Scott ångest

Scott ångest
jonteald sa:
Angående den tidigare diskussionen om att byta hjul på scott spark+ till 29 tum. Vet någon om det istället går att förlänga slaglängd på gaffel på t.ex. en scott spark 930 till 130mm genom byte av airchaft som man gör på vanliga gafflar, eller är det något speciellt med scotts gaffel som gör detta omöjligt?

Tack på förhand

Ja det går bra att förlänga upp till 140mm på FOX 34an som sitter på 17-18's modell.

Scott ångest
GetLucky sa:
jonteald sa:
Angående den tidigare diskussionen om att byta hjul på scott spark+ till 29 tum. Vet någon om det istället går att förlänga slaglängd på gaffel på t.ex. en scott spark 930 till 130mm genom byte av airchaft som man gör på vanliga gafflar, eller är det något speciellt med scotts gaffel som gör detta omöjligt?

Tack på förhand

Ja det går bra att förlänga upp till 140mm på FOX 34an som sitter på 17-18's modell.

Påverkar det geometrin? Vart hittar man de kitten som man göra denna modifiering?

Scott ångest
Tack för svar.
Vet du om detta även går på 2019 år modell scott spark 930 som har en fox 34 Float rhythm? Som jag har förstått det så är fox Rhythm i princip en performance på insidan.

tack på förhand

Scott ångest
sbozic sa:
GetLucky sa:
jonteald sa:

Tack på förhand

Påverkar det geometrin? Vart hittar man de kitten som man göra denna modifiering?

Det är bara kontakta någon Fox återförsäljare och nämna koden som sitter på gaffeln och berätta att du vill beställa en air shaft som ändrar slaglängd till vad du önskar.

jonteald sa:
Tack för svar.
Vet du om detta även går på 2019 år modell scott spark 930 som har en fox 34 Float rhythm? Som jag har förstått det så är fox Rhythm i princip en performance på insidan.

tack på förhand

Ja det ska gå. :)

Senast ändrad:
Scott ångest
Nu tryckte jag på en sån här... Dom har 10% rabatt på alla cyklar dessutom...

Bilagor

• IMG_0337.PNG
    IMG_0337.PNG
    237.1 KB · Besök: 248
Scott ångest
Grattis till cykeln MrBike! Verkar ju vara kanoncykel till grymt bra pris. Var själv ett klick ifrån att beställa samma.

Här velas det vidare. Är efter många tips och funderingar nu mest inne på antingen scott spark 940 2018 för 27000 eller Kona Hei Hei AL 2018 för 21500. Canyon Neuron mkt prisvärd, men tror att 130mm slaglängd är i överkant för mig och orkar inte vänta ca 2 månader på att få en cykel.

Svårt att bestämma mig mellan scott och kona. Spark egentligen dyrare än vad jag vill lägga, men bättre spec samt TwinLoc funktion. Konan har jag provcyklat i skogsdunge, superrolig tyckte jag, brett smil hela väg. Scott 950 2018 (25000 på cykloteket) testade jag på asfalt, kändes bra men kanske inte lika rolig på något sätt, säkert mer effektiv och användbar. Singelklinga och eagle gx och bättre dämpare för några tusen extra talar dock för 940 jämte 950.

Slits mellan att inte lägga för mycket på en första riktig cykel, då jag inte vet exakt vad som passar mig bäst ännu (konan) och att satsa pengar i överkant men gardera mig med kanske bredare användningsområde (scott).

Hörde dessutom att Kona Hei Hei får helt ny ram 2020, och med tanke på hur svala scott pre 2017 verkar vara på blocket, kanske andrahandsvärdet dyker på snart gamla Hei Hei, om man vill sälja vill säga. Någon som vet när nästa sparkgeneration kommer förresten?

Som ni hör, för mycket funderingar, för lite verkstad. Men snart så!

Scott ångest
MrBike sa:
Sitter och tittar på en Spark 960 2018, har den boost bak? På hemsidan står det Baknav Formula CT1702, 141x5 mm...

Det är boost men med gammal hederlig QR.
Ej boost 135x5 , boost 141x5 .

Svårt att få tag i nav till denna standard.

Bilagor

• ladda ned.jpeg
    ladda ned.jpeg
    12.6 KB · Besök: 238
Scott ångest
Är det vettigt att köpa Scale 900 på bilden ovan om man är ute efter en grusvägshoj som går mest på den mörka delen av året? 182cm med typ 82 innerbensmått, storlek M borde funka?

Tycker att strax under 10kg verkar tungt, men så kan jag inget om mtbs

Scott ångest
Philan sa:
Är det vettigt att köpa Scale 900 på bilden ovan om man är ute efter en grusvägshoj som går mest på den mörka delen av året? 182cm med typ 82 innerbensmått, storlek M borde funka?

Tycker att strax under 10kg verkar tungt, men så kan jag inget om mtbs

Är rätt ny inom mtb, men har kollat runt en hel del.. dom flesta billiga hardtails verkar väga runt 13-14kg. Allt under 10kg brukar vara dyrt som satan. XTR= dyrt som satan.

Scott ångest
Tyvärr finns bara medium kvar, så det är det som gäller, om jag nu skulle slå till. Tror du att det blir för litet med marginal eller bara litet grand? Jag kör 54a på racer och cross. Det blir nästan samma reach som jag har på min racer faktiskt, den har 506 inkl. 120mm stam, scalen har 492 inkl. 70mm stam. Fast det kanske inte är klokt att jämföra rakt av?

Scott ångest
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm

Mina barn har kört Scale M från 150 cm och Spark 900 M från 160 cm.

Min Scale 900 HMF är XL med 100 mm stam. Jag är 194 cm.

Senast ändrad:
Scott ångest
Sixten Fors sa:
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm

Mina barn har kört Scale M från 150 cm och Spark 900 M från 160 cm.

Bara för att de kunde betyder det väl inte att det var optimalt? Storlek S hade säkert gått lika bra vid 150 cm.

Scott ångest
Philan sa:
Tyvärr finns bara medium kvar, så det är det som gäller, om jag nu skulle slå till. Tror du att det blir för litet med marginal eller bara litet grand? Jag kör 54a på racer och cross. Det blir nästan samma reach som jag har på min racer faktiskt, den har 506 inkl. 120mm stam, scalen har 492 inkl. 70mm stam. Fast det kanske inte är klokt att jämföra rakt av?

Blir bra strl för grusåka.
Du har reach på bockstyret men mtb styret är o andra sidan mycket bredare . Ev får du sätta på lite längre stam

Scott ångest
Ang Genius 920 t ex.
Kan någon berätta/förklara för mig hur dämpningen vs remoten fungerar?
När jag läser och kollar videos så pratar man bara om bakdämparen och inget om gaffeln när det kommer till 150mm-100mm-Lock out.

När man kör Open-mode så förstår jag att gaffel och dämpare går på 150mm.
På Traction-control, så säger dom 100/110mm dämpning
Och sen kommer lockout.

Men dom där 100/110mm dämpning, är det bara bakdämparen som går på 100mm eller är det både dämpare och gaffel som går på 100mm tillsammans?

Explain!

Scott ångest
I bakdämparen begränsas volymen i luftkammaren och i framgaffeln ökar kompressionen, båda medför en minskad fjädringsväg, så cykeln blir styvare och får kortare fjädringsväg vid mellanläget och blir mer eller mindre stum fram och bak vid full lock-out.

Senast ändrad:
Scott ångest
Jag tolkar det som att gaffeln fungerar som en helt vanlig CTD på både Spark och Genius. I så fall är det väl bara LSC som ändras fram i mellanläget?

Tillbaka
Topp