Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Tack för dina svar erikh, jag ska "fnula" vidare och se om jag kan byta ut hela axlen till en med muttrar istället, så länge funkar det faktiskt riktigt bra med ett par stjärnbrickor mellan.
Tanken är ändå att införskaffa ett fixie hjul med för att kunna köra båda delar.
En annan sak som jag vill kolla med er "smartisar" här, med tanke på ramens ålder så är 9,3 kg rätt hyffsat som totalvikt eller?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Snabbkopplingarna kan man byta mot såna här, då
> kan man dra åt rejält mycket hårdare -
>
> snabbkopplingar är tänkta för vanliga dropouts
> och växlade drivlinor, de pallar sällan trycket
> i horisontella dropouter när man kör SS och
> framförallt fixie:
Jag vet att jag redan bråkat med =David och med lill-erik om det här och att de med flera tycker att jag har fel men det där är inte sant, åtminstone inte generellt. Det är helt enkelt väldigt olika från snabbkoppling till snabbkoppling...
Om man jämför med gamla sunkiga snabbkopplingar från en lågbudget åttiotalsracer så kanske det är sant men jämför man med t.ex. Shimanos snabbkopplingar (som faktiskt har väldigt gott rykte om sig) så märker man att de sitter minst lika hårt (i det här fallet menar jag hårt = "liten tendens att glida i dropouten"...) som en sådan där långsamkoppling.
Snackar vi muttrar på själva hjulaxeln, då är det helt annan skit. Där kan du få det att sitta MYCKET hårdare.
hehe bruse, will do that!
Insåg själv att de inte gjorde sig rätt på den... Däremot en fråga, har sett att flera har bilder i hjulen på ss o fixed, vad e detta. Ska erkänna att jag e relativt ny i detta med ss o fixed men har fastnat för det totalt.
Det är ungefär som att spara alla startnummer på cykeln när man kört långloppscupen. Eller spara alla stämplar man får på händerna när man går på klubb. Men i ss-världen ses det som en fräck grej.
/J
Jag har lyckats samla på mig ett spoke card på cykeln som går fram och åter till dagis. Ger mycket cred på parkeringen när de andra farsorna glider upp m sina SUVar ska du veta Mollo :)
humlebaek skrev:
> Tänkte bara visa upp bygget, vad tycks, duger den eller e den ful som stryk? :P
En modell som du finner i Biltemakatalogen under cykelsidorna, ligger tillsammans med deras "carbon" modell. Den var inget vidare skön att köra med så jag har ett vanligt rakt styre på den nu men det kommer att ersättas av ett "bocka" styre under veckan tillsammans med ett skärmkitt från biltema med...
> är det nån här som kör fixed med 48/16 o trivs med det?
Spelar det någon roll för din del? Frågan är kanske vilken utväxling som är bäst för dig och då finns det ju inget enklare svar än att du får prova dig fram. Själv växlar jag mellan 48/17 och 48/18 på en av mina cyklar som jag använder mest i stan. Vad som är lämpligast utväxling beror på var jag ska cykla, säsong, däck, osv. Båda funkar bra men 48/16 hade definitivt varit för tungt för mig vissa morgonar i motvind och uppförsbacke. 48/18 hamnar ju ganska nära det klassiska 42/16 vilket är en utväxling som många gillar. Försök prova några olika klingor och se vad du gillar. 17 eller 18 skulle jag rekommendera som utgångspunkt om det inte är i en velodrom eller något annat helt platt ställe du tänker köra.
kfn skrev:
> > är det nån här som kör fixed med 48/16 o
> trivs med det?
>
> Spelar det någon roll för din del? Frågan är
> kanske vilken utväxling som är bäst för dig
> och då finns det ju inget enklare svar än att du
> får prova dig fram. Själv växlar jag mellan
> 48/17 och 48/18 på en av mina cyklar som jag
> använder mest i stan. Vad som är lämpligast
> utväxling beror på var jag ska cykla, säsong,
> däck, osv. Båda funkar bra men 48/16 hade
> definitivt varit för tungt för mig vissa
> morgonar i motvind och uppförsbacke. 48/18 hamnar
> ju ganska nära det klassiska 42/16 vilket är en
> utväxling som många gillar. Försök prova
> några olika klingor och se vad du gillar. 17
> eller 18 skulle jag rekommendera som utgångspunkt
> om det inte är i en velodrom eller något annat
> helt platt ställe du tänker köra.
Nej det spelar ju ingen alls roll för mig iof. Har precis fått hem min bianchi pista och på den är det 48/16 och det upplever jag som något för tungt inne i stan där ja kör mest men eftersom ja gillar o cykla snabbt vill ja heller inte trampa ur allt för ofta. Klingorna är ju inte dirket gratis o ja står i valet o kvalet vad gäller 17 eller 18. Upplever du någon märkbar skillnad mellan dessa? och är 48/18 det optimala för o köra med i stan? Jag vet inte om det stämmer men när ja kört andras fixed upplever ja att de är lättare o skidda ju större klinga bak, stämmer det?
teamthrone skrev:
> när ja kört andras fixed upplever
> ja att de är lättare o skidda ju större klinga
> bak, stämmer det?
Större klinga bak= större "hävarm" från din sida, enklare att skidda.
Jämnför det med att stoppa ett däck som snurrar med handen. stoppar du i navet blir det svåååårt, däremot längst ute på däcket lättare. Samma sak med en större klinga bak, ju större "hävarm" desto lättare att skidda och stoppa däcket.
> ja står i valet o kvalet vad gäller 17 eller 18. Upplever du någon märkbar skillnad mellan dessa?
Ja det är märkbar skillnad.
> och är 48/18 det optimala för o köra med i stan?
För mig just nu (blåst och mörker i Göteborg) är det det, men det säger ju väldigt lite om vad du bör ha. Tycker du 48/16 är lite för tungt så köp ett 17 t bakdrev. Det kommer nog bli ganska bra och det kan inte bli mer fel än att du senare får köpa även ett 18 t.
Såg just denna på mtbr, verkar ju vara ganska smutt, förutom att den är ful som alla kedjespännare (exkl Villes som är jäkligt smidig). Kanske något för alla er som inte hittar magic gear??
Johan A skrev:
> Såg just denna på mtbr, verkar ju vara ganska
> smutt, förutom att den är ful som alla
> kedjespännare (exkl Villes som är jäkligt
> smidig). Kanske något för alla er som inte
> hittar magic gear??
Jag som trodde grejen med ss var att man skulle slippa bakväxel...Har jag fattat något fel igen?
Johan A...jag måste faktiskt hålla med mytis här. Dels är den lika stor coh klumpig som en bakväxel. Dvs du lär köra sönder den lika lätt och den skrampar säkert lika mycket med.
Och så kan den inte justera kedjelinjen vilket man absolut vill kunna göra:)
teamthrone skrev:
> Nej det spelar ju ingen alls roll för mig iof.
> Har precis fått hem min bianchi pista och på den
> är det 48/16 och det upplever jag som något för
> tungt inne i stan där ja kör mest men eftersom
> ja gillar o cykla snabbt vill ja heller inte
> trampa ur allt för ofta. Klingorna är ju inte
> dirket gratis o ja står i valet o kvalet vad
> gäller 17 eller 18. Upplever du någon märkbar
> skillnad mellan dessa? och är 48/18 det optimala
> för o köra med i stan? Jag vet inte om det
> stämmer men när ja kört andras fixed upplever
> ja att de är lättare o skidda ju större klinga
> bak, stämmer det?
Jag gissar att du kommer att köra brakeless och då kan ju antal skidpatches vara bra att ta i beräkningen också. Och har du en 48T fram så skulle jag hellre skaffa en 17T (17 sp) än en 18T (3 sp). Jag har kört 42/15, 47/18 och nu 47/17 alla funkar här i sthlm. Tycker du att det är tungt att skidda så lutar du dig nog inte tillräckligt långt fram! =)
Johan A skrev:
> Jag sa ju att den var ful :o)
> Det där med kedjelinjen tänkte jag inte ens
> på... Då dissar vi den, ok??
Vafan säger du!!. Den är ju skitbra...Du kan ju inte dissa något som är skitbra!!
teamthrone skrev:
> skidpatch är det spridningen på bromställen på
> däcket eller vad??
Precis. Och är antal skidpatches ojämt och du skiddar lika ofta med höger som vänster fot fram så kan du dubbla det talet, är det jämt så hamnar du samma platser ändå.