Schwalbe Marathon Winter Plus Smartguard vs förra generation

Jag har väl bara kört 2 eller 3 vintrar utan att märka något. Kör för övrigt låg tryck i däcken. Gäller inte detta väldigt gamla däck?

Beror på vad "väldigt gamla" är. De jag köpte 2016 till min Brompton hade problemet, höll i ca 50 mil. Inom rekommenderat lufttryck men i den lägre delen av skalan. Fick nya utan snack, fullagade de gamla (förstärkte med tejp) så de höll en säsong till, säsongen efter det blev det aldrig nödvändigt med dubbdäck så de nya har knappt rullat :)

Den nya generationen med tilläggsnamnet Plus och tjockare stomme borde ju rimligen ha högre motståndskraft mot dubbgenomträngning.

De Marathon Winter (utan plus) jag köpte hösten 2018 hade dubbproblemet. De plus jag köpte förra hösten fungerade bra fram till mars då man började jobba hemma. Tillägget "smartguard" är ev nytt för i år? Kan inte minnas jag såg det för ett år sedan iaf.

Den nya generationen med tilläggsnamnet Plus och tjockare stomme borde ju rimligen ha högre motståndskraft mot dubbgenomträngning.
Fulmektips: om man fyller dem med betong blir de dessutom hundra procent punkafria men bara marginellt tyngre och bara något mer obekväma än i originalutförande (tror jag baserat på Erfarenhet från standardvarianten och en plus-version av Marathon i sommarversion).

Nyhet!
Nu finns Schwalbe Marathon Winter Plus även i en 2.15" bred version för 26 tum. Uppgiven vikt ca 1350 gram per däck. På tal om betong...

Det verkar vara helt random. Vissa år håller dom hur bra som helst, vissa år får man skitdäck som punkar efter 20 mil.
Skulle gissa att dom handlar upp produktionen varje år bland olika lågprisproducenter i asien. Ibland får dom bra däck, ibland skit. Jag har slutat chansa med däck ftån schwalbe..

Har upplevt att det handlar om vilket tryck också. Bäst verkar de klara sig med hårt tryck. Med komfort-tryck tenderar dubben ställa sig på kant. Då skär dubbfotens kant hål på corden. Jag ryckte ur dubben i mittraderna på ett bakdäck. Då kröp dödsgruset in och gjorde hål.

Alltså, varför är de så sinnessjukt tunga? De är ju fan tyngre än Ice spiker Pro i 2,35" med en jävla massa fler dubb.
Varför gör man pendeldäck med stålvajer??? :oops:

Alltså, varför är de så sinnessjukt tunga? De är ju fan tyngre än Ice spiker Pro i 2,35" med en jävla massa fler dubb.
Varför gör man pendeldäck med stålvajer??? :oops:

Det är en billig däck. Schwalbe Marathon plus (utan dubb) i 26x2.0 väger redan 1 kg. Ice spiker pro utan stålvajer och med wolfram-carbid dubb kostar dubbelt så mycket.

Köpte Schwalbe Winter 120 dubb som jag började köra med i december 2023 och åkte nyss på min första dubbpunka inom två månader, noterade då att bakdäcket tappat mer än hälften av dubbarna, endast 57 av 120 dubbar var kvar. Framdäcket såg dock ok ut. Antar fö att det eg inte är dubben i sig som orsaka hålet i slangen utan att dubben endast gräver sig igenom däcket och att det sedan är det trasiga däcket (kevlar?) som tar hål på slangen?

Köpte Schwalbe Winter 120 dubb som jag började köra med i december 2023 och åkte nyss på min första dubbpunka inom två månader, noterade då att bakdäcket tappat mer än hälften av dubbarna, endast 57 av 120 dubbar var kvar. Framdäcket såg dock ok ut. Antar fö att det eg inte är dubben i sig som orsaka hålet i slangen utan att dubben endast gräver sig igenom däcket och att det sedan är det trasiga däcket (kevlar?) som tar hål på slangen?
Man brukar ju rekommendera att dubbdäck ska köras in ett antal mil på ren asfalt, kanske inte hunnits med om dom monterades i december?

Men jag skulle prova att reklamera, det är ju inte acceptabelt efter två månader. Jag har Marathon Winter Plus och jag tror de är inne på sin tredje säsong utan att ha tappat någon mer än någon enstaka dubb. Har inte heller haft någon dubbgenomträngning på plus-varianten.

Klackarna på mitt bakdäck är i väldigt nedslitna men i stort sett alla dubbar sitter kvar och ingen som har orsakat punka. Skulle säga att problemet är löst på plus däcken!

Har du inte kört en massa stoppsladd så låter det mycket konstigt. Aldrig tappat dubb om man inte räknar med ice spiker pro.

Funderade mellan plus däcken och Winter men valde de senare som är 120 dubb - tänkte att det borde räcka, ville dra ner lite grann på vikten samt hoppades på lägre rullmotstånd - Cykelkraft där jag köpte dem har erbjudit mig nya däck (snabb respons igen från kundservice) men nu är jag lite rådvill efter onödigt meck och köp av ny slang, men dels också för att det var så skönt att få på slicksen baktill nu när det varit barmark (jo jag vet att det kommer en till köldknäpp…). Ska se om de är beredda att betala min slang eller ev mellanskillnaden för ett plus däck istället - konstigt nog lanserar de plus däcken som att de har lägre rullmotstånd - kan det verkligen stämma med dubbelt så många dubbar?

Det KAN ha blivit nån mindre stoppsladd här och där men jag har ju inte kört fixed så i alla fall inte i större utsträckning, och nä, nån inkörning hanns det ju inte med denna vinter (varför kan de inte slänga på dem på nått rullband innan försäljning så att de kommer inköpsklara istället?)… men å andra sidan klarade ju sig framdäcket (?).

Om framdäcket klarade sig tror jag kanske dom har glidit ur pga stoppsladd . Känsligt på nya däck säga det. Dom åker ju faktiskt in och sätter sig efter några mil lugn cykling.

Idag skrotade jag ett par Marathon Winter efter minst 6 års daglig användning vintertid med ca 15 km per dag. För att summera så tror jag att jag inte fått någon punktering. Det ena däcket hade alla dubb kvar medan det andra hade tappat 11 dubb. Har redan köpt ett par nya till nästa vinter.

Hur såg det ut på insidan då? Inga dubb på väg genom? Låter ju helt orimligt :)

Hur såg det ut på insidan då? Inga dubb på väg genom? Låter ju helt orimligt :)
SMW.jpg

Man ser på insidan var dubben finns. Men ingen lyckades ta sig igenom. Ska även nämna att på vintern använder jag extra tjocka slangar (Conti tour hermetic plus) https://www.bikester.se/sv/articles...e-hermetic-plus-3247-622635-racerventil-42-mm
Som bonus behöver jag bara pumpa dem bara en gång under hela vintersäsongen.

Tillbaka
Topp