre grepp i skogen med Fat Albert.

/Leo

Tillbaka
Topp