SCF rasar mot svartrejsen

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Huvudargumenten är väl i stort:
> >
> > 1) Det är för pretto/svetto/dyrt = Jag
> tillhör
> > en annan subkultur, har för dålig kondis,
> eller
> > tycker 20:- är för dyrt om det bara ingår
> saft
> > och bullar.
> >
> > 2) Jag får inte cykla på stig/tävla med mina
> > kompisar = Jag har foliehatt och är förföljd
> av
> > tankestrålande SCF-kommissarier.
>
> Man kan ta till sig av kritiken. Men man kan
> också göra narr av den.
>
> > Att hota är väl däremot inte rätt väg att
> gå
> > av SCF, men hur förbundet agerar är ju också
> > något man kan förändra om folk faktiskt
> > engagerar sig.
>
> Ja, men varför ska folk lägga energi på en
> organisation som inte vill ha dem som medlemmar?

Det är väl det här som är kärnan i det hela. "Hmm. Det finns massa engagemang och arras små tävlingar överallt. Bäst att vi hotar våra medlemmar så att de inte deltar i dem!"

Vad är det för fel på någon som resonerar så?

Är det inte enklast att bara kalla "svartrejsen" för Tidsträningar?
Då kan ingen bli avstängd av dessa paragrafjägare på SCF.

Träna på tid sker väll inom orientering vid var och varannan träning för att skapa den atmosfär som är vid tävling. Hur är reglerna för dem?

Dessa "svartrejs" har väll bara ökat intresset för cykelsporten vilket genererar fler aktiva och i slutändan fler medlemmar i klubbar som är anslutna till SCF.

Många fina jämförelser med fotboll och dylikt. Men hur ofta är det anmälningsavgift och priser till vinnarna i en kompismatch eller på en orienteringsträning på tid?

Jämför gärna med poker där man bjuder in folk från hela Sverige, tar anmälningsavgift och ordnar en prispott till vinnarna. Nog tror jag spelkommissionen kommer och knackar på ganska så snart.

För sällan är svartrejsen avgiftsfria och utan pris till ettan. Även om man strävar mot att gå +/-0 (oftast minus).

Om du skall tävla på landsväg så är det länsstyrelsen som är den part som kräver mest framsynthet och arbete. Ansökan skall vara inne uppemot 4 månader innan arr och mycket mer så som trafikplanering etc.

Vad gäller säkerhet så är det mer tryggt om du har ledarbil och mc samt flaggvakter. Om banan är enkelriktad så är det bra.

Henrik Öijer skrev ett bra inlägg om Dalaserien i vintras.

Cykelvasan är en sanktionerad tävling och Vätternrundan ett sanktionerat motionslopp. Bara att kolla tävlingskalendern.

Hmm, många starka åsikter här.
Men hur mycket arbete krävs det då för att genomföra en sanktionerad tävling?
Någon får hemskt gärna beskriv processen eller länka till material hos SCF.

Något exempel från verkligheten med uppgift om antalet timmar som gått åt till förberedelser och genomförande, antal personer involverade etc. skulle också vara jätteintressant att få ta del av.

s skrev:
> Men hur mycket arbete krävs det då för att
> genomföra en sanktionerad tävling?

Jag tycker du ställer frågan fel. Först och främst måste man avgöra vad man som arrangör vinner på att få tävlingen sanktionerad av Scf.

s skrev:
> Hmm, många starka åsikter här.
> Men hur mycket arbete krävs det då för att
> genomföra en sanktionerad tävling?
> Någon får hemskt gärna beskriv processen eller
> länka till material hos SCF.
>
> Något exempel från verkligheten med uppgift om
> antalet timmar som gått åt till förberedelser
> och genomförande, antal personer involverade etc.
> skulle också vara jätteintressant att få ta del
> av.

Det är ju avhänget hur stort evenemang du vill skapa samt vad du vill ge deltagarna?

Vad som måste/bör göras är:
Bansträckning
Ansökan till Länsstyrelsen
Skicka in loppets profil/länk etc till SCF
Köpa in medaljer (om du vill ge bort sådana)
Fika till efter mål samt material till depåer
Skylta upp banan / mål pilar på asfalten
Göra reklam för loppet (det tar tid)

Sedan kan du ju välja att lägga på hur mycket som helst för att göra ditt arrangemang till vad du helst skulle vilja ha det. Arenan, sponsorer, goodiebag till deltagarna etc etc etc......

Du får räkna med minst 40 timmars arbete för ett enkelt arrangemang till heltidstjänster på ett år för större arrangemang. Vi på UNT Bike Weekend är i dagsläget 3 som arbetar (oavlönat) heltid med nästa års arrangemang (vi har andra jobb också). Sedan tillkommer alla ideella krafter från Upsala CK som också gör ett hästjobb.

Men skall du göra det väldigt enkelt arrangemang typ rekordmil så räcker det med: ansökan (den kommer du inte undan, om du inte gör ett svartrejs) streck på backen för start/mål en kon vid vändpunkt och sedan en klocka som du kan ta tid med. Ha gärna en fika (termos och några bullar) för deltagarna som avslutat loppet. Ta en 20:- av dem i avgift. Tar så lång tid som de är ute efter banan, fikat efteråt samt ställa ut konen och måla strecket mao typ 3 timmar.

Med vänlig hälsning
Fritz

Grundproblemet är fortfarande att cyklister som inte tävlar insom SCF tycker det är krångligt/tråkigt att vara med i en cykelklubb. Tänk om alla cyklister blev medlemmar i en cykelklubb, SCF skulle då bli ett stort förbund och få mer att säga till om i övriga frågor. De skulle ha mer inflytande att få bilfria tävlingar, alla tävlingar skulle vara godkända och svartrejs skulle inte behövas.

Men då måste ju fokus vara att locka cyklister till klubbarna, inte tvinga dem. För det blir många "kärringar mot strömmen" om det ska påtvingas.

fritz68x skrev:
> Det är ju avhänget hur stort evenemang du vill
> skapa samt vad du vill ge deltagarna?
>
> Vad som måste/bör göras är:
> Bansträckning
> Ansökan till Länsstyrelsen
> Skicka in loppets profil/länk etc till SCF
> Köpa in medaljer (om du vill ge bort sådana)
> Fika till efter mål samt material till depåer
> Skylta upp banan / mål pilar på asfalten
> Göra reklam för loppet (det tar tid)
>
> Sedan kan du ju välja att lägga på hur mycket
> som helst för att göra ditt arrangemang till vad
> du helst skulle vilja ha det. Arenan, sponsorer,
> goodiebag till deltagarna etc etc etc......
>
> Du får räkna med minst 40 timmars arbete för
> ett enkelt arrangemang till heltidstjänster på
> ett år för större arrangemang. Vi på UNT Bike
> Weekend är i dagsläget 3 som arbetar (oavlönat)
> heltid med nästa års arrangemang (vi har andra
> jobb också). Sedan tillkommer alla ideella
> krafter från Upsala CK som också gör ett
> hästjobb.
>
> Men skall du göra det väldigt enkelt arrangemang
> typ rekordmil så räcker det med: ansökan (den
> kommer du inte undan, om du inte gör ett
> svartrejs) streck på backen för start/mål en
> kon vid vändpunkt och sedan en klocka som du kan
> ta tid med. Ha gärna en fika (termos och några
> bullar) för deltagarna som avslutat loppet. Ta en
> 20:- av dem i avgift. Tar så lång tid som de är
> ute efter banan, fikat efteråt samt ställa ut
> konen och måla strecket mao typ 3 timmar.
>
> Med vänlig hälsning
> Fritz

Tack!

Jag tror det är det senare alternativet som är intressant för svartrejsare. Man vill ha det så enkelt som möjligt.

Men var kommer då SCFs snack om säkerhetsorganisation in? Kan man strunta i den på en liten tävling?

desmo skrev:
> Grundproblemet är fortfarande att cyklister som
> inte tävlar insom SCF tycker det är
> krångligt/tråkigt att vara med i en cykelklubb.
> Tänk om alla cyklister blev medlemmar i en
> cykelklubb, ...

Det har ju pratats om att ordna ett "Happy CK" genom åren. Jag minns inte några detaljer, eller vad finessen gentemot en annan brevlådeklubb skulle vara. Nån som vill fylla i?

Annars tror jag på kategori-racing, minimal byråkrati (ta bort faxkravet :-) )och ett förbund som stödfunktion istället för kontrollfunktion.

Miss Lycka skrev:
> Det brukar vara bra med sjukvårdpersonal och
> även ambulans på cykeltävlingar. Deltagare
> uppskattar snabba insatser.

Du menar så som det alltid är vid korpfotbollsmatcher?

Även om det vore enkelt att få en tävling sanktionerad så är det fortfarande dyrt och rätt krångligt att skaffa licens, särskilt om man bara ska köra något enstaka race.

Jag tror att det var Tille som ordnade klubbmedlemsskap&licens med hjälp av ett par mail och ett par betalningsöverföringar.
Ett till lämplig klubb och ett till SCF.

Jag skulle gärna läsa grabbarna grus arbete bakom Canyon Enduro Series.

Där har man fått uppfinna hjulet på nytt känns det som. SCF hade för det första inget regelverk för enduro. Bara det måste ha varit en tung fråga i sammanhanget?

Ni om några måste ju kunna berätta en rätt nyanserad berättelse om SCF's bemötande, pros och cons?

Ebbelee skrev:
> Är det inte enklast att bara kalla "svartrejsen"
> för Tidsträningar?
> Då kan ingen bli avstängd av dessa
> paragrafjägare på SCF.
>
> Träna på tid sker väll inom orientering vid var
> och varannan träning för att skapa den atmosfär
> som är vid tävling. Hur är reglerna för dem?
>
> Dessa "svartrejs" har väll bara ökat intresset
> för cykelsporten vilket genererar fler aktiva och
> i slutändan fler medlemmar i klubbar som är
> anslutna till SCF.

Ha, bra. Vi döper om det så är problemet klst med ett handgrepp.

Det störande i resonemanget syns om man läser in begreppen mål och medel. En tolkning är att målet är kontroll och makt och att de licensierade är medel.

Kung_Gustaf skrev:
> Jag skulle gärna läsa grabbarna grus arbete
> bakom Canyon Enduro Series.
>
> Där har man fått uppfinna hjulet på nytt känns
> det som. SCF hade för det första inget regelverk
> för enduro. Bara det måste ha varit en tung
> fråga i sammanhanget?
>
> Ni om några måste ju kunna berätta en rätt
> nyanserad berättelse om SCF's bemötande, pros
> och cons?

+1 Av eget intresse.

Det finns en skidanläggning inte alltför långt ifrån Åre, där absolut ingen cyklar, som enligt min begränsade utforskning utgör utmärkt Enduro terräng. Jag har haft en diskussion med driftansvariga för ca tre år sedan om möjligheten att anordna ett enduro, osäkerheten kring deltagandet var en av sakerna som talade emot men det känns som tiden är mogen nu.

Min idé är att lägga tävlingen tidigt under Åre bike festival eller helgen innan, som ett mindre pre-enduro för boende i området och besökare som kommit upp tidigt.

fritz68x skrev:
> Det är ju avhänget hur stort evenemang du vill
> skapa samt vad du vill ge deltagarna?
>
> Vad som måste/bör göras är:
> Bansträckning
> Ansökan till Länsstyrelsen
> Skicka in loppets profil/länk etc till SCF
> Köpa in medaljer (om du vill ge bort sådana)
> Fika till efter mål samt material till depåer
> Skylta upp banan / mål pilar på asfalten
> Göra reklam för loppet (det tar tid)
>
> Men skall du göra det väldigt enkelt arrangemang
> typ rekordmil så räcker det med: ansökan (den
> kommer du inte undan, om du inte gör ett
> svartrejs) streck på backen för start/mål en
> kon vid vändpunkt och sedan en klocka som du kan
> ta tid med. Ha gärna en fika (termos och några
> bullar) för deltagarna som avslutat loppet. Ta en
> 20:- av dem i avgift. Tar så lång tid som de är
> ute efter banan, fikat efteråt samt ställa ut
> konen och måla strecket mao typ 3 timmar.

Om du faktiskt läser tävlingsreglementet så är det där inte i närheten av att vara tillräckligt för att uppfylla kraven som ställs på en godkänd tävling... Bl.a. den omtalade fax-paragrafen finns fortfarande kvar, samt en drös andra regler som är mer eller mindre besvärliga att följa. Se inlägget jag skrev på sidan 1 i den här tråden för ytterligare detaljer.

Jag upplever det som att SCF inte verkar fatta att det faktiskt ordnas mindre tävlingar (tänk 20-30 deltagare) där det kanske inte behövs följebil efter varje startgrupp, 3 sjukvårdare på plats och ett fullt utrustat tävlingssekretariat med fax, dator och Internetuppkoppling...

Det skulle vara intressant att få veta vad som verkligen krävs för att köra ett sanktionerat SBR. Både från arrangörens men även deltagarnas sida i form av licenser etc.

Har inte läst hela tråden, men så här står det i SCFs tävlingsreglemente:

TR del 1, Paragraf 2: "Tillstånd att arrangera tävling
En cykeltävling får arrangeras endast om den finns upptagen på nations-, världsdels- eller världstävlingsprogrammet...
Arrangör skall ansöka om sanktion för tävling hos SCF på av SCF fastställd tidpunkt.
Sanktion innebär att tävlingen skall anordnas enligt SCFs TR.
a) Etapplopp och allmän tävling
För anordnade av etapplopp och allmän tävling erfordras sanktion av SCF. Sanktionsansökan skall insändas, på av SCF påbjudet sätt, ...
b) Distriktstävling och serietävling
För anordnande av distriktstävling och serietävling, erfordras sanktion av Distriktscykelförbund (DCF).
Sanktionsansökan skall göras enligt DCFs direktiv. Distriktstävling är öppen för tävlande från eget distrikt samt angränsande distrikt.
"
TR del 1 paragraf 3: "En licensinnehavare får ej delta i tävling som ej finns upptagen på nationella, kontinent- eller världsprogrammet eller som ej är kända av nationsförbund, världsdelsorganisation eller UCI.
SCF kan godkänna speciella undantag för tävlingar eller speciella arrangemang i sitt eget land."

Jag tycker själv att reglerna är bra när det gäller SM, de stora cuperna och större tävlingar men som jag förstår ovanstående så gäller reglerna även KM och träningsserier vilket i mina ögon blir onödigt byråkratiskt och hämmande. Man borde kunna ha en lägre tröskel för dessa. Jag är tränare i min klubb inom MTB och har själv dragit mig för att ordna träningsserie map ovanstående, synd för det motarbetar syftet att skapa konkurrenskraftiga cyklister.

Hur svårt kan det vara att arrangera en cykeltävling?
Det verkar fånigt enkelt. Varför krångla till det?

Det viktigaste är att man kan köpa fika. Det är det man tjänar pengar på....

Balans skrev:
> Har inte läst hela tråden, men ...

Det är lättare att arrangera en SCF-sanktionerad tävling än att läsa 200 foruminlägg?

En historielös undrar:

Är inte svartrejsen en inkörsport för många till att börja cykla licensierat? Hur många nya medlemmar har CES gett SCF, och hade det blivit några alls utan diverse bike rallysvartrejsserier landet runt som krattat manegen ett par år i förväg?

Jag kan inte något alls om spelet bakom alla kulisser men det verkar lite ohyfsat av SCF det hela. Bit inte den hand som föder, osv.

Svart rejs. Träningstävling. Träning. Kompisar som har kul. Var går gränsen? Vad är skillnaden?
På Måttsund i morgon kommer vi att köra tidtagning på träningen. Även film. Jag gissar att ingen som kör har licens (så cykelförbundets hot rör inte oss ändå).

Vi är ett gäng som gillar att cykla och självklart vill man då utvärdera sin cykling. Var i Malaga och körde i vintras och samtidigt så var bla Atherton racing där. Varje åk på SRAM testtrack analyserades med tidtagning och videofilm. Självklart jämförde åkarna sina tider. Ska dom bli avstängda nu? Vad blir skillnaden när gänget på Måttsund filmar och tar tid? Vi kallar det race för att det är liksom inte rutinen att ta tid på våra träffar. Men egentligen är allt detta bara till för oss själva. Cykel har ett tävlingsmoment inbyggt i sig som är kul att utnyttja. Hade jag råd skulle jag köpa in tidtagningsutrustning å använda vare träning. Bara för att det vore kul med direkt feedback på de ändringar i åkteknik man gör när man kör ett spår upprepade ggr. För att höja mig från näst sista plats till 5:a från slutet på de tävlingar jag deltar på (enduro utan licens)? Nja - kanske mer för att få en siffra att gå på och motivera mig till träning och lek på de spår som vi har att åka på.

Sen kan jag även konstatera att det är så att bara för att cykelförbundet inte sanktionerar tävlingar så behöver det inte med automatik innebära att man åsidosätter säkerhetsaspekten. Vidare kan olyckor hända även på sanktionerade tävlingar.

Verkar som SCF värnar om sin verksamhet utan att direkt värna om den på nått sätt. Att folk cyklar e väl något som cykelförbundet ska vara glada för. MTB är en rätt krävande sport: man ska bygga / underhålla sina egna cyklar, bygga sina egna banor, ha tid att träna och då är kanske inte SCF och deras krångel prio 1 när väl tidtagaruret ska fram. SCF borde inse detta och ta vara på kraften som finns i cykelsporten.

mmmrrr:

Du har rätt, jag vill nog påstå att CES hade inte funnits 2014 om det inte arrats rallyn sen 2007/2008.

SCF har inte på något sätt tagit initiativet till en svensk enduroserie. Inte vad jag känner till i alla fall.

Senast ändrad:
"Svenska Cykelförbundet konstaterar att det arrangeras fler och fler icke sanktionerade ”tävlingar” i Sverige. Tävlingar som körs helt utan tillstånd, ingen säkerhetsorganisation eller regler.
SCF ser det som ett problem då cykelsporten riskerar att få ett dåligt rykte hos myndigheterna, då cyklister i höga farter tävlar på allmän väg och i skog utan tillstånd."

Undra vilka svartrace dom syftar på?
Jag tror ju inte det är när 10 st träffas och kör ett litet enduro.?
Jag tror faktiskt inte heller det är tex ck Valhalls km serie?
Är det peletonen? Är det sbr? Är det kompis crossen? Är det resultatlistan på cv? Är det strava? Är det rampen i skogås? Bmx banan i Älvsjö? DH i hammarbybacken, elitpendlarna? Sssm? Randonör loppen?... Fler förslag?

Om det är krångligt eller inte att arrangera en cykeltävling som sanktioneras av SCF har noll och inget med att göra med frågan om SCF skall bry sig om att det ordnas tävlingar utanför deras organisation.

> Cyklisten riskerar därmed en månads avstängning
> och böter enligt TR 1.2.021. En sanktionerad
> tävling kan endast arrangeras av en förening
> ansluten till SCF.
> UCI (Union Cycliste International) där SCF är
> medlem, har påpekat att denna regel står fast
> oavsett andra organisationers utlåtanden och
> beslut.

UCI gick väl precis ut med att inga påföljder skulle drabba cyklister med liscens under 2014 då detta utreds av UCI?

hm skrev:
> "Svenska Cykelförbundet konstaterar att det
> arrangeras fler och fler icke sanktionerade
> ”tävlingar” i Sverige. Tävlingar som körs
> helt utan tillstånd, ingen säkerhetsorganisation
> eller regler.
> SCF ser det som ett problem då cykelsporten
> riskerar att få ett dåligt rykte hos
> myndigheterna, då cyklister i höga farter
> tävlar på allmän väg och i skog utan
> tillstånd."
>
> Undra vilka svartrace dom syftar på?
> Jag tror ju inte det är när 10 st träffas och
> kör ett litet enduro.?
> Jag tror faktiskt inte heller det är tex ck
> Valhalls km serie?
> Är det peletonen? Är det sbr? Är det kompis
> crossen? Är det resultatlistan på cv? Är det
> strava? Är det rampen i skogås? Bmx banan i
> Älvsjö? DH i hammarbybacken, elitpendlarna?
> Sssm? Randonör loppen?... Fler förslag?

Det är Dual Slalom i Hammarbybacken som dragit åt sig all uppmärksamhet. SCF är arga för att de missade tävl.. svartrejset förra året.

fredrikw skrev:
> Om det är ryktet som är det viktiga ska SCF
> kanske istället försöka stänga ner Strava och
> motarbeta cykelpendling.

Haha, Och bygga en riktig cykelvelodrom i Stockholm! :D

s skrev:
> Det skulle vara intressant att få veta vad som
> verkligen krävs för att köra ett sanktionerat
> SBR. Både från arrangörens men även
> deltagarnas sida i form av licenser etc.

Ja... lite diffust sådär men iaf.
* En SCF-ansluten klubb (men det är ju lätt ordnat, använd en befintlig)
* Alla deltagare som vill tävla måste ha en licens för 750kr/år
* Man måste lägga upp tävlingen i IndTA (lite klickande på en webbsida)
* Man måste ha en tävlingsledare (om det finns nån i klubben så kanske den kan ställa upp eller så får man hyra in, att gå utbildningen kostar mycket stålar och tid, två dagar tror jag)
* Man måste betala för att några kommissarier är på plats, traktamente, boende, resor och sånt (dock är det långt ifrån säkert att man blir tilldelad nån kommissarie)
* Rapportera resultaten till SCF
* Betala in avgifterna till SCF (20 spänn per skalle)
* Knappa in alla deltagare
* Läsa och följa en miljard skittråkiga regler (oftast rätt självklara)

Det var väl typ ett minimum. Inget vidare kul.

Sen är det ju det där med säkerhet och tillstånd och det är ju inget som SCF har med att göra om jag förstår det rätt. Det är ju en ordningsfråga. http://polisen.se/Service/Tillstand/
(Och så vitt jag förstår så finns det ingen nedre gräns på antal deltagare.)
Mig veterligen har vi inte skickat in nån säkerhetsplan till SCF på något av våra race?! Så jag hajjar faktiskt inte vad SCF dillar om?! De följer iaf inte upp nåt säkerhetstänk så vitt jag har erfarit.
Säkerhetsplan har skickats till Tillståndsenheten. Och det här med tillstånd är ju inget som är en SCF-grej, det är ju lixom riktiga lagar och förordningar, inget förbundstrams.

Stalle

Kung_Gustaf skrev:
> Jag skulle gärna läsa grabbarna grus arbete
> bakom Canyon Enduro Series.
>
> Där har man fått uppfinna hjulet på nytt känns
> det som. SCF hade för det första inget regelverk
> för enduro. Bara det måste ha varit en tung
> fråga i sammanhanget?

Enduroegelverket är ju en Google-översättning av UCIs regleverk som i sin tur är plankat av EWSs regelverk (som i sin tur är en räcka självklarheter egentligen). Så mycket mer än så har inte SCF gjort, de har forcerat in enduroreglerna och sagt att "-javisst, ni får köra enduro under SCF-vimpel".

> Ni om några måste ju kunna berätta en rätt
> nyanserad berättelse om SCF's bemötande, pros
> och cons?

Det är inte så mycket för- eller nackdelar. Jämntjockt lixom.

Och det finns ju masser mer att säga om det där men jag örk int just nu. :-)

Stalle

Ang SCFs utspel så är ju första klassens småpåve/revirpinkeri att hålla på å bitcha om småtävlingar. OBS! Jag säger inte att man inte skall ordna SM och SWE cup under SCF-flagg, det är ju på högsta nivå lixom, men att peta i småtävlingar är ju trams.

Fan det finns 3000 licensierade åkare i Sverige, helt ärligt, är det ens nåt att ha ett förbund kring? Vad gör dom på kansliet?

Stalle

Tillbaka
Topp