Scott Genius - Tråden

Scott Genius - Tråden
Hej
Har nyligen börjat cykla på en Genius och är väldigt nöjd.
MEN, den knakar! Har provat att dra åt alla skruvar i länkaget, byta läge på high/low brickan.
Finns det ngt standardställe som brukar knaka på de här ramarna?Visa bilaga 720201
Det är väldigt enkla bussningar i baksvingen. Inga lager vad jag förstår. Det knakar på min med, och ska byta bussningar. Kostar några hundringar.

Scott Genius - Tråden
Har en genius av förra modellen och kör med 29-tum. Jag gillar cykeln men ibland får jag däcket i baken när jag hänger bak och ibland kan jag tycka att det är lite segt i svängarna. Ni som har provat att köra 27.5 bak - gör det cykeln lite mer lätthanterlig/rolig? Jag gillar också att tricksa mig uppför på branta ställen - blir det sämre med mindre bakhjul?

Scott Genius - Tråden
Har en genius av förra modellen och kör med 29-tum. Jag gillar cykeln men ibland får jag däcket i baken när jag hänger bak och ibland kan jag tycka att det är lite segt i svängarna. Ni som har provat att köra 27.5 bak - gör det cykeln lite mer lätthanterlig/rolig? Jag gillar också att tricksa mig uppför på branta ställen - blir det sämre med mindre bakhjul?
Jag har båda hjulstorlekarna, men har inte kört mullet utan det har varit antingen eller. Det blir ju lite baklut redan från början med mindre bakhjul så det är kanske inte optimalt för branta stigningar,

Scott Genius - Tråden
27.5 med de breda orginaldäcken fram och bak så är det väl rekommenderat att ha flip-chipet i High-positionen? Jag testade lite stigcykling med 27.5 och Low-positionen och det blev ganska mycket pedaler-i-stenar då. Bytte sen till 29-hjul och då funkar det bättre både i High och Low.
Jämfört med den förra gamla Scale:n så är väl Genius:en bra mycket mer bökig att få runt knixiga partier, men det är väl minst 50% vanesak...

Scott Genius - Tråden
Tack för svar! Undrar om kombon mullet + hög position på flip-chipet skulle kunna vara något. Samtidigt vill jag också ha hyggligt rull och det kanske försämras. Får fundera vidare.

Scott Genius - Tråden
29 klättrar ju bättre så bara att anpassa tekniken om du vill ha 29 helt enkelt.
Har själv inte provat mullet på vanlig hoj men provat mullet och 29 på ebajk och för mig som gillar teknisk klättring blir det 29 om det någon gång blir ebajk. Tyckte helt enkelt det var en uppenbar skillnad. Detta var på moderna hojar med sadelrörsvinkel på 77-78. Mindre slag ger också mindre sag vilket gör det lättare när det är brant när viktfördelningen blir väldigt mkt på bakhjulet.

Scott Genius - Tråden
Kanske är min längd på 174 cm som gör att bakhjulet är lite ivägen för ändalykten ibland. Förut har jag kört på 27,5 på annan cykel. Samtidigt gillar jag 29 också.

Scott Genius - Tråden
Jag huden en Genius large som kändes lite för stor för mig. Jag körde den som mullet och den vart mycket lekfullare och lätt hanterad. Kan bara starkt rekommendera 27,5” bak

Scott Genius - Tråden
Jag huden en Genius large som kändes lite för stor för mig. Jag körde den som mullet och den vart mycket lekfullare och lätt hanterad. Kan bara starkt rekommendera 27,5” bak
Tack! Det kanske är läge att testa. Finns det någon i Eskilstuna som skulle kunna tänka sig att låna ut ett 27.5 hjul som passar med shimano 12 vxl på en Genius? 😁

Scott Genius - Tråden
Har en äldre Genius (2018) och när veven gav upp uppstod det en hel del förvirring när jag skulle köpa ny vev så det blev en DUB vev och ett BOOST BB, fick köpa ett DUB BB lokalt för att få ihop det. Original var det Eagle FXP Boost, QF 168 vev och SRAM GXP Pressfit 41x92. Efter bytet var det lite missljud främst på de större dreven men jag tänkte väl att det skulle ge med sig men så verkar inte vara fallet.

Nu när jag forskar lite på detta så känns det som att jag har förändrat kedjelinjen med mina nya delar och jag har förmodligen flyttat ut framdrevet jämfört med hur det var från början. Eftersom det inte sitter några mellanlägg på drivsidan så känns det svårt att ändra på utan att köpa ett annat drev. Men frågan är om jag vågar prova med ett 6mm offset-drev eller om det är för stor förflyttning?

Scott Genius - Tråden
Från 3 till 6mm är det minsta (och mesta) du kan flytta med originaldelar så det borde väl bli bra eller i alla fall inte för mycket.

Scott Genius - Tråden
Tack för svar! Finns det någon möjlighet att ta reda på vad den gamla kombinationen av prylar borde ge för kedjelinje? Den nya veven är ju angiven till 55mm och sedan tror jag att det drev jag har nu är 3mm offset på.

Scott Genius - Tråden
Tack för svar! Finns det någon möjlighet att ta reda på vad den gamla kombinationen av prylar borde ge för kedjelinje? Den nya veven är ju angiven till 55mm och sedan tror jag att det drev jag har nu är 3mm offset på.
verkar vara boost, vilket är väntat 2018 och vanlig boost är 52mm
Vilket verkar stämma med spec

Så det verkar stämma att du är 3mm från orginal. Sen är det så att 55mm ska fungera med boost.....men personligen tycker jag stora bak fungerar bättre ju närmare 49mm man kommer så jag hade själv inte bråkat med det utan bytt till 6mm om det får plats.

Scott Genius - Tråden
Ok! 900 Tuned av samma årsmodell har en FOX FLOAT DPS NUDE TR, EVOL..

De flesta luftstötar med trunnion mount, av längd 185×55mm borde passa. DPS, har olika lägen, Nude är Scott-specifika om du önskar ha kvar ditt twinlock.

Scott Genius - Tråden
Hej!
jag har en 950 har aldrig blivit kompis med bakdämparen en X fusion 02.
hur vet jag vilka andra dämpare passar jag väger 90+
Trunnion 185x55 behöver inte passa. Dämparen måste gå fri från ramen också. Det finns tidigare poster i tråden att ventilen måste sitta i höjd med nedre fästpunkter. Kan säkert vara ännu fler begränsningar.

Scott Genius - Tråden
Trunnion 185x55 behöver inte passa. Dämparen måste gå fri från ramen också. Det finns tidigare poster i tråden att ventilen måste sitta i höjd med nedre fästpunkter. Kan säkert vara ännu fler begränsningar.
Precis. Testat och funkar inte med std trunnion-dämpare på en aluminium-ram iaf. (Och jag vet inte om en 950 är alu eller kolfiber?)

Alu-ram = jag rekommenderar att du kikar efter en Nude-dämpare.
Kolfiberramarna har annan design kring nedre fästet, där ryktas det om bättre chanser för std-dämpare.

Bilder på hur placering av luftventil skiljer sig mellan en vanlig RS Delux och en RS Nude:

Mvh
Magnus

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp