Siljan runt 2007

Siljan runt 2007
dr-rave skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer att köra SiljanRunt 160km om mitt knä
> är helt återställt eftet skadan. Körde på
> 4.41 förra året helt ostrukturerat så om vi ska
> bilda någon slags klunga är det nog minst SUB
> 4,5 som gäller för min del, helst SUB 4 men då
> måste vi bli många bra och starka cyklister.
>
> /Rickard Mattsson

Jag och några klubbkompisar ska köra och vi lär sikta på runt 4h om det inte blir skitväder. Jag kan återkomma med ungefärlig starttid så är det bara att hänga på.

/Jörgen

Siljan runt 2007
bugge skrev:
> dr-rave skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kommer att köra SiljanRunt 160km om mitt
> knä
> > är helt återställt eftet skadan. Körde på
> > 4.41 förra året helt ostrukturerat så om vi
> ska
> > bilda någon slags klunga är det nog minst SUB
> > 4,5 som gäller för min del, helst SUB 4 men
> då
> > måste vi bli många bra och starka cyklister.
> >
> > /Rickard Mattsson
>
>
> Jag och några klubbkompisar ska köra och vi lär
> sikta på runt 4h om det inte blir skitväder. Jag
> kan återkomma med ungefärlig starttid så är
> det bara att hänga på.
>
> /Jörgen

Lysande, det ser jag fram emot!

/Rickard Mattsson

Siljan runt 2007
Nu börjar det närma sig Siljan Runt. Mitt knä känns hyffsat så jag åker ned på fredag. Vad är det för tid som gäller för er klunga Jörgen?

/Rickard Mattsson

Siljan runt 2007
dr-rave skrev:
> Nu börjar det närma sig Siljan Runt. Mitt knä
> känns hyffsat så jag åker ned på fredag. Vad
> är det för tid som gäller för er klunga
> Jörgen?
>
> /Rickard Mattsson

Vi har inte bestämt någon tid ännu. Jag har inte ens fixat boende så i värsta fall får jag bränna upp på morgonen, och isf blir det start närmare kl 9. Jag återkommer förhoppningsvis i morgon med en mer exakt tid.

Övriga intresserade är också välkomna att hänga på så klart. Vi blir en gäng som siktar på åktid runt 4h, helst under. Så ju fler åkstarka desto bättre. :)

/Jörgen

Siljan runt 2007
I år är Siljan Runt ca en mil längre än tidigare. Vägen från Sollerön till Mora håller på att repareras, så man kommer att få cykla via Gesunda-Ryssa på utvägen istället.

Vi har fått nått återbud bland våra deltagare, så om någon behöver sovplats så kan det finnas nån över hos oss.
Maila eller PM'a mig så ska jag se vad jag kan ordna. Först till kvarn...

Siljan runt 2007
Mina medcyklister som jag raggat tag i ska endast köra den kortare turen på 12 mil så det troliga blir att jag hakar på dem och finglider runt i det fina vädret. Ska åka om ett par timmar, det känns skoj! Vad blir det för uppladdning i kväll, öl eller sportdryck?

Siljan runt 2007
FG skrev:
> En påse Vitargo i en Blå Chimay kanske?

Mums. Ett par folkisar och lite jordnötsringar låter smarrigare dock.

Siljan runt 2007
khizzle skrev:
> FG skrev:
> -----
> > En påse Vitargo i en Blå Chimay kanske?
>
>
> Mums. Ett par folkisar och lite jordnötsringar
> låter smarrigare dock.

Jag har alltid hävdat att jordnötsringar är den ultimata laddningsmaten. Lagom blandning av kolhydrater och fett. Så jag ska nog trycka i mig en påse ikväll :)

Siljan runt 2007
FG skrev:
> khizzle skrev:
> -----
> > FG skrev:
> >
>
> > -----
> > > En påse Vitargo i en Blå Chimay kanske?
> >
> >
> > Mums. Ett par folkisar och lite jordnötsringar
> > låter smarrigare dock.
>
> Jag har alltid hävdat att jordnötsringar är den
> ultimata laddningsmaten. Lagom blandning av
> kolhydrater och fett. Så jag ska nog trycka i mig
> en påse ikväll :)

Jag litar på dig. Jag pressade i mig en halv reguljärstor prinsesstårta innan en fotbollsmatch en gång. Jag sprang som en halvgud och fick aldrig håll. Fett är underskattat!

Siljan runt 2007
Då har man klarat av sitt första lopp på racern... Jag kan bara säga en sak "Fan vad snabbt det gick!" Blev riktigt fundersam över att jag orkade hålla det tempo jag höll. Det tog mig 6 h och 11 m (helnöjd). Mådde bra hela loppet men i bilen på vägen hem började jag må illa lite jobbit men det var tur att det var på vägen hem.

Tack till Vallentuna cyklisterna som gav bra draghjälp nån stans kring Rättvik kände mig lite taskig som övergav er när ni fick punktering.

/Johan

Siljan runt 2007
RIP till mannen som dog direkt efter vi startat. Blev lite olustigt att åka förbi en man på rygg som får hjärtkompressioner av ambulanssjukvårdare direkt på körbanan.

Mycket trevlig dag annars men en märkligt ojämn solbränna har uppstått.

Siljan runt 2007
Även första gånge som jag var på Sollerön. och jag kan bara säga att det var ett helt underbart motionslopp! Jag hade helt enkelt en otrolig resa med fint väder, underbar miljö och en stor startgrupp som stod och köade i hundratals meter till starten. Det var förresten sympatiskt att man kunde starta lite när man ville på morgonkvisten. Vi kom iväg och upp på fastlandet från Sollerön. I början kunde vi skapa bra klungor med jämnt och ganska snabbt tempo cirka 32,7 km/h. I en av de klungorna kom det med en kille med en standardcykel med pakethållare, packväska, stöd och hela klabbet. Jag har aldrig i mitt liv sett någon kämpa så på en cykel, tror jag. Särkilt i uppförsbackarna vaggade han så mycket att jag trodde att stålramen skulle knäckas på mitten. Helt otroligt att han orkade gå fram och föra ett par gånger i hastigheter över 35. Men så tog kraften slut och han släppte som en ballong som tappat luften. Efter cirka tre mil kom en snabbåkarklunga som snittade cirka 39 km/h, den hängde vi på i tre-fyra mil tills vi kom på att det var lite väl snabbt för oss, särkilt när det kom en liten uppförslöpa hoppade pulsen upp på mjölksyratröskel omelelbart. För övrigt var det väldigt många cyklister för att vara ett "litet" arrangemang. Först i efterskott förstod jag hur många som deltog,; nästan 2500(!). Tyvärr var vi bara tre från Spårvägsmotionärerna och de sista 5 milen hittade vi inga andra som höll vårt tempo; antingen för snabbt eller långsamt. Det gjorde att det blev ganska kämpigt i slutet och snittet sjönk ganska mycket. Men det var väldigt vackert bitvis och helt osannolikt pittoreskt runt sjön. Väldigt fin asfalt och lättrullat hela vägen. Vår tid blev 5 timmar och 38 minuter på 160 km-banan (eller 173 km eller vad det nu var).

Dtta kommer bli en tradition, Sollerön är ju helt enkelt ett litet cykelmekka med stolta anor och det kändes verkligen!

Siljan runt 2007
Siljan var mitt första motionslopp någonsin över tio mil (tillika min första cykelrunda någonsin över tio mil) efter att ha debuterat i lopp-sammanhang med Roslagsvåren för några veckor sedan, dock på mellanbanan eftersom jag hade varit sjuk.

Gick nog lite för hårt i början, då snittfarten efter fem, sex mil var närmare 34 km/h. Först åkte vi med ett gäng från bland annat CK Uni som höll helt rätt fart för mig, men när de hakade på en annan klunga som passerade oss någonstans runt Orsasjon sköt farten i höjden.

Efter att ha tvingats släppa klungorna strax före Mora (note to self: börja inte skala banan i uppförsbacke) minskade farten stadigt. Speciellt när jag hade så ont i kroppen så jag nästan var redo att ge upp någonstans efter Leksand. Fick dock ny kraft mot slutet och gled med ett leende på läpparna över mållinjen på strax under sex timmar, vilket gav drygt 30 km/h i effektiv snittfart och förmodligen något under i verkligheten, eftersom det blev några depåstopp.

Hade normalt sett varit helt emot mina idéer att stanna tio minuter och dricka kaffe på sista depån, 14 km från mål, men jag var totalt slut då.

Hur jag ska orka runt Vättern har jag ingen aning om. Men alla jag känner som har gjort det förut säger att det inte kommer vara några problem alls.

Hur långt var loppet egentligen?

Min cykeldator visade 171 km. Andra bud från bekanta som åkte var allt från 168 till 174.

Senast redigerad av en moderator:
Siljan runt 2007
Hehe, i en av artiklarna Johan länkade till ( http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/mora/article202577.ece ) så var det tydligen några som passade på att runda Orsasjön ockå :

"Och tydligen hade informationen om banomläggningen inte slagit igenom hos alla. Det gnälldes friskt på sina håll i klungorna och allra mest hos gänget som tydligen skulle åka Siljan runt, men ett felval i rondellen i Mora plussade på dem ett varv runt Orsasjön.

- Är det där Siljan? hojtade de vid passagen av Vattnäs.

- Nä, det är Orsasjön.

- Jävlar, vad var det jag sa, vi har åkt fel!
"

Siljan runt 2007
Körde också förbi den avlidne, fast då hade de slutat med HLR-räddning. Obehagligt.

I övrigt riktigt trevligt. Körde 12 milaren (eller 13,3 enl egen mätning). Första 1,5 milen körde jag med mina sega polare, men kunde sedan haka på ett snabbare gäng, och efter Mora kom de duktiga cyklisterna. 37 km/h i snitt, max 60,9 (i klunga. Obetalbart!), tid 3 tim och 38 min totalt (inga depå/piss-stopp).

Måste tillägga att de riktiga hjältarna ändå är de som man såg från bilen hem sedan. Gamla rostiga, tunga pisscyklar, fladdrande jackor och lösa shorts, otränade och någonstans kring 15-20 kg extra fläsk att släpa på, gärna en tung och illa packad cykelkorg också, stretandes en och en i motvinden med alldeles för höga växlar. Det kallar jag prestation!

Siljan runt 2007
Första gången jag körde Siljan runt. Ett riktigt fint och trevligt motionslopp tycker jag, och så är det ju otrolig vacker natur i Dalarna runt Siljan. Och vädret kunde man ju inte klaga på!

Körde långa banan (170km på min mätare) och höll 39.9km/h i snitt första halvan. Mattades lite efter backarna vid Rättvik där det blev hårdkörning och vår klunga splittrades. Kunde dock följa med de snabbaste, men sedan splittrades det igen i Leksand då några körde fel och någon höll på att vurpa. Jag hamnade till slut i en liten klunga där vi hjälpes åt bra och körde jämt och fint. Kom in på 4:23 (snitt 38,8 km/h).

Den avlidne var en vän till en bekant, så det lade lite sordin på det hela.

Men loppet var det inget fel på och jag ska definitivt åka fler gånger.

Siljan runt 2007
Jag körde, och det gick väl bra fram till Rättvik där jag punkterade. Hade planerat att haka på en enligt lgenderna väldigt snabb grupp men missade dem vid starten. Istället blev vi några hovare, och några med anonyma tröjor, som gjorde det bästa av situationen.

Tubdäck är trevligt tills dess man får punka.

Siljan runt 2007
Tror det var fjärde gången jag körde Siljan igår, minns inte riktigt. Var sjuk förra året så det var riktigt kul att komma tillbaka nu. Toppenväder men kyligt i början.

Har cyklat riktigt lite i år och var sjuk tre veckor i april-maj, så därför är jag klart nöjd med 6.08 på långa banan. 168.7 km på min mätare. Kom iväg med ett bra gäng där snittet låg strax över 33 efter första tre milen men nånstans efter Mora sprack vi upp. Sen blev det mycket soloåkning och efter Orsa var jag riktigt nere i en svacka - tidigt i loppet, inte bra. Sänkte tempot och drack och åt, så kom krafterna tillbaka. Slutsträckan från Leksand gick riktigt skapligt, brukar kännas segt annars. Träffade lite bekanta mot slutet och sista milen gick i en bra klunga.

Siljan runt 2007
Ja så var årets Siljan Runt över. För min del blev det ett rejält test då jag nyss varit skadad i knäet i 5 veckor. Missade alla snabba klungor så jag fick ligga och dra själv långa perioder. Mot slutet blev det par-tempo tillsammans med en annan stark kille. Jag gick i mål på tiden 4:46 vilket får anses som bra med tanke på omständigheterna.

/Rickard Mattsson

Siljan runt 2007
Usch vad jag ser ut dagen efter! Körde med bara armar och bara ben nästan hela loppet och jag ser för djävlig ut. Solen tog något enormt men den gav Siljan ett underbart vackert glitter.

Jag körde med en kompis som slarvat med cykelträningen i år till förmån för maratonlopp. Vi bestämde oss ändå för 170 km-distansen. Han hade flåset men inte cykelvanan så vi stannade i alla depåer, totalt 52 min. Det tråkiga med att stanna i depå hela tiden var att hitta nya klungor. Efter Leksand körde vi för oss själva rätt mycket.

För mig som känner mig i bra form så var det väldigt behagligt att komma in i mål efter 6 tim 21 min och ha fullt med energi kvar.

Rullsnittet låg på 30,5 km/h men fikapauserna drog ner ordentligt.

Siljan runt 2007
khizzle skrev:
> Usch vad jag ser ut dagen efter! Körde med bara
> armar och bara ben nästan hela loppet och jag ser
> för djävlig ut.

Vad snackar du om? Det är tvivelsutan det vackraste man kan pryda sin kropp med - en cykelbränna.

Siljan runt 2007
skaparn skrev:
> khizzle skrev:
> -----
> > Usch vad jag ser ut dagen efter! Körde med
> bara
> > armar och bara ben nästan hela loppet och jag
> ser
> > för djävlig ut.
>
> Vad snackar du om? Det är tvivelsutan det
> vackraste man kan pryda sin kropp med - en
> cykelbränna.

Vaderna sved skönt i duschen imorse. Särskilt den vänstra.

Siljan runt 2007
skaparn skrev:
> khizzle skrev:
> -----
> > Usch vad jag ser ut dagen efter! Körde med
> bara
> > armar och bara ben nästan hela loppet och jag
> ser
> > för djävlig ut.
>
> Vad snackar du om? Det är tvivelsutan det
> vackraste man kan pryda sin kropp med - en
> cykelbränna.

... då kanske man inte ska erkänna att man smetade på solskyddsfaktor 20 på armarna.

Glömde dock smörja in benen, eftersom beslutet att köra i korta byxor togs precis innan det var dags att rulla iväg till starten. Benen är således vackert cykelbrända.

Siljan runt 2007
Jag startade också med "den snabba gruppen" strax efter halv åtta. En stor klunga (50-100 pers?), lite för stor för att farten skulle bli jämn och fin men det var kul!

Egentligen gick det lite för fort för mig men jag bet i så länge det gick. När jag fick släppa i en av backarna några km efter Rättvik (efter ca 10 mil) låg snittet på ca 39km/h. Jag gjorde nått tafatt försök att jaga ikapp men det var ju bara dumt...

Efter att ha trampat på i lite lugnare tempo ett tag så hade jag en grupp bakom mej. Det kändes skönt. Förmodligen var det till största delen andra som släppt i backarna efter Rättvik. Det blev lite ojämn fart men det var förståeligt med tanke på att de flesta i gruppen säkert var rätt trötta men ändå försökte hålla farten uppe. Tillräckligt många dragvilliga fanns i alla fall för att hålla rätt bra fart i snitt. Jag rullade in på 4:27 vilket jag är mycket nöjd med.

Siljan runt 2007
Jag startade nån gång strax före halv åtta, tillsammans med mina klubbkamrater, samt en del annat "löst" folk från andra klubbar.
Hängde med de snabbaste i till nånstans mellan Orsa och Mora, då det blivit lite för ryckigt en bit. Därefter var vi en liten kärntrupp på 5 cyklister som hängde ihop i ett högt tempo och drog på oss långa svansar emellanåt.
Precis vid backkrönet efter Siljansnäs kom en riktigt stor klunga och for förbi, som vi försökte slå följe på. Det gick i ca 5-6 km då krafterna redan var på upphällningen och farten riktigt hög, och då var vi bara två kvar av "kärnan". De andra hade släppt tidigare.
Så Jörgen och jag nötte på själva och fick följe med ytterligare en som tappade klungan.

Min FlightDeck visade på 168km, och det tog i år nästan exakt lika lång tid som förra året. Den officiella tidtagningen visade på 4.43. Det kändes bra.

Siljan runt 2007
Själv schabblade jag redan i start och tappade er direkt, så det blev en lugn tur i solen istället.
Vi saknade dig uppför gesunda efteråt M-O ;)

Siljan runt 2007
Jag la ut rutten i Sporttracks men blev osäker på var vi åkte en ny väg jämfört med tidigare år. (Med de små grusavsnitten). Var det från strax efter Orsa till Vattnäs? Jag ser här att vi åkte vid sidan av E45:an där, närmare sjön.

Siljan runt 2007
stef skrev:
> Själv schabblade jag redan i start och tappade er
> direkt, så det blev en lugn tur i solen
> istället.
> Vi saknade dig uppför gesunda efteråt M-O ;)

Jag saknade er och Gesunda efteråt. Men jag kom inte till Sollerön förrän vid 14:00. Jag såg faktiskt er cykla mot Gesunda från bilen.

Nå, hur gick det då? Har du bestämt för att krympa klingan eller? Jag har annars en 14-26-kassett du kan få låna (med reservation för 26, men säker på 14).

Siljan runt 2007
skaparn skrev:
> stef skrev:
> -----
> > Själv schabblade jag redan i start och tappade
> er
> > direkt, så det blev en lugn tur i solen
> > istället.
> > Vi saknade dig uppför gesunda efteråt M-O ;)
>
>
> Jag saknade er och Gesunda efteråt. Men jag kom
> inte till Sollerön förrän vid 14:00. Jag såg
> faktiskt er cykla mot Gesunda från bilen.
>
> Nå, hur gick det då? Har du bestämt för att
> krympa klingan eller? Jag har annars en
> 14-26-kassett du kan få låna (med reservation
> för 26, men säker på 14).

Gick hyfsat, provade att åka upp från båda hållen, var ju halvsegt upp under liften 2:a gången med bara 11-25, känns förhoppningsvis bättre när man inte har 17 mil innan i benen :)
Hänger jag inte med upp dit så kommer jag skära hål på däcken och bryta :-D

Siljan runt 2007
Jag körde också men beskedet att en bekant avlidit gjorde att det kändes bara tomt och konstigt. Han tränade regelbundet med oss och var piggare och var i bättre form än någonsin. Tankarna går till hans anhöriga. Torsdagsträningen blir inte som vanligt...

R.I.P

Siljan runt 2007
Siljan runt 2007
bugge skrev:
> JKolmo skrev:
> -----
> > bugge skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ungefärlig resultatlista från långa rundan
> > > finns här:
> > >
> > >
> >
> http://web.telia.com/~u18324949/SiljanRunt2007-Res
>
> >
> > > ultat.pdf
> >
> > Kan du inte göra en för korta 120 km rundan
> > också så blir jag jätteglad!
>
>
> Varsågod, korta rundan:
>
> http://web.telia.com/~u18324949/SiljanRunt2007-Res
> ultat120km.pdf

Du är en klippa! Fast sträckan var runt 133 km, så snittfarterna blir lite högre...

Tillbaka
Topp