Schwalbe Ice Spiker EVO eller Performance?

fhansson925

Aktiv medlem
Tänkte köpa nya vinterdäck och då Schwalbe Ice Spiker som verkar vara bäst (?) men den finns i två varianter. EVO som har aluminiumdubb och tunna väggar och sen Performance som har ståldubb och tjocka väggar. EVO kostar 100 kr mer och väger 200 gram mindre. Vilka andra skillnader finns det? Slits dubben snabbare om det är aluminium? Ljudnivå? Grepp? Någon som har erfarenhet av båda?

Har kört mkt på isvägarna här i Jämtland och min erfarenhet är att EVO har mycket bättre grepp på ren is. Den lite billigare varianten av samma däck hade inte alls samma grepp. Stor skillnad. Nu är det ju iof sällan som man kanske åker på ren blankis.

Jilster sa:
Har kört mkt på isvägarna här i Jämtland och min erfarenhet är att EVO har mycket bättre grepp på ren is. Den lite billigare varianten av samma däck hade inte alls samma grepp. Stor skillnad. Nu är det ju iof sällan som man kanske åker på ren blankis.

OK, det var ingen skillnad på rullmotstånd också då?

fhansson925 sa:
Jilster sa:

OK, det var ingen skillnad på rullmotstånd också då?

Det är ju skillnad i vikten... Räcker inte det?

Den dyrare är tubeless easy och saknar stel kanttråd.Bara det gör det all worthwhile egentligen.

Vilka bredder finns de där däcken i? Funkar de bra även på snöstigar? Där vill man ju gärna ha lite volym i däcken.

Jag skulle tveklöst köpa EVO om skillnaden i pris är så liten.
Jag har ett par Perfomance - jag upplever greppet som fullt tillfredsställande, men 200 gram mindre för 100kr känns extremt prisvärt även om greppskillnaden inte skulle vara stor till EVO-modellen.

CRF_Niklas sa:
Är verkligen prisskillnaden 100kr? Har för mig det va betydligt mer sist jag kollade

På BC är skillnaden typ 150:-

Tycker själv att ISP Evo Liteskin är det bästa dubbdäcket...otroligt grepp men ändå rätt lättdrivna :)

Bilagor

• IMGP6694.JPG
    IMGP6694.JPG
    338.5 KB · Besök: 108
Senast ändrad:
Lejon sa:
Jag skulle tveklöst köpa EVO om skillnaden i pris är så liten.
Jag har ett par Perfomance - jag upplever greppet som fullt tillfredsställande, men 200 gram mindre för 100kr känns extremt prisvärt även om greppskillnaden inte skulle vara stor till EVO-modellen.

Finns det inga andra fördelar med Performance som bättre hållbarhet och stabilare väggar?

Ni andra som har ISP, har ni lyckats köra in sidodubbarna? De tre mittenraderna är inga problem att köra in på asfalt men sidodubbarna är aldrig när backen på planmark så de ryker så fort man skrapar mot en sten i skogen. Ska man behöva cykla runt med 0,5 bar under inkörningen?

aahlborg sa:
Ni andra som har ISP, har ni lyckats köra in sidodubbarna? De tre mittenraderna är inga problem att köra in på asfalt men sidodubbarna är aldrig när backen på planmark så de ryker så fort man skrapar mot en sten i skogen. Ska man behöva cykla runt med 0,5 bar under inkörningen?
Man kan åka till Palma, 1 vecka semester så är dom införda på kanterna. Glöm inte att byta riktning dag 3.5

Bilagor

• Velodrom-Palma-Arena-2.jpg
    Velodrom-Palma-Arena-2.jpg
    62.5 KB · Besök: 98
Hur är känslan i dessa däck. Bortsett från att det säkert är bra dubbdäck. Men i övrigt. Dämpar de något. Är de följsamma?

aahlborg sa:

Jag släppte ur lite luft efter halva inkörningsrundan och när jag kom hem kollade jag lufttrycket vilket var 0,5. Det är inte att rekommendera för det går ohyggligt tungt och däcken ser inte ut att må bra i väggarna under körning även om de inte verkar tagit minsta skada. Tror det blir så dåligt tryck på dubben också så det inte hjälper. Jag brukar vingla med ordentligt nedlägg någon mil ;-)

Oggler: Stumma, tröga, obekväma, icke följsamma jämfört med alla icke-dubbdäck. Jämfört med Nokian dubbdäck (extreme 294, 240, 106) är de hyfsat följsamma och bekväma. (Jämfört med Schwalbe Winter 120 är de faktiskt också helt ok vad gäller följsamhet.)

Senast ändrad:
Köpte fram och bak Performance för 550st för några veckor sedan när xxl hade rea, funderar dock på att byta till evo istället om dom nu är prisvärt bättre?

EVO alla dagar i veckan!

1. Performance har trubbiga ståldubb, Evo har spetsiga wolframkarbiddubbar
2. EVO är klart mer följsamt
3. EVO är ganska mycket lättare

jag kör 2,25 fram och bak

Bonusfråga: har de gått ifrån tl-ready iom liteskin istället för snakeskin? Är det liteskin som gäller nu om man vill ha 27,5? Går liteskin köra slanglöst? Tror att jag läst det någonstans i någon tråd med Makten där jag även skrivit själv... Kanske skulle prova söka lite :-)

Edit: var nog den här jag tänkte på https://happyride.se/forum/read.php/1/2861012/2861702

Senast ändrad:
Någon som kan svara på om Performance är tåligare än liteskin? Tänker på punka skydd på sidoväggar osv. Liteskin känns som big no no övriga årstider för min typ av cykling

Jag ser skador på rötter och hällar efter metalldubb på de stigar jag cyklar nu. Bara 2-3 cm snö och is mest på surhålen här.

Önskar alla kunde vänta med metalldubb tills det är ett tjockt skyddande lager snö och is på de flesta rötter och hällar. Det går bra att köra utan metalldubb. Lätta stigar på sommaren kan bli optimal flow när det är halt. Bra balansträning får man på köpet.

Jag kör fortfarande semislick när andra har full isracing kit. Det blir inte samma fart, men jag har nog mer kul och träden mår fint. Slipper arga skogsägare, hatblickar från rädda vandrare och framtida cyklingsförbud.

solgule sa:
Jag ser skador på rötter och hällar efter metalldubb på de stigar jag cyklar nu. Bara 2-3 cm snö och is mest på surhålen här.
Önskar alla kunde vänta med metalldubb tills det är ett tjockt skyddande lager snö och is på de flesta rötter och hällar.
Bra sagt.

solgule sa:

Önskar alla kunde vänta med metalldubb tills det är ett tjockt skyddande lager snö och is på de flesta rötter och hällar. Det går bra att köra utan metalldubb. Lätta stigar på sommaren kan bli optimal flow när det är halt. Bra balansträning får man på köpet.

Jag kör fortfarande semislick när andra har full isracing kit. Det blir inte samma fart, men jag har nog mer kul och träden mår fint. Slipper arga skogsägare, hatblickar från rädda vandrare och framtida cyklingsförbud.

Håller med, och ändå inte...valet mellan cykla och inte cykla är lätt, utan dubb luktar det sjukskrivning lång väg hemma i skogen, det är för mycket is.
Just den här tiden på året är hopplös...

Har aldrig förstått vad problemet med rivna rötter är på dedikerade cykelstigar, kan någon förklara?

Repade hällar är väl kanske inte lika roligt.

Ikväll åker ISP däcken på...

Varje skadad rot är en inkörsport för en svamp som heter rotticka och som ger röta i trädet och orsakar förlust av virkesvärde.

Men det är inte giltigt argument mot dubbdäck eftersom det räcker med vanliga däck för att skrubba rötter så att de skadas.

åberg sa:
Varje skadad rot är en inkörsport för en svamp som heter rotticka och som ger röta i trädet och orsakar förlust av virkesvärde.

Men det är inte giltigt argument mot dubbdäck eftersom det räcker med vanliga däck för att skrubba rötter så att de skadas.

Precis min mening, men det känns överlag lite "pk" att gnälla över "der zerstörung der teufel" som blir så fort en dubb snuddar en rot...

åberg sa:

Hur går det med alla tunga älgar och andra djur som trampar runt bland träden dygnet runt, finns det verkligen några träd kvar?

solgule sa:

?

hoxa sa:
ben.p.peacock@gmail.com sa:
Do you know of anywhere in Stockholm to buy these tyres at a reasonable cost or is it best to find online?

I think xxl have them for 999kr.

XXL säljer dom för 754:- iallafall i torsdags när jag köpte de 2 sista i Barkarby ?

Ska man vända på däcken?
Eller blir dubbarns bara vickade fram å tillbaka och lossnar lättare?

TK sa:
åberg sa:

Hur går det med alla tunga älgar och andra djur som trampar runt bland träden dygnet runt, finns det verkligen några träd kvar?

Exakt! För att inte tala om alla infernaliskt sylvassa klor från grävling, järv, mård, räv, varg, lo, hund, +ANNAT!

;-)

Tillbaka
Topp