Scott Addict Sub 6-projekt

fischen

Medlem
Hej kära Happy!

Tänkte starta en tråd angående mitt nya Sub 6-projekt. Här kommer de som vill kunna följa utvecklingen under resans gång. Börjar med att posta en lista över tänkta komponenter och efterfrågar samtidigt feedback på dessa. Vet du någon komponent som är lättare, bättre, billigare eller tom. snyggare, tveka isf. inte att tipsa! Det som är 100% i nuläget är Scott-ramen och Sram Red-gruppen, samt att jag är ute efter kanttrådshjul.

Ide2.jpg ht=725

(Grön siffra är OBH Nordica-vägd av mig :)

Får väl bjuda på två uppackningsbilder med!
bild1.jpg ht=725

bild2.jpg ht=544

Tack för mig!

EDIT- ny lista & hjulinfo -EDIT

Senast redigerad av en moderator:
Om du inte köpt hjulen än så måste det väl finnas lättare hjul för de pengarna? Har du redan hjul bortse från den här dumma kommentaren, har själv haft Zeros och de är trevliga.

Kul projekt. Antar att röda vikter är uppgivna? Med den specen är det nog en bra bit kvar till under 6 kg. Ett par toklätta hjul är nog nödvändigt.

TTR: tack för tipset, de ser riktigt fina ut. är nog mest intresserad av kanttrådshjul, såvida ingen övertalar mig att byta...

MTBiker: jo då, den dög alldeles utomordentligt!! tyvärr lider man av uppgraderingssyndromet :S

Kasper1: vad grundar du det på? är det något jag glömt i min lista.. lagerfett vid montage och dylikt?

Trevligt projekt!
Lätta Scott-hojjar är min passion ju! :)

Min väger just nu 5,08 med lättaste hjulen.

Mitt tips är att spara ca 250gram på vevpartiet.
Jag kör THM Clavicula, Funkar kanon o sparade massor jämfört med Red-vevarna.
Bromsar som är väldigt prisvärda är KCNC. Ska enligt uppgift väga 170gr o kostar ca 3000kr (beroende på var man köper så klart.)

Klucken skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt projekt!
> Lätta Scott-hojjar är min passion ju! :)
>
> Min väger just nu 5,08 med lättaste hjulen.
>
> Mitt tips är att spara ca 250gram på
> vevpartiet.
> Jag kör THM Clavicula, Funkar kanon o sparade
> massor jämfört med Red-vevarna.
> Bromsar som är väldigt prisvärda är KCNC. Ska
> enligt uppgift väga 170gr o kostar ca 3000kr
> (beroende på var man köper så klart.)

Och Clavicula vevarna kostar?
Jag kör med AMC 350 fälgar med rev. ekrar, AMC micro framnav samt dt 240´s bak, väger under 1200 gram och kostar mindre än Zerohjulen.
Trevligt projekt annars, ska bli kul att följa.

http://www.talkofbike.com/
Intervju med Magnus Palmberg

De fleste dele vejer mere end den vægt som er opgivet.
Jeg har en Scott Addict R1 2010, hvis jeg tager alle dele som de er opgivet, så skulle den veje under 6 kg men den vejer alligevel 6,4 kg.

De fleste producenter er ret optimistiske når de angiver vægt, dog har jeg gode erfaringer med KCNC.

Men KCNC og alle de andre letvægts mærker kommer nemt til at se nasty ud på en racer, der syntes jeg faktisk det er finest med komplette grupper.

fischen skrev:
> TTR: tack för tipset, de ser riktigt fina ut. är
> nog mest intresserad av kanttrådshjul, såvida
> ingen övertalar mig att byta...
>
> MTBiker: jo då, den dög alldeles
> utomordentligt!! tyvärr lider man av
> uppgraderingssyndromet :S
>
> Kasper1: vad grundar du det på? är det något
> jag glömt i min lista.. lagerfett vid montage och
> dylikt?

Klucken: ja Scott är trevliga hojar! tyvärr ligger Clavicula utanför budgeten.. har även funderat på Fulcrum RRS men värdesätter en (nästan) komplett grupp högre i just det fallet.

c.cup: valet av just de nya Fulcrum Zero gäller de keramiska lagren, har iofs ingen aning om hur bra/dåliga de är men hoppas att de rullar riktigt fint +mitt black/white-tema på hela cykeln.

