[Sedernas förfall] Turner Burner/kedjestagslängd

Westman: Jag har inte några invädningar mot Spitfirens länkage utan tycker det är schysst. Det där att antisquat skulle ge sämre grepp är bara något som verkar teoretisk rimligt, men inget jag vill åtgärda. Av cyklarna här är det nog turners dw-link som verkar mest tilltalande och det är bara för att jag tror det skulle vara så likt Spittyn. Annars har jag faktiskt just fått tillbaka min CCDBACS från TFTuned med förslagna upphottade inställningar.

Ubu: Haha! Jag har ett okreddigt alternativ också i att köpa en Cube Stereo 140 HPA. Jag tror iofs inte dom går att köpa som ramkit, så då får jag skaffa en hel fultysk som slaktas och säljs av. Men med tanke på att jag då får leva med pressfitBB och eventuellt kommer vilja ha ett angelset (när jag redan har problem med att få mina normala styrlager att överleva) är det väl fortfarande så att jag kommer få exakt vad jag betalar för.

Sedernas förfall: Har ni sett de finska märket Pole? Dom var och visade upp cyklar på Åretrendurot. Där får man cyklar med 450 mm kedjestag, singel pivot som är koncentrisk med vevlagret och där med ger absolut ingen antisquat. Det värsta av detta är att dom som hade cyklarna var sjukt snabba. Det är som att blå spottad i ansiktet! http://www.pole.fi/laki-kova/#geometry

Jag tror Turnern ligger bäst till just nu. Det är främst baserat på att David Turner ger ett så sympatiskt intryck och verkligen verkar vara ute efter att bygga enkla funktionella cyklar. Det känns också helt rätt att gå från kullager på en Banshee till busningar på en Turner.

Jag tycker att alla handlar nya fina saker så kan jag överta det gamla. Nöjet mig med det mesta så att jag kan fortsätta köra sönder skit å ha kul stelt eller ej... Men en 26 pike skulle sitta fint...drömma....

jofahjalm skrev:
----------------------------------------------
>
> Sedernas förfall: Har ni sett de finska märket
> Pole? Dom var och visade upp cyklar på
> Åretrendurot. Där får man cyklar med 450 mm
> kedjestag, singel pivot som är koncentrisk med
> vevlagret och där med ger absolut ingen
> antisquat. Det värsta av detta är att dom som
> hade cyklarna var sjukt snabba. Det är som att
> blå spottad i ansiktet!
> http://www.pole.fi/laki-kova/#geometry
>

Nej, jag har aldrig hört talas om dem.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Ubu: Haha! Jag har ett okreddigt alternativ också
> i att köpa en Cube Stereo 140 HPA. Jag tror iofs
> inte dom går att köpa som ramkit, så då får
> jag skaffa en hel fultysk som slaktas och säljs
> av. Men med tanke på att jag då får leva med
> pressfitBB och eventuellt kommer vilja ha ett
> angelset (när jag redan har problem med att få
> mina normala styrlager att överleva) är det väl
> fortfarande så att jag kommer få exakt vad jag
> betalar för.

Cube, varför inte bara gå all in på en Radon direkt?

EST: Du får sluta bygga om de gamla cyklarna till fuktionell madmax-punk innan du får sympati.

mmmrrrrr:
Disgusted-meme.png

Schreddan: Det börjar kännas lite så.

grondahl: Att köpa Cube för att man inte vill köpa Radon är som att dricka Sofiero för att man inte vill dricka Falcon. Då kan man lika gärna gå all-in och röka Rohypnol under köksfläkten.

Hehe har du ingen gammal ram man kan testa få liv i igen?! ;-) håller ju på att försöka lära mig å tigsvetsa på luncherna. Det är nåt jag länge velat kunna :-)

jofahjalm skrev:
> Då kan man lika
> gärna gå all-in och röka Rohypnol under
> köksfläkten.

Och köpa en Canyon?

EST: Tyvärr så är budet nu att min knäckta ram ska skickas tillbaka när jag får den nya. Om det blir någon ändring där kan du få göra ett återupplivningsförsök. Jag tror däremot den är ett dåligt objekt eftersom den är knäckt på två ställen (vid BB och i styrhuvudet), troligen efter att hela cykeln har tryckts ihop. Kolla yardsaletråden, där borde du kunna fiska upp något bättre objekt.

Henrik83: Canyon har ju lärt sig rita cyklar. Om dom slutar spara in de sista kronorna på produktionskostnaden genom att inte gänga vevlagren och inte svetsa på ISCG-fästen blir det svårt att motstå. Fast då kanske dom samtidigt har kommit i prisklass med riktiga cyklar?

Jag har provat en Knolly Endorphin i 3 månader och har gillat länkaget skarpt, trots en 4år gammal oservat dämpare! :) Den som jag gillade var att länkaget var aktivt hela tiden: när man sitter, när man står, när man trampar sittande och när man trampar stående. Det gör att man har bra grepp hela tiden. Sen kändes cykeln trampeffektiv trots låga AS värden, jag läger på att det aktivt länkaget som gör att bakhjulet sitter klistrad på marken.
En sista positiv egenskap var tysthet: den låter bara när man bottnar, annars hör man inga kedjeljud eller länkage relaterade ljud (detta trots shadow+ funktion). Där är vi överens att det hjälper inte så mycket för att cykla fortare...! :)

Angående slaglängd: det handlar inte bara om slaglängd! Geometrin påverkar också: en lång hjulbas med flack gaffelvinkel kräver nog lite mer fart för att komma till liv och blir lite mer bedövande hemma i Stockholm. Jag har kört både med Torquen (1178 hjulbas, 180 slaglängd och 64º) och Zestyn (1159 hjulbas, 140/150 slaglängd och 66,5º) på hemmaskogar och föredrog Zestyn även om man man tog sig runt på Torquen.
Sen är jag inte säkert om man märker samma tydliga skillnad från 140 till 160, det kanske ligger mest i internetcyklingtarmen eller i överoptmeringingenjörstänkande...!
Vill du ha en cykel till allt ska du behöva kompromissa nåt, det hänger på dig att välja vad! :)

Min Turner lever hemma hos far och mor. Pappsen hade ut den idag i skogen en sväng. Det där.med bussningar är ju verkligen skiten, fattar inte varför man vill ha något annat.

Sen är Turner helt sjukt bra att ha att göra med. Min '04 5-spot small av i sadelröret, då kom det en ny framtriangel med Fedex på någon vecka. Sen fick jag en på crash replacement efter en vurpa i alperna på någon vecka igen. Den rullar fortfarande. Sjukt bra service.

happymtb.fr: Båden den och Warden är ordentligt lockande. Jag misstänker också att mindre trampeffektivitet kan vara världens grej. Jag tror däremot Warden skulle få nicken om jag ska ha en cykel till allt. Annars verkar cyklarna väldigt lika varandra. Jag är däremot nästan sugen på att gå upp lite i hjulbas från Spitfire som redan är väldigt lång. Det verkar vara värsta tjuvknepet för att komma undan med att cykla saker över sin förmåga. Sådant gillar jag!

lundatok: Jo, det är intrycket jag har fått av företaget också. När dom tillåter att man säljer cykeln och fortfarande hedrar garantin, tillåter att man slänger på en längre gaffel och erbjuder crash replacement/uppgraderings replacement för alltid så säger det rätt mycket om att backa sin produkt.

larsaw: NEIN! Men jag har tidningar åt dig med glansigt tryck. Det är mest korv i dom, men det är så du gillar det.

jofahjalm skrev:
> happymtb.fr: Båden den och Warden är ordentligt
> lockande. Jag misstänker också att mindre
> trampeffektivitet kan vara världens grej. Jag
> tror däremot Warden skulle få nicken om jag ska
> ha en cykel till allt. Annars verkar cyklarna
> väldigt lika varandra. Jag är däremot nästan
> sugen på att gå upp lite i hjulbas från
> Spitfire som redan är väldigt lång. Det verkar
> vara värsta tjuvknepet för att komma undan med
> att cykla saker över sin förmåga. Sådant
> gillar jag!

Skulle säga stamlängd och styrvinkel är viktigare om man vill pinna på blint. Vinkeln från styre till hjulaxeln är viktig då den styr hur hårt du kan köra på stenar utan att flyga över styret. Flackare styrvinkel gör att dämpningen kan attackera objekt lättare och flytta undan medans brantare är mer till små ojämnheter i marken.

Inte ser du DH-cyklar med 68graders styrvinkel, snarare tvärt om, 61-62 för de som verkligen gillar att slacka ner allt.

BjornR skrev:
> Skulle säga stamlängd och styrvinkel är
> viktigare om man vill pinna på blint. Vinkeln
> från styre till hjulaxeln är viktig då den styr
> hur hårt du kan köra på stenar utan att flyga
> över styret. Flackare styrvinkel gör att
> dämpningen kan attackera objekt lättare och
> flytta undan medans brantare är mer till små
> ojämnheter i marken.
>
> Inte ser du DH-cyklar med 68graders styrvinkel,
> snarare tvärt om, 61-62 för de som verkligen
> gillar att slacka ner allt.

Jo, men där har jag nog redan en hyffsat klar bild om vad jag tycker är ok och hur det fungerar. Alla nämnda cyklar är väldigt lika i den aspekten.

Du kan oxå flacka en warden med en angleset för att få längre hjulbas. Jag har varit nöjd med min angleset från Works component men jag har i andra hand inte haft problem med styrlager (förutom brist på fett...)

Jag tycker nog det mesta är roligt det är som när man kör hoj har man en ny då kan man lätt köra på småvägar i 140 blås på tvåan trean när det svänger som fan. Medans en gammal 80 talare knappt kommer upp i de farterna på motorvägen å än mindre på de små. Är likadant med cyklarna tycker jag, har ju blivit med fulgung å visst är den snabbare å man blir mindre trött fast änsålänge så har jag vågat köra på samma ställen med ht n dock kanske inte lika fort + att fg har räddat upp nån situation som skulle ha skitit sig garanterat med ht. Vet även tvärtom är ju inte van att det ska gunga så jävigt tar ju längre tid att hoppa å lite andra nackdelar. Sen har jag aldrig testat en sån riktig fin cykel som alla har...Så jag är lyckligt ovetande om vad jag går miste om. Men imorgon ska ht n ut å hoppa skål :-)

happymtb.fr: Jo, men jag tror inte jag vill gå under 66 graders gaffelvinkel. Jag kör trots allt ganska långsamt när jag ska köra fort, samtidigt som jag cyklar mestadels skog i låg fart. Jag vill inte få en cykel som är omöjlig att hantera i låg fart eller klättra med.

EST: Du är fortfarande snabbare än mig på HTn. Jag tror din ångpunkade Nerve har rätt mycket av det man vill att en modern trendurohoj ska erbjuda. Hoppet till den från HTn borde vara signifikant, men jag tror inte du får jättemycket mer av en fincykel. Jag har ju harvat runt på en On One 456 i drygt 3 månader och skillnaden i vad man kan prestera när man ska cyklad nedför är verkligen inte enorm. Det är däremot ganska mycket tråkigare att cykla HT. Dessutom är det mycket jobbigare. Det skiljer däremot förvånadsvärt mycket i hur cyklarna uppleves. 456 Evon känns verkligen nervös i jämförelse med Spittyn. Min teori att en HT med 150 mm slag fram är en ganska dålig skapelse.

Hm på 29an ht n skulle jag inte vilja ja mera än de 140 jag har men jag skulle inte ha nåt emot att ha en ht 26a med dubbelkrona för de hjulen är hållbarare så då kan man bomba mera :-) tror att det skulle vara sjukt kul å flack som satan skulle kunna vara nåt va :-)

Problemet med långslagiga ht's är att de kräver ännu flackare gaffelvinklar än en fs eftersom en ht roterar kring bakaxeln och gaffeln är det enda som komprimeras. När gaffeln trycks ihop så blir ju gaffelvinkeln betydligt brantare än vid motsvarande kpmpression av en fs eftersom bakdämparen också trycks ihop. Då påverkas inte ha lika mkt.

BTR gör ju ht's med 63-64 graders ha osaggat, när dessa komprimeras så blirvde ju fortfarande hyfsat flacka.

Jag har hyfsat tryck i gaffeln på min ht så att den håller sig högt i slaget.

Haha, jag har ett en 26" HT som är byggd för dubbelkronad gaffel. Jag tycker däremot min HT 150 mm fram är lite läskig eftersom geometrin blir vidrig när man landar. Spittyn blir troligtvis flackare vid ett schysst huck till platt där man landar på båda hjulen. HTn blir däremot sjukt mycket brantare. Så länge man inte gör dumma saker när man cyklar utför fungerar det däremot förvånandsvärt bra. Jag tror skillnaden mellan mig på htn och min spitty är pinsamt liten på en rallysträcka i Sthlm.

Ja det underlättar med en pike körde ju med reba förra året....Vet inte vad jag har för gaffelvinkel på min big wig men den är stadig som satan. Klart en rolig ram :-) har kollat lite på strava å fg är snabbare på natten i regn än ht är på sommaren i fint väder...Fast bägge är roliga på olika sätt

Senast ändrad:
Bit ihop nu

En kompromiss mellan hårdkörning i Hellas och för liftassisterad åkning i Alpland finns nog tyvärr inte.

Bara att lägga ut en njure på eBay och köpa två optimala cyklar för det du vill göra.

Jag har testat såväl en optimal Hellashoj i Les Gets samt en riktig bergsmoppe i Hellas. 1,1"skillnad i slaglängd men en ocean av skillnader i åkning.

Kompromissa inte, maxa istället upplevelsen för det du helst vill göra.

Jag tycker spitfiren är en väldigt bra kompromiss. Den kan vara lite väl mycket cykel i Hellas, men det är inte så att jag känner ett att jag vill förvara och underhålla en cykel till för att ha något som passar bättre i Hellas.

Du får gärna komma över nån gång och provcykla Torquen med 64° HA för att förstå att det är inte så farligt som det låter!

Du skulle kunna sälja din ht för att göra plats för en riktig enduro värsting / bikepark cykel / alperna cykel och behålla din spitty för hellas och sbr. Det löser plats problemet iaf...

Det vore grymt att testa.

Men om jag säljer en cykel måste jag ju köpa två nya? Dessutom måste jag ha en cykel i reserv som går att trampa i skogen. Men jag har självklart övervägt att öka cykelstallet. Då blir det däremot en ren DH som används där det finns lift. Jag tror inte jag kommer vilja skaffa mig en köttigare cykel än Spittyn som fortfarande är byggd för att trampa runt.

finska pålen med sin filosofi om att lägga alla "smarts" i bakdämpen och hålla länkaget "dumt" o linjärt verkar nice.

Det tilltalar min programmerarsjäl... "each module shall do ONE thing and to it well"

Gurra skrev:
> finska pålen med sin filosofi om att lägga alla
> "smarts" i bakdämpen och hålla länkaget "dumt"
> o linjärt verkar nice.
>
> Det tilltalar min programmerarsjäl... "each
> module shall do ONE thing and to it well"

Det är kul att se hur olika man kan tänka. Jag ser hellre att man mha geometrin på länkaget skapar rätt utväxling mellan hjulets rörelse och dämparens slag för att uppnå den önskade karaktäristiken. Men så har jag ju också viss förkärlek för spiralfjäder istället för luft och att inte ha lock-out eller dämpare med elfel...

Jag skulle väl mer se det som att Pole har byggt ett kompromisslöst länkage för att frihjula utför. Att man kan ha en dämpare med lågfartskompression gör inte samma saker som det alla andra försöker uppnå med antisquat eller liknande.

Jag vågar påstå att poles länkage missar målet om de vill ha optimal utförsprestanda. Man vill ju gärna ha en bakåtgående rörelse i länkaget.

Jag tänker tvärt om, jag vill att länkaget sköter trampeffektiviteten så jag slipper kompromissa med mina dämparinställningar. :)

happymtb.fr skrev:
> Du får gärna komma över nån gång och
> provcykla Torquen med 64° HA för att förstå
> att det är inte så farligt som det låter!

Har inte förstått grejjen med att flack styrvinkel skulle göra det svårare att cykla uppför. Snarare att folk blandat ihop länkage som har -50% till 50% anti-squat med flack styrvinkel. (Min teori)

Konservatismen i cykling är riktigt jobbig då nya nyskapande tankar ofta blir avfärdade. Tar ganska många år av långsam utveckling för att nå samma resultat. Varför ska vi ha 11 växlar istället för 10 osv. DH-riggarna för mindre än 10 år sedan hade 66-65graders styrvinkel. Vi ska inte tala om långa stammar :P

27,5" 64graders styrvinkel motsvarar runt 62grader på 26".

BjornR skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du får gärna komma över nån gång och
> > provcykla Torquen med 64° HA för att förstå
> > att det är inte så farligt som det låter!
>
> Har inte förstått grejjen med att flack
> styrvinkel skulle göra det svårare att cykla
> uppför. Snarare att folk blandat ihop länkage
> som har -50% till 50% anti-squat med flack
> styrvinkel. (Min teori)
>
> Konservatismen i cykling är riktigt jobbig då
> nya nyskapande tankar ofta blir avfärdade. Tar
> ganska många år av långsam utveckling för att
> nå samma resultat. Varför ska vi ha 11 växlar
> istället för 10 osv. DH-riggarna för mindre än
> 10 år sedan hade 66-65graders styrvinkel. Vi ska
> inte tala om långa stammar :P
>
> 27,5" 64graders styrvinkel motsvarar runt 62grader
> på 26".

Fast det finns rätt goda grunder för att folk är aningen konservativa. Måna nya uppfinningar visar sig vara rätt sopiga (typ dämpadr styrstammar och dylikt), samt att grejerna ofta är rätt syra vilket gör att man inte är så sugen på att testa något helt nytt och lite udda.

BjornR skrev:
> Har inte förstått grejjen med att flack
> styrvinkel skulle göra det svårare att cykla
> uppför. Snarare att folk blandat ihop länkage
> som har -50% till 50% anti-squat med flack
> styrvinkel. (Min teori)
>
> Konservatismen i cykling är riktigt jobbig då
> nya nyskapande tankar ofta blir avfärdade. Tar
> ganska många år av långsam utveckling för att
> nå samma resultat. Varför ska vi ha 11 växlar
> istället för 10 osv. DH-riggarna för mindre än
> 10 år sedan hade 66-65graders styrvinkel. Vi ska
> inte tala om långa stammar :P
>
> 27,5" 64graders styrvinkel motsvarar runt 62grader
> på 26".

Om utgår från Spittyn med 66 graders HA så ser jag inte varför jag skulle vilja ha flackare? Jag vill verkligen inte göra styrningen långsammare (vilket annars skulle kunna kompenseras med rake på gaffeln). Jag vill inte heller ha mindre vikt fördelad till framhjulet.

jofahjalm skrev:
> Om utgår från Spittyn med 66 graders HA så ser
> jag inte varför jag skulle vilja ha flackare? Jag
> vill verkligen inte göra styrningen långsammare
> (vilket annars skulle kunna kompenseras med rake
> på gaffeln). Jag vill inte heller ha mindre vikt
> fördelad till framhjulet.

Styrningen blir värre om gaffeln inte får mer rake/offset, gjort 2st krasher för att styrningen vikt sig. 66-67grader är lagom för normal-pike på 27,5. Tänkte mer på industrinivå.

Prövade nyss att sätta framhjulet på höjd för att pröva effekten av hjulflopp med flack vinkel och nu vill jag ha massor av offset på gaffeln då 66,8graders styrvinkel viker sig fruktansvärt i lägre farter med pike 27,5 :P

Du låter helt klart som du kan mer om det där än mig. Jag en stor del av anledningen till att man hade superflacka vinklar på DH-cyklar var för att kompensera lutningen på backen. Tydligen ska man haft cyklar med 58 grader HA i Chemprey.

Det är konstigt att 27,5" piken fortfarande har 42 mm offset, men jag har ingen uppfattning om hur stor skillnad man skulle märka i praktiken mot 46 mm eller vad det borde vara för att kompensera den ökade hjuldiamtern mot 26".

Ska inte säga att jag varken är duktig eller bättre än dig om detta, bara att jag gillar att få cykeln precis så att den gör det jag vill och suktar efter flack styrvinkel för att slippa bromsa.

Högre farter märker jag inte av offseten. I lägre hastigheter och speciellt uppför så tenderar styrningen att vandra fram och tillbaka, känns som den bara hänger fritt i luften. 130mm läget på Piken så känns styrningen riktigt bra men bottnar för mycket då jag kör rätt aggressivt, kör numera endast 160mm då göteborg är väldigt kuperat och använder hela slaglängden minst en gång per tur.

Den ultimata kompromissen blir då att jag får köra utan dropperpost eftersom Yeti sätter världens längsta sadelrör på sina cyklar.

jofahjalm skrev:
> Den ultimata kompromissen blir då att jag får
> köra utan dropperpost eftersom Yeti sätter
> världens längsta sadelrör på sina cyklar.

Hur lång är du?

Lite snokandes i jofas inlägg:

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 76
Trunk: 56
Forearm: 32
Arm: 57
Thigh: 59
Lower Leg: 2
Sternal Notch: 139
Total Body Height: 169

Låter som en small men om man vill ha forward geometri är det medium och då får bara en 100mm dropper plats.

Mondrakercyklarna då, tillbaka till ruta 1 :)

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> Lite snokandes i jofas inlägg:
>
> Measurements
> -------------------------------------------
> Inseam: 76
> Trunk: 56
> Forearm: 32
> Arm: 57
> Thigh: 59
> Lower Leg: 2
> Sternal Notch: 139
> Total Body Height: 169
>
> Låter som en small men om man vill ha forward
> geometri är det medium och då får bara en 100mm
> dropper plats.
>
> Mondrakercyklarna då, tillbaka till ruta 1 :)

Stämmer de måtten? Känns som onödigt korta ben;)

Bah! Jag är ett praktexemplar med en benlängd som är 0,45 av min totala längd. Sitter på en tron på den manliga normalfördelningens topp!

Jag tror inte alls på Mondrakercyklarna. Nu har jag 407 mm reach med en 50 mm styrstam. Tidigare körde jag med 60 mm stam och då märkte jag att jag kom för långt fram på cykeln när jag höll ut armbågarna vid utförskörning. Den kortare styrstammen gjorde däremot Spitfiren svårare att hantera när man ska klättra tekniskt. Nu har jag inte testat en Mondraker, men jag gillar på att jag inte skulle gilla en 10 mm styrstam, och även då är den nog lite för lång. Detta är då helt baserat på internetcykling.

Det som är jobbigast med geometri är att man bör köra mycket på en cykel och om man tycker inte om den, då skulle man köpa nytt. Då hittar man en teori och om pengar och tillgänglighet räcker, köper man något annat som har alla parametrar annorlunda. Då kör man lite och tycker om det eller inte. Jag kan bara säga detta som en person som fick sin cykel byggda till egen specifikation som föddes efter många funderingar, och snackat med flera visa manniskör "in the industry" som många av er cyklar på: Prova för längre tidsperiod - skita i djupare teori. Kedjestaglängd, hjulbas, BB höjd, Styrstamlöngd, gaffelvinkeln, axle path, leverage ratio - alla smartasses på nätet snackar om de grejerna separat, ingen pratar om helheten. Ju 447mm är en lång kedjestag ja ja ja, men vad säger det om hela cykeln? Santa Cruz Tallboy LT har 456mm(!!!) och många jurnalister tyckte jätte mycket om den. Cykel säljes jätte bra. För långd?! Ju Cedric Gracia hatade den för wheelies, därför bytte han till Bronson och nu till Nomad... Vänta... fast Stumpjumper Evo har 455mm! Och det är den bästa cykeln som jag har kört på i livet - säger jag som har designat en stickling dedikerad 26" HT med jäkla 405mm kedjestag.

De flesta som har åsikter om geometrin brukar ha de när någon trend kommer in, och nu efter Gwins demo är kedjestaglängd i spotlight. Mer och mer cyklar får "korta" kedjestag. Sluta tänka för mycket på detaljer - tänk på helheten men framförallt - PROVA!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp