Santa Cruz-Stinky 1-0

Santa Cruz-Stinky 1-0
Tråkigt Simon men sånt händer när man kör i stökiga Hellas. Ska bli kul att följa ditt projekt.

Välkommen in i gunghästarnas värld.

Santa Cruz-Stinky 1-0
ja jag vet att det finns två vita heckler i Tokholm o en i Göteborg. Black syns inte om jag tappar mig i skogen ha ha, i så fall matt svart; trans blue är inte jag, trans red skulle va' nåt, och polished är lite för mycket bling bling. Men trans röd eller röd (går faktiskt inte att se skillnaden i katalogen, ska se om doctor har bättre färg prover...) kan bli aktuellt. Root beer gillar jag inte matte grey är lagom ha ha. Matte orange nej. Ja då är vit kvar. Kom gärna med synpunkter, det är roligt. Egentligen borde vara VILKEN hoj man ska köpa som är "problemet" inte färgen .. ha ha

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
-------------------------------------------------------
> Att skaffa en Saint nav känns överkill på min Kona.

Hone har iofs samma växelinfästning som saint och borde vara mycket billigare. Men jag skall inte hindra dig från att bygga ss =).

Men om du inte har något bakväxelöra måste du väl nästan skaffa ett eccentriskt baknav för att fixxa kedjespänningen? Eller tänker du köra med en ghost-disc? Det skulle vara askoolt.

/rikard

Santa Cruz-Stinky 1-0
visst! DMR blir till salu när jag har Hecklern elller Konan klar o körbar. Just nu är min enda rullande hoj o jag har det varje dan till jobbet o sånt. Men vi kan ses på kajen nån kväll o testa! Kona ska bli klar till SSSSM hoppas jag ...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> ja jag vet att det finns två vita heckler i
> Tokholm o en i Göteborg. Black syns inte om jag
> tappar mig i skogen ha ha, i så fall matt svart;
> trans blue är inte jag, trans red skulle va' nåt,
> och polished är lite för mycket bling bling. Men
> trans röd eller röd (går faktiskt inte att se
> skillnaden i katalogen, ska se om doctor har
> bättre färg prover...) kan bli aktuellt. Root beer
> gillar jag inte matte grey är lagom ha ha. Matte
> orange nej. Ja då är vit kvar. Kom gärna med
> synpunkter, det är roligt. Egentligen borde vara
> VILKEN hoj man ska köpa som är "problemet" inte
> färgen .. ha ha
>
> ::: work and no play is no good at all :::

Färgen spelar ju faktiskt en anska stor roll i det hela.
Så tänk efter noga innan du bestämmer dig!
Fast en vit Heckler är bra snyggt.
heck_wht_wht47.jpg

Och här är min till våren hoj.......kanske!=(
v_fr_blk_blk47.jpg

/Fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
Du ville ha lite åsikter:

Jag tycker den vita färgen på en lätt, traditionell xc-maskin, kanske med tunna stålrör, skulle se väldigt stilren ut. Ungefär som man brukar uppleva "nordisk" inredningsdesign. Men på Hecklern kommer inte den färgen till sin rätt. Jag kollade på Santa cruz colour picker och rekommenderar trans red. Det får hojen att se tuff ut. Ser dessutom skitbra ut med en svart Marzocchi (för din nya är väl svart?)

/Zeb - som knappt vågar mig ut för ägare av vita hecklers kommer leta efter mig ;-)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag har en svart Heckler och den är en riktig Badboy :-) Svart och grått rakt igenom! Dock krävs lite små dekaler här och var för att sätta pricken över i:et. Stog också och funderade på en vit men kom fram till att svart = aldrig omodernt.

santacruz.jpg

Lycka till!
/Per

Santa Cruz-Stinky 1-0
Synd att sökscriptet till pinkbike ligger nere för tillfället. Annars brukar bilderna där ge en lite mer klar bild av de olika färgalternativen. Trans red är väl metallic och nästan lite vinröd, medan vanlig red är mer "sportröd" och en solid lack (typ som jompers Enduro)?

Jag tycker annars rootbeer är jäkligt snygg i verkligheten, inte så som den visas i santas "colorpicker" dock. Den är ju lite rost-orange-brun-metallic med rätt sjysst djup. Här en rootbeer Bullit.

EDIT: Men vit e väl lite fegt Simona? :) *aj*

Senast ändrad:
Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag väntar på svar från Grahns just nu angående 2005 års enduro's.

Det enda jag vet är att Enduro SX Trail ramen (m. 5th element coil dämpare och synchros 2-bultad sadelstolpe) kommer att kosta ca. £ 1100 i england, 14.960kr med dagens pundkurs. Det var det pris jag fick från Bike Scene, men jag vänter även på svar från Evans Cycles.

Tydligen har det skiljt ca. 10% i pris på specialized-ramar mellan Sverige-England tidigare år, men lite mer på kompletta hojjar. Förmodligen skulle det vara en bättre affär att köpa en komplett hojj, men jag komponerar nog hellre min själv.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Tack för snabbt svar!:-)

Det är nog så att det oftast rent ekonomiskt är bättre att köpa en hel hoj, men då får man ju med vissa komponenter man kanske inte vill ha? Svårt avvägande där.....som alltid*s*

Har själv aldrig haft en FS men börjar bli bra sugen, skulle absolut göra delar av cyklingen uppe vid stugan(Funäsdalen) mer njutbar.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Vad är det jag läser? Bakväxelöron som inte går att rädda? Rikta upp, svetsa igen, borra nytt hål, gänga upp. Allt går!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Leo: Jag håller med, min Heckler är nästan lika snygg som din Bullit. Men bara nästan. Du vinner på saintvevarna! Måste nog göra slag i saken och skaffa min e-13 bashring och en lite coolare styrstam, då kanske min blir lika snygg som...
Livet är en tävling!
/Per

Santa Cruz-Stinky 1-0
oxr Skrev:
> Rikta upp, svetsa igen, borra nytt hål,
> gänga upp. Allt går!

Bättre att svetsa dit en ny metallplatta, att borra i svets brukar vara svettigt...

Simon, hittar du ingen som kan svetsa åt dig i Tokholm fixar jag det åt dig. Fast du vill väl inte att den ska räddas ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Klart det går att fixa ramen, finns gott om firmor i Stockholm som skulle grejja det. Personligen tror jag dock att Simon är mer sugen på att göra SS av Konan och köpa sig en Heckler. =)

Santa Cruz-Stinky 1-0
TnT: slarvigt av mig, jag menar inte svetsa utan hårdlöda. Har gjort det på min pendlarhoj och det funkar fint. Använde mässingslod.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Äh, av med det gamla örat med en vinkelslip, rota fram nått tjockt gods i skrotbingen, svetsa, slipa, borra, gänga... Tadaaa! :P

Simon kanske kan muta en bilmek med en tårta?

Santa Cruz-Stinky 1-0
oxr Skrev:
> Lundatok: Varför skapa mer arbete för en tyngre
> och eventuellt svagare lösning?
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Det var ett inlägg med glimten i ögat. Har aldrig lagat en mtb-ram och har för den delen inte så stor koll på vad det är för gods i änden eller i vilket skick detta örat är i. Ett allvarligare tips om man vill ha hjälp att hårdlöda är att kolla med en kylar-reparatör, dom brukar kunna löda i vad som helst.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Obed Skrev:
> cal och Nogie: Enduro-ram 04 kostade 1000£ och i
> sverge över 17000kr. Skillnaden blir betydligt mer
> än 10%.

Ja, 25% ganska exakt. 13600 x 1.25 = 17000kr. Man sparar 20% av de 17000 kronorna altså. :)

Isf. borde 2005 Enduro SX Trail ramen hamna på 18700 kronor i Sverige med tanke på att den kostar £1100 i England i år.

Santa Cruz-Stinky 1-0
ja dags att uppdatera historien.

Kona blev en fin fin SS med WI nav, 42/16 utväxling,bmx kedja, SID kvar (P2 i framtiden), XT skivbroms fram o fin fina super moto. Hon fick tillbaka sina gamla originaldelar också: styrstam, sadelstolpe o selle italia sadel. Enda stinky del kvar är styre, kan faktiskt inte tänka mig gå tillbaka till rakt styre. Så var det med den bygge. Små grejer kvar annars toppen. Hon är nu min vardagscykel o DMR till salu. Någon????

Hecklern är beställt o förväntas komma inom 4-5 veckor. Det blev en small, trans red. Ja Cal, vit var lite väl fegt för mig! Trans red är nog mer likt mig. Marzocchi Z150 20 mm axel ligger i mitt skåp på jobbet o ny fälg med anpassad nav är inköpt så drömmen börjar få form. Och allt flyter.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Om jag på ålderns höst pga krämpor, svaga ben och trasiga knän
skulle få rätt till skattesubventionerat hjälpmedel i form av
växlad gungstol skulle jag utan tvekan titta in dessa kompisar.

raphael5752ws.jpg

$1299 / ram

kevasxws.jpg

$1899 / ram

Santa Cruz-Stinky 1-0
Fina hojjar du hittat där Newsboy.

På den övre hojjen ser den öppna triangeln vid bakdämpens fäste i toppröret lite våghalsig ut.

Och på den nedre bilden inser jag vad kul det ser ut med förminskande styrlager på 1,5" styrör. :)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Aww!! Jeeewes!! Den du!! :D

Det var ingen dålig hojj du har fått ihop Simona. Rackarns vad läcker!

Du får gärna posta fler bilder om du har lust. Hur blir topprörsvinkeln
när den står med båda hjulen på backen?

*svårt chockad och djupt imponerad*

Santa Cruz-Stinky 1-0
cal: här är bilden
http://www.pinkbike.com/photo/341/pbpic341729.jpg
rätt brant ...

färgen är jag missnöjd med, jag hade beställt en annan (tran red) men då hade jag fått vänta en månad till o det är inte värt, det är inte med färgen man cyklar! sadel o stolpe är till låns just nu vi få se vad det blir. men visst är man glad att den rullar nu efter massor med mek, fel på bromsarna (hade XT innan som började läcka ..) fel på fram vx (köpte dual pull passade inte ...) men nästa helgen ska hon rulla i hellas om vädret är på min sida ..

Santa Cruz-Stinky 1-0
Ser lite brant ut men det kommer nog funka alldeles utmärkt. Snacka om lekfull geometri på den där. Ni kommer få ruggigt kul ihop.

Nu är det bara att sticka ut och lera ner den! :)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Ett tips, dra bakbromsslangen på nedre kedjestaget bak, så att den passerar ledpunkten på ramen, där rör sig slangen absolut minst när baksvingen rör sig. Samt använd lite bikecover eller annan stark genomskinlig plastfilm lite här och där vajrar/bromsslangar kommer i kontakt med ramen, det går otroligt fort när det skaver igenom lacken och börjar äta på aluminiumet. Försök även att få brambromsslangen ifrån det inre gaffelbenet.

/Leo - storebror Bullit tipsar... ;-)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Äntligen! Den ser helt galen ut (på ett bra sätt) i small och med stora gaffeln, som en heldämpad BMX! Vilken leksak! :)

Normalröd är fint det med.

Santa Cruz-Stinky 1-0
håller med, det ser helt galet ut! när ramen kom tänkte jag vilken jävla baby cykel men jag har kört lite på den o vi trivs bra ihop. jag behöver inte ha sadeln i botten osuper kort styrstam längre eftersom storleken är mer rätt.

Leo: hur fan får jag bakbromsslangen på nedre kedjestaget? fästerna finns på övre, kan inte du skicka upp en bild på stora syster så får jag se?

Tillbaka
Topp