Scott spark the tråd

Supersonic

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag förstår inte riktigt varför man hakar upp sig på flex stays. Jag har själv kört det på Canyon LUX i ett flera år och det funkar superbra. Inget flex i sidled alls men däremot väl avstämd rörelse i rätt led när det är påkallat.

-Andy-

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Många Scalpel-cyklister har haft problem med trasiga baksvingar och Cannondale verkar har behandlat en del av dessa cyklister rätt illa. Kolla på MTBR eller Googla så får du se varför folk är oroliga. Det var dock ett par år sedan jag hörde om problemen så de kanske har löst sig får vi hoppas. Men det är klart folk blir oroliga.

Frågan är hur andrahandsvärdet påverkas. Själv skulle jag inte köpa en begagnad cykel med "flex stays".

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Körde inte cannondale helt utan huvudleden nere vid vevlagret?
Och hade en jätte rörelse som kolfibret skulle ta...

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Rickard.v sa:
Flexstays är ju en form av material utmattning. Till slut går det sönder. Jag vill inte ha en sådan konstruktion.

På metall hade jag köpt det du säger till viss del. På kolfiber är jag inte riktigt lika övertygad. Det är i slutändan en konstruktionsfråga. Som desmo säger så finns det ju många exempel på det du säger inte stämmer.
Många ht ramar har ju en viss del flex inbyggt i sig i höjdled, konstruerat så, antar att du inte skulle köpa sådan heller?

Jag hade nog istället fokuserat på när jag behövde cykeln, vilka delar sitter på tilltänkta modellerna, pris osv.
Angående baksving, de har inte kolfiber på alla 2017 som harkolfiber i huvudtriangeln? Annars kan det ju vara så att de i Alu får en led där bak.

Senast ändrad:

Pluttis

Ny medlem
Scott spark the tråd
Det är flexstays även på modellerna med alu-sving. Är även andra tillverkare som kör med flexstays med aluminium... Tex Cannondale Habit, Kona Heihei.

ething

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Cannondale hade problem med "flexstays" när de hade aluminiumramar men en "bladfjäder" i komposit som var nitad eller limmad med ramen. Sedan de gick över till scalpeln som är helt i kolfiber (2011?) har de inte problem med mer rambrott än andra lättviktsramar. SJälv hade jag "turen" att vurpa på en vass sten med min Anthem och fick köpa en begagnad bakram av jaguarverken för 1100:- Samma vurpa med min Scalpel hade betytt ny ram...

Angående flex: Om inte ingenjörerna sovit eller haft spritfest dagen innan sign-off så bygger du knappast en ram där flexet överstiger elasticiteten i konstruktionen. So påpekats ovan så är flex en del av de flesta konstruktioner (fjädrar, vingar, sadelstolpar etc.). Komposit lämpar sig ypperligt för konstruktioner liknande en bladfjäder med rätt layup av fibrerna.

-Andy-

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
desmo sa:
Rickard.v sa:
Flexstays är ju en form av material utmattning. Till slut går det sönder. Jag vill inte ha en sådan konstruktion.

Bladfjädrar flexar. Flygplansvingar flexar. Och så vidare.

Japp, bladfjädrar flexar och flygplansvingar lika så. Men sen upphör likheterna.
En flygplansvinge är en helt annat typ av konstruktion än t.ex. en bladfjäder och används på helt olika sätt, till helt olika saker, i olika miljöer, osv.

desmo

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
-Andy- sa:
desmo sa:
Rickard.v sa:

Bladfjädrar flexar. Flygplansvingar flexar. Och så vidare.

Japp, bladfjädrar flexar och flygplansvingar lika så. Men sen upphör likheterna.
En flygplansvinge är en helt annat typ av konstruktion än t.ex. en bladfjäder och används på helt olika sätt, till helt olika saker, i olika miljöer, osv.

Absolut. Därför får vi tro och hoppas att de som konstruerat aktuell cykel har valt rätt teknik, rätt material och rätt dimensioner.

KJS

Medlem
Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Jag förstår inte riktigt varför man hakar upp sig på flex stays. Jag har själv kört det på Canyon LUX i ett flera år och det funkar superbra. Inget flex i sidled alls men däremot väl avstämd rörelse i rätt led när det är påkallat.

Tittar man på Luxen är det väl inte en hoj som har en trevlig bakända under hårdare körning i skogen. Visst grusvägsrally duger den till och är väl iof tänkta området.

kay

Ny medlem
Scott spark the tråd
julgus sa:
Japp, ingen idé att vänta.. det kommer ju alltid något nytt. Det bästa med 2016 år modell är att alla barnsjukdomar arbetats bort!

Kul läsning i nya "Allt om MTB"
Viste väl att jag valt rätt cykel, hehe!

Bilagor

• received_10153779488431608.jpeg
    received_10153779488431608.jpeg
    153.4 KB · Besök: 63
  • received_10153779488536608.jpeg
    received_10153779488536608.jpeg
    190.2 KB · Besök: 64
  • received_10153779488876608.jpeg
    received_10153779488876608.jpeg
    146.2 KB · Besök: 87
  • received_10153779489411608.jpeg
    received_10153779489411608.jpeg
    130.5 KB · Besök: 64

julgus

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Kul läsning! Trevligt att man valde rätt. Har bara provkört lite kort men den känns kalas. Längtar hem från semestern så man kan börja träna på den inför cv!
kay sa:
julgus sa:
Japp, ingen idé att vänta.. det kommer ju alltid något nytt. Det bästa med 2016 år modell är att alla barnsjukdomar arbetats bort!

Kul läsning i nya "Allt om MTB"
Viste väl att jag valt rätt cykel, hehe!

kay

Ny medlem
Scott spark the tråd
julgus sa:
Kul läsning! Trevligt att man valde rätt. Har bara provkört lite kort men den känns kalas. Längtar hem från semestern så man kan börja träna på den inför cv!

Ja va fan! Semester är ju att vara ute och träna MTB dagligen. Vara ute och campa med familjen hinner man ju inte med på 4 veckor semester, hehe!!

Rastar min Spark 920 i morgon på Mörksuggan :-)

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
hm sa:
Kör ni era sparks i höga eller låga läget ?
Och märker ni någon skillnad ..?

Spark i höga läget är en riktigt nervös upplevelse när det blir stökigt (precis som många andra cyklar med 70+ gaffelvinkel)

Körde uteslutande i lågt läge och hade inga större problem med att den 7mm lägre BBn gjorde att pedalerna slog i marken.

julgus

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Lycka till! Körde Mörksuggan förra året... efter Vansbrosimmet.. jobbig upplevelse.. den sista extra slingan innan mål är mentalt arbetssam om jag uttrycker mig milt...
kay sa:
julgus sa:

Ja va fan! Semester är ju att vara ute och träna MTB dagligen. Vara ute och campa med familjen hinner man ju inte med på 4 veckor semester, hehe!!

Rastar min Spark 920 i morgon på Mörksuggan :-)

-Andy-

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Roger_Edvinsson sa:
hm sa:

Spark i höga läget är en riktigt nervös upplevelse när det blir stökigt (precis som många andra cyklar med 70+ gaffelvinkel)

Körde uteslutande i lågt läge och hade inga större problem med att den 7mm lägre BBn gjorde att pedalerna slog i marken.

Brant gaffelvinkel gör cykeln snabbstyrd vilket man ofta vill ha på en xc race-hoj. Det är en vanesak som man vänjer sig vid, annars finns det låga läget om man vill ha en lugnare cykel som går mer åt trail-hållet.

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
-Andy- sa:
Roger_Edvinsson sa:
hm sa:

Brant gaffelvinkel gör cykeln snabbstyrd vilket man ofta vill ha på en xc race-hoj. Det är en vanesak som man vänjer sig vid, annars finns det låga läget om man vill ha en lugnare cykel som går mer åt trail-hållet.

Konstigt att dom gått ner till 68.5° på nästa års hojar då ??

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
För det rimmar dåligt med det du skrev om att race hojar ska ha brant gaffel vinkel.
Om scott nu tänkt vinna os känns det ju som dom fortsatt så...

Winberg

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har precis köpt en Spark 910 2016 :)

Känner att jag inte kommer så långt fram på hojen som jag vill. Har beställt en sadelstolpe utan setback så att jag kan flytta fram sadeln lite till. Jag är 179 väger 77 och cykeln är en medium. Måste ställa in sag också eftersom den är för mjuk bak nu. Detta lär väl ändra min sittställning lite till. Sen vet jag inte om den är inställd på höga eller låga läget vilket även det gör sitt.

Nu ett par frågor: Är det 2015 manualen som gäller för 2016, för att jag hittar bara för 2015?

Sen läste jag i 2015 manualen att man ska ha service bok eller liknande med stämplar från auktoriserad scott säljare (1 stämpel / år) för att garantin på ramen ska gälla i 5 år. Annars bara 2 el 3 år.

-Andy-

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Lugn och fin. Jag skrev inte att race-hojar ska ha brant gaffelvinkel. Jag skrev att branta gaffelvinklar gör cykeln mer snabbstyrd vilket man ofta vill ha på XC race hojar.

Sparken är lite av en blandning mellan XC race och en vanlig stigcykel (det bästa från två världar). Det är det som gör den så populär och tilltalar många cyklister. Jag tror Scott helt enkelt har insett att många kunder inte gillar 70-gradiga gaffelvinklar och nu anpassar sig till det.

När Scott designar Sparken så tänker de inte enbart på Nino utan snarare på vad marknaden och kunderna vill ha. De bygger en riktigt jäkla bra cykel som är bra nog åt Nino och som ska tilltala kunderna och marknaden.

PS. Man kan nog vinna OS även om man har en cykel med mindre än 70-graders gaffelvinkel.

marran

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag fattar inte varför man skulle vilja ha tokbrant gaffelvinkel på en xc-hoj, oavsett om man heter Nino eller Sven. Det KAN vara så att xc-hojar har haft branta gaffelvinklar som ett arv från lvg-geometrin, precis som de haft långa styrstammar. Genom åren har de blivit flackare och kortare successivt, och den trenden verkar hålla i sig fortfarande. Det är inte sååå länge sen allt under 70 grader/100mm med 26" hjul ansågs flackt och kort. I takt med att cyklister vänjer sig så gör tillverkarna flackare och flackare cyklar, ett märke som Scott vill tilltala många, och då går det inte att vara allt för mycket före sin tid.

-Andy-

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Det är skillnad på en XC hoj och en XC race-hoj. Jag tror att Nino och Sven vill ha olika. Sen är frågan vilken modell och hjulstorlek man pratar om. Spark 900-serien har brantare vinklar än 700-serien. 900-serien har längre kedjestag än 700-serien, osv. Så det är helt olika cyklar som känns och beter sig olika.

Det vore intressant om Scott kunde splitta på Sparken och ta fram en tävlingshoj (för XC race) och en cykel som är lite mer Svensson (för långlopp och vanlig stigcykling).

ericke

Ny medlem
Scott spark the tråd
Winberg sa:

Känner att jag inte kommer så långt fram på hojen som jag vill. Har beställt en sadelstolpe utan setback så att jag kan flytta fram sadeln lite till. Jag är 179 väger 77 och cykeln är en medium. Måste ställa in sag också eftersom den är för mjuk bak nu. Detta lär väl ändra min sittställning lite till. Sen vet jag inte om den är inställd på höga eller låga läget vilket även det gör sitt.

Nu ett par frågor: Är det 2015 manualen som gäller för 2016, för att jag hittar bara för 2015?

Sen läste jag i 2015 manualen att man ska ha service bok eller liknande med stämplar från auktoriserad scott säljare (1 stämpel / år) för att garantin på ramen ska gälla i 5 år. Annars bara 2 el 3 år.

Den är kanske i låga läget, kolla på bakre skruven för bakdämparn. Är skruven "närmast" bakdämparn så är den i högläge. Är den inte det kan jag förstå din känsla med att hamna långt bak. Isåfall tar du ut skruven helt och vänder på brickorna, gör större skillnad än man tror.

m4kk4n

Medlem
Scott spark the tråd
-Andy- sa:
Det är skillnad på en XC hoj och en XC race-hoj. Jag tror att Nino och Sven vill ha olika. Sen är frågan vilken modell och hjulstorlek man pratar om. Spark 900-serien har brantare vinklar än 700-serien. 900-serien har längre kedjestag än 700-serien, osv. Så det är helt olika cyklar som känns och beter sig olika.

Det vore intressant om Scott kunde splitta på Sparken och ta fram en tävlingshoj (för XC race) och en cykel som är lite mer Svensson (för långlopp och vanlig stigcykling).

Är det inte det dom har gjort nu, med spark rc och spark?

Är det någon som vet om den nya sparken med med längre slag kommer att ersätta genius till nästa år, eller finns den också kvar?

Winberg

Ny medlem
Scott spark the tråd
ericke sa:
Winberg sa:

Den är kanske i låga läget, kolla på bakre skruven för bakdämparn. Är skruven "närmast" bakdämparn så är den i högläge. Är den inte det kan jag förstå din känsla med att hamna långt bak. Isåfall tar du ut skruven helt och vänder på brickorna, gör större skillnad än man tror.

Det stämmer, den är i låga läget. Ska ändra det och testa. Tack för infon

Oggler

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Allt detta skrivande om gaffelvinklar och XC-race mm. Är det inte också en fråga om att man vill ha kort totallängd på hojen. Dvs så lång reach som möjligt med så kort hjulbas som möjligt. Då är ju ett sätt att göra gaffelvinkeln ganska brant.

För lång hjulbas på en hoj tycker jag kan kännas lite segt och så. Lite buss över det hela.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer