[Sedernas förfall] Turner Burner/kedjestagslängd

jofahjalm

Aktiv medlem
Julölen är drucken och jag försöker desperat komma i form med avancerad internetcykling. Jag har tittat lite på den spännande cykeln Turner Burner. Är det någon som har cyklat på en sådan? Grejen är att det är en 650b am-hoj med 140 mm slag som har 447 mm kedjestag. 447 mm! Världen håller på att gå under!

Jag har kört (sönder) en Banshee Spitfire som jag har experimenterat lite med. På den bytte jag från 26" till 650b genom att byte ut droppouten vilket förlängde kedjestagen från 331 mm till 341mm. Nu ändrade jag lite andra saker på cykeln i samma veva (BB-höjd och gaffelvinekl), men jag tror att kedjestagslängden gjorde den stora skillnaden. Det krävs mer att få upp Spitfiren på bakhjulet med de längre kedjestagen, men jag tycker nog inte det har varit någon nackdel. Jag tror också att jag är något av en sucker för lång hjulbas.

Så om man ska uppnå längre hjulbas på cykeln, vad blir skillnaden mellan att göra som Mondraker och bara skjuta fram framhjulet eller att göra som t.ex. Turner där man äver har ett långt kedjestag? Jag har aldrig förstått detta kramande av korta kedjestag, utan tycker långa verkar vara världen grej? Blir cykeln plötsligt jättedålig om man lägger på ytterligare 6 mm på kedjestagen från 441 till 447 mm?

Jag har testat en 5.spot som var en föregångar med 26"-hjul och den var verkligen the bees knees. Den har däremot inga speciellt lång kedjestag. Men länkaget är samma som på Burnern, vilket också verkar ha samma egenskaper som Spitfiren.

Kedjestagslängd höjer också tyngdpunkten när du står på bakhjulet. Längre kedjestag tenderar att vilja falla åt sidan mer. Jag blev chockad över att 20mm kortare kedjestag var skillnaden att kunna somna ståendes på bakhjul och inte ens kunna stå mer än 20meter. BB-höjden relativt till bakaxeln gör också skillnad, då bakaxeln är din svängpunkt och ju längre ner du är under, ju svårare är det att stå på slangen.

Sedan är det mer kontroll på cykeln med kortare kedjestag då hjulet är närmare vevhuset vilket ger mer känsla när du pressar svängar; till en viss del även designen på länkaget gör skillnad. Dropp och hopp är också lättare.
Edit 1: tänk dig att du ska hoppa med en tandemcykel på främre sittplats och när du väl är i luften så är bakhjulet kvar i hoppet och trycker på. Garanterad faceplant. Effekten av långt kedjestag, med enorm överdrift.

Du kan skaffa dig ett angleset för att flytta fram framhjulet genom göra styrvinkeln flackare.

Geometri efter åkstil och tycke, även åkarens längd. Långa personer kan ha längre kedjestag då dessa tenderar att ha sin vikt mer över bakhjulet.

Vevhushöjd, kedjestag, styrvinkel, reach och stack är de måtten jag bryr mig om, länkaget ska ha en rak hävstång(rak eller fallandes/progressiv utan några spikar). Sadelstolpsvinkel kan manipuleras med spåren på sadeln och setback/setforward, dvs ett mått som är helt ointressant för mig.

Senast ändrad:
Jag är inte så övertygad om att det är så enkelt att hjulbasen ger stabilitet, jag tror snarare att det är den längre reachen. D.v.s längre FC.

Men både lång reach OCH långa kedjestag gör nog en cykel som känns ganska död att cykla på tänker jag mig, jag gissar på att det är därför man sällan ser cyklar med både och.

Men va fasen, vill du ha en Burner så skaffa en, dyker man upp på en Turner så får man ju omedelbar respekt i skogen :)

Det är väl inget att tveka på jofa. ;-) Det blir väl automatiskt lite längre kedjestag när du har DW-link, VPP, Maestro, eller den varianten Banshee har. Svårt att inte tycka om ett litet företag som Turner.
http://www.mtb-mag.com/en/factory-visit-turner-suspension-bicycles/

Sedan vanns ju årets EWS på en cykel med kedjestag så långa att stora delar av happy skulle vägra att gränsla den cykeln... (Graves lär iofs vara snabb på vilken cykel han än sitter på)

BjornR: Jag har tidigare inte tänkt så lång. När jag förlängde kedjestagen på min Spitfire så ändrade jag också geometriläget till betydligt mer BB-dropp mot axeln (-12 mm ändring). Det kan säkert ha varit den stora effekten snarare än kedjestagslängden? Oavsett så tycker jag överlag att förändringen var till det bättre. Jag tror att jag vill ha en så stabil cykel som möjligt som är klistrad mot marken. Låg BB och långa stag borde vara det jag vill ha? Att det blir lättare att balansera med kortare stag känns naturligt, men det handlar ju fortfarande bara om +/- några procents skillnad mellan ett långt och ett kort kedjestag.

theBrand: Jag gissar på att FC-måttet inte är det bästa måttet att titta på. När man åker runt på en DH-släde med superlång hjulbas tycker jag just längden ger mycket av tryggheten. Det är svårt att totalt misslyckas genom att få in framhjulet under sig när cykeln har längre hjulbas (speciellt FC). Men om du ska kolla på hur cykeln svänger är ju trailmåttet och liknande viktiga.

soderblom: Det låter bra. Ännu har jag bara två uppslag för att få kondis. Det ena är att köpa mig en Turner. Det andra är att äta sjodells hjärta. Jag är osäker på om sjodell skulle ställa upp, så det första är väl med mest realistiska alternativet.

Kung Stalle: Det blir det en Banshee igen, men när även den visar sig vara byggd av trolldeg och piprensare så måste jag köpa ytterligare en cykel. Kandidaterna nu är

Turner Burner: Ser bra ut på pappret även om kedjestagen är avvikande. Jag tror däremot att jag gillar den egenskapen.

Nicolai Helius AC Ser riktigt bra ut. Förmodligen lite mindre effektiv än Spitfiren, Burnern och Fiven, men mer grepp.

Knolly Warden: Ser schysst ut, men kanske lite mycket slag och lite för oeffektiv för platt skogscykling. Väldigt mycket länkage att hålla servat också.

Orange Five: Känns sjukt att betala så mycket pengar till den tandlösa engelska underklassen. Verkar vara typiskt bra cykel, men väldigt lite hantverk per krona jämfört med de andra alternativen.

Köper du en Nicolai blir du min hjälte. Jag håller med dig om att Orange är orimligt dyra, men de inger också den där stridsvagnskänslan. Dock inte med samma finess som en Nicolai. Köp nu. Du vet att du vill.

För övrigt orkar jag inte länka till den där artikeln där Mojos head honcho säger att han håller på att bygga en Nicolai med 470mm kedjestag för att få fartstabilitet. Men han säkert en poäng.

En Transition Patrol skulle vara fint, men jag tror det är lite väl mycket cykel för att köra i hemmaskogen? Sedan tänker jag mig att dom helt enkelt har lägre kvalitet jämfört med alla andra cyklar nämnda i tråden. Vietnamproduktion är dom väl i princip ensamma om att köra?

Om jag vore du hade nog tillverkarens crashreplacementpolicy varit viktigare än vilket asiatiskt land fabriken ligger i :)

Alla de andra märkena producerar på ställen med mycket lång erfarenhet av bygga cyklar och på ställen som är världsklass. Att Transition har flyttat produktionen till Vietnam handlar antagligen bara om att sänka kostnaderna. Deras grejer är däremot inte så mycket billigare mot kunden. Transition erbjuder och minst i form av garanti/crash replacement.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Knolly Warden: Ser schysst ut, men kanske lite
> mycket slag och lite för oeffektiv för platt
> skogscykling. Väldigt mycket länkage att hålla
> servat också.
>

Knolly har ju även kommit med en uppdaterad Endorphin med halvstora hjul och 130mm slag ifall du tycker att Warden är lite väl stor. Visst är det många ledpunkter, men min '09 Endorphin har funkat utan några problem eller högt slitage på lager och bussningar så länge man smörjer och drar med rätt moment. Har inte sett några knäckta Knolly-ramar heller. Det enda garantiåtagandet jag sett var sprickbildning i kedjestagen ~2009-2010, men inga haverier. Rejält överbyggda grejer i övrigt.

http://knollybikes.com/bikes/endorphin-27-5

Sedan vore det intressant om du toppar bygget med helspons från Crankbrothers både vad gäller hjul och justerstolpe. Skulle se fram emot recensionerna...

Ohja! Internetcykling om länkage, nu kör vi!

Som jag har fattade är Turners DW och Spitfirens KS-link väldigt lika varandra. Dom är båda trampeffektiva och inte speciellt känsliga. Båda har fallande ratio och anpassade för luftdämpare.

Nicolai Horsen verkar vara aktivare/mindre effektiv. Warden är ytterligare aktivare/ännu mindre effektiv. Jag undrar om jag trots allt inte skulle gilla det. Jag har kört lite på en gammal specialized pitch med deras FSR och det var rätt stor skillnad mot Spitfiren. Kanske att Spitfiren är roligare, men det går att svara snabbare utför när det är mer aktivt. Tveksamt om det spelar någon större roll för vad jag misslyckas med att prestera på cykeln...

Orange SP ska vara effektiv med en massa antisquat, men frågan är om break jack blir sugigt när jag ska släpa bakbroms ner för alper? Internetcyklingen säger mig att baktriangeln kommer vara det flexigaste av alternativen. Däremot har Fiven nästan konstant leverage genom slaget och skulle fortfarande vara linjär med en fjäderdämpare. Det skulle kännas jättetufft. Eller så får man ökande ratio med en luftdämpare...

Kom på att du glömt en cykel i listan. Canfield Balance! Ytterligaren ett litet företag från andra sidan pölen som tillverkar överbyggda cyklar. Kanske snäppet för mycket slag, men ska funka fint för både stigsmisk och bikepark enligt de recensioner som jag har sett.

http://canfieldbrothers.com/frames/balance

850693d1385708911-canfield-brothers-balance-first-look-canfield-brothers-balance.jpg

Kung Stalle skrev:
> Skön samling.
> Nico = FSR
> Orange = SP
> Turner = DW (?)
> Knolly = ful

Jag har kört sp, maestro och fsr på mina senaste dh-cyklar. Skulle inte sätta länkagetyp särskilt högt när jag prioriterar cyklar.

BjornR skrev:
> BB-höjden relativt
> till bakaxeln gör också skillnad, då bakaxeln
> är din svängpunkt och ju längre ner du är
> under, ju svårare är det att stå på slangen.

Nej =) Högre vevlager ger en nervösare cykel på bakhjulet när man har fart. Skall man stå still/ hoppa på bakhjulet är däremot ett högt vevlager att föredra...

Endorphinen ser också riktigt fin ut. Jag har också fått intrycket av att Knolly gör riktigt bra grejer och att länkagen faktiskt håller ihop bra. Grejen är att jag fortfarande är inställd på att cykla allt (skog, trenduro, alper, DH) på samma cykel och jag tycker Spitfiren med 140 mm slag har funkat väldigt så länge den höll. Jag lutar väl fortfarande åt att jag bara hade otur och fick en ram med en dålig svets.

Jag har inte kört så mycket olika cyklar att jag har någon direkt uppfattning om hur stor skillnad slaglängden gör. Funkar det ok att släpa runt upp till 160 mm i skogen, eller blir det bara tråkigt? Eller funkar 130 mm fortfarande bra i Åre?

Jag har sett Balancehojen (som också byggs av Pacific Cycles, som också Banshee använder), men 425 mm kedjestag, kort hjulbas och högre BB är inte egenskaper som lockar mig. Nu har jag inte testa något och detta är helt baserat på internetcykling vilket ofta stämmer illa med verkligheten, men det är inget jag väljer med min nuvarande (säkert felaktiga) uppfattning om hur cykelgeometri fungerar.

Nej, jag har fortfarande inte fått någon Spitfire att köra sönder. Det har bara gått drygt 3 månader, så jag förväntar mig en ny vilken dag som helst. Faktiskt, den ska vara i ungefär Danmark nu.

Aha ok, jag tyckte det var lite väl att köra sönder två. =)
Hoppas du får den snart då. Det är en riktigt rolig cykel, och jag skulle aldrig byta tillbaka till då två Spesharna jag har haft förut nu när jag har fått uppleva att en heldämpad faktiskt kan röra sig framåt när man trampar.

Trampeffektivitet är alltså något du tycker är viktigt Pelle Hå? Tycker du att du offrar något i grepp med Spitfiren? Eller är det bara mindre gung?

Nicolai Helius AC ser som sagt riktigt fin ut. Den är väldigt lik Spitfiren i geometrin, men med vad som troligen är ett mer aktivt länkage. Jag kontaktade däremot Nicolai för ett tag sedan och frågade lite om den, men då var den kontakten riktigt så bra som jag hade hoppats på. Turner verkar också vara rätt bra att leva med när det gäller underhåll av länkage och liknande.

Process 153 ser riktigt riktigt bra ut, men den har pressfitBB. PressfitBB kan fuck right off! Annars är det också kanske lite mycket cykel i skogen? Men ramen går att köpa till ok pris och drop in bikes i stan verkar vara jättebra att ha att göra med.

jofahjalm skrev:
> Trampeffektivitet är alltså något du tycker är
> viktigt Pelle Hå? Tycker du att du offrar något
> i grepp med Spitfiren? Eller är det bara mindre
> gung?
>
> Nicolai Helius AC ser som sagt riktigt fin ut. Den
> är väldigt lik Spitfiren i geometrin, men med
> vad som troligen är ett mer aktivt länkage. Jag
> kontaktade däremot Nicolai för ett tag sedan och
> frågade lite om den, men då var den kontakten
> riktigt så bra som jag hade hoppats på. Turner
> verkar också vara rätt bra att leva med när det
> gäller underhåll av länkage och liknande.
>
> Process 153 ser riktigt riktigt bra ut, men den
> har pressfitBB. PressfitBB kan fuck right off!
> Annars är det också kanske lite mycket cykel i
> skogen? Men ramen går att köpa till ok pris och
> drop in bikes i stan verkar vara jättebra att ha
> att göra med.

Chris King kör PF-lager nu. Ba köp.

emc skrev:
> Nej =) Högre vevlager ger en nervösare cykel på
> bakhjulet när man har fart. Skall man stå still/
> hoppa på bakhjulet är däremot ett högt
> vevlager att föredra...

Därför är det en balansgång mellan högt och lågt BB för lek och skoj eller bara pinna på. Skrev aldrig något om stabilitet :P
Stå på slang; bakhjulskörning, trodde du kunde sådana termer från motorcyklingen. Hoppas att du skaffar en cykel med långa kedjestag och lågt BB så att jag inte behöver vara avundsjuk att jag inte kan stå på slangen :)

Titta på NS Snabb E/T. Lagom kedjestag/BB-drop och har helt ok trampeffektivitet enligt linkagedesign, med mysig hävstångskurva. En dämpare med låg/högfartskomp, 25-30% häng, och några klick hög/lågfart skulle ge rätt mysig #trendig cykel.

NS snabb känns som att vara i längsta laget för mig. Om jag skaffar något annat vill jag ha något beprövat och säkert.

BjornR skrev:
> Därför är det en balansgång mellan högt och
> lågt BB för lek och skoj eller bara pinna på.
> Skrev aldrig något om stabilitet :P
> Stå på slang; bakhjulskörning, trodde du kunde
> sådana termer från motorcyklingen. Hoppas att du
> skaffar en cykel med långa kedjestag och lågt BB
> så att jag inte behöver vara avundsjuk att jag
> inte kan stå på slangen :)

Jag menade att det är lättare att cykla på bakhjulet med lågt vevlager, cykeln blir stabilare kring balanspunkten.

NS Snabb såg rätt snabb ut, intressant...

jofahjalm skrev:
> Trampeffektivitet är alltså något du tycker är
> viktigt Pelle Hå? Tycker du att du offrar något
> i grepp med Spitfiren? Eller är det bara mindre
> gung?

Ja det är viktigt för mig, samt att det svarar när man trycker till för att komma över/uppför saker i mer explosiva manövrar än att bara trampa uppförsbacke. Mtp att man får förtjäna sina höjdmeter så vill jag gärna få de fördelar jag kan ifrån cykeln. Det längre kedjestagen som man får med 650-hjul tycker jag är en fördel vid klättring.
Får väl nämna att jag inte är den som åker runt och lattjar på bakhjulet särskilt ofta, men jag upplever inga nackdelar alls med de 10mm extra på kedjestagen jämfört med 26".

Offra grepp, menar du i bakvagnen jämfört med ett FSR-länkage? Inte som jag har reflekterat över iaf.

Den enda gången jag kan sakna SX Trailen är med liftassisterad cykling, tex Åre, men för allt annat föredrar jag Spitfiren.
Kör med 650b hjul för det mesta, men har även ett par 26" dh-hjul som får rycka in när det vankas cykelresa med liftåkning.

Pelle Hå skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trampeffektivitet är alltså något du tycker
> är
> > viktigt Pelle Hå? Tycker du att du offrar
> något
> > i grepp med Spitfiren? Eller är det bara
> mindre
> > gung?
>
>
> Ja det är viktigt för mig, samt att det svarar
> när man trycker till för att komma över/uppför
> saker i mer explosiva manövrar än att bara
> trampa uppförsbacke. Mtp att man får förtjäna
> sina höjdmeter så vill jag gärna få de
> fördelar jag kan ifrån cykeln. Det längre
> kedjestagen som man får med 650-hjul tycker jag
> är en fördel vid klättring.
> Får väl nämna att jag inte är den som åker
> runt och lattjar på bakhjulet särskilt ofta, men
> jag upplever inga nackdelar alls med de 10mm extra
> på kedjestagen jämfört med 26".
>
> Offra grepp, menar du i bakvagnen jämfört med
> ett FSR-länkage? Inte som jag har reflekterat
> över iaf.
>
> Den enda gången jag kan sakna SX Trailen är med
> liftassisterad cykling, tex Åre, men för allt
> annat föredrar jag Spitfiren.
> Kör med 650b hjul för det mesta, men har även
> ett par 26" dh-hjul som får rycka in när det
> vankas cykelresa med liftåkning.

Fast en SX Trail och en spitty är ju lite olika cyklar. Det är ju inte så konstigt om spittyn trampeffektivare, snarare ganska självklart.

Däremot tror jag inte att en spitty är så mkt mer trampeffektiv än en modern stumpy evo, som den är mer jämförbar med.

Jag tänkte på om du upplevde att man hade mer grepp när man trampade med fsr-länkaget. Men att jämföra med en dh-rig ger väl inte så mycket.

Spitfiren är nog byggd för att ha mer antisquat jämfört med en Stumpy Evo. Jag tror inte det gör något större skillnad på hur fort man tar sig fram i skogen, men det verkar som man känner rätt stor skillnad. Jag har iofs testat rätt få cyklar och försökte korrelera mina upplevelser till linkage designs siffror som kan vara hur fel som helst. Vanföreställningarna är säkert många...

Hade en 130mm Enduro med Brain innan också och den var inte jättemycket bättre i det avseendet.

Det är inte menat som någon sågning av Spesh, det är bara min körstil som inte är helt kompatibel. =)

jofahjalm skrev:
> Jag tänkte på om du upplevde att man hade mer
> grepp när man trampade med fsr-länkaget. Men att
> jämföra med en dh-rig ger väl inte så mycket.

Aha, nej det tycker jag inte, likvärdigt grepp isf. Sx trailen är dock inte en dh-rig, snarare att jämföra med en Banshee Rune, dvs 160/170mm slag och 15kg.

grondahl skrev:
> Köp en Nicolai. Det är det enda som kommer
> tillfredsställa din inre ingenjör.
>
> Eller en process 134 eller 153

Ja.

Jag tänker ju mer att jag ska ha en Spitfire att cykla på, sedan när den är död blir det något annat.

Den här finns däremot tillgänglig nu och jag antar att man skulle kunna få köpa loss ramen löst. Kan man få registrerat partnerskap med en cykel?

helius.jpg

jofahjalm skrev:
> Jag tänker ju mer att jag ska ha en Spitfire att
> cykla på, sedan när den är död blir det något
> annat.
>
> Den här finns däremot tillgänglig nu och jag
> antar att man skulle kunna få köpa loss ramen
> löst. Kan man få registrerat partnerskap med en
> cykel?
>
>

Achtung! Tysk svetsporr!

Jag tror trampteknik är en styrka relativt hur väl jag annars cyklar. Jag har också väldigt hög naturlig kadens.

jofahjalm skrev:
> Spitfiren är nog byggd för att ha mer antisquat
> jämfört med en Stumpy Evo. Jag tror inte det
> gör något större skillnad på hur fort man tar
> sig fram i skogen, men det verkar som man känner
> rätt stor skillnad. Jag har iofs testat rätt få
> cyklar och försökte korrelera mina upplevelser
> till linkage designs siffror som kan vara hur fel
> som helst. Vanföreställningarna är säkert
> många...

Jag skulle snarare säga att det är just mängden antisquat som gör Spittyn så rapp i skogen. Exploderar du på pedalerna vill hojen uppåt/framåt istället för att gunga ihop som en vanlig FSR, det gör massor när man ska upp för kortare uppförsknix. Jämfört med vanlig FSR med motsvarande geo och slaglängd trampar den märkbart bättre tycker jag.

Sen det där med att "offra grepp", där skulle jag kalla det vanföreställningar. Jag har kört massvis med länkagetyper och geometrier och det handlar mycket mer om dämparinställning än länkage faktiskt. Ergo: jag tror du behöver jobba med inställningen på din CCDB!

Annars är det så klart du är värd en ny hoj! God jul!

jofahjalm skrev:
> Jag tror trampteknik är en styrka relativt hur
> väl jag annars cyklar. Jag har också väldigt
> hög naturlig kadens.

Jag har bra krampteknik, inget annat att tillägga i tråden. ;)

I rest my case liksom, du ser ju själv hur komplicerat det blir om man ska ta hänsyn till andra parametrar än ultralight per kr. Du kommer ju ändå att köra sönder den så då blir du ju bara bitter om den var tung också, innan det sker.

Tillbaka
Topp