Skalplagg och tvätt/impregnering

Jag är ganska nöjd med ett par halvtighta vandringsbyxor i småelastiskt nylon/elastan-material (90/10%). Hur aerodynamiskt behöver det vara i skogen på vintern, lixom?

Överkroppen tycker jag är lättare. Lager på lager med merinounderställ, långärmad luftig ”MTB-tröja” i hockeyträningsmaterial och sen en tunn skaljacka ytterst. Eventuellt byta mellanlagret mot fleece när det biter till.

Eller kör ni tight och raceigt även när vädret och vinden får en att vilja bylsa på sig?

Rattnalle sa:
I fintvättsprogram ska man som regel bara fylla max halva maskinen. Den är då full för de programmen.

Men detta blev ett rött rejält sidospår från ursprunglig fråga. Du får fortsätta din jakt på den perfekta jackan eller acceptera att bli varierande grader av blöt i jackor som kanske överlever längre i din ägo :-)

Det är mest tragikomiskt att man kan flyga till månen men inte göra kläder som man håller sig torr i vid fysisk ansträngning:-/

Alex Supertramp sa:
Eller kör ni tight och raceigt även när vädret och vinden får en att vilja bylsa på sig?

Nej, men i princip inte vindtätt på överkroppen alls utom när det regnar. Möjligen när det kryper ner under minus fem, jag minns inte riktigt.

Vet inte om det framgick tydligt ovan men varför inte tvätta alla kläder inklusive ullsaker i tvättmedel för ull? Bomullen blir rent i det också.

Pfaff sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
60 grader och 7 kg:s maskin med hela lasset tvätt. 2