Schwalbes gummiblandningar

BuTTuS

Aktiv medlem
Är det någon märkbar skillnad mellan Schwalbes gummiblandningar Speed och SpeedGrip, eller är det mest marknadsföring? Går man i backen med Speed fram, och får trampa i nerförsbackar med SpeedGrip?
Har just provrullat ett par Thunder Burt Super Race Addix Speed och det var ju en trevlig upplevelse och tänker att det kanske kunde vara nått att sätta på orginalhjulen som ändå inte används, och ha till grusvägar, men fram vill jag nog ändå ha något lite köttigare, men vad…

Senast ändrad:
Olika gummiblandningar på MTB däck är aldrig bara marknadsföring, åtminstone hos de stora tillverkare. Speed är hård och ruller lätt. SpeedGrip är mjukare och rullar lite sämre. SpeedGrip greppar bra på torr underlag, men dåligt när det är blött, framförallt när det är kallare. Speed fram på stig låter farligt, förutom om man är en riktigt duktig åkare.

Olika gummiblandningar på MTB däck är aldrig bara marknadsföring, åtminstone hos de stora tillverkare. Speed är hård och ruller lätt. SpeedGrip är mjukare och rullar lite sämre. SpeedGrip greppar bra på torr underlag, men dåligt när det är blött, framförallt när det är kallare. Speed fram på stig låter farligt, förutom om man är en riktigt duktig åkare.
Ok, jag lade till lite ovan, de ska i så fall bara gå på stig för att ta sig till nästa skogsbilsväg (som man ofta får göra i Härjedalen) så rull är fortfarande prio. Svårt, ibland önskar man att det inte fanns alternativ ?

Ok, jag lade till lite ovan, de ska i så fall bara gå på stig för att ta sig till nästa skogsbilsväg (som man ofta får göra i Härjedalen) så rull är fortfarande prio. Svårt, ibland önskar man att det inte fanns alternativ ?

Det är väl ingen problem. Men försiktigt i skarpa kurvrona på stig.

Jag funderade ett varv till och det blev dubbla DunderBurtisar, det är ju trots allt grusväg som är prio ett för de där hjulen nu då. Och jäklars vad de rullar bra?

IMG_3890.jpeg

Intressant!

Pinkbike nämner ingen nackdelar av radiella stommen. Skulle man då inte också vill har det på stig och xc-däck?
Nackdelen är väl ökad rullmotstånd på platta underlag med större kontaktyta. I bröt och nedför så är det ju inte en nackdel men för XC kan det ju vara segtrampat. Ser ut som på bilder att de kommer i "Trail" och "Gravity". De verkar ha gjort om casing-nomenklaturen lite. Ser bara ut som de just nu finns i nya "Albert", "Shredda" och gamla hederliga Magic Mary. Men det nämns lite här och där att den använts i andra däckmönster.

Fattade som att Amaury Pierron vann med Radial och Dirty Dan senast i världscupen i DH.

Senast ändrad:
Tror det kommer komma på övriga däck också med tiden. Förstår inte hur rullmotståndet skulle kunna bli sämre då man bör kunna kompensera med högre tryck. Borde ju bli liknande som att köra mjukare casing och det är ju inte som att folk brukar klaga på att deras mjuka casing ger dåligt rull.

Det jag inte riktigt fattar och som ingen recensent hittills verkar skriva om den nya "radial" stommen, är varför det inte slår igenom väsentligt mer än det gör idag.

Om däcket ger efter lättare för småkrafs då färre av trådarna i stommen "aktiveras" så att säga, ja men om man då kör in i en punkasten som är lagom smal och hög, då går den väl bara rätt in till fälgen och så säger det pang ?

Förstått att man kan köra högre tryck men ändå få bättre komfort men jag tänker att när man väl fått till lagom motstånd till genomslag så är man väl tillbaka på ruta 1. Eller missar jag något?

Är sjukt sugen på att testa dessa, kanske blir en uppsättning magic mary radial så småningom. Men är lite fundersam kring benägenheten till genomslag - kanske får vänta och se vad folk säger om detta.

Ska man tolka det som att däcket får en större elasticitet, att om du kör 25 psi så trycks det nästa ner till fälgen vid en större sten. Hade det varit ett traditionellt däck så hade man behövt köra 18 psi för att få samma effekt. Då blir ju frågan hur progressiv elasticiteten är. Man vill ju helst att den är mjuk i början och hårdare ju mer den komprimeras för att minska genomslag. Ska bli intressant att höra mer från vanliga användare.

Det jag inte riktigt fattar och som ingen recensent hittills verkar skriva om den nya "radial" stommen, är varför det inte slår igenom väsentligt mer än det gör idag.

Om däcket ger efter lättare för småkrafs då färre av trådarna i stommen "aktiveras" så att säga, ja men om man då kör in i en punkasten som är lagom smal och hög, då går den väl bara rätt in till fälgen och så säger det pang ?

Förstått att man kan köra högre tryck men ändå få bättre komfort men jag tänker att när man väl fått till lagom motstånd till genomslag så är man väl tillbaka på ruta 1. Eller missar jag något?

Är sjukt sugen på att testa dessa, kanske blir en uppsättning magic mary radial så småningom. Men är lite fundersam kring benägenheten till genomslag - kanske får vänta och se vad folk säger om detta.
Förstår inte heller logiken bakom deras sales pitch. Om stommen är mer följsam och ger större "contact patch" blir det ju även lättare genomslagspunka.
Och kör man högte tryck för att motverka detta minskar ju "contact patch" igen. ?
Schwalbe behöver nog lite vassare hjärnor på marknadsavdelningen.

Förstår inte heller logiken bakom deras sales pitch. Om stommen är mer följsam och ger större "contact patch" blir det ju även lättare genomslagspunka.
Och kör man högte tryck för att motverka detta minskar ju "contact patch" igen. ?
Schwalbe behöver nog lite vassare hjärnor på marknadsavdelningen.
Fördelen med högre tryck blir nog i så fall ett stabilare däck, så man kanske inte behöver hålla på och höja trycket när man ska köra hoppleder osv.

Men jag tycker de gånger jag kört schwalbe, i alla fall super gravity, att de slår igenom för lätt och när man då höjer trycket så pass att de slutar slå igenom ja då blir komforten lidande. Om dessa slår igenom lättare vet jag inte riktigt om det är så bra. Men återstår nog att se, eller kanske testa själv

Undrar varför mina favvodäck vee snap wce är både komfortabla, väldämpade och inte särskilt genomslagsbenägna. Får kanske skära sönder ett utslitet exemplar och se hur väven ligger...

Senast ändrad:
man kan nog ställa konceptet i fråga.

1. ett flertal cykeldäck jag kollat har redan mer tvärgående riktning på grundstommen än 45 grader. man kan ofta se vinkeln på däckets insida.

2. mer tvärgående trådar i grundstommen ger ett följsammare däck med kortare kontaktyta, inte längre. risken för genomslag lär teoretiskt men marginellt öka, inte minska.

3. önskar man längre kontaktyta löser man det gärna med ytterligare cordlager under slitbanan. det råkar vara standard på gravitydäck sedan lång tid.

så det mesta talar för marketing bs och inget nytt under solen. hindrar ju inte att det kan vara ett bra däck man lanserar...
.
IMG_1003.png
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg

2. mer tvärgående trådar i grundstommen ger ett följsammare däck med kortare kontaktyta, inte längre. risken för genomslag lär teoretiskt men marginellt öka, inte minska.

Varför skulle det ger en kortare kontaktyta? Mer styvhet i längsriktning borde ger kortare kontaktyta, skulle jag tänka.

Varför skulle det ger en kortare kontaktyta? Mer styvhet i längsriktning borde ger kortare kontaktyta, skulle jag tänka.
om du tänker dig ett punkttryck mitt på kontaktytan fortleds det effektivare i längsriktningen ju mer längsgående trådarna i stommen ligger.

styvhet i längsriktningen uppnår man genom helt längsgående trådar i yttre bältet.

om du tänker dig ett punkttryck mitt på kontaktytan fortleds det effektivare i längsriktningen ju mer längsgående trådarna i stommen ligger.

styvhet i längsriktningen uppnår man genom helt längsgående trådar i yttre bältet.

Flacka delen av kontaktytan, ja. Men en styvheten i längdriktningen gör att däcket böjar uppåt, bort från marken, tidigare. Styvheten förhindrar skarpa vinkeln som behövs där. Radiella tråd tillåter skarpare vinkel som gör längre kontaktytan genom att låta däcket böja uppåt skarpare och senare.

du har en poäng, men det är skillnad om man menar ett punkttryck från ojämnt underlag, eller plan asfalt. det blir som omvända effekter

ekvationen påverkas också påtagligt av bältet.

skarp deformation av mycket gummi och stomme är förresten något man på cykeldäck gärna undviker, för det bromsar framfarten påtagligt.

som sagt, det kan hända att däcket är mycket bra, men teoribygget man framför har som jag ser det en del tveksamheter.

Kollar man recensioner av prylar generellt är det mest foton från byggda flowleder och rätt lite naturlig sten och stök. Det påverkar rimligtvis utfallet också.

Finns givetvis undantag men PB hör till de som är värst på det ofta tycker jag.

en något överentusiastisk rapport angående nya radialvarianten. först i konklusionen tas upp trögare rull; något ologiskt då följsammare stomme vanligtvis ger bätte rull.

juryn fortsätter sitt sammanträde...
.

Nu har jag kört shredda gravity radial ultrasoft i fram och magic mary dh ultrasoft non radial i bak ett litet tag, och idag fick jag på radial magic mary gravity radial soft och har kört en vända. Så radial både fram och bak nu alltså.

Här kommer en rätt ovetenskaplig och kass minirecension baserat på tveksamt jämförbara tester och känslor.

TL;DR
Det är bra, väldämpade och följsamma gravitydäck [edit: det är jävla skitdäck /edit] men det är inte värt priset om du redan har andra bra, väldämpade och följsamma gravitydäck. Inte mycket till uppgradering över väldämpade dh däck med 40 shore gummi..

Långa versionen.
Började med vee snap wce fram och magic mary dh (gamla stommen) ultrasoft i bak. Bytte kort därefter till shredda gravity radial ultrasoft i fram. Marginell skillnad i följsamhet och dämpning mot vee snap wce men snuskigt stora kantdobbar på shredda så greppar riktigt bra på mjukt underlag.
Som uppgradering kändes det lite "meh" från mitt utgångsläge, för all marketing wank säger typ "wooooow wow wow wow vilken greeeej shit alltså holy moly woooow ...." Ja, ni har kanske hört de youtubers som provat Albert radial.
Bra? Absolut! Men inte en uppgradering i mitt fall. Lite antiklimax kanske.

Bytte sen till magic mary gravity radial soft i bak och "uppgraderingen" kändes återigen lite "meh". Hade velat ha ultra soft men lagerstatus är kass på radial däcken pga all hype gissar jag.
Soft gummi och radial stommen känns ungefär som gamla dh stommen i ultrasoft. Inte mycket skillnad där. Lite antiklimax. Tror till och med jag föredrog känslan (och ffa greppet) i det mjukare ultrasoftgummit i förra däcket, men det är för jobbigt att byta tillbaka

En bra sak är att genomslagsskyddet är ungefär normalt. Märker ingen större skillnad mot normala däck.

Men jag som kroniskt kör vee snap wce är van vid däck som redan är ordentligt dämpade och följsamma. och gamla magic mary i dh stomme är också rätt fint. Detta var inte mycket till uppgradering utan en "sidgradering" till ett par andra grymt fina däck. Jag har lagt nära 2k på däck som var hypade till skyarna och nu sitter jag här med ett hål i plånboken och hade istället kunnat fortsätta med min vanliga däckkombo och haft ett mindre hål.

Men som sagt, absolut det är grymt bra däck. Grymt bra. Men köp dem inte om du redan har andra grymt bra däck. Sitter du t.ex på en uppsättning magic mary dh ultrasoft så byt inte. Det kommer inte bli bättre.

Så, det var mina tankar kring dessa däck. Ta dem med en nypa salt för jag har inte gjort minsta ansats att försöka skapa jämförbara förhållanden osv utan det är baserat på "seat of the pants" känslan så att säga. Ja, trycket var väl 20/25 (+-5) psi :ish i alla tester, det är den enda halvt kontrollerade variabeln, som sedan småjusterades vid körning. 😅

Vågar man visa testobjektet också? Jo för fan det kanske man gör. Se det som en dh släde eller nåt, den är tung som en i alla fall.
IMG_20240920_173818.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag kört shredda gravity radial ultrasoft i fram och magic mary dh ultrasoft non radial i bak ett litet tag, och idag fick jag på radial magic mary gravity radial soft och har kört en vända. Så radial både fram och bak nu alltså.

Här kommer en rätt ovetenskaplig och kass minirecension baserat på tveksamt jämförbara tester och känslor.

TL;DR
Det är bra, väldämpade och följsamma gravitydäck men det är inte värt priset om du redan har andra bra, väldämpade och följsamma gravitydäck. Inte mycket till uppgradering över väldämpade dh däck med 40 shore gummi..

Långa versionen.
Började med vee snap wce fram och magic mary dh (gamla stommen) ultrasoft i bak. Bytte kort därefter till shredda gravity radial ultrasoft i fram. Marginell skillnad i följsamhet och dämpning mot vee snap wce men snuskigt stora kantdobbar på shredda så greppar riktigt bra på mjukt underlag.
Som uppgradering kändes det lite "meh" från mitt utgångsläge, för all marketing wank säger typ "wooooow wow wow wow vilken greeeej shit alltså holy moly woooow ...." Ja, ni har kanske hört de youtubers som provat Albert radial.
Bra? Absolut! Men inte en uppgradering i mitt fall. Lite antiklimax kanske.

Bytte sen till magic mary gravity radial soft i bak och "uppgraderingen" kändes återigen lite "meh". Hade velat ha ultra soft men lagerstatus är kass på radial däcken pga all hype gissar jag.
Soft gummi och radial stommen känns ungefär som gamla dh stommen i ultrasoft. Inte mycket skillnad där. Lite antiklimax. Tror till och med jag föredrog känslan (och ffa greppet) i det mjukare ultrasoftgummit i förra däcket, men det är för jobbigt att byta tillbaka

En bra sak är att genomslagsskyddet är ungefär normalt. Märker ingen större skillnad mot normala däck.

Men jag som kroniskt kör vee snap wce är van vid däck som redan är ordentligt dämpade och följsamma. och gamla magic mary i dh stomme är också rätt fint. Detta var inte mycket till uppgradering utan en "sidgradering" till ett par andra grymt fina däck. Jag har lagt nära 2k på däck som var hypade till skyarna och nu sitter jag här med ett hål i plånboken och hade istället kunnat fortsätta med min vanliga däckkombo och haft ett mindre hål.

Men som sagt, absolut det är grymt bra däck. Grymt bra. Men köp dem inte om du redan har andra grymt bra däck. Sitter du t.ex på en uppsättning magic mary dh ultrasoft så byt inte. Det kommer inte bli bättre.

Så, det var mina tankar kring dessa däck. Ta dem med en nypa salt för jag har inte gjort minsta ansats att försöka skapa jämförbara förhållanden osv utan det är baserat på "seat of the pants" känslan så att säga. Ja, trycket var väl 20/25 (+-5) psi :ish i alla tester, det är den enda halvt kontrollerade variabeln, som sedan småjusterades vid körning. 😅

Vågar man visa testobjektet också? Jo för fan det kanske man gör. Se det som en dh släde eller nåt, den är tung som en i alla fall.
Visa bilaga 727967

Känns väl som generella problemet idag. Grejer är så bra att det blir marginella vinster. Samma om man växlar mellan märken. Man ska nog vara konnässör för att märke en gigantisk skillnad. Som de som vrider ett steg på LSC och helt plötligt är gaffeln körbar. 🤷‍♂️

Känns väl som generella problemet idag. Grejer är så bra att det blir marginella vinster. Samma om man växlar mellan märken. Man ska nog vara konnässör för att märke en gigantisk skillnad. Som de som vrider ett steg på LSC och helt plötligt är gaffeln körbar. 🤷‍♂️
Det som stör mig är hur dessa däck marknadsförs. Och hur diverse recensenter samt youtubers uttryckt sig och förväntningarna det skapar. Jag är generellt ganska petig med hur jag vill ha mina cyklar och däcken är en stor del av det hela. Så detta betyder antingen att jag egentligen är däck-analfabet, eller att hela "radial"-grejen är en gimmick som blåsts upp till något det inte är, av en massa marketing wank. Är inte helt säker på vilket, men jag vill ju tro det senare förstås .

Som sagt, grymt bra däck, ingen tvekan, men man kan ändå inte låta bli att känna sig lite snuvad på någonting..

när det gäller däck och tester saknas nästan alltid det man helst vill veta; hur greppar gummiblandningen på våta rötter och stenar. liksom om kyla råder. i dessa mer avgörande situationer har mönster och klossars utformning mindre betydelse än kvaliteten på gummit.

man letar gärna förgäves efter hur däcken hanterar dessa ofta trixiga lägen. på halvfast grusig stigbotten som på din bild valhalla greppar ju det mesta helt ok:)

en sekundär men mycket viktig faktor är hur egenskaperna i gummit står sig under tid.

när det gäller däck och tester saknas nästan alltid det man helst vill veta; hur greppar gummiblandningen på våta rötter och stenar. liksom om kyla råder. i dessa mer avgörande situationer har mönster och klossars utformning mindre betydelse än kvaliteten på gummit.

man letar gärna förgäves efter hur däcken hanterar dessa ofta trixiga lägen. på halvfast grusig stigbotten som på din bild valhalla greppar ju det mesta helt ok:)

en sekundär men mycket viktig faktor är hur egenskaperna i gummit står sig under tid.
Ja, där har jag inte riktigt hunnit testa grejerna. Ultrasoft gummit greppar sannolikt förhållandevis hyggligt på kasst underlag. Men våta rötter får nog mer eller mindre alla däck att prestera illa.

För övrigt var bilden tagen av en slump vid den där stigen (inspirerande ljus kanske) körde mestadels på hällar och mer rotiga/steniga stigar och korta och branta utförsslingor. Men kruttorrt var det i alla fall..

Gissar att gummit inte står sig så värst länge, ju mjukare desto mer kortlivat brukar det vara.. Något man får leva med om man vill ha övriga egenskaper som kommer med det.

Det som stör mig är hur dessa däck marknadsförs. Och hur diverse recensenter samt youtubers uttryckt sig och förväntningarna det skapar. Jag är generellt ganska petig med hur jag vill ha mina cyklar och däcken är en stor del av det hela. Så detta betyder antingen att jag egentligen är däck-analfabet, eller att hela "radial"-grejen är en gimmick som blåsts upp till något det inte är, av en massa marketing wank. Är inte helt säker på vilket, men jag vill ju tro det senare förstås .

Som sagt, grymt bra däck, ingen tvekan, men man kan ändå inte låta bli att känna sig lite snuvad på någonting..

Tror på det senare. Finns ju massor av placebo i sånt här också, där en neutral recensent som du, som inte åkt på bjudresa kanske är lite mer sansad.

Kasta nyss på nobby nic soft och hoppas dom funkar när hösten infinner sej, men tyckte det ena såg smalare ut så skjutmåttet åkte fram å det visade sej att det ena är 56mm och det andra 61mm, båda 2,4 🤔. Tanken var att ha soft fram bara men kände att jag ville prova bak å då favorit slingorna inehåller hällar, rötter å sten 🙂

placebo driver gärna den så kallade utvecklingen:)

fast det är inte placebo att plötsligt befinna sig i en hög på marken för att framhjulet inte greppade på den där sneda roten😱

Jag tror det viktiga är att man har förtroende för däcket. Träffade en kvinna en höst som svor vid sitt - i mitt tycke - omönstrade XC-däck. Det har så små dubbar och rund profil som grepppar så bra på hällar o rötter, tyckte hon. Själv körde jag DHF Maxxgrip i fram och var nöjd med det.

Kasta nyss på nobby nic soft och hoppas dom funkar när hösten infinner sej, men tyckte det ena såg smalare ut så skjutmåttet åkte fram å det visade sej att det ena är 56mm och det andra 61mm, båda 2,4 🤔. Tanken var att ha soft fram bara men kände att jag ville prova bak å då favorit slingorna inehåller hällar, rötter å sten 🙂
Köpte två Nobby nic i 29x2.6 för ett halvår sen p.g.a. att viktangivelsen lockade. På fälg med 30 mm innerbredd så mätte de som 29x2.35 så då förstod jag varför vikten kunde hållas nere. Första Schwalbe på fem år får också bli sista Schwalbe på en jäkla massa år.

Inte nog med att schwalbes "radial" gravity stomme inte är nämnvärt smuttare än andra jämförbara stommar (i alla fall jämfört med vee tire co:s gravity stomme), dessutom delaminerar det sig efter några turer. Tror detta däck kostat 1-2 spänn per minut eller så...

Lutar mer åt att ändra slutsatsen från "bra däck men inte bättre än andra" till "jävla skitdäck"

1000016380.jpg

Inte nog med att schwalbes "radial" gravity stomme inte är nämnvärt smuttare än andra jämförbara stommar (i alla fall jämfört med vee tire co:s gravity stomme), dessutom delaminerar det sig efter några turer. Tror detta däck kostat 1-2 spänn per minut eller så...

Lutar mer åt att ändra slutsatsen från "bra däck men inte bättre än andra" till "jävla skitdäck"

Visa bilaga 731097
Bike discount accepterade i alla fall min retur och har fått allt återbetalt. Slängde på ett vee snap wce och det fungerar utmärkt. Dock saknar jag lite kurvgreppet hos shredda, kantdobbarna är helt enorma..

Visa bilaga 731097
Ufff. sånt suger. Punkor är ju som det är ibland men inte roligt med strukturella skador som bara uppstår... T.ex. så gillade jag verkligen Contis Projekt Apex däck men för mig warpade casingen alltid...Har du upplevt någon förbättring av följsamhet efter "inkörning"? Läste nåt om att de kanske blir bättre med tiden.

Visa bilaga 731097
nog hade mn känslan något av kejsarens nya kläder i detta fall. särskilt som den något mer radiella riktningen på sidostommens trådar redan förekommer tidigare, även hos schwalbe.

att det försvagar sidoväggen hör ju till sakens natur, men din skada verkar finnas i belastningsytan där det bör finnas andra förstärkningar...

lite gåtfullt det hela.

Ufff. sånt suger. Punkor är ju som det är ibland men inte roligt med strukturella skador som bara uppstår... T.ex. så gillade jag verkligen Contis Projekt Apex däck men för mig warpade casingen alltid...Har du upplevt någon förbättring av följsamhet efter "inkörning"? Läste nåt om att de kanske blir bättre med tiden.
Har bara kvar bakdäcket i radial casing (magic mary)och det fungerar bra men märker ingen direkt skillnad varken mot icke radial däck eller när det var nytt.

nog hade mn känslan något av kejsarens nya kläder i detta fall. särskilt som den något mer radiella riktningen på sidostommens trådar redan förekommer tidigare, även hos schwalbe.

att det försvagar sidoväggen hör ju till sakens natur, men din skada verkar finnas i belastningsytan där det bör finnas andra förstärkningar...

lite gåtfullt det hela.
Ja, lite så. Men när recensenter är lyriska blir man ju lite påverkad. Vanliga däckrecensioner brukar ju inte låta så. Ang skadan, gissar jag att jag hade mest otur.

Jag tror det viktiga är att man har förtroende för däcket. Träffade en kvinna en höst som svor vid sitt - i mitt tycke - omönstrade XC-däck. Det har så små dubbar och rund profil som grepppar så bra på hällar o rötter, tyckte hon. Själv körde jag DHF Maxxgrip i fram och var nöjd med det.
(ot) fundadores, tråkigt att du tar paus?

Hej alla!

Jag har precis fått hem mitt första Magic Mary radial med Gravity-stomme och är supertaggad på att testa det. Läser en del tester där det sägs att dessa däck inte ska behöva inserts – stämmer det verkligen?

Eftersom det är så pass nytt så finns det inte så många kritiska recensioner på YouTube, måste säga att de ju nästan låter för bra för att vara sant! Om det verkligen funkar utan inserts är det ju plötsligt ett väldigt prisvärt däck. Ett par CushCore kostar ju nästan 2000 spänn…

Så, vad säger ni som redan har kört med däcket? Om ni tidigare kört med inserts, har ni vågat plocka bort dem när ni bytte till Magic Mary radial? Vore grymt att höra era erfarenheter!

Säljsnacket:

-The development of Radial technology began when the Commencal/Muc-Off downhill team approached Schwalbe to create a tire that offered more grip while also providing a higher level of rim protection to eliminate the need for any form of tire insert. To achieve these goals, Schwalbe deviated from the standard carcass design and developed a tire that can withstand the demands of Amuary Pierron while setting an entirely new standard for traction and damping.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp