Scott vs Specialized

wilmerx

Ny medlem
Scott vs Specialized
Har funderingar på att köpa ny hoj. Kör idag på en Giant NRS. Just nu står det mellan en Specialized Epic expert carbon -08 eller en Scott Scott Spark 35 -09. Vilka är era erfarenheter? Det jag använder cykeln till är långlopp.

Scott vs Specialized
båda två är märken som är kända för att ta bra betalt för sitt namn. men båda två är fina hojar. jag hade dock tagit epic:en pga. bättre komponenter o likvärdig ram.

vad kostar de?

Scott vs Specialized
Jag kan inte uttala mig om de specifika modellerna men min uppfattning är att Sparken har en bättre lösning på fjädringen. Ett alternativ till Sparken kan vara en Canyon Lux som har en nästan identisk lösning på baktriangeln.

Scott vs Specialized
Tjena!

Epic över Spark vilken dag som helst..

ething.. Hur menar du att Sparken är bättre än Epic? Har du provat någon av dom???

Scott vs Specialized
Jag har kört båda.
Epic'en är en stabil cykel med godstågskänsla. Spark är Punchy and quick (mitt nya favvouttryck).
Mina Spark'ar har varit en aning nervösa utför, grymma att navigera i tekniska partier och drömmar uppför.
Min Epic var Stabil utför, ngt understyrd, mer rakt fram när det blev teknisk och ok uppför.

Skulle jag välja i dagsläget så blir det Spark alla dagar i veckan. Dock inte 35'an utan 30'an på grund av den bättre dämparen(traction control), komponenterna faller mig också bättre i smaken jämfört med 35'an.

VH Danne

Scott vs Specialized
Har ej testat någon Spark men är mycket nöjd med min Epic. Körde lång-långt etapplopp i somras och jag var inte precis ensam om att sitta på en Epic, det är säkerligen ett gott betyg. Epic:ens förmåga att bete sig som en hardtail tills det behövs dämpning bak gör den väl lämpad för långlopp.

Vilken du än väljer så blir du säkert nöjd men visst kan det vara svårt att välja vilken som passar bäst. Det som brukar ge lite bättre underlag är att provcykla och se om vilken som passar din åkstil men det kan ju vara lättare sagt än gjort. Speciellt om man skall fatta sig en ordentlig uppfattning om olika terrängtyper, det krävs ju lite längre tid då.

Scott vs Specialized
klicka view all models..
Bild12.png ht=259

Bild13.png ht=196

sen..

Bild14.png ht=241

Vh Danne

Scott vs Specialized
jag hade missat att det var en 2008 års specialized, så jag skulle nog säga sparken då. hade det varit en 2009 års modell av specializeden så hade det varit en annan femma

Scott vs Specialized
jag har precis bytt från epic till spark och har aldrig ångrat mig en sekund. sparken är kvickare smidigare och känns betydligt lättare än epicen har inte känt att epicen var stabilare utför samt att det är så lätt att ställa de olika lägena på dämparen att man har rätt hela tiden och behöver inte tveka om hur dämparen kommer att reagera på ett hinder.

Tillbaka
Topp