Scott spark the tråd

julgus

Aktiv medlem
Prisbild? Tillgänglighet? Och jag som hade tänkt att köpa en Scott 920 på måndag så kommer detta.... kanske värt att avvakta?
 

ericke

Ny medlem
Borde gå att beställa i höst på lbs när de ska lägga sin huvudbeställning.

Nån som tryckt ditt bredare gummi på sin spark? Har 2.3or på och skulle vilja ha dit så breda som möjligt. Hur brett kan man gå liksom?
 

kay

Ny medlem
julgus sa:
Prisbild? Tillgänglighet? Och jag som hade tänkt att köpa en Scott 920 på måndag så kommer detta.... kanske värt att avvakta?
Nja det tycker jag inte. Man kan ju hitta 920 demoex 2016 för 20% under listpriset. Och ska du ha det priset på en 2017 får du nog vänta ett helt år innan du får det priset.
 

julgus

Aktiv medlem
Japp, ingen idé att vänta.. det kommer ju alltid något nytt. Det bästa med 2016 år modell är att alla barnsjukdomar arbetats bort. Men visst är den nya vansinnigt läcker!
 

kay

Ny medlem
Ja absolut! Men snart sitter man ju och kollar på 2018 års modeller, så det är bara att köpa och vara glad. MTB cyklar är förbrukningsvaror, hehe!!
 

kay

Ny medlem
Sen vet vi ju inte ännu om 920-2017 har 1x11 heller, har inte sett den än:-) den kanske har 2x10 vem vet?? Eller kanske 1x12. Det vore ju iofs kul.
 
Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
På tal om det.. hur upplever du utväxlingen på de lite snabbare avsnitten på långlopp? Jag tänker främst på CV där det stundtals går duktigt snabbt. Min handlare indikerade att man kanske behöver dreva upp...
 

Oggler

Aktiv medlem
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
 

kay

Ny medlem
julgus sa:
På tal om det.. hur upplever du utväxlingen på de lite snabbare avsnitten på långlopp? Jag tänker främst på CV där det stundtals går duktigt snabbt. Min handlare indikerade att man kanske behöver dreva upp...
Har inte kört CV själv, men kan tänka mig att det kan vara en bra ide att kanske byta ut framklingan från 32t till iallafall en 36t skulle jag tro.

Men har kört 3 andra långlopp i år på min 920, och upplevde inte att jag behövde större klinga på dom (Kolmårdsbiken, Långa Lugnet, Lida Loop). Får se hur det känns nästa helg på Ränneslättsturen. Har iofs funderat på att sätta på en 34t för att se hur det känns. Får bli när det är dags att byta ut den utslitna 32t om ett tag :-)
 

-Andy-

Aktiv medlem
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
 

sobrius

Ny medlem
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Har inte Lapierre XR en liknande lösning?
 

Jensen

Aktiv medlem
sobrius sa:
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Har inte Lapierre XR en liknande lösning?
Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017
 

Oskar

Aktiv medlem
Jensen sa:
sobrius sa:
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Har inte Lapierre XR en liknande lösning?
Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017
Samma sak med Canyon Lux.
 

KJS

Medlem
Oskar sa:
Jensen sa:
sobrius sa:
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Har inte Lapierre XR en liknande lösning?
Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017
Samma sak med Canyon Lux.
Har heller aldrig förstått varför man envisas med det. Hoppas man fått till länkaget bättre än tidigare så man inte måste hålla på låsa och låsa upp hela tiden för att slippa trampa runt på en gunghäst.
 

Oggler

Aktiv medlem
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Jag skulle vilja vända på frågeställningen. Varför ska man ha en led där när vinkeländringen är så otroligt liten. Den enda anledningen jag kan komma på är väl produktionsanpassning. Det kanske är lättare att använda samma baksving till olika ramstorlekar om man har en led där.
 

Jensen

Aktiv medlem
Handlar väll inte om att gamla är dålig utan att den nya är "förbättrad". Sen är det ju trevligt att ha senaste :-) men man får ju väga in när man behöver den, vad man vill betala osv. På "gamla" ramen kan man ju säkert fynda nu. På nya inte lika så, den nya kan man ju dessutom få vänta på.

Själv blev jag lite putt när jag köpte en 2016 scalpel i september förra året och när de sen släppte en helt ny omarbetad 2017 modell, som de började leverera precis innan denna säsong. Kunde kört min gamla tills dess. Inte för att jag är missnöjd med min 2016, men alltid trevligt att ha senaste.

Angående led och icke led i baksvingen, cannondale har ju kört med flexande leder rätt länge utan problem (i typ 10 år om inte mer), som dessutom flexar mer, så ser inte problemet
 

ething

Aktiv medlem
Googla Horst link så får ni svaret om leden. Den trista sanningen är att Specialized har patent på den leden så därför har de flesta andra löst det med "smarta" bakdämpare. En horst link minskar gungandet och isolerar bromskrafter bättre vilket ger en smidigare cykel, men med leder kommer flex och underhåll.

Vad gäller flex så kan du ju bygga den övre leden så att vinkeln på baktriangeln hålls konstant, alternativt använda kontrollerat flex i kolfibern (vilket Scalpeln kört med i många år). Det kan vara olika utväxling i leden på kolfiber och aluminiumramen men det är ren spekulation från min sida...
 

ericke

Ny medlem
KJS sa:
Oskar sa:
Jensen sa:
sobrius sa:
-Andy- sa:
Oggler sa:
Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?
Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?
Har inte Lapierre XR en liknande lösning?
Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017
Samma sak med Canyon Lux.
Har heller aldrig förstått varför man envisas med det. Hoppas man fått till länkaget bättre än tidigare så man inte måste hålla på låsa och låsa upp hela tiden för att slippa trampa runt på en gunghäst.
Finns alltså utrymme till att förbättra tramptekniken :P
 

marran

Aktiv medlem
ething sa:
Googla Horst link så får ni svaret om leden. Den trista sanningen är att Specialized har patent på den leden så därför har de flesta andra löst det med "smarta" bakdämpare. En horst link minskar gungandet och isolerar bromskrafter bättre vilket ger en smidigare cykel, men med leder kommer flex och underhåll.

Vad gäller flex så kan du ju bygga den övre leden så att vinkeln på baktriangeln hålls konstant, alternativt använda kontrollerat flex i kolfibern (vilket Scalpeln kört med i många år). Det kan vara olika utväxling i leden på kolfiber och aluminiumramen men det är ren spekulation från min sida...
1: Patentet har gått ut

2: Patentet gällde bara i USA (eftersom de är de enda som har patentlagstiftning hämtad ur Kalle Anka)

3: Specialized har rätt dålig trampeffektivitet

4: Specialized är de som har gått ut hårdast med "smarta" dämpare, de kallar den tom Brain.

5: Varför måste varje cykel helt plötsligt ha en egen tråd?
 

-Andy-

Aktiv medlem
Jensen sa:
Angående led och icke led i baksvingen, cannondale har ju kört med flexande leder rätt länge utan problem (i typ 10 år om inte mer), som dessutom flexar mer, så ser inte problemet
Cannondale hade väl rätt stora problem med just Scalpel och trasiga baktrianglar för några år sen om jag inte minns helt fel. Många spekulerade då i om det verkligen var en så bra idé att låta kolfibern flexa så pass mycket som det gjorde på Scalpelen. Det kraftiga flexandet gick rätt hårt åt materialet. Det kan hända att det är bättre idag.
 

kay

Ny medlem
julgus sa:
Uj, hämtade min sproijlans Spark 920 ikväll... vilken pryl.. galet skön... magisk...
Grattis grattis!!! Julgus...

Du kommer garanterat bli kanon nöje med din 920.
Jag har kört på min Spark 920 -2016 sedan November förra året och är super nöjd iaf. Har hunnit med 4 lopp med den än så länge, och den har uppfyllt mina förväntningar varje gång :-)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
-Andy- sa:
Jensen sa:
Angående led och icke led i baksvingen, cannondale har ju kört med flexande leder rätt länge utan problem (i typ 10 år om inte mer), som dessutom flexar mer, så ser inte problemet
Cannondale hade väl rätt stora problem med just Scalpel och trasiga baktrianglar för några år sen om jag inte minns helt fel. Många spekulerade då i om det verkligen var en så bra idé att låta kolfibern flexa så pass mycket som det gjorde på Scalpelen. Det kraftiga flexandet gick rätt hårt åt materialet. Det kan hända att det är bättre idag.
Om jag inte minns fel var problemet att det släppte mellan aluminiumet och de flexande kolfiberkedjestagen på första generationen av scalpel. Har kanske mer att göra med den bondningen än att kolfiberkedjestagen inte klarade att böjas.

Lite ot kanske dock :-)
 

Rickard.v

Ny medlem
Det pratas mkt om flexande baktriangel.

Men inte någonstans står det att den är konstruerad så.
Med rätt vinklar o mått på grejerna så blir det inget flex alls där ni tror att det ska flexa.

Kommer den info om att det flexar då köper jag ingen 945 2017. Då blir det 920 2016.

När brukar Scott levererar de första cyklarna till butikerna på hösten??

(Skulle trådskaparen kunna klämma in 2017 i rubriken skulle det vara bra)
 
Senast ändrad:

Rickard.v

Ny medlem
Nu blir jag lite orolig.

Läste detta på MBR länken några inlägg tidigare:

"now utilising pivotless flex-stays and consisting of three pieces, instead of 18 on the old bike."

Nu är inte jag någon expert på engelska men det låter lite som att det ska flexa eller förstår jag fel?
Det kanske inte är så på 7 och 900 serien då de har alu i bassningen.

Kay och julgus vad väger era 920? vilken size?
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer