Singlespeed, cross vs. mtb 29"
Ska fixa ny cykel till sommaren. Har tidigare kört racer i många år på vätternrundenivå men ställde undan den för en sisådar 10 år sedan, drygt. MTB sedan dess men jag har väl aldrig riktigt fastnat på allvar i skogscyklingen. I höstas la växelreglaget av på min snart 15 år gamla mtb och jag har tack vare detta kommit att se fördelarna med singlespeed (tänker dock inte dra igång (ännu) en diskussion om dess för- resp. nackdelar, så alla argument relaterade till detta undanbedes tack).
Har byggt och modifierat cyklar tidigare så jag tänker mig ett custombygge.
Frågan då: Jo 29" mtb konceptet verkar ju fränt och ramarna från Surly (Karate Monkey) och Soma (Juice) går säkert att bygga tuffa cyklar av. Jag vill ha stålram.
Å andra sidan är kanske (?) en cross mer rätt när jag inte kör på de mer extrema stigarna utan hellre i hög fart på hyfsat fina stigar eller traktorvägar. Har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa en crossram.
Å tredje sidan har jag kanske helt enkelt inte har lärt mig uppskatta alla rötter, stenar och berg ännu..
Ni som cyklar med någon typ av liknande maskiner cross eller mtb (med stora hjul), växlat eller oväxlat får gärna lämna synpunkter. Även irrationella och dumma förslag beaktas.
Dock har jag bestämt mig för att köra oväxlat åtminstone en tid.
Har byggt och modifierat cyklar tidigare så jag tänker mig ett custombygge.
Frågan då: Jo 29" mtb konceptet verkar ju fränt och ramarna från Surly (Karate Monkey) och Soma (Juice) går säkert att bygga tuffa cyklar av. Jag vill ha stålram.
Å andra sidan är kanske (?) en cross mer rätt när jag inte kör på de mer extrema stigarna utan hellre i hög fart på hyfsat fina stigar eller traktorvägar. Har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa en crossram.
Å tredje sidan har jag kanske helt enkelt inte har lärt mig uppskatta alla rötter, stenar och berg ännu..
Ni som cyklar med någon typ av liknande maskiner cross eller mtb (med stora hjul), växlat eller oväxlat får gärna lämna synpunkter. Även irrationella och dumma förslag beaktas.
Dock har jag bestämt mig för att köra oväxlat åtminstone en tid.