Siljan runt 3/6

dr-rave

Medlem
Siljan runt 3/6
Hej.

Jag ska delta i Siljan runt den 3/6 för första gången. Tänkte höra om det är någon här som varit med tidigare och som isåfall kan berätta lite om banprofilen, höjdmeter, strategier osv?

Tack på förhand.

/Rickard

Siljan runt 3/6
Jag har cyklat Siljan Runt, långa banan 16 mil 5 ggr. Man startar på Sollerön och cyklar mot Mora, mellan Sollerön och Rättvik är det inte några större backar. Men från Rättvik cyklar man upp för en lång backe efter riksvägen innan man tar av mot Tällberg. I Tällberg finns det en ganska brant backe, sträckan mellan Rättvik och Leksand är den backigaste. Efter Leksand, mot Siljansnäs och Sollerön är det mest långa rakor och sega motlut.

16 mil är ganska långt och på slutet bruka det vara lite segt. Det gäller att starta ganska tidigt så att man ska hitta ett gäng som håller samma fart som man själv. Det finns 4 kontroller, men man kan skippa ett par om man har med sig dricka och bananer/powerbars.

Siljan runt 3/6
Den Gamle skrev:
-------------------------------------------------------
> 16 mil är ganska långt och på slutet bruka det
> vara lite segt. Det gäller att starta ganska
> tidigt så att man ska hitta ett gäng som håller
> samma fart som man själv. Det finns 4 kontroller,
> men man kan skippa ett par om man har med sig
> dricka och bananer/powerbars.

Snälla, säg inte att 16 mil är seeegt...jag ska åka min första VR och fattar inte riktigt varför jag anmälde mig.

Siljan runt 3/6
Sungam skrev:

>
> Snälla, säg inte att 16 mil är seeegt...jag ska
> åka min första VR och fattar inte riktigt
> varför jag anmälde mig.

Haha. du har ju iaf cyklat, tänk på mig som blivit seg i år... Tur man ska värma upp med Siljan ;)

Siljan runt 3/6
Jag vill inte skrämmas, men en kombination av långa raksträckor, motlut och motvind kan kännas när man redan har avverkat 12 mil. Det gäller att hitta en grupp som orkar till slutet för det brukar vara som "Tio små neger pjokar". En efter en så faller de ifrån och så är man själv på slutet. För mig brukat det ta mellan 5 och 5.30 beroende på väder, form och draghjälp.

Siljan runt 3/6
Den Gamle skrev:
> Jag vill inte skrämmas, men en kombination av
> långa raksträckor, motlut och motvind kan
> kännas när man redan har avverkat 12 mil.

Ja, varför utgår inte loppet från Leksand istället.... Då hade man ju börjat med den tråkigaste delen (Siljansnäs-Sollerön) och istället haft de vackraste delarna sist (Rättvik-Leksand)...

Nåja, det skalll nog gå ändå!

Siljan runt 3/6
dr-rave skrev:
> Låter som man har en trevlig lördag framför sig
> ;)
>
> /Rickard

Om det inte regnar är loppet väldigt trevligt, naturen är vacker och de flesta är trevliga.
Lycka till

Siljan runt 3/6
Jag ska också köra, hade väl tänkt snitta 32 km/h dvs 5 timmar, förutsatt att man hittar några som hjälps åt. Så det är ett tips att starta tidigt alltså? Brukar 5timmarscyklisterna starta först? Känns ju lite extremt att starta 07.00, varför så tidigt??

/matte

Siljan runt 3/6
Min erfarenhet av liknande lopp är att de som är bra startar vid 07:00 i detta fall så om man vill hänga på och få draghjälp är det förmodligen den tiden som gäller.

/Rickard

Siljan runt 3/6
Jaha då var Siljan runt avverkad. Jag körde 16 mils-varianten och fick följande resultat:

Tid: 4:41
Medelhastighet: 34,2 km/h
Maxhastighet: 57 km/h
Höjdmeter: 903 meter
Max höjd: 78 meter
Medelklättring: 1%
Maxklättring: 9%

Jag hade en kanondag, kände mig i riktigt bra form efter en lysande uppladdning.
Hur gick det för er andra som var med?

/Rickard

Siljan runt 3/6
Ja vilken kanondag det var, perfekta cykelförhållanden!

Uppmätt med min Polar S710i

Sträcka: 160 km
Tid: 4.51
Medel 33 km/h
Max 61 km/h
Höjdmeter 816 m (!! det skiljer sig från din ??!!)
Energiförbr. 4007 kcal
Snittpuls 160 min^-1
Maxpuls 187 min^-1
Pulsslag 46600

/Mattias

Senast redigerad av en moderator:
Siljan runt 3/6
Mattew skrev:
> Ja vilken kanondag det var, perfekta
> cykelförhållanden!
>
> Uppmätt med min Polar S710i
>
> Sträcka: 160 km
> Tid: 4.51
> Medel 33 km/h
> Max 61 km/h
> Höjdmeter 816 m (!! det skiljer sig från
> din ??!!)
> Energiförbr. 4007 kcal
> Snittpuls 160 min^-1
> Maxpuls 187 min^-1
> Pulsslag 46600
>
>
> /Mattias

Jag kan sätta en femma på att min höjdmätare mäter lite skumt ;)

/Rickard

Siljan runt 3/6
> > /Mattias
>
> Jag kan sätta en femma på att min höjdmätare
> mäter lite skumt ;)
>
> /Rickard

Vad har du för höjdmätare? En del säger ju att Polarklockornas höjdmätare inte är så tillförlitliga..

Siljan runt 3/6
dr-rave skrev:
> Jag använder en VDO MC 1.0.
>
> /Rickard

ok..en annan fråga, vad visade din trippmätare? prick 160 km eller?

Siljan runt 3/6
tack..min visade 157.4 km i mål...så jag har nog momentant cyklat 0.5 km/h fortare än vad hastighetsmätaren visade under loppet, jag kom 35 mm längre på varje varv hjulet snurrade...he he... men nu är det kalibrerat inför Vättern..

/matte

Siljan runt 3/6
Tog mig runt på 4.50 enl. resultatlistan. Det var en rikt bra dag för att cykla långt på. Nu ställer jag undan racen och börjar cykla MTB med Mörksuggejakten som första mål.

Siljan runt 3/6
Jag körde mitt första Siljan, och tog mej(med hjälp av mina snabba vänner) runt på 5.03 och är mycket nöjd.

Siljan runt 3/6
Jaha, då har man testat racer oxå. Det var väl en trevlig bekanskap, men födde inte direkt något ha-begär så här efteråt.

Orutinen på cykeln och typen av tävling lyste igenom i form av att haka på för snabba klungor när man kände sig hyffsat fräsch, men resultatet att man brände ut krafterna onödigt fort. Helt klart finns det en fördel av att åka flera med samma ambitionsnivå, så att man inte gör ett dyligt medhopp i klunga.

Punktering fick jag oxå, men tog mig iaf runt på 5.21. Nu lämnar vi tillbaka racern efter 10 dagars testande och siktar på Lida på söndag!

Tillbaka
Topp