Kasper1: beträffande uppgivna vikter är de flesta i listan hämtade från personer som själva vägt sina delar (exempelvis WW)... jag håller helt & hållet med dig, en komplett grupp ser väldigt snyggt ut, dock fanns det rätt många gram att "tjäna" på just bromsarna för en liten peng i sammanhanget.

tror easton ec90 vevpartiet ä lättare. vet dock inte hur bra det ä.

angående hjul, dessa http://bikesoul.com/2009/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=15 äre några på WW som har, ska väga runt 1350-1377 gram o ä rätt prisvärda.

annars ser bygget bra ut. planet-x bromsarna funkar riktigt bra. kcnc har kommit me en nyare modell, som ska vara starkare (gamla fick väll lite kritik för sämre bromsverkan, så som de flesta riktigt lätta), de kostar ju dock tre gånger så mycket som ett par planet-x. alltså frågan om det verkligen ä värt det. sen ä pedalerna lätta, men du flyttar ju bara vikten till skorna :D men de sägs vara bra :D

Schysst men du borde ju helt klart byta till lättare hjul. Och tub så du slipper tunga slangar.

I-Link och Powercordz är riktigt lätt men inte lättast att få de fungera perfekt. Körde med det innan och vajern till bakväxeln tog med sig innerhöljet och förstörde. Fram fungerade de däremot bra men svårare att få vajern rätt spänd där.

cerro:
det gäller bara att någon övertygar mig riktigt mkt ang. tubhjul :)

kan det inte vara så att du antingen:

-körde "fel" dimension på vajern (1.2/1.4mm)?
eller
-hade någon dragning/båge som var för snäv (minimum 21mm, tror jag)?

har iaf läst rätt gott om dem, men det är inte helt omöjligt att jag inser mitt felköp och gråter ut här inom en snar framtid :)

TTR skrev:
> http://www.totalcycling.com/index.php/product/WH_E
> C90_SLX.html
>
> Hjulen ovan hade sparat ett par hekto, tänk bara
> på att du måste köpa den speciella Red bodyn
> då sram kassetter inte passar på eastons nya
> shimanobody.

Jag kör själv SRAM RED och har spanat in SLX-hjulen från Easton. De ser riktigt trevliga ut och har fått bra recensioner. Problemet är dock att det synes vara omöjligt att uppbringa Eastons RED-body. Jag hörde mig för hos de stora butiker i Europa som saluför Easton och de kunde inte få tag på någon eller ens se att det finns en i Eastons sortiment. Detta trots att Easton anger det på sin kompatibilitetssida.

Varför inte en Shimano-kedja+kassett?

Enl uppgifter på nätet är det många SRAM-användare som får bättre funktion med Shimano kedja+kassett jmf med SRAMs.
Även en hel del av de sponsrade proffslagen skall tydligen använda Shimano-kedja+kassett istf SRAM, trots att de får betalt för att använda SRAM och då måste köpa Shimano-prylarna för egna pengar.

/Håkan

fischen: 1,2mm och inga snäva böjar. Kör samma höljen och Shimano teflonöverdragen vajer numera och fungerar utmärkt. För dåligt glid i Powercordvajern även om jag oljade den som man ska göra.

HåkanC: Håller med dig om kassett men även om D-Akedjan är fin så är en KMC X10SL mer passande till detta bygget.

cerro:
ok, låter ju inte så bra :S
såg fram emot den vit/svarta kombon, men får kanske tänka om... det rör ju sig ändå om ca 1 "lax" för vajrarna (riktigt sjukt egentligen)
har du själv någon erfarenhet av red/kmc eller da/kmc?

Håkan C:
har också läst lite om den kombon men har väl inte riktigt reflekterat över den. tur man börjar sent imorrn så man kan dammsuga (googla) nätet på info :)

Har inte kört Redkedjan men D-A7900 (XT770kassett), KMC X10SL(D-A7700kassett) och Yaban SLF-101TI(Recon alukassett) på 9-delad kassett. på 10-delad har jag bara kört med D-A7900 med D-A7900kassett och Sram Rival kedja/kassett.

D-Akassetten på racern helt klart bäst med växlingar, ett verkligt lyft jämfört med Rivalkassetten. D-A7900 tycker jag är den prisvärdaste kedjan som växlar riktigt mjukt och fint, även i lera ;). Men vill man spara vikt så är det bättre att köra med KMC X10SL som också växlar riktigt mjukt och fint, bättre än Yaban och Rival. Dessutom har KMC de bästa kedjelåsen för 10-delat som är lätta att öppna igen.

Sadelstolpe: AX- lightness och ett par andra hjul dom väger ju mer än mtb hjul. kolla på ett par handbyggda. Och det skall ju vara tub på ett sådant här lätt bygge om inte för utseende/vikt så åk känslan man får med tub

Äntligen en rolig tråd att följa! hoppas du uppdaterar mycket med många bilder

hur stor är din budget? du nämner att Clavicula etc är för dyrt men det finns billigare lättare alternativt.

Jag själv har en sub 6kg cykel och bytt ut Sram red vevpartiet mot zipp. Zipp är billigare än Clavicula. Kan du hitta zipp 300 istället för Zipp vuma så hamnar du nästan under priset av vad ett RED kostar. jag kör zipp 300 på racern och Zipp Vuma på crossen.. Nackdelen är väl att klingorna är lite väl tunna/lätta så de kan tänkas bli skeva om du är stark, bänder och spurtar mycket. Det problemet har tyvärr alla lättviktsvevpartier...

fischen skrev:
> cerro:
> ok, låter ju inte så bra :S
> såg fram emot den vit/svarta kombon, men får
> kanske tänka om... det rör ju sig ändå om ca 1
> "lax" för vajrarna (riktigt sjukt egentligen)
> har du själv någon erfarenhet av red/kmc eller
> da/kmc?
>

annan nackdel med powercordz är ju att man inte kan spänna om dem när skruven som håller vajern väl ä åtdragen. man kan alltså inte lätta skruven, o justera om. lite tråkigt om man t.ex. inte får till det riktigt bra eller om man vill byta nått på höljena.

o ja, easton vevarna har fått lite kritik. zipp vuma ä oxå fint, lite billigare än clavicula, dock fortfarande en jäkla massa pengar.

Peter Hansen: man kan ju inte riktigt jämra med mtb hjul :D vi snackar ändå om en rätt mycket mindre fälg på mtb. kolla t.ex. på hru många racer fälgar du kan finna under 300 gram eller 320 gram. inte så många, speciellt inte kanttråd :D

peter:
den stolpen är tyvärr för dyr +att jag (äntligen) hittat en tillverkare som tillhandahåller hyfsat snygga, billiga och lätta delar (NewUltimate), väntar bara på att deras nya hemsida ska slå upp portarna. känns lite skumt att beställa från Dyskland (Silvia-uttal :) när företagen finns i Danmark. man får ju trots allt tänka på miljön.

euskadi:
kul du tycker om tråden, tycker själv det finns för få sådana här trådar! :)
jag har en budget på ca 31 laxar utöver ramen, beroende lite på kurs..
tror inte jag trampar speciellt mkt hårdare än någon annan men vetskapen (placebon) om att de möjligtvis är svaga klingor på gör mig lite mindre sugen.. +att jag (som tidigare nämnts) uppskattar en hyfsat "komplett" grupp.

Jensen:
lutar ju åt att till en början köra de vajrar som följer med gruppen.

euskadi:
jag är nästan säker på att skruvarna fanns med på de bilderna jag sett (med komponent & våg).. om så ej är fallet är väl ett gäng titanskruvar (från Tiso motsvarande) inte allt för tungt? :)

Jensen/skogling:
den ser ju mkt trevlig ut! likaså deras styre :)

Jens Westergren:
trevligt tips!
såg det på Ninos hemsida/blog, där jag köpte mina iLinks. http://luckynino.blogspot.com/ kaske får ta mig en funderare på detta.. ända nackdelen är väl den smala delen på armen som i mina ögon ser lite konstig ut! :) (jag vet att jag är gnällig)

lightning vevarna är väll inte de snyggaste, MEN de är ju väldigt prisvärda sett till vikt. var nära att köpa ett sådant från Nino till racern.

Jensen:
mkt fint tips! :)
priserna är dock inte speciellt låga med tanke på vad både CykelCity och S-Tec tar för motsvarande nya (Edge/Tune). Sen vet man ju inte riktigt hur långt de rullat och utan nån direkt garanti känns det lite vanskligt å skicka så pass dyra/fina grejor över "pölen".. men det börjar mer och mer luta åt fina karbon-kantrådare... kanske Shimano 7850 c50... dock lite väl tungt :S

vad tar cykelcity för de hjulen? vet vad de tar med 240 nav, men inte med tune eller extralite nav.

jag tycker inte det är några problem med att köpa begagnade cykeldelar på internet. Jag köper det mesta ebay. Frakten för ett par hjul blir väl ca 70-80usd inkl tracking number ifrån USA.

Har varit reggad på ebay sedan 2001 och inte råkat ut för mer än 1 grej som var paj. det var ett carbonstyre som hade en sk dold spricka. jag upptäckte detta innan jag började köra med det.

20100529274.jpg ht=544

Inspirationsbild med silvrig Ultralight I-Link (som de heter enligt Alligator) och så 1,2mm Powercordz till framväxeln.

fischen skrev:
> Jensen:
> missade tune vs. dt :S
> vet tyvärr inte vad de tar, om de ens saluför
> dem..

sen kan man ju alltid diskutera vilka som ä bäst av de naven :D men rent kostnadsmässigt är tune naven sällan bland de billigare. näre gäller madcow, så är han ju rätt känd på ww, så tror nog att han ä rätt pålitlig. men visst, nytt ä alltid nytt :D

Tillbaka
Topp