Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Är sugen på en Spark RC Team från 2025. Står att storleken är ”one size”, så blev lite fundersam om storleken passar. Är 179cm kort.

Någon som har en och är ungefär lika kort som mig? 🙈
IMG_0640.webp

Scott spark the tråd
Ok, behöver experthjälp här. Har en Spark 920 (2018). Plockat isär hela cykeln. Dämparna är på service och bytt lager runt om. Under hopplocket har 2st brickor "dykt upp" som jag inte lyckas lokalisera vart de skall vara. Men de var på cykeln när jag rev ner allt.

Innermåttet är 15mm och yttermåttet är 28mm ca 2mm tjock på tjockaste delen.

Jag inbillar mig att de skall vara i den axeln som håller bak triangeln kopplad till ramen(mot lagren). Men det känns som att det blir för "tight" när jag justerar in allt. Eller så är inte lagren pressade hela vägen..

Har ni några tips vart dessa brickor skall vara?

Mvh,

Bilagor

• 17486400656661549680060815765411.webp
    17486400656661549680060815765411.webp
    286.6 KB · Besök: 55
  • 17486401254047874480488596754074.webp
    17486401254047874480488596754074.webp
    304.4 KB · Besök: 50
  • 17486401518797210672617595029597.webp
    17486401518797210672617595029597.webp
    243.5 KB · Besök: 51
Scott spark the tråd
Ok, behöver experthjälp här. Har en Spark 920 (2018). Plockat isär hela cykeln. Dämparna är på service och bytt lager runt om. Under hopplocket har 2st brickor "dykt upp" som jag inte lyckas lokalisera vart de skall vara. Men de var på cykeln när jag rev ner allt.

Innermåttet är 15mm och yttermåttet är 28mm ca 2mm tjock på tjockaste delen.

Jag inbillar mig att de skall vara i den axeln som håller bak triangeln kopplad till ramen(mot lagren). Men det känns som att det blir för "tight" när jag justerar in allt. Eller så är inte lagren pressade hela vägen..

Har ni några tips vart dessa brickor skall vara?

Mvh,
De skall sitta där du beskriver. Den fasade delen mot lagret (så att det tjockare delen pressar mot inre lagerbanan och tunnare delen lämnar lite luft till den yttre.
Lagren är aningen nedsänkta i ramen när de är fullt inpressade. Svårt att se på din bild.

Om du kan montera allt utan att vålda, så är det nog ok (jag brukar behöva försöka några ggr innan jag får dit allt utan att brickorna försöker sticka iväg.
(svingen skall gå lätt när du dragit åt axeln - i alla fall innan du sätter dit övre länken, som flexar stagen en aning vid ”kompression”)

Scott spark the tråd
De skall sitta där du beskriver. Den fasade delen mot lagret (så att det tjockare delen pressar mot inre lagerbanan och tunnare delen lämnar lite luft till den yttre.
Lagren är aningen nedsänkta i ramen när de är fullt inpressade. Svårt att se på din bild.

Om du kan montera allt utan att vålda, så är det nog ok (jag brukar behöva försöka några ggr innan jag får dit allt utan att brickorna försöker sticka iväg.
(svingen skall gå lätt när du dragit åt axeln - i alla fall innan du sätter dit övre länken, som flexar stagen en aning vid ”kompression”)
Tack för tips! Nya försök imorgon, återkopplar hur det gick.

Mvh,
Scott spark the tråd
Tänkte byta från runt framdrev på 32t till ett ovalt på 36t (enbart för vasan) sedan köra på ett ovalt 34t resterande tid på min Scott spark 930 2023. Men får ett ovalt 36T Absolute black drev plats? eller måste man köra på ett BOOST som bygger Offset: 3mm när det gäller 36T? hur är det med 34T?.
Ang kedjan går det att ha samma längd för 36t och 34t som orginal 32t?

Scott spark the tråd
Kör ett runt drev på vasan som är 36. Det passar :) Körde iaf jag på min... Dock aluramen.
Kedjan får du nästan prova ut själv. Det går inte att veta över nätet.
Tror dock att ett ovalt 34t är stort som ett runt 36t...

Scott spark the tråd
Tänkte byta från runt framdrev på 32t till ett ovalt på 36t (enbart för vasan) sedan köra på ett ovalt 34t resterande tid på min Scott spark 930 2023. Men får ett ovalt 36T Absolute black drev plats? eller måste man köra på ett BOOST som bygger Offset: 3mm när det gäller 36T? hur är det med 34T?.
Ang kedjan går det att ha samma längd för 36t och 34t som orginal 32t?
Jag har kört 36T oval på en Spark RC 2022, funkar fint så när som att mina ben inte orkade. Bytte till 34T ovalt.
Tveksamt att rätt längd på kedjan för 32T blir bra på 36T, det går säkert att hitta.

Om man kör Sram Transmission så är det olika kedjelängd på 32T och 36T.

Scott spark the tråd
Hej,

Har krigat här nu i en timme med en så basal grej som att fästa twinloc systemet till styret utan att lyckas.
Det är en Spark 920 (2018). Och det är ett nytt styre samt nya handtag.
Men det gamla twinloc systemet sitter 'löst' även när jag skruvat i med skruven.

Det verkar finnas några mystiska klackar I själva styrfästet och den är oval. (se bilder).
Har försökt parera upp med gummibitar för en jämnare kontaktyta som är rund. I tillägg verkar jag ha sumpat skruven så försökt hitta någon med samma gänga. Det är inte samma som skruven man använder till 99% av alla andra 'clamps' för bromsar och växlar.
Jag lyckas bara skruva i skruven Ca 2 varv sen tar det stopp.

När man lämnar saker på dämparservice och cykeln varit nedriven för länge så får ju skruvar och dylikt fötter...

Jag tror i tillägg att det gamla handtaget hade en utstickande läpp som jag tror skulle in under twinloc:en, men osäker om den skulle användas till det här..

Lade till även bild på nya handtaget samt skruvarna jag testat med. Den längst till höger är den som passat bäst. Men ändå inte. Den i mitten är en stjärna..
1000047765.webp

Bilagor

• 20250628_222334.webp
    20250628_222334.webp
    227.8 KB · Besök: 49
  • 20250628_222429.webp
    20250628_222429.webp
    220 KB · Besök: 44
  • 20250628_231625.webp
    20250628_231625.webp
    557.2 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ja, handtaget eller motsvarande mängd ”plast” behövs.
Kapa de utstickande delarna från gamla handtagen om de ändå skall kasseras?

Scott spark the tråd
Ja, handtaget eller motsvarande mängd ”plast” behövs.
Kapa de utstickande delarna från gamla handtagen om de ändå skall kasseras?
De ligger på nån tipp redan... Men Ok, ska testa med nåt hårdare material än gummi. Inbillade mig att Syncros handtagen jag köpt skulle fungera, men riktigt så lätt var ju inte det här.

Scott spark the tråd
De ligger på nån tipp redan... Men Ok, ska testa med nåt hårdare material än gummi. Inbillade mig att Syncros handtagen jag köpt skulle fungera, men riktigt så lätt var ju inte det här.
Äntligen hittat en Twinloc remote shim:
men slut så klart..

Fanns någon som 3D printat en på Ebay också synd bara att delen inte ser ut att passa klackarna men det bör vara rätt del oavsett.

Varför komplicera något på detta sätt? Helt onödigt. En klassisk clamp hade löst problemet som man har på bromsar och växelhandtag.

Scott spark the tråd
Äntligen hittat en Twinloc remote shim:
men slut så klart..

Fanns någon som 3D printat en på Ebay också synd bara att delen inte ser ut att passa klackarna men det bör vara rätt del oavsett.

Varför komplicera något på detta sätt? Helt onödigt. En klassisk clamp hade löst problemet som man har på bromsar och växelhandtag.
Den där löser nog problemet alldeles utmärkt. Borde gå att fulmeka något liknande om din LBS inte kan fixa fram en.

Min gissning är att det är gjort så från början för att spara en klämma för handtaget och samtidigt få det lite tätare mellan handtag och reglage.

Scott spark the tråd
Vevlager till RC900 Pro -19
Behöver byta Vevlager och beställde det som stod i specen på cykeln när jag köpte den.
Det var ju förstås fel. K
Kan någon hjälpa mig med vad jag skall köpa.
Vevarna är Race Face NeXT SL och det verkar vara något med Cinc i fästet.

Bilderna visar specen, vad jag köpte och gamla och nya lagret. Gamla verkar ha 42 mm innerdiameter, den nya verkar bara ha 30 mm.

Bilagor

• IMG_6002.webp
    IMG_6002.webp
    110.2 KB · Besök: 37
  • IMG_6001.webp
    IMG_6001.webp
    614.7 KB · Besök: 39
  • IMG_5999.webp
    IMG_5999.webp
    395 KB · Besök: 42
Scott spark the tråd
Det är vad jag vet vanligt pressfit bb92 på Scott, mao är själva hålet i ramen 92mm brett och 41mm i innerdiameter. Sen beror det på vad du har för axel på vevpartiet, förmodligen har du 30mm diameter på axeln, men Raceface har iaf tidigare funnits även med 24mm axel (samma som shimano).

Det tror jag är original (om det är 30mm axel), men Raceface har rätt dålig kvalitet på sina lager så det kan vara värt att testa något annat märke (där lagret har 41mm ytterdiameter och 30mm innerdiameter).

Scott spark the tråd
Det är vad jag vet vanligt pressfit bb92 på Scott, mao är själva hålet i ramen 92mm brett och 41mm i innerdiameter. Sen beror det på vad du har för axel på vevpartiet, förmodligen har du 30mm diameter på axeln, men Raceface har iaf tidigare funnits även med 24mm axel (samma som shimano).

Det tror jag är original (om det är 30mm axel), men Raceface har rätt dålig kvalitet på sina lager så det kan vara värt att testa något annat märke (där lagret har 41mm ytterdiameter och 30mm innerdiameter).
Det stämmer, axeln är 30 mm.
Tar gärna tips på ersättare då det var ”out of stock”.

Scott spark the tråd
Tack!
Vi har tyvärr ingen LBS där jag bor så det blir webbshop.
Om man skall hitta något med bättre kvalla än Raceface borde väl detta passa?

Scott spark the tråd
Om man skall hitta något med bättre kvalla än Raceface borde väl detta passa?
Yes, det passar. Dock inget rör i mitten på den modellen, så man får se till att inte ha intern wiredragning som ligger emot vevaxeln och nöts.

Scott spark the tråd
Någon som kan ge en hint om det skall vara två ringar på höger och en på vänster eller tvärtom?
Avser Scott Spark RC900 PRO -19.
IMG_0556.webp

Scott spark the tråd
Någon som kan ge en hint om det skall vara två ringar på höger och en på vänster eller tvärtom?
Avser Scott Spark RC900 PRO -19. Visa bilaga 820158
Det är väl distansbrickor av olika bredd som man kan välja på? På mitt DUB vevparti från sram (Scott spark RC 2019) så har jag valt en lagom distansbricka på drive-side så att jag kan dra åt veven fullt in. Sen justerar man offset-ringen efteråt för att eliminera det lilla ~1-2mm glapp som blev.
Vet inte om det gör dig klokare men så har jag gjort iaf

Scott spark the tråd
Ska byta fälgar i mina Silverstone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391

Behöver tips på längd till ekrar innan jag beställer grejer.

Mvh Artur.

Scott spark the tråd
Ska byta fälgar i mina Silverstone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391

Behöver tips på längd till ekrar innan jag beställer grejer.

Mvh Artur.
Det viktiga är mått på nav och ERD på fälg. Du får nog bättre hjälp i hjulbyggartråden att identifiera eller mäta upp navet. Är det DT nav eller annan känd tillverkare så går det att mata in nav och fälg i DT Swiss kalkylator och få ut ekerlängder. Kan behövas brickor. Fråga i hjulbyggartråden som sagt.

Tillbaka
Topp