Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Har precis lagt vantarna på en 730 med nya geo där dämparen sitter vertikalt och är lite förvånad över hur mycket luft jag behöver trycka i för att få lagom sag. Väger runt 70kg och hade nog runt 150psi på min gamla RC från 2016 medan jag nu behöver minst 250psi på nya hojen. Har ni samma problem/upplevelse eller behöver jag fundera på något med min dämpare?

Scott spark the tråd
macster161 sa:
Har precis lagt vantarna på en 730 med nya geo där dämparen sitter vertikalt och är lite förvånad över hur mycket luft jag behöver trycka i för att få lagom sag. Väger runt 70kg och hade nog runt 150psi på min gamla RC från 2016 medan jag nu behöver minst 250psi på nya hojen. Har ni samma problem/upplevelse eller behöver jag fundera på något med min dämpare?

Jag väger ca 83kg och har 190psi I bakdämparen.

Jag har en 945 iförsig, inte exakt samma dämpare.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
macster161 sa:

"Non-EVOL air shocks have a maximum pressure of 300psi.
EVOL air shocks have a maximum pressure of 350psi."

Scott spark the tråd
macster161 sa:

Du är inte den enda som har samma funderingar. Har själv en 930 och väger ca 83 kg och har också svårt att hitta rätt sag.. När jag lägger mig på typ 200 psi så är slagen förvisso rätt men då använder jag inte hela slaget hyr mycket jag än försöker.

Scott spark the tråd
Hej på er..
Vi har ni för storlek på er spark?
Jag är 179cm med innerbenslängd 86mm
Jag hamnar mitt emellan M och L.
Någon som är som mig ungefär i mått och kan uttala sig?

Scott spark the tråd
Väldigt många begagnade Spark RC till salu nu, är det bara den allmänna byteshetsen att man ska ha årets modell eller är det något som inte varit bra?

Scott spark the tråd
MrFocus sa:
Hej på er..

Jag tog en L. Är 178 och sitter på 75cm. Annars får man ha vrålhög sadel på en M.
Provkörde en rc strl M och den kändes liten.

Scott spark the tråd
krokodiltony sa:
Bprct sa:
MrFocus sa:
Hej på er..

Jag tog en L. Är 178 och sitter på 75cm. Annars får man ha vrålhög sadel på en M.
Provkörde en rc strl M och den kändes liten.

Körde tidigare på S, med den nya geometrin valde jag M.

Scott spark the tråd
macster161 sa:

Det är typ omöjligt att ställa in "rätt" sag, bättre att cykla och testa dig fram, pumpa i mer om du känner att det behövs. Som tidigare nämnde kan du ha upp till 350psi.

MrFocus sa:
Hej på er..

Jag hade kört på en L, bara byta till kortare styrstam och flyttat fram sadeln om den känns för stor.

Scott spark the tråd
Fick idag tyvärr ge upp tanken på leverans av RC team innan höstlovet. :(

Tidigare var det sagt typ "November-ish" men vid ny kontroll idag blev beskedet istället "skiftet November/December".

Den som väntar på något gott...

Scott spark the tråd
Tack för alla svar. Jag kollar begagnatmarknaden därför jag ville höra mig för lite. Men känns som jag kan kolla på båda då. Känslan är dock att L skulle bäst.
Släng gärna ett PM om någon tänker sälja är intresserad av rc pro alt world cup.

Scott spark the tråd
Är det någon mer än jag som har problem med låsningen på Fox Factory SC gaffeln? Jag tycker inte den blir helt stum. Trycker jag ner går det att trycka igenom låsningen. Varierar lite i hur mkt den ger motstånd från början. Jag upplever inte att det var så här från början, utan mest efter att jag fått den servad. Lämnat in den för genomgång och de kan inte få den stum. Jag har sagt att de får vända sig till Fox men verkar finnas en ovilja till detta. Kan ju vara någon barnsjukdom, jmf bilar som måste återkallas etc. Hur mkt kan man förvänta sig av en sådan gaffel. Har jag orimliga krav att den ska låsa stumt?

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Är det någon mer än jag som har problem med låsningen på Fox Factory SC gaffeln? Jag tycker inte den blir helt stum. Trycker jag ner går det att trycka igenom låsningen. Varierar lite i hur mkt den ger motstånd från början. Jag upplever inte att det var så här från början, utan mest efter att jag fått den servad. Lämnat in den för genomgång och de kan inte få den stum. Jag har sagt att de får vända sig till Fox men verkar finnas en ovilja till detta. Kan ju vara någon barnsjukdom, jmf bilar som måste återkallas etc. Hur mkt kan man förvänta sig av en sådan gaffel. Har jag orimliga krav att den ska låsa stumt?
Låter som att det kan vara vajern till lockouten som spökar. Den kan vara lite känslig och behöva spännas rejält för att funka som den ska.

Scott spark the tråd
Har du kollat Firm läget ovanpå på låsningen? Är den vriden mkt mot öppen så blir väl inte gaffeln helt stum vid låsning!

Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:
Låter som att det kan vara vajern till lockouten som spökar. Den kan vara lite känslig och behöva spännas rejält för att funka som den ska.
Enl mekanikern så är allt det redan testat. Spänns den för hårt så går det ju inte att låsa den alls. Skitgrejer.

Scott spark the tråd
boisare sa:
Så det är ett normalt ljud. Väldigt störigt o irriterande upplever jag!

Dr_Rydell sa:
boisare sa:
Hur låter era Fox 32 sc gafflar vid rebound? Är det normalt att höra ett svisch/ljud efter man har komprimerat gaffeln en bit, dock inte max?
Så låter min och en annan i butik.
Brasklapp: Jag kan inte säga att det är samma ljud vi hör. Du får lägga upp en video om du önskar sådan bedömning.

Scott spark the tråd
boisare sa:
Har du kollat Firm läget ovanpå på låsningen? Är den vriden mkt mot öppen så blir väl inte gaffeln helt stum vid låsning!

Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:
Enl mekanikern så är allt det redan testat. Spänns den för hårt så går det ju inte att låsa den alls. Skitgrejer.

Får kolla det. Fick hjälp av en att ställa in fram och bak så det blev lika typ av rebound. Uselt om man ska behöva välja mellan att kunna låsa och ha en jämn dämpning mellan fram och bak.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
boisare sa:
Ändrar jag Firmläget så påverkar det absolut hur hårt gaffeln är låst på min!

Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:

Får kolla det. Fick hjälp av en att ställa in fram och bak så det blev lika typ av rebound. Uselt om man ska behöva välja mellan att kunna låsa och ha en jämn dämpning mellan fram och bak.

Scott spark the tråd
Axel99 sa:
Bprct sa:
Axel99 sa:
Doominator1 sa:
RC finns inte för leverans innan 16/11, men de första kommer (till Belgien) den 4/1 2018. Var ni har fått era uppgifter från vill jag gärna veta :)
Beställdes i juli under Scotts dealer event så var ute i tid...

Har du fått leveransdatum på din?
Den har blivit försenad så början på oktober

Okej. Är de en WC?
Min skulle komma nästa vecka men kanske är samma försening för mig då ?

Edit: Leveransdatum ändrat till 16e november.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
NickPick sa:
Jensen sa:
Ska fox gafflarna bli helt stumma då? Trodde de fortfarande hade ett lite hårdare läge, alltså firm, inte locked

Just så.
Så min är normal, dvs som en rockshox av ett par år äldre modell, går att trycka förbi motståndet. Får gå ner i vikt och sluta med bänkpress samt vrida på reglaget som enda lösning då?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
boisare sa:
Så det är ett normalt ljud. Väldigt störigt o irriterande upplever jag!

Dr_Rydell sa:
boisare sa:
Hur låter era Fox 32 sc gafflar vid rebound? Är det normalt att höra ett svisch/ljud efter man har komprimerat gaffeln en bit, dock inte max?
Så låter min och en annan i butik.
Brasklapp: Jag kan inte säga att det är samma ljud vi hör. Du får lägga upp en video om du önskar sådan bedömning.
På min gaffel hör jag ett tydligt pysljud vid rebound. Får det ljudet när jag komprimerar gaffeln hårt stående eller vid större hinder/rötter

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Jensen sa:
Ska fox gafflarna bli helt stumma då? Trodde de fortfarande hade ett lite hårdare läge, alltså firm, inte locked

Just så.
Så min är normal, dvs som en rockshox av ett par år äldre modell, går att trycka förbi motståndet. Får gå ner i vikt och sluta med bänkpress samt vrida på reglaget som enda lösning då?

Min 2016 Performace Fit4 blir tvärstum när man låser. Kan inte trycka mig förbi läget som man kunde på de äldre gafflarna.
Dock är det känsligt att vajerspänning är tillräcklig.

Scott spark the tråd
eiskall sa:
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Jensen sa:

Just så.

Min 2016 Performace Fit4 blir tvärstum när man låser. Kan inte trycka mig förbi läget som man kunde på de äldre gafflarna.
Vad tar du i bänkpress??

Scott spark the tråd
Bprct sa:
Axel99 sa:
Bprct sa:
Axel99 sa:
Doominator1 sa:
RC finns inte för leverans innan 16/11, men de första kommer (till Belgien) den 4/1 2018. Var ni har fått era uppgifter från vill jag gärna veta :)
Beställdes i juli under Scotts dealer event så var ute i tid...

Har du fått leveransdatum på din?
Den har blivit försenad så början på oktober

Okej. Är de en WC?
Min skulle komma nästa vecka men kanske är samma försening för mig då ?

Edit: Leveransdatum ändrat till 16e november.
Japp en wc strl xl

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
eiskall sa:
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Jensen sa:

Just så.

Vad tar du i bänkpress??

Lika för mig, tvärstum Fit4 av 2016 årsmodell i låst läge.
Eftersom du började med bänkpress-spåret så får du nog berätta först vad du tar, så kan vi andra kontra sen och säga om den uteblivna låsningen beror på presstyrka eller inte ;-)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
ancientacid sa:
Dr_Rydell sa:
eiskall sa:
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Jensen sa:

Just så.

Vad tar du i bänkpress??

Lika för mig, tvärstum Fit4 av 2016 årsmodell i låst läge.
Eftersom du började med bänkpress-spåret så får du nog berätta först vad du tar, så kan vi andra kontra sen och säga om den uteblivna låsningen beror på presstyrka eller inte ;-)
0,1 ton. PR 4x0,11 ton. Kan dock inte träna det pga bröstmuskeln som spökar för tillfället. Fram till för ett par mån sen inte kunnat köra på 1,5 år pga axel. Inte mkt som är helt tyvärr och därför cyklar jag bara benen, tunga intervaller istället för gym. Har väl en dröm att kunna träna på 110 i bänken igen men ser hopplöst ut. Kan inte köra press ovan huvudet pga axeln. Nåt är fel, men magnetkameraundersökning säger att axeln är i princip frisk, tecken till impingement men ej skadad ac-led som vi (jag och axelkirurgen) trodde.
Om topic: Hört mig för lite och det verkar inte bättre än att det är så här. Lite stummare ny. Ej helt stel i låst läge. Bara bita ihop och köra.

Scott spark the tråd
Om du spänner åt vajern till remoten fram, blir den mer eller mindre stum? För att förstå vad man håller på med så kan man tex kolla på monteringsanvisningar för remote.
Ändrade lufttryck i min gaffel igår och tyckte att den blev sämre låst, men det räckte att spänna åt vajern litegrann. Tyvärr sitter ingen "barrel adjuster" på min lockoutvajer.

Scott spark the tråd
Var ute och fipplade lite. Nu går det inte att ändra den svarta på höger sida, den med texten "firm" och pil (vad heter den?). Går flytta mindre än ett kvarts varv. Har lättat på insexskruven, ingen skillnad. Är säker på att jag skruvat på denna utan problem förut. Frågan är vad som hänt efter den varit inne på lbs och blivit felsökt?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Någon här som har erfarenhet av att köra med 29-tumshjul på en Spark 700 plus av 2017 års modell?
Jag vill gärna få en beskrivning av skillnaden i känsla mellan att köra cykeln med 27,5+ jämfört med 29.

Scott spark the tråd
IMG_0520.JPG
Den ska ju gå att skruva ganska många steg.

Dr_Rydell sa:
Var ute och fipplade lite. Nu går det inte att ändra den svarta på höger sida, den med texten "firm" och pil (vad heter den?). Går flytta mindre än ett kvarts varv. Har lättat på insexskruven, ingen skillnad. Är säker på att jag skruvat på denna utan problem förut. Frågan är vad som hänt efter den varit inne på lbs och blivit felsökt?

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Någon här som har erfarenhet av att köra med 29-tumshjul på en Spark 700 plus av 2017 års modell?
Jag vill gärna få en beskrivning av skillnaden i känsla mellan att köra cykeln med 27,5+ jämfört med 29.

Du kan ju höra med Pär Nilsen. Tror han bara kör 29" nu...

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=779&ref=search

Scott spark the tråd
onyx3 sa:
Dr_Rydell sa:

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=779&ref=search

Jag tror att du har pillat bort justeringen själv pga okunskap. :)

Scott spark the tråd
Halloj:)!

Har beställt en
900 rc pro i small... körde tidigare en scale 700 rc
Är typ 1,70 kort.... kommer det fungera för en annan?
Så ja inte gjort bort mig... känns som d kan bli stort. Men 27,5" är ju på väg bort för typ alla märken ju.

Scott spark the tråd
tegfors sa:
Halloj:)!

Har beställt en
900 rc pro i small... körde tidigare en scale 700 rc
Är typ 1,70 kort.... kommer det fungera för en annan?
Så ja inte gjort bort mig... känns som d kan bli stort. Men 27,5" är ju på väg bort för typ alla märken ju.

Körde S rc 700. Gick upp på M rc 900. 172 kort.

Tillbaka
Topp