Siljan runt 2010, nu med eftersnack

Det ser ut att vara ganska backigt.

Siljanrunt-120km-profil.png ht=200

Höjdprofil för 120km-varvet från http://www.gpsies.com

Har fått denna information från Tony C (CTT:are).
>> Brudpigagänget (med målsättning under 4h) kommer att starta kl 07:30.

Vad säger ni andra CTT:are om det?
Jag tycker det låter som en bra ide.

Samling 07.10-07.15.

PS! Om jag kommer till start vill säga.
Först har jag haft transport problem och nu en förkylning på gång.

/Pilen

Pilen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Samling 07.10-07.15.
>

Låt mig upprepa: VÄLDIGT tidigt =)

Dessutom lär det vara kallt...

Men det är bara min lilla protest... Jag är med oavsett när vi startar.

Samling affären 8:30 - svårare behöver det inte vara. Visst, några riktigt starka cyklister kan behöva gå upp extra tidigt så att skillnaden mot mer normala utjämnas. Professionella självspäkare kanske åxå vill gå upp extra tidigt när de ändå är lediga. I övrigt måste man inse att man måste gå upp, äta och transportera sig innan start. Detta medför att det stora flertalet behöver gå upp betydligt tidigare än starttiden.

Eftersom det inte finns någon vinst med att starta tidigt (nää, omkörningar är inget problem, det är inte vätterrundan vi snackar om) (om jag blir avhängd får jag cykla själv - knappast! Vad är den statistiska sannolikheten för att endast en cyklist (du) blir avhängd?) inser ju vem som helst att med vanlig rimlig hänsyn till såväl omgivningen som sig själv bör man starta så sent som möjligt.

Att arrangören likt många människor av oklar anledning tillåter start innan kl 8 är inget argument för att starta då, bara dumt. De utav er som åker skidor (å då menar jag inte vasaloppet) vet att en vanlig start tid är 11:00. Denna tillämpas oftast i skidsammanhang samt i cykelsammanhang i de flesta andra länder. Orsaken torde även för den mest obegåvade luteran vara uppenbar. Att arrangören i detta fall vimsar till det med en stollig starttid är inget argument för att själv göra det hela än värre.

Många håller dessutom koll på detta forum. Oavsett vilken starttid vi väljer, kommer ett flertal cyklister vilja haka på. Skit nu i att följa en uråldrig dogm som stammar från tiden då man gick upp och mjölkade och våga starta i någorlunda vettig tid - 8:30!

Om vi samlas 08:00 så kommer vi antagligen inte iväg förrän 08:15-08:20 innan alla är redo. Det blir väl en ganska bra kompromiss för alla?

Mig spelar det ingen roll, bara någon tar ett beslut så vi inte missar samlas pga 30 minuter hit eller dit.

Då tar jag beslutet att bägge grupperna (sub4 & sub4:30) samlas vid affären 8:30 för avfärd snarast därpå. Prudpigor, masar och annat smått och gott är självklart välkomna. Inga depåstopp så ta med ordentligt med vatten!

Återigen, så bör vi räkna igenom de åsikter som registrerats ovan:

10+ cyklister Sub 4 har röstat för start 08.00. 2st 08.30 samt 2 st ännu tidigare. Det verkar som 08.00 gäller för Sub 4.

I Sub 4.30 är det jämnare. Kanske lutar det åt 08.30 för en del. Observera att det skiljer en hel del i fart mellan grupperna varpå det inte är någon större vits att de startar gemensamt..

/Sporty - 08.00

SUB 4.30

ason 8.00
wheelon 8.00
isullevartme 8.30
Trampedalen 8.00
detvetdu 8.30
thomalin 8:30
Saltgurkan
bluecolorado
Anders H 8.00
SvenC 06.30-10.00
Petter 08.00
Runner 72 8.30
rojo07 8.00
SolnaJohan + 2 ickehappyiter 8.00

Jag får det till nio som röstar för 8.00 och fyra som vill köra 8.30. SvenC har jag inte räknat in eftersom han kan tänka sig starta när som helst mellan 6.30 och 10.00.
Majoriten har sagt sitt och jag kommer att vara vid affären 08.00. Hoppas jag får sällskap av så många som möjligt. Om 8.30 gänget vill starta sin tid får dom gärna göra det för mig. Vi lever ju i ett fritt land så det ju upp till var och en att följa den väg han finner bäst.

Ju fler vi blir desto starkare är vi.

Jag gör som alla andra gör :).. Kommer jag iväg 8 så är det bra men tidigt, kommer jag iväg 8.30 så är det oxå ok. Kommer jag iväg 9 så funkar det med, vi får se osv :).

Ni gör som ni vill men jag kommer vara vid Konsum typ 7.10 och sticker iväg med Brudpiga & Co. Alltid roligare om man är ett stort gäng som kan hålla tempot, sen blir det fint väder i morrn men visst kan det vara lite kylslaget på morgonen men vad gör det?

Förra året startade jag 08:15, då var det inte många sekunders väntande i kön. Kan ha varit 2 pers före eller något sådant.
(ytterligare en anledning till att inte starta tidigt)

Köandet drabbar bara människor som inte har tänkt efter utan bara följer strömmen och startar för tidigt. Detta gäller såväl Siljan Runt som Stockholmstrafiken. Av oklar anledning tror en oproportionerligt stor andel cyklister att det är bättre att cykla trött varvid det blir kö på Siljan Run ganska tidigt. Framåt 8-tiden, när de utsövda börjar anlända är köandet för det mesta över. Ytterligare ett argument för 8:30 - VIP behandling rakt genom starten!

ason skrev:

> Majoriten har sagt sitt och jag kommer att vara
> vid affären 08.00.

Jag med.

Jag har blivit sugen på att köra med sub 4 som mål istället för 4.30.
Får dock ingen koll på hur många det blir och när denna grupp samlas (8.00?).
Kanske får göra som TJ och åka tidigt. Det blir i alla fall en stor grupp då.

isullevartme skrev:
> Samling affären 8:30 - svårare behöver det inte
> vara. Visst, några riktigt starka cyklister kan
> behöva gå upp extra tidigt så att skillnaden
> mot mer normala utjämnas. Professionella
> självspäkare kanske åxå vill gå upp extra
> tidigt när de ändå är lediga. I övrigt måste
> man inse att man måste gå upp, äta och
> transportera sig innan start. Detta medför att
> det stora flertalet behöver gå upp betydligt
> tidigare än starttiden.
>
> Eftersom det inte finns någon vinst med att
> starta tidigt (nää, omkörningar är inget
> problem, det är inte vätterrundan vi snackar om)
> (om jag blir avhängd får jag cykla själv -
> knappast! Vad är den statistiska sannolikheten
> för att endast en cyklist (du) blir avhängd?)
> inser ju vem som helst att med vanlig rimlig
> hänsyn till såväl omgivningen som sig själv
> bör man starta så sent som möjligt.
>
> Att arrangören likt många människor av oklar
> anledning tillåter start innan kl 8 är inget
> argument för att starta då, bara dumt. De utav
> er som åker skidor (å då menar jag inte
> vasaloppet) vet att en vanlig start tid är 11:00.
> Denna tillämpas oftast i skidsammanhang samt i
> cykelsammanhang i de flesta andra länder. Orsaken
> torde även för den mest obegåvade luteran vara
> uppenbar. Att arrangören i detta fall vimsar till
> det med en stollig starttid är inget argument
> för att själv göra det hela än värre.
>
> Många håller dessutom koll på detta forum.
> Oavsett vilken starttid vi väljer, kommer ett
> flertal cyklister vilja haka på. Skit nu i att
> följa en uråldrig dogm som stammar från tiden
> då man gick upp och mjölkade och våga starta i
> någorlunda vettig tid - 8:30!

+1 på den

Känner ingen anledning att starta tidigt.
Gå upp tidigt kan man göra när man ska jobba, detta är ett nöje och då ska det vara ett nöje.
Men är det majoritet som måste upp tidigt för att stressa iväg så får jag väl ställa upp.

/ANders

ason skrev:
> Majoriten har sagt sitt och jag kommer att vara
> vid affären 08.00.

Vi kommer 08:00!

SUB 4.30

ason 8.00
wheelon 8.00
isullevartme 8.30
Trampedalen 8.00
detvetdu 8.30
thomalin 8:30
Saltgurkan
bluecolorado
Anders H 8.00
SvenC 06.30-10.00
Petter 08.00
Runner 72 8.30
rojo07 8.00
SolnaJohan + 2 ickehappyiter 8.00
janahl + 1 ickehappyit 8.00

Tyvärr har jag åkt på en förskylning och kommer inte att dyka upp på Siljan, vill inte riskera Vättern om två veckor

//Petter

Strax lämnar Olle och jag(Hoven) Bålsta och räknar med att vara framme vid 11:tiden på Sollerön.

Målet för morgondagen är att inte bränna ut sig totalt vilket betyder att min sluttid är av mindre betydelse, är nöjd om jag klarar sub 4:30 eller liknande. All träning och mental uppladdning fokuseras ju för Vätternrundan. Kört mkt sista tiden och benen känns riktigt tunga, har sett en nedåtgående trend i formen. Men som sagt var slutmålet är Vättern och inte Siljan och det är då jag skall vara i toppform ;-)

Ses kl 8:00.

CTT-Hoven

Jaha gott folk, då var man färdighojad för idag då, kalasväder och fina omgivningar.
Det blev samling 08:00 för merparten. Inget belgiskt trams men full rulle ändå.
Tror jag rullade in på 4.28-4.29, så man klarade ju sub 4.30 då :-).
Hur gick det för resten, klarade Team CTT sub4?
Hörde rykten om att Vacchi med brudpigor körde in på 3.45! Inte illa pinkat, de kanske hade hjälpmotorer i sadelrören?

4.15 blev det för min del. större delen av loppen var vi en stor klunga som körde bra.
tack alla för en mycket trevlig tur i solskenet!
jonas, vit Canyon

4.15 för mig med. Körning i ett led till ca 14 mil då en (avhängd???) CTT-are tog tag i saken och styrde upp lite belgiskt. Helnöjd med tiden men inser att jag är värdelös uppför (och för tung). Fick släppa uppför i Tällberg och tokmaxa i 5 minuter utför innan jag var ikapp klungan igen. Efter det var det rätt slitigt, framförallt så fort det blev lite motlut.
Jonas, svart kolfiberkines med ®72-klibbor.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är den "avhängda" CTT'aren som fick lite fart på klungan. Jag och ricky (road_runner) startade i ingemansland kl 8.12 och körde ensamma i 5-6 mil sen fick vi lite blandad hjälp av 1-4 pers. Blev rätt glad när 4:30 klungan kom i kapp efter 14 mil =)

Var vid Konsum 07:15 med några från CTT.
Efter ett par minuter dök Vacchi upp med sin Trek.
Strax efter halv 8 tog Vacchi kommandot stående på ett bord och hälsade alla cykelvänner
välkomna samt meddelade sin taktik för dagen.
Då var vi ett stooooort gäng som väntade på avfärd.

In i kön som slingrade sig fram till start bordet.
Vi från CTT stod längst fram för att vara med när det rullade utför.
Vi rullade iväg i 35km/h och väntade på den stora klungan, som dröjde och dröjde.
Men så småningom efter ca 10km kom dom ångandes och det var bara att haka på.

Då gick det undan och vi hjälptes åt med dragjobbet.

Många starka i klungan som gjorde det surt för mig i alla backar.
Värst var det i Tällberg då det var nära att jag åkte av.
Men jag lyckades hänga med och var allt mer sällan framme i täten.
När 12km återstod kom en lång slakmota och jag var lite ouppmärksam
för ett ögonblick. Klungan delade sig och jag var för långt ner och
orkade inte jaga ikapp.
Vi som blev över körde på rätt bra ändå.
Vi tappade några minuter på tätklungan
och själv fick jag tiden 3:50 (enligt min klocka).

Några från CTT var mycket starka idag och rullade i mål med
huvudklungan (Tomas N., Tony C. och Anders W.) (Hoppas jag inte glömde någon)

Enligt rykten hade dom snabbaste 3.45.
Men tidtagningen beror mycket på när man får sin starttid.
Kan nog diffa på någon minut beroende på
var i ledet man står.

En mycket bra genomkörare inför vättern med i stort
sett perfekt väder.
(Kan man beställa detta om 2 veckor ? )

/Pilen

Det gick ok tycker jag... Sov dåligt på natten och hade redan vid starten en ond rygg :-/ blev värre och värre. Klungan var ganska ryckig ffa efter kurvor, krön och rondeller, men det är synd och klaga med så bra fart... hängde med i klungan ganska bra i 9-10 mil men sen släppte halva klungan i en backe och jag var i den bakre klungan :(

I nästa backe högg ryggen till så att jag var nära att bryta, men segade mig upp, men då hade resten av klungan dragit.:/

Låg i några mil själv med AndersH och SvenC(?) i blickfånget några hundra meter fram, tryckte på rejält men motvinden sög i låren och det var hårt att komma ikapp, för dom i sin tur jagade den klungan dom släppt fick jag höra sen... helt plötsligt så dök, som en skänk från ovan, delar (tror jag) av sub4:30 upp och jag hakade på direkt och fick samtidigt vila lite och samtidigt lätt komma i kapp SvenC o co som jagade AndersH som nu dragit i från lite... efter en stund kom vi fram till hans klunga och åkte sen samtidigt i mål... surt nog på 4:32... men är ändå nöjd eftersom jag fick slita en del själv istället för att åka räkmacka hela vägen.

Thomas

[edit]100606 Ser SvenC´s inlägg nu ;-) ... så det var alltså inte SvenC jag jagade ikapp... Vem hade Bianchihoj förutom mig?

Kom in på 4:15 vilket var helt ok. Hade 4:30 som mål i morse. Tack för ett bra samarbete och vädret kan man ju inte heller klaga på! sub 4 nästa år:-)
/Danne vit Cervelo och KBCK-kläder

Jag var en av CK Uni-cyklisterna som slank in i er grupp. Tack för det. :) Bra tryck redan från början, en annan fick ju vänta en timme eller två innan bena hann vakna till liv. Bra kört av de där framme!

Vad tyckte ni andra om den belgiska kedjan i slutet av loppet?
Gick det verkligen fortare?
Jag kan sträcka mig till att det fungerade okej sista milen då den blev mindre.

/Stefan, svart Carrera med högprofilare

Edit: 4:30-gruppen, rullade in på 4:15

Grymt bra kört av alla i CTT! 3.45-3.50 är bra fart! Bådar gott inför Vättern, nu är det mindre än två veckor kvar.

/Leo

cray skrev:
> Vad tyckte ni andra om den belgiska kedjan i
> slutet av loppet?
> Gick det verkligen fortare?
> Jag kan sträcka mig till att det fungerade okej
> sista milen då den blev mindre.
>
Enligt min Garmin gick farten upp med ungefär 2,5 km/h de sista milen, om det beror på kedjan eller banprofilen vet jag inte, men min känsla var att kedjan hjälpte till.

Tid Distans Etapphastighet Höjdändring
00:16:30 10 36,3 -29
00:32:45 20 37 5
00:48:12 30 38,8 15
01:04:02 40 37,9 -28
01:21:01 50 35,3 42
01:37:25 60 36,6 -11
01:53:52 70 36,5 25
02:08:45 80 40,3 -23
02:25:12 90 36,5 -18
02:41:23 100 37,1 -12
02:58:00 110 36,1 25
03:14:42 120 35,9 0
03:30:11 130 38,7 -6
03:45:37 140 38,9 12
04:01:03 150 38,9 2
04:15:34 159,24 38,2 0

Vädret var perfekt, för engångs skull så vände vinden vid rätt tillfälle och åt rätt håll.

Jag förberede mig ordentligt med mycket mat och vätska. Innan start var jag ganska nödig och försökte hitta ett bra ställe att lätta på trycket. I startkön blev det mer akut så jag försökte smita bakom et bod men där blev jag utskälld av en tant (hon kallade mig för yngling det borde jag nog ta som en komplimang) som nog bara stod där för att hindra cyklister från att pinka på hennes plank. Jag hittade ett annat ställe så problemet var löst. när vi stod vid affären och klockan var 08:00 så var vi ca 10 st cyklister. 10 km efter start vände jag mig om och såg att vi var en klunga på ca 35 pers.

Jag börjad återigen bli nödig! I Orsa var asfalten lite knölig och nödigheten blev mer akut. Problemet är när man är pissnödig så kan man inte dricka, att åka 16 mil utan vätskeintag var uteslutet så jag funderade på var och när bästa läget för pisspaus skulle infinna sig. ca 2 mil innan Rättvik var det en ganska lång backe och det hade gått gansk lugnt i klungan och det var medvind så jag svängde in på en P-plats :) och lättade på trycket. Det var en del som skulle ut så det tog lite tid. Jag körde så fort jag orkade i ett försök att komma i fatt klungan igen men i Rättvik gav jag upp.

Jag körde solo ner till Leksand där ett gäng från Örebro och Arvika kom ifatt och som jag hängde på. I en backe mellan Leksand och Siljansnäs åkte vi om delar av Happy 4:30 gänget som anslöt. Arvika killarna var starka och ökade farten desto närmare målet vi kom. På slutet var det 3 från Arvika 1 från Bålsta och jag. Jag försökte hänga med på spurten men fick vika ner mig i backen upp till kyrkan. Kom in på 4:23 enligt cykeldatorn.

SvenC

cray skrev:
> Jag var en av CK Uni-cyklisterna som slank in i er
> grupp. Tack för det. :) Bra tryck redan från
> början, en annan fick ju vänta en timme eller
> två innan bena hann vakna till liv. Bra kört av
> de där framme!
>

Känner mig skyldig till dragjobbet i början, kände mig pigg och drog bitvis på rätt feta förningar. Visste att sådant senare skulle kunna straffa sig, och visst, efter ca 8 mil så dog benen tillfälligt i en slakmota och jag föll som en sten genom klungan.
Hängde på Anders H och några till så gott det gick och försökte kvickna till igen. Det blev en del slit och till slut kom en del av 4.30-klungan som tidigare stannat och fikat i Tällberg(?) ikapp, då blev det till att surfa med.
Tappade dock på slutet då några Arvikakillar m fl envisades med att piska upp farten. Fick köra själv sista 1.8 milen och lyckades prexis klara 4.30 med ngn minut.
Nästa gång ska jag nog ge fan i att dra i början :).

Annars måste jag säga att Pilen och gängets tid var imponerande, 3.45-3.50. Jag får det till 42.67 km/h i snitt, helt galet, det här med motionslopp har ballat ur :)..

/Killen med svart Scott CR1 iklädd Fredrikshofsuniform

Håller med Pilen om att det här var en grymt bra genomkörare inför Vättern..och förutsättningarna med sol o lagom varmt kom som på beställning...att dessutom rulla in 25 m bakom Vacchi med några Brudpigor...och Anders W och Thomas N ur CTT kändes riktigt kul...att det dessutom va banrekord va ju en bonus;)..... mycket bra kört av er övriga CTT:are me såklart...och stort tack för flaskleverans till mig...när mina egna flaskor for i backen../Tony C

Jaha, en lite sammanfattning av mitt lopp. Innan vi han få igång någon belgisk kedja kom ett gäng rullande förbi oss i bra tempo. Där tog den planen slut för vi hakade givetvis på. Klungan körde på i bra tempo där en del tog riktigt svettiga förningar, jag noterade en i Hovet kläder som tydligen var Saltgurkan. Vet inte hur många som åkte med i klungan efter som jag höll mig i främre delen hela tiden. Snittet låg stadigt mellan 37 och 37,3 km/h och milen rullade på. Kände mig stark hela tiden och återhämtade bra efter mina förningar.
När CTT grabbarna fick igång den belgiska kedjan på slutet gick snittet upp från 37,3, jag kollade ungefär när vi började köra belgiskt, till 37,5. Låter kanske inte så mycket men efter drygt 3.5 timmars körning tar det ju lite tid att ändra snittet. Syns ju även på Runner72s GPS data att det gick fortare på slutet. Den belgiska kedjan fick också den effekten att ett helg gäng med folk fick släppa och jag tror vi var 12-15 pers som gick runt, tycker det funkade ganska skapligt större delen av tiden. Har lite dålig koll hur många i klungan som vad med i 4.30 gruppen men gissar att vi var 6-8 pers som rullade in på 4.15.

Vill även tacka AndersH för att jag och wheelon fick hyra in oss i eran stuga, hoppas ni hade trevligt på kvällen. Hörde också att du missade 4.30 med en futtig minut men nytt pers blev det iaf.

/Svart Giant med Cosmic Carbon hjul och vit GAN tröja

Var en av Valhall killarna som tackar för bra körning, var uppe och drog några gånger innan
CTT killarna ordnade upp belgiska klung körningen, fick vika ner mig precis innan sollerön bron och
rullade in nöjd på 4:16.

/ Micke med wilier, iklädd CK Valhall uniform.

Seriöst trevligt lopp. Körde 12-milaren och blev omkörd av två stora klungor med god fart. Massor av trevliga backar, fint väder. Jag kör längre och snabbare nästa år.

Jag hade två kompisar som rullade runt idag, dels Linn som körde sitt längsta pass någonsin och kom i mål ganska pigg med ett rullsnitt på strax över 27 och lite mindre än en timmes paus och Martin som körde med sub8-gänget på VR förra året och kom över mållinjen som åttonde (?) man med en sluttid på 3.46. Otroligt starkt kört av båda två!

Tillbaka
Topp