service av trumbroms

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
service av trumbroms
Tjipp!
Jag har ett gammalt as som har trumbromsar som inte riktigt beter sig längre. Är det någon som har en bra instruktion vad man kan göra åt dem liggande? Det kan ju vara backarna som är slut, är det något som går att hitta längre?

service av trumbroms
Det är en DBS från -92 typ och det är inte sånn frihjuls-trampa-bakåt-broms.

Problemet är typ "tar sådär, skriker och fjädrar inte tillbaka ordentligt"

service av trumbroms
Det är en DBS från -92 typ och det är inte sånn frihjuls-trampa-bakåt-broms.

Problemet är typ "tar sådär, skriker och fjädrar inte tillbaka ordentligt"
Om den sitter på framhjulet så brukar de inte fungera speciellt bra. Fettning tar bort både skriket och bromsverkan.

service av trumbroms
Eller en sån här. Härligt när TS ger utrymme för spekulationer.

Bilagor

• 1718725106247.png
    1718725106247.png
    414.6 KB · Besök: 127
service av trumbroms
Plocka isär och gör rent. Trumbromsar samlar en del damm från bromsbackarna som gör att de tar illa..
Använd pensel, det kan finnas asbest i äldre belägg. Om de är slitna ser du direkt.
Och du kan lägga lite värmefast fett på mojängen som trycker bromsbackarna utåt samt hävarmens axel. LITE fett.

service av trumbroms
En SÅ sen DBS borde innebära Gigant trumbromsnav? De har lika höga flänsar på båda sidor. Är mkt snarlika Sachs Orbit från samma tid. JØS- naven är tidigare och har olika ekerlängd h/v. Det finns/ fanns komplett rep. mekanik m inkråmet UTAN trumman.

service av trumbroms
original bromsbackar till de norska naven har stålinlägg som expandern verkar emot. senare förekom att det bara var alu.

de börjar kärva på kort tid, stålet i expandern gräver ner sig i aluminiumet. en fördel om man kan sko backarna själv med tunn plåt gärna rosfritt

service av trumbroms
En fjäder som inte vill vara med längre? Du får nog bryta dig in och titta.
Hur yttrar sig förresten problemet?
Det är jävligt udda symptom. Bakbromsen tvärhugger ibland, typ när den är lite fuktig men när det är torrt som nu så tar den dåligt. Frambromsen tar rätt ok men skriker som fan. Får plocka isär och hoppas att en broms från 90-talets Danmark inte har asbest....

Sachs orbit liknar helt klart de jag har
https://www.ebay.com/itm/3053710162...KE43G2&hash=item471987ec4a:g:BDoAAOSw7~hlsu7B (bästa bilden jag hittade)

service av trumbroms
dbs är norskt, inte danskt, och betyder 'den beste sykkel'.

deras trumbromsnav av äldre modeller brukade vara märkta jøs, vilket betyder 'jonas øglænd sykkler'. de döptes senare om till gigant, och spreds då till en del andra fabrikat.

om du vill få bort skriket är en metod att dela bromsbeläggets yta i typ tre oregelbundet delade ytor, t ex med hjälp av en bågfil.

service av trumbroms
Låter som slitna bromsband eller nednött excenter. Nocken kommer för långt ut och returfjädern saggar. Påskjutsbromsar på släpvagnar har liknande konstruktionslösning med excenter( nock) som trycker ut backarna.

service av trumbroms
Hur gick renoveringen TS?

Ska montera isär mina Gigant trumbromsar på min DBS, trots att det är den beste sykkel så börjar bromsverkan degradera fort. Har ni något bra tips på var man med fördel köper delar från? Får upp mycket moped hemsidor när jag söker..

service av trumbroms
Hur gick renoveringen TS?

Ska montera isär mina Gigant trumbromsar på min DBS, trots att det är den beste sykkel så börjar bromsverkan degradera fort. Har ni något bra tips på var man med fördel köper delar från? Får upp mycket moped hemsidor när jag söker..
Det blev delvis bättre men långt ifrån bra. Kan vara läge att dumpa denna och skaffa en annan "åkatillkonsumjonne".

Tillbaka
Topp