Shimano Linkglide

Shimano Linkglide
Borde inte kasetten vara kompatibel med befintliga 11 delade reglage å bakvxl? Eller har denna annan kabel pull? Av artikeln fick jag intrycket av att allt behövde bytas?! ?

Shimano Linkglide
Jo men ex ett växel reglage är ju inte hyperglide, För mig är det bara kedja, kasetten och framdrev som är hyperglide. Dvs reglage å bak vxl borde funka med både linkglide å hyperglide om inte så måste det ju i såfall bero på att shimano valt en annan cablepull på linkglide?

Shimano Linkglide
”The rear derailleurs, shifters and cassettes are not cross-compatible with Hyperglide because they use different gear pitches, although there’s cross-compatibility with Hyperglide chains and chainrings. Shimano has introduced different branding to make it easier to differentiate between the two systems.”

Skit också! ☹️

Shimano Linkglide
Så officiellt finns ingen kompatibilitet, men det gör det ju knappast mellan SRAM och Shimano HG heller. Hur extraordinärt kan 11-delat bli? Nånstans borde det ju vara undersökt redan, iallafall delvis.

Shimano Linkglide
Jag är rätt säker på att jag läste att alla linkglide har gearspacing som gamla 11 delade.
De har väl annorlunda växlingsramper, och kanske design på kedjan, men eftersom man kan använda alla möjliga olika märken med varandra så skulle det förvåna mig om det inte gick att använda 11delade kedjor och kassetter till gamla hg-11delade växlar.

Shimano Linkglide
Dog detta ut? eller vad hände?
Lanserades under pandemin och komponentbristen gjorde att delarna inte fanns för att använda på oem cyklar. Nu skall det dock vara några modeller med linkglide till våren.
Jag är rätt säker på att jag läste att alla linkglide har gearspacing som gamla 11 delade.
De har väl annorlunda växlingsramper, och kanske design på kedjan, men eftersom man kan använda alla möjliga olika märken med varandra så skulle det förvåna mig om det inte gick att använda 11delade kedjor och kassetter till gamla hg-11delade växlar.
Dem har gått ut och sagt att dem 11-delade kedjorna är helt kompatibla bara att dem har en linkglide brandad kedja för att "förenkla" det för kunden.
Kassetten skall dock vara rätt annorlunda.
Skall också funka att använda samma växelförare med 9, 10 och 11-delat (med olika reglage)

Tillbaka
Topp