Freddie L sa:
Cadde sa:
Men nej, inte ett ord om något som kan ha lett till konfrontation utan bara att det minsann var gubben som kolvade en cyklist och hotat med laddad bössa.
Ja, fast vad spelar det för roll? I vilka lägen har en privatperson rätt att kolva och hota med bössa? För att någon skräpar ned? För att någon förstör granplanteringar? För att en klunga Lycra-klädda cyklister beter sig hotfullt (oh, really) mot en?
Det finns inga realistiska scenarior när gubbens handlingar går att rättfärdiga.
Men SHIT va svårt det skall vara att INTE hoppa till idiotslutsatser här... Jag har inte sagt att det är rättfärdigat. Men när man inte säger A utan bara B, ja då har man något att dölja!
Igen. För att förtydliga... NEJ, det är inte rättfärdigat att varken slåss med eller hota med ett skjutvapen i skogen.
Men samtidigt skall man kanske tänka efter före och faktiskt ta reda på MER innan man bara ordbajsar.
Tänk om det är så att cyklisterna cyklat in i gubben? Att kolven tog i armen på cyklisten och denne sedan trott att gubben slagit honom med den? Det finns inget förfarande förklarat här. Ingen länk till något FUP som annars finns på flashback förr eller senare.
Det ända som sagts om själva konfrontationen är att GUBBEN slagit någon med sin gevärskolv i armen. Och att GUBBEN sedan laddat bössan och sagt åt killen att gå.
Men vart står det var cyklisterna gjort? All fokus ligger på gubben men hur vet du att ingen av cyklisterna kanske försökt rycka bössan ur näven på gubben. Kanske efter ett missförstånd genom att cyklisten cyklat in i gubben?
Ingen vet, alltså spelar jag lite av djävulens advokat här för det blir så in i helvete dåligt om det visar sig att det som sagts inte har hänt och gubbar med gevär och cyklister sedan småhatar varandra på felaktiga grunder.
Och även OM det ändå är så att gubben hotat med sitt vapen (som jag sa först, gubben blir av med sin licens) så KAN det finnas förmildrande omständigheter som ni inte har en aning om. Inte jag heller förståss, fast jag tar ändå det säkra före det osäkra när de vittnen som finns inte berättar vad DOM gjort.
Igen, ingen rättfärdning av att någon hotar någon annan med ett vapen. Utan att det kan vara en förklaring till varför det blev som det blev. Och i många fall, oavsett, så kan det vara nog för att fallet skall släppas eftersom det inte finns BEVIS. Dvs, filmat, inspelat, bevittnat av oberoende part, fysiska bevis osv.
För utan bevis och bara ord... Ja då kan jag ju anklaga dig för att ha hotat mig också och så får du spendera tid med bröd och vatten bara för att jag sa det.