Scott MTB

Scott MTB
nikasp sa:
Det är inte min känsla. Läser man på och ser att man inte får dropper post och klart sämre komponenter alt. lägga på 5-7000 spänn för en SCOTT eller Specialized så är valet lätt för mig. Jag stör mig mer på att man tror att man får något mervärde (och ev. andrahandsvärde, yeah right på en MTB som slits hårt) pga att det är ett stort märke.

JPL sa:
I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.

Det lär väl ändå vara lättare att sälja en beg scott än tex en Cube på blocket?

Scott MTB
Jimel sa:
nikasp sa:
Det är inte min känsla. Läser man på och ser att man inte får dropper post och klart sämre komponenter alt. lägga på 5-7000 spänn för en SCOTT eller Specialized så är valet lätt för mig. Jag stör mig mer på att man tror att man får något mervärde (och ev. andrahandsvärde, yeah right på en MTB som slits hårt) pga att det är ett stort märke.

JPL sa:
I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.

Det lär väl ändå vara lättare att sälja en beg scott än tex en Cube på blocket?
Du har ju betalat mindre för Cuben (med samma utrustning), så då får du såklart mindre tillbaka för den. Inga konstigheter.

Scott MTB
Ja, man får oftast lite sämre komponentnivå på Scott jämfört med kanske Cube eller Canyon, men jag tycker inte det gäller bara Scott utan också t.ex. Specialized och alla större märken.
Samma sak med "bakväxeltrimning", det är ju inte precis något som är unikt för Scott.
Sen kan man i andra trådar läsa; "Satsa på bra ram och skit i komponentnivån, den kan du uppgradera".
Canyon är också "happykorrekt". Oftast bra komponentnivå, men jag tycker dock det känns som om rambrotten är mer vanligt förekommande där..

Var och en får väl cykla på det som passar en bäst, men jag förstår bara inte det rätt vanliga hackandet på just Scott.

Scott MTB
Crossmax sa:
kay sa:
eiskall sa:
Ett tillägg till det jag skrev innan:

Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.

Ett problem är att man smyger in riktiga snikgrejer i specen.

* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Shimano non-series vevparti
* Klassisk bakväxeltrimining, enda på cykeln som är XT är bakväxeln.
* Schwalbe-däck med Performance-gummi
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar
* Det finns säkert mer att fundera över om man orkar leta

Dessa delar ska inte sitta på cyklar i detta prissegment. Punkt.

Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.

Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.

Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)
Det var nog inte riktigt poängen eiskall försökte få fram... Och nej, jag skulle inte säga att Scott har cyklar för alla kunder. Exempelvis prismedvetna kunder som vill ha bra utrustning per krona kan ha svårt att hitta något passande i deras sortiment.

Prismedvetna? Du menar snåla. Och ska vänta 7 år tills rätt tillfälle dyker upp för att köpa en cykel. Dom kommer ju ändå aldrig till skott (Scott) att köpa någon cykel. ?

Scott MTB
kay sa:
Crossmax sa:
kay sa:
eiskall sa:
Ett tillägg till det jag skrev innan:

Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.

Ett problem är att man smyger in riktiga snikgrejer i specen.

* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Shimano non-series vevparti
* Klassisk bakväxeltrimining, enda på cykeln som är XT är bakväxeln.
* Schwalbe-däck med Performance-gummi
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar
* Det finns säkert mer att fundera över om man orkar leta

Dessa delar ska inte sitta på cyklar i detta prissegment. Punkt.

Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.

Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.

Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)
Det var nog inte riktigt poängen eiskall försökte få fram... Och nej, jag skulle inte säga att Scott har cyklar för alla kunder. Exempelvis prismedvetna kunder som vill ha bra utrustning per krona kan ha svårt att hitta något passande i deras sortiment.

Prismedvetna? Du menar snåla. Och ska vänta 7 år tills rätt tillfälle dyker upp för att köpa en cykel. Dom kommer ju ändå aldrig till skott (Scott) att köpa någon cykel. ?

Nej, jagt menar bestämt prismedvetna.

Scott MTB
Överlag känns märkesfanatism rätt puckat, och i synnerhet när det gäller cyklar. Det är ju liksom samma skit. Sprickor verkar förekomma hos de flesta märken (det finns väl fler än en tråd här om Scottar som spruckit i styrröret?). Det finns väldigt många sätt att välja cykel på. Vissa kanske bara bestämmer att de har en budget på 30 000 och att det ska vara en Scott. Inget fel i det, och det gör det rätt enkelt att välja cykel.
Andra kanske bestämmer att de har en budget på 30 000 och har lite idéer om vad de vill ha för geometri, vilka komponenter de vill ha och lite andra saker som ska stämma men bryr sig inte så mycket om vad det står på diagonalröret. Kan så klart ta lite mer tid eftersom det finns mer att välja på då.
Bägge blir nog nöjda i slutändan, och ingen har gjort fel.

Scott MTB
kay sa:

Äh, snålt är fel ord :)

Din Spark 920 har alltså Fox:s instegsgaffel och bakdämpare, och Srams enklaste 1x11-drivlina och ett par SLX-bromsar.

Erkänn att det gnager lite att du kunde köpt en liknande 29FS med Fox:s finaste Kashima-grejer, full XT och ett 1500 g-hjulset, och ändå sparat 2000 kr? ;)

Det valet behöver i alla fall inte jag sju på mig för att göra. Sju minuter räcker nog...

Scott MTB
Jag kan bara säga att jag är nöjd med min Scott Scale 960, 29er
Kan rekomendera den.
Sedan kan det stämma som ni säger att man får en cykel av annat märke med samma komponenter till ett billigare pris, men om man ändå har sparat ihop pengarna till en Scott, så köp den!

Scott MTB
Scott_Blackstone sa:
Som sagt, lägg till några tusen och få en Scott. Då vet man vad man får.

Ja, det vet man; lägg till 2000 och få
Scott med instegsgrejer istället för Canyonen med det bästa/eller näst bästa från respektive tillverkare.

Läser du ens inläggen eller rabblar du bara märket på din cykel? :)

Scott MTB
Komponenterna du menar har bara lägre vikt, på bekostnad av hållbarhet. Jag är inte så säker att han vill ha det?
Man behöver inte jaga gram, och dessutom få en sämre ram med rambrott som följd.
Scott har hållbara ramar ( det viktigaste på cykeln)

Scott MTB
Scott_Blackstone sa:
Komponenterna du menar har bara lägre vikt, på bekostnad av hållbarhet. Jag är inte så säker att han vill ha det?
Man behöver inte jaga gram, och dessutom få en sämre ram med rambrott som följd.
Scott har hållbara ramar ( det viktigaste på cykeln)

Med andra ord letar alltid en Scott-köpare efter komponenter med så låg nivå som möjligt?

Nu är väl diskussionen på lite väl låg nivå?

Scott MTB
Jimmieboy sa:
Om man brinner för något och älskar det, varför får det då inte kosta pengar??
Om man inte har pengar fattar jag självklart.
Men min åsikt är att ska man lägga pengar på något så är det på sina/familjens hobbys och fritid.
Allt annat är bara skit och trams när du möter skaparen ändå.

Ännu ett goddag-yxskaft-svar...

Ingen här har väl sagt att mtb inte får kosta pengar? Jag föreslog ju en bättre cykel för samma pengar.

Kan för övrigt hålla med om att Sparken är snyggare en Luxen, så ett poäng till den. Tyvärr har Sparken fortfarande en pinsam spec sett till prisläget.

Scott MTB
eiskall sa:
kay sa:

Din Spark 920 har alltså Fox:s instegsgaffel och bakdämpare, och Srams enklaste 1x11-drivlina och ett par SLX-bromsar.

Erkänn att det gnager lite att du kunde köpt en liknande 29FS med Fox:s finaste Kashima-grejer, full XT och ett 1500 g-hjulset, och ändå sparat 2000 kr? ;)

Det valet behöver i alla fall inte jag sju på mig för att göra. Sju minuter räcker nog...

Erkänn att det gnager för dig att jag köpte min Spark 920 -2016 redan i November 2015 för mer än en tusenlapp mindre än vad den här modellen av Canyon kostar. https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-7-9.html

Scott MTB
kay sa:
eiskall sa:
kay sa:

Erkänn att det gnager för dig att jag köpte min Spark 920 -2016 redan i November 2015 för mer än en tusenlapp mindre än vad den här modellen av Canyon kostar. https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-7-9.html

Inte alls, jag är glad för din skull :)

Jag köpte själv min Trek-lvg på höstrean till 20 eller 25% rabatt och det är ungefär där finmärkena börjar bli någorlunda prisvärda.

Scott MTB
eiskall sa:
kay sa:
eiskall sa:
kay sa:

Inte alls, jag är glad för din skull :)

Tack eiskall!! :-)

Klart det finns bättre cyklar än Scott för mindre pengar. Men jag älskar Scott och kommer nog köpa en Scott nästa gång det är dags att utöka cykelsamlingen, och det är kul att alla tycker olika. Annars skulle ju alla köra på likadana cyklar. Och det vore tråkigt

Scott MTB
Så är det ju! :)

Det låter som att du har fått bra valuta för pengarna. Det är ju en fråga som diskuterats förr hur många cyklar de stora märkena säljer för listpris. Vissa menar att det finns bra prutmån ute i butikerna.

Senast ändrad:
Scott MTB
eiskall sa:
Så är det ju! :)

Det låter som att du har fått bra valuta för pengarna. Det är ju en fråga som diskuterats förr hur många cyklar de stora märkena säljer för listpris. Vissa menar att det finns bra prutmån ute i butikerna.

Jo! Jag hade riktigt tur med priset denna gången. Var på rätt plats vid rätt tillfälle och med rätt säljare. Det roliga var att jag försökte inte ens pruta. Det gjorde säljaren själv :-)

Nä nu ska jag snart ut och cykla några mil på min Volvo 920. Sen blir det After Bike bira och cykel vård i eftermiddag :-)

Scott MTB
Trots att man inte får mest för pengarna med en Scott så är ju många väldigt nöjda med dom.kan inte folk i allmänhet få cykla på cykeln dom gillar att cykla på?

Tror nog mångas förstacykel blir en Scott. Ofta snygga och finns i din lokala sportbutik.

Scott MTB
Scott_Blackstone sa:
Som sagt, lägg till några tusen och få en Scott. Då vet man vad man får.

Fast det är ju inte sant. Om vi jämför, för enkelhetens skull, Canyon och Scott så designas båda nånstans i europa och beställs från asien. De utrustas med komponenter från samma tillverkare. Osv... Det är med andra ord exakt likadant till det kommer till försäljningsmetodiken. Först där skiljer de sig åt.

Stalle

Scott MTB
Det finns kanske en anledning till att "premiumtillverkare" som Trek och Cannondale har livstidsgaranti på sina ramar och tillverkare som Scott och Canyon inte har det..

Scott MTB
singletrack sa:
Det finns kanske en anledning till att "premiumtillverkare" som Trek och Cannondale har livstidsgaranti på sina ramar och tillverkare som Scott och Canyon inte har det..

Rätta mig om jag har fel men det är väl långt ifrån alla Cannondalar som har livstids garanti? Och så är det väl med Trek också va? Bara livstid på OCLV, mao de som tillverkas i USA. Rätta mig om jag har fel som sagt.

Stalle

Scott MTB
Har för mig att alla deras ramar förutom typ DH-ramar har livstidsgaranti. Däremot görs nog inga av ramarna i USA längre, inte Cannondales iallafall. Rätta mig om jag har fel..

Scott MTB
Tror inte att Scott är en dålig cykel sådär, däremot de som jag har provat (och ägt i 1 vecka) har otroligt lång chainstay. Det känns som man har 2 meter från röven till bakhjulet och det stör mig något gröndjävulskt när man cyklar nedför. Uppför är en helt annan sak, tyckte min Genius 720 LT klättrade bra... men nä ... icke sa nicke. En vecka klarade jag av åbäket och alla dessa förbannade reglage gjorde mig galen. Framväxel, bakväxel, dämparstyrning och sadelstolpe på samma styre blev för mycket. Kände som att cykla med ett flygplan. För min del gick jag till en Specialized stumpjumper fsr comp..... har inte ångrat det.

Scott MTB
Jimel sa:
Jo men en scott lär väl ryka fortare, Cube känner ju ingen igen och hade lika gärna kunnat stå Yosemite på den

Vem säljer en cykel? Man kör väl dem till dess de dör? Andrahandsvärdet på cyklar är ju ändå med all rätt väldigt lågt. Cyklar är förbrukningsvara.

Och nog hade jag hellre köpt en cube än en överprisad scott beg. Finns en orsak att halva (viss överdrift) blockettråden är full av överprissatt gammalt utslitet junk där säljarna tror att " scotts värde varar"

Scott MTB
Böldprästen sa:
Tror inte att Scott är en dålig cykel sådär, däremot de som jag har provat (och ägt i 1 vecka) har otroligt lång chainstay. Det känns som man har 2 meter från röven till bakhjulet och det stör mig något gröndjävulskt när man cyklar nedför. Uppför är en helt annan sak, tyckte min Genius 720 LT klättrade bra... men nä ... icke sa nicke. En vecka klarade jag av åbäket och alla dessa förbannade reglage gjorde mig galen. Framväxel, bakväxel, dämparstyrning och sadelstolpe på samma styre blev för mycket. Kände som att cykla med ett flygplan. För min del gick jag till en Specialized stumpjumper fsr comp..... har inte ångrat det.

Några mm för långt kan man tycka men tex Canyon har längre...

Scott MTB
Bengt-re sa:
Jimel sa:
Jo men en scott lär väl ryka fortare, Cube känner ju ingen igen och hade lika gärna kunnat stå Yosemite på den

Vem säljer en cykel? Man kör väl dem till dess de dör? Andrahandsvärdet på cyklar är ju ändå med all rätt väldigt lågt. Cyklar är förbrukningsvara.

Och nog hade jag hellre köpt en cube än en överprisad scott beg. Finns en orsak att halva (viss överdrift) blockettråden är full av överprissatt gammalt utslitet junk där säljarna tror att " scotts värde varar"

Jo jag håller med, inte mycket värde i beg cyklar. Cube tog jag som exempel för att de flesta oinsatta har nog aldrig hört talas om det och jag kör en själv ?

Scott MTB
jag gillar dem :) detta är min fjärde å ja jag cyklar i hellas..och långlopp.. å jag hänger också på gym. å springer löptävlingar och hinderbanor. å kör wakeboard å snowboard å sen dricker jag öl å hånglar m tjejer :)
specialized? Scott? Canoyn?
ta va fan ni vill.. men scott e bäst.. dåliga komponenter? ähh det e ju bara å byta.. inga pengar? jobba mer då..
;)

Bilagor

• 720 +.jpg
    720 +.jpg
    90 KB · Besök: 27
Scott MTB
Summering av tråden:

Någon frågar varför Scott är opopulära på happy. Någon annan svarar att man får dålig spec. för pengarna. Alla som äger en Scott får panikångest och kallar alla som inte köper Scott för fattiga.

Scott MTB
kay sa:
Evinnerlig sa:
Summering av tråden:

Alla som äger en Scott får panikångest och kallar alla som inte köper Scott för fattiga.

Nja! Panik vet jag inte. Känner mig ganska lugn och harmonisk just nu. Är så jävla nöjd att jag köpte min andra Scott :)

Panikångest var nog ett lite starkt ord men det vara bara känslan jag fick av att läsa hela tråden på en gång.

Kan inte uttrycka mig om hur Scotts cyklar är då jag aldrig testat någon och själv tycker jag att om man tycker cykeln är snygg och man blir glad av den så är det ett bra köp :)

Scott MTB
MRW sa:
jag gillar dem :) detta är min fjärde å ja jag cyklar i hellas..och långlopp.. å jag hänger också på gym. å springer löptävlingar och hinderbanor. å kör wakeboard å snowboard å sen dricker jag öl å hånglar m tjejer :)
ta va fan ni vill.. men scott e bäst.. dåliga komponenter? ähh det e ju bara å byta.. inga pengar? jobba mer då..
;)

Är det en Genius 720 plus det där, eller??. Jag valde i allafall länge fram och tillbaka mellan just en Genius 720 plus och en Scott Spark 920. Men eftersom jag kör mer XC fick den bli en 920 Spark till slut. Men tror faktiskt jag ska köpa mig en SCOTT Genius 710 Plus nästa köp. Men väntar nog något år för husefridens skull, och ser vad 2017års modeller har att erbjuda. Men det blir garantera en scott till i alla fall :)

Scott MTB
kay sa:
MRW sa:
;)

Är det en Genius 720 plus det där, eller??. Jag valde i allafall länge fram och tillbaka mellan just en Genius 720 plus och en Scott Spark 920. Men eftersom jag kör mer XC fick den bli en 920 Spark till slut. Men tror faktiskt jag ska köpa mig en SCOTT Genius 710 Plus nästa köp. Men väntar nog något år för husefridens skull, och ser vad 2017års modeller har att erbjuda. Men det blir garantera en scott till i alla fall :)

japp.. har haft en Scale 910.. En Spark 750 och nu en Genius 720 plus.. har faktiskt också cyklat på Feldt och testat Canoyn ,TREK och Fultysken Radon.. alla e fina på sitt sätt. Men jag bryr mig inte så mycket om märket i sig. för mig var det viktigt å köpa från en LBS . internethandla å mecka själv som heltisdsarbetande 4 barnspappa samtidigt som jag ska ta hand om huset och bilen å också träna 5-6 pass i veckan avgjorde. jag ska inte mecka.. jag ska cykla å träna.. mecka får LBS göra medan jag tränar :) å sen gillade jag helt enkelt den LBS jag besökte när jag köpte min första Scott.. de var de första som inte försökte lura på mig en dyrare cykel än min budget. å de har alltid ställt upp med både lånecyklar och meckhjälp av varierande grad. ( fick faktiskt låna en jävligt rolig cykel till CV men jag tackade nej). edit.. stavar dåligt utan läsglasögon... :)

Senast ändrad:
Scott MTB
Jag är klart tveksam till om det är smidigare/snabbare att ta cykeln till LBS och åka och hämta den igen jämfört med att hänga upp den på mekstället i garaget och skruva själv. Är ju i regel superenkelt att skruva cykel jämfört bil eller motorcykel (även om jag har jä*lats en del med växlar - glömmer alltid av mig mellan gångerna och får kolla i Blue Book).

Jag har bara haft ett absolut måste-jobb utöver normal service av bromsar osv. och det var att byta vevlager på min Scott MTB. Sist jag köpte så var jag väldigt sugen på Genius men dyrare hoj och ingen sänkstolpe avgjorde, och då var det ändå i klassen över 30 lax. Scott har helt OK hojar men det är helt klart lite gubbstämpel, tror inte folk köper Scott för att man inte har råd utan mer att de är rätt dåligt specade om man jämför med annat i samma prisklass.

Scott MTB
nikasp sa:
Jag är klart tveksam till om det är smidigare/snabbare att ta cykeln till LBS och åka och hämta den igen jämfört med att hänga upp den på mekstället i garaget och skruva själv. Är ju i regel superenkelt att skruva cykel jämfört bil eller motorcykel (även om jag har jä*lats en del med växlar - glömmer alltid av mig mellan gångerna och får kolla i Blue Book).

Jag har bara haft ett absolut måste-jobb utöver normal service av bromsar osv. och det var att byta vevlager på min Scott MTB. Sist jag köpte så var jag väldigt sugen på Genius men dyrare hoj och ingen sänkstolpe avgjorde, och då var det ändå i klassen över 30 lax. Scott har helt OK hojar men det är helt klart lite gubbstämpel, tror inte folk köper Scott för att man inte har råd utan mer att de är rätt dåligt specade om man jämför med annat i samma prisklass.

Ok jag ska omformulera..:) jag värdesätter min tid..och att stå i garaget å pula själv är i min smak skittråkigt. Då e jag hellre med barnen eller på gymmet eller ute med min andra cykel. Jämför lite med å bygga en terass.. ta in snickarn å njut av ölen m frugan/partnern så länge istället. Jag har tillochmed försökt å tycka om det.. gick tillochmed en kurs cykelmeck.. Men kom snabbt fram att det var roligare å cykla i skogen.. köra bänkpress på gymmet eller spela hockey m ungarna..tillochmed cykla lvg var roligare :). Men thats me..jag vet att det finns de som cyklar 2 timmar å meckar i 9 å för dem e meckandet en del. Jag är inte den. Jag har oxå uppnått en ålder (46) som gör att jag idag njuter av all tid jag kan frilägga på det jag vill göra å då väljer bort å låter andra göra det jag inte vill/tycker e trist. Sen har jag oxå 10 min till lbs å 24 tim senare är den klar till 99% av fallen. Men återigen.. thats me.. jag njuter å gör det jag vill helt enkelt.

Tillbaka
Topp