Siljan runt

Siljan runt
Jag körde det förrförra året. Tänkte jag skulle åka förra året också men drog mig ur då jag hitta annat cykellopp närmare mig. Tycker det är ett klart trevligt evenemang. Det går ju dessutom vid en tidpunkt då det är väldigt vackert där. Banan har jag för mig gick ganska mycket på småvägar men några gånger var man ute på de stora vägarna och harvade. Jag startade väldigt sent men hade inga svårigheter att hitta bra körkompisar trots det. Lite kul att få en dalahäst istället för en medalj vid målgången. Dessutom har de tidtagning så man får reda på sin tid.

Siljan runt
Om man håller i minnet att det är en liten tävling så får arrangemanget godkänt, lite dålig skyltning på sina ställen annars bra depåer mm.
Banan är väldigt bra mental träning då uppförsbackarna är många och långa. Speciellt sista 2-3 milen bestod vad jag minns bara av spikraka svackor, efter en liten böj börjar man med en svag uför som växlar till uppför sen ny kurva och utför osv.
Min erfarenhet av Siljan runt är till viss del färgad av att jag tog tvärslut i uppförsbacken ut från Rättvik (halvvägs har jag för mig), bortsett från det en fin bana som går genom många fina små Dalabyar.

Absolut skall du prova! Men som med alla längre lopp, håll igen i början!

Siljan runt
RR Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man håller i minnet att det är en liten tävling
> så får arrangemanget godkänt, lite dålig skyltning
> på sina ställen annars bra depåer mm.

Inte är det en litet lopp? 1900 startande gör det till det 6:e största motionsloppen i Sverige enligt SCF (2002). Beträffande skyltningen kan jag kanske hålla med. Hade tur som hade sällskap annars hade jag säkert åkt fel vid ett tillfälle (kanske berodde på min ouppmärksamhet?).

> Banan är väldigt bra mental träning då
> uppförsbackarna är många och långa. Speciellt
> sista 2-3 milen bestod vad jag minns bara av
> spikraka svackor, efter en liten böj börjar man
> med en svag uför som växlar till uppför sen ny
> kurva och utför osv.

Sista biten från Leksand till Sollerön är som sagt ganska jobbig mentalt. Uppförsbackarna är härliga. Jag gillar dem. Lagom branta för att ha en tung växel i.

Minns även att det var lite koas att hitta parkeringsplats när man kom relativt sent på morgonen.

Siljan runt
Mycket trevligt lopp. Har åkt två gånger, 120 km första gången och fulla 160 km senast, 2004. Ska åka i år igen.

Jag bor i Västerås, men har släkt i Leksand som jag kan bo hos. Första gången jag åkte, 2003, så hade jag varit på konsert i Stockholm (King Crimson) på kvällen innan, så jag kom iväg från Stockholm vid 22-tiden, åkte hem till Västerås, hämtade upp farsan och cyklar, körde vidare till Leksand - framme vid 03.30 ungefär.. då var man lite trött med knappt fyra timmars sömn innan start. Men det gav en nyttig försmak av hur trött man blir när man sen cyklar VR med tidig start.

Håller med er andra om det mesta. Kan vara svårt med parkering - har alltid fått stå på gräsmattan precis utanför huset där man hämtar nummerlappar - har gått bra, inga böter.

Mycket vackert lopp, i försommargrönska. Sträckan från Leksand och till mål (tror det handlar om ungefär 50 km, kan ha fel dock) är jobbiga - långa sugande uppförsbackar, en krök - och en ny backe. Tur att man gillar att köra uppför :)

/Anders

Siljan runt
tror det har blivit ca 70 mil på cykel hittils i vår. Mestadels lugna pass på mtb (grusvägar). inte så mycket lvg.

totalt i år om jag räknar in skidåkningen så kanske jag är uppe i någonstans mellan 70-80 timmar träning.

Åker jag på 5.30 är jag nöjd, det är den nivån jag ligger på.

Nu ser ju inte vädret ut att göra det lättare i år, brrr....

Siljan runt
Jag ska cykla Siljan Runt för femte gången i morgon. Det tidigare åren jag har cyklat har vädret varit bra, men prognosen för imorgon är inte munter. Det får nog bli regställ på. Jag instämmer med ovanstående kritik när det gäller parkering vi start och mål på Sollerön. Annars tycker jag att tävlinge är helt OK, med viss reservarion för skylltninge kunde vara bättre. Jag har cyklat drygt 130 mil i år så det ska nog gå bra. Jag sikta på en tid kring 5 timmar i år om inte vädret blir för dåligt.

Siljan runt
Ni kan väl hej om ni ser mig. Cykel röd stålracer (inga märken på ramen) med carbon framgaffel och Macic svarta Cosmos hjul. Röd Giro hjälm, övrig klädsel beroende på vädret. PS jag har rammoterade växelregalge DS.

Siljan runt
då har man åkt i år igen då...
missade mitt mål med några minuters marginal men jag är nöjd.
Regnet slapp man fram till leksand men sen blev det blött.

Siljan runt
Cyklade den nu i helgen.
klarade mig precis undan regnet, så det gick bra tycker jag.
2:a gången jag åkte. Körde bara 70km denna gången, och tyckte det räckte bra.
roligare att dra på lite högre tempo istället. Och sen så körde jag på en heldämpad MTB dessutom.

åkte på 2.44, och det är jag ganska nöjd med. sista milen gick på 14.15 ;)

Tillbaka
Topp