Säsongens första pannlampsride

vmemam

Ny medlem
Var ut en sväng på hojjen igår. Tänkte att lite nyregnade stenar och rötter skulle hjälpa till att putsa på min teknikträning. Krokade på pannlampan för säkerhets skull om det skulle bli så pass roligt att jag blev kvar i skogen ett längre tag. Började med att efter 5 km lägga ikull mej i ett stenröse med blodvite på armar och svullnad på smalben som följd. Fortsatte efter att tryckt ned svullnaden. Solen visade sej mellan molnen i ett rosa sken på mitten av banan, och till min stora glädje så blev det så mörkt att jag fick knäppa på min Mila pannlampa. Ni som inte har testat pannlampscykling, testa!!!! Det är en underbar upplevelse... När jag sedan kom laddandes i en snårig stigutförslöpa i 30 blås brakade det till rejält på min högra sida. Ljudet fortsatte paralellt med min cykling. Äntligen, tänkte jag. Nu skall jag få träffa björn för första gången (till saken hör att det är väldigt björntäta områden jag färdas igenom). När jag kommer fram i en glänta så kommer en STOR älg springandes rakt framför mej och springer i min färdriktning. Stannar och släcker pannlampan för att få bli ett med naturen för en stund. Älgen och mina blickar möts för en förtrollad stund. Cyklar sedan lycklig hemmåt via underbar skogsteräng. Avslutar med att vecka upp 12 hästar i en hage som sätter iväg i full löpning då både dom och jag blev överaskad av varandra. Skogen en dimmig och mörk sensommar är en halvt erotisk upplevelse, PROVA DU OCKSÅ!!!!!!

Lyckans ost. Kan inte vänta till sommaren är över så att man får elda på MILAlampan. Älg har jag inte provat ännu dock. Måste ut o köra i helgen.

Låter underbart, just den där känslan av att man inte riktigt vet vad som finns i mörkret runt en gör mörkercyklingen till något extra.

Ingen som har en länk till hur man bygger sin egen pannlampa. Experimentlustan börjar sätta in... Hittade massor förut men nu när jag på allvar vill testa hittar jag inte en enda sida! Tänkte testa att bygga en lösning med två halogenlampor för att kunna välja både effekt och spridning och det hjälper alltid om man har lite bilder att titta på.

Det finns ett gäng på läsvärtsidan här på Happymtb. Flera här har dessutom byggt egna lampor och kan säkerligen bistå med råd!

Vilken historia, vmeman!

När jag hör såna här historier undrar jag varför jag bor i en storstad. Egentligen borde man flytta ut på landet och leva ett RIKTIGT liv stället för detta avgasvansinne bakom skrivbord i Fjollträsk(Stockholm).

Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken historia, vmeman!
>
> När jag hör såna här historier undrar jag varför
> jag bor i en storstad. Egentligen borde man flytta
> ut på landet och leva ett RIKTIGT liv stället för
> detta avgasvansinne bakom skrivbord i
> Fjollträsk(Stockholm).

Johan! Trevligt att höra att du har en längtan ut på landet. Tyvärr går trenden i dagens Sverige, att fler och fler flyttar till städerna och när man har ledigt kanske man tar sej en tur på landet el motsvarande. Jag kan verkligen lova att det är en väldig livskvalitet att slänga sej på hojen och ha upplevelseturen 50 meter från huset. Man gör sin "kickcykling" och kommer hem, spolar av cykeln direkt på gräsmattan och sätter sej ute vid grillen. Njuter av skogens doft, tystnaden eller fågelsången, kanske hör en räv skrika bakom vedboden..... Jadu Broder, jag hälsar dej välkommen till Norrland för ett aktivt liv, inte bara på ledigheten utan även i vardagen. Det finns så mycket att hämta hela tiden, för att bara känna att du lever, fullt ut!!!!!

Stämmer in i kören vmemam! Flytta ut i skogarna folk, varför trängas i stan när man kan slippa... :-)

Hörde av Christer att du var sugen att hänga på en tur med oss i helgen. Preliminärt blir det vid 14-tiden på söndag. Kan du då? det blir troligen 3-4 timmar/50km i storskogarna.

/Tomas

Det beror helt på vilken lampa och vilket batteri du har. Men runt två timmar är 'normalt'.

Med min endast 20W-lampa (tack igen jomper) och mina hemsnickrade batteripack på 8,4Ah tycks jag komma 2:26 (om man slår av den lite grann). Mondernare lampor har även halvljus på 10W så då räcker 8Ah längre (om man växlar mellan lägena efter behov).

Formeln ser ut så här:
P = U x I
där P = effekt (mäts i Watt), U = eletrisk spänning (mäts i Volt) och I = elektrisk ström (mäts i Ampere).

Så min lampa med effekten 20W och spänningen 6V ger en eletrisk ström av:

I = P / U
I = 20 / 6
I = 3,33.. A (jag har mätt upp den till 3A också)

Batterier i sin tur anges i mAh eller Ah vilket är hur många "amperetimmar" som finns i batteriet. Ett batteri på 8,4Ah räcker alltså i 8,4 timmar om det belastas med 1A kontinuerligt. Eftersom I = 3,33.. på min lampa är det också förbrukningen per timme. Det ger sålunda en teoretisk drifttid av;

Drifttiden = 8,4Ah / 3,333...
Drifttiden = ~2,52h eller 2:31

Alltså får jag i praktiken ut nära nog hela den teoretiska drifttiden, inte illa med tanke på att mina batterier är gamla as som bror räddat från återvinningstunnan på hans jobb :)

Sammanfattning/förenkling:

Elektrisk ström kan jämföras med bensinförbrukningen per mil hos en bil. Räknas fram genom att dela effekten (watt/hur stark lampa man har) med spänningen (antalet volt).

Ah (amperetimmar) och batterier jämförs då med storleken på bensintanken. Ju fler Ah dessto större tank. Med en större tank kommer man längre på samma tankning.

var ute en sväng på första pannlampsracet denna säsong i förrgår. jag måste hålla med, finns inget bättre än en varm sensommarkväll. tyvärr hade jag inte laddat upp batteriet vilket slutade i lite chansningar för att komma ur "snåren" igen.
den nu fulladdade silva lampan ligger nu och väntar på nästa äventyr...
för den som inte testat kan bara rekommenderas....TESTA!!

Johan S: Du behöver inte lämna storstans avgasdimmor för att få se lite djur. Tunnelbanan i Solna Centrum, där står det en fin Älg *skratt*

Vet inte hur det äör i Hellas men söker man sig in en bit från de större vandringslederna/motionsstråken så kan man hitta allt möjligt i skogen. Älg ser man ganska ofta i Hanveden/Haninge. Nästan läga ett skaffa gevärsfäste till cykeln.

Höll på att köra över ett rådjur senast vi var ute. Bocken stog mitt på vägen och hade vi haft högre hastighet så hade vi nog krockat...

Hur många lampor bör man ha? En på hjälmen och en på styret är väl att rekommendera? Bäst är väl precis som i orientering att ha batteriet på ryggen.

Pannlampa ger bäst "cyklingsbart" ljus, vill man så kan man komplettera med lampa på styret men det behövs inte om man har 20W på hjälmen.

vmemam: Tur att du inte krockade med älgen, det hade fått andra konsekvenser än en halvt erotisk upplevelse! :-D

Ser fram emot höstens och vinterns alla roliga pannlampsturer här i Göteborgsterrängen, vi är 4-5st som kör både på vardagarna och helgerna ifall någon vill haka på lite mörkerturer sedan. Kommer säkerligen att dra ihop lite "HappyGoNatt" turer också innan dess. :-9 Se här vad vi hittade på mitt i sommaren, när det var som ljusast ute: <http://happymtb.org/forum/read.php?1,41515,41515>

/Leo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp