SCF förbjuder knickers på tävling...

Ska man se ett välklätt lag är det väl Rapha Condor som tar hem priset? Och lo and behold! Armvärmare!
4595216678_e94594b559_o.jpg

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Även lite rosa där ;)

Ser inget fel på rosa

Globalistic skrev:
> Rosa & vitt?

Också snyggt. Rosa tillsammans med valfri ton av grått, vitt eller svart är fint. Tycker jag!
Gärna ganska blek rosa, precis som på ramarna på bilden ovan.

fredrikw skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Inom vilken annan sport tror ni att det är
> helt
> > > valfritt vilka kläder man har på sig enligt
> > > regelboken? Jag försvarar det inte, men
> många
> > > här verkar sakna lite perspektiv på hur
> idrotten
> > > är organiserad inte bara i Sverige utan i
> hela
> > > världen.
> >
> > Du menar att folk ska acceptera saker och ting
> > för att en styrelse bestämt det? Volleyball
> är
> > ju ett lysande exempel på detta, kvinnor är
> > ålagda att spela i hotpants. Har jävligt
> svårt
> > o se att det var en kvinnlig majoritet som
> enades
> > om detta beslut.
>
> men snälla, läs vad jag skriver. jag försvarar
> inte klädreglerna eller att de ens finns,
> däremot så efterlyste jag lite perspektiv på
> situationen, att detta inte var ett helt nytt
> fenomen just inom svensk cykel utan något som
> finns i de flesta sporter i hela världen.

men det ar ju just det som är problemet, kanske blir lite väl kritiskt tankesätt men ger man lillfingret kommer de ta hela handen. för att andra idrotter har absurda regler så behöver man ju inte acceptera det i sin egen.

och men om det nu inte går att urskilja knävärmare mot knickers varför kan man inte regelrätt ha knickers? om klubbbyxorna är svarta utan logga så borde det ju gå fint kan man tycka. nån sitter säkert o trycker på bilder tänkte på de där som har turkosa kläder, loggorna såg ut att gå längre ner än shorts så att säga.

Absurda regler som ingen behöver följa finns bara till för att kommissarien skall kunna klämma åt sina ovänner. Ungefär som grekiska skatteregler eller LAS.

Med tanke på det väldigt bristfälliga reglementet angående vad som är en MTB egentligen så är det intressant att det inte experimenteras mer tycker jag.

Inte för att jag borde bry mig men jag tycker att det är ganska fånigt att förbjuda bockstyre på MTB-lopp. Antar att poängen handlar om att stänga ute CX, varför man nu skulle göra det.

hmm....
Om vi krånglar till det så mycket som möjligt och detaljstyr allt i cykelsporten kommer säker det att bli världens mest populära sport........

Nej feltänkt och fullständigt obegripligt.

/ Over and out
F

http://svenskacykelforbundet.blogspot.com/

Ni har väl inte missat att SCF nu har en blogg för att kunna förmedla sig till sina medlemmar och cykelsverige (och till sig själva om vi får tro underrubriken).

"En viktig punkt för oss nu är att försöka bli än mer tydliga med allt vad vi gör, vi sitter ju inte i styrelsen för att mörka saker för er därute i cykel SWE. Ett led i detta är att vi skall blogga här nu och genom detta så kan du själv som läsare fråga och skriva till oss och få förklaringar runt våra beslut hit och dit."

DeLiq skrev(på sidan 4):
"Det går inte att skylla ifrån sig när man själv är skyldig att känna till reglerna.
Tycker man att reglerna är fel så får man antingen jobba genom klubb/distriktförbund och uppåt för att få till en ändring eller ett nationellt undantag...
eller så låter man bli att tävla."

Vad konstigt det är att folk låter bli att tävla när cykelförbundet har en sån inställning till "de sina".

/Thomas

Öijer skrev:
> Vino 4-ever!

Jag hoppas verkligen Vino blir av med tröjan imorgn under lag-tempot.

Hmm, över huvud taget borde problemet sträcka sig till ungefär 15-20 cyklister i det är landet. Cykelsport tillhör ju liksom en sån sport där det sker få överraskningar. Inte ens dopingfallen känns ju särskilt överraskande numera. Hur som helst så är man ju lite undrande till varför alla andra under topp 20 ens tävlar eftersom chansen till placering är försvinnande liten att de lika gärna kunde anmäla sig i motionsklass.

Men sen kan jag tycka att en regel om buntband och nålar har sitt berättigande. Det är en tydlig signal om att arrangören inte bär ansvaret för fästningen av nummerlapparna. Om denna regel inte finns så är det alltid ett antal muppskallar som ska stå och tjafsa med funktionärerna om vad de borde och inte borde göra. Många arrangörer kommer säkert fortsätta att dela ut buntband ändå.

Längden på byxorna ser jag som rent trams men konstaterar att de är långt ifrån ensamma. BeachVolly, tennis, landhockey är exempel på andra sporter där klädseln regleras.

I viss mån kan jag dock förstå det. För ett enhetligt intryck strålar professionalism och ökar statusen på sporten som helhet. I rally finns exemplet med de namn som står på bakrutan. Typsnitt och storlek är reglerat vilket kan kännas lite fånigt. Men totalt sett ger det ändå ett proffsigt intryck. Jag antar att influenserna kommer från en del racingklasser där man lyckats skapa en slags cirkus som lyfter det hela till något mer än ett gäng som åker bil. Alla förbunds våta dröm typ.

Personligen fortsätter jag att harva på i nått motionslopp. SCF ger inte särskilt bra vibbar och jag har hittills inte kommit på varför jag skulle ställa upp i tävlingsklass.

Angående handskar så har jag full förståelse för det med. På händer skapas lätt något som kallas funktionshindrande skador. Vilket går ut på att redan relativt små skador hindrar funktionen. Drar man på näsan så är det trots allt handflatorna man tar emot sig med. Man kan tycka att handskar borde vara märkta och godkända precis om hjälmar, men nån kommer nog på det med så småningom. Försök klara er på jobbet med bara en hand och se hur lätt det är. Ett stelt och uppskrapat ben funkar i regel betydligt bättre om än inte optimalt.

/Fredrik

fredrikw skrev:
men Pro Tour till exempel är såvitt jag vet inte del av UCI och lyder inte under deras regler utan sina egna. eller har jag missuppfattat något?

Ja, du har missuppfattat något.
http://www.uciprotour.com/

Själv hade jag ingen aning om att SCF (tidigare) tillät knickers, det hade jag aldrig trott.
Sverige är ju iofs lite av ett skämt i cykelsammanhang men någon ordning får det väl vara.
Bra beslut av SCF, tycker jag.

tmalm skrev:
> DeLiq skrev(på sidan 4):
> "Det går inte att skylla ifrån sig när man
> själv är skyldig att känna till reglerna.
> Tycker man att reglerna är fel så får man
> antingen jobba genom klubb/distriktförbund och
> uppåt för att få till en ändring eller ett
> nationellt undantag...
> eller så låter man bli att tävla."
>
> Vad konstigt det är att folk låter bli att
> tävla när cykelförbundet har en sån
> inställning till "de sina".
>
> /Thomas

I vilken sport kan du tävla och undvika att begå regelbrott utan att känna till reglerna?

Skall kanske vara knäna..... hur som haver verkar det inte vara några konstigheter. Normalt sett har man byxor slutar ovan knäet. Är det akllt kan man ha knickers eller benvärmare....

citat TP blogg
"..VILKET RÖJ....i butiken idag
Är det snö utanför dörren...eller???
nuså gott folk...herr Pölder får så rätt så rätt...nu gäller det att skynda sig om du vill ha några bra skidor denna säsongen...promise u that...soon empty all over sweden...soooooon
fördelen med röj i bukit är att slippa närkontakten med att köra bil med nässjöborna på stan...
Hörde oxå att det var sladdrigt i Lövhult!
Det är inte som det varit där inte.. "

Vilka språkbegåvningar dom har på SCF.

"Hej ...Pölder speaking
Christer...jag stavar oxå som oxå om jag vill det för detta är en blogg som jag iaf kommer att skriva om o svara med hjärtat o om du inte tål min text så får du sluta läsa mina svar."

Är det här en officiell blogg från ett seriöst förbund?

HaHa!

man måste tydligen skriva en regel som säger att man måste ha byxor som slutar ovanför knäna om man inte tycker att det är kallt för då får man ha långa byxben.

Tydligen har SCF inte speciellt viktiga saker att tänka på.

Jag tycker alltid det är lustigt hur en subkultur där skinntajt lycra är idealet har en så oerhört kaxig och bufflig diskussion om stilregler.

"Allting är relativt" är ju väldigt applicerbart alltså.

"It's one of these newfangled blog things so I had better try to seem like I am hip and happening. That will make them respect me more!"

algol skrev:
> "Hej ...Pölder speaking
> Christer...jag stavar oxå som oxå om jag vill
> det för detta är en blogg som jag iaf kommer att
> skriva om o svara med hjärtat o om du inte tål
> min text så får du sluta läsa mina svar."
>
> Är det här en officiell blogg från ett seriöst
> förbund?

erik h skrev:
> Jag tycker alltid det är lustigt hur en subkultur
> där skinntajt lycra är idealet har en så
> oerhört kaxig och bufflig diskussion om
> stilregler.

varför det? menar du att klädval skulle signalera någon sorts sinnesstämning? jag tror nog att det finns lika stor andel bufflar, idioter och genier oavsett vilka kläder som används.

erik h skrev:
> Jag tycker alltid det är lustigt hur en subkultur
> där skinntajt lycra är idealet har en så
> oerhört kaxig och bufflig diskussion om
> stilregler.

+1
Hahaha!

Det ska liksom vara fult men på "rätt" sätt!

cornas skrev:
> Kolla kommentarerna till inlägget som heter
> "Peter Wattvil???"

Jag tänkte inte lägga mig i men är detta verkligen sättet SCF kommunicerar i såna här frågor? I kommentarerna till ett inlägg som ingen som inte är helt insatt kan förstå överhuvudtaget i en blogg som inte länkas från hemsidan?

Jag har ingen åsikt i frågan om knickersförbudet är bra eller dåligt, men om syftet med bloggen var klarare kommunikation har de inte nått ända fram ännu.

fredrikw skrev:
> menar du att klädval skulle signalera någon sorts sinnesstämning?

Nej, nej. Jag menar att jag tycker det är skoj att cykelsubkulturen och framförallt då tävlingsvärlden är så aggro på stilfronten, när de faktiskt ser väldigt lustiga ut i de där lycrasvidarna, om de tas ur sitt väldigt speciella sammanhang. Så man kunde gott tagga ner lite på det där stilpolisandet. Däremot har jag full förståelse för att man väljer lycrasviden, det känns helt rationellt för landsvägscykling.

> jag tror nog att det finns lika stor andel bufflar, idioter och genier oavsett vilka kläder

Jo precis.

Tillbaka
Topp