De flesta förare är idag medpassagerare i sina fordon och behöver aldrig göra nåt.
Bara en enkel sak som att trampa tillräckligt hårt på bromsen i en nödsituation klarar merparten av förarna inte ava. Sedan ganska många år tillbaka finns en hjälpfunktion hos många tillverkare som drar på fullt ABS om foten trampar tillräckligt snabbt (panik) på bromspedalen.
Föraren övervakar inte en bil som kör själv. Föraren kör och bilen hjälper föraren att köra.
Precis som att en automatiskt växellåda hjälper föraren att växla. Vissa bilar hjälper föraren att styra och bromsa.
Systemet övervakar dock föraren. I det projekt jag höll på med fanns en del parallella projekt som syftade på att ta fram lagkrav och interface för föraren. Om man blundande, tittade ner eller om man "frös" blicken fick man en begäran från systemet att bekräfta att föraren var närvarande (tex genom att vrida lite på ratten). Om man ignorerade begäran styrde fordonet till vägkanten och stannade med varningsblinkers på.
Tidningarna har som vanligt helt fel när de skriver om att "läsa tidningen", man kör fortfarande bilen. Men med allt mer och tätare trafik blir intrycken för många och kraven för höga.
Om man tänker sig utveckligen på farthållare:
Fotgas: Föraren styr hela tiden gaspådraget med foten
Handgastillsats: Föraren kan sätta ett fast gaspådrag
Elektronisk farthållare: Föraren beställer en hastighet och regulatorn anpassar
Elektronisk adaptiv farthållare: Föraren beställer en hastighet men farthållaren klarar även av att anpassa fart och avstånd till fordonet framför. Avståndet kan sättas olika långt av föraren. Detta finns redan i produktion.
Samma sak med styrhjälpmedel:
Ratt: Föraren styr bilen, häver sladdar och kompenserar för sidvind och ANNAT.
Aktiv styrning + antisladd: Föraren talar om var bilen skall med ratten. Systemen kompenserar för sidvind, spår i vägen och häver sladdar. Föraren beställer riktning och systemet genomför. Volvos Epic Split reklam där man backar en långradare med släp i 25 km/h spikrakt med millimeterprecision är ett bra exempel på hur effektiv en aktiv styrning är. Nästa steg blir att du styr in bilen i rätt fil och bilen stannar i filen av sig själv.
Kombinerar man allt och drar det lite längre får man en bil som klarar enklare trafiksituationer som t.ex. motorvägskörning och kökörning, typiskt monotona uppgifter, och även undviker kollisioner
Därtill aktiv säkerhet; i den bemärkelse att man undviker och förebygger krockar istället för att hantera effekterna av dem. Jag har inte upplevt det själv men de jag pratat med som upplevt ett oplanerat ingrepp från City Safety har inte beskrivit det som en bekväm upplevelse, men otroligt bra.
Det mesta jag jobbar med kan jag inte skriva om men det projekt jag var med i är avslutat. Delar finansierades av EU; HAVEit (Highly Automated Vehicles for intelligent transport) som har en del info på sin websida
http://www.haveit-eu.org/displayITM1.asp?ITMID=6&LANG=EN
Frankfurt am Main / Borås (Sweden), 21 June 2011. An automated vehicle drives through a narrow construction site, and the driver does not steer, accelerate or brake one single time. Another car passes the vehicle in front of it, after the driver pushes the appropriate button. A truck recognizes a traffic jam and automatically slows down. All of these highly automated driving features have been developed through the collaboration of the European automotive industry and scientific community, with an eye toward making driving safer, more environmentally-friendly and more comfortable. The developments were presented at the Final Event of the EU funded research project HAVEit (“Highly automated vehicles for intelligent transport”) in Borås (Sweden) and at the nearby Hällered Volvo test track. Seven demonstration vehicles were on display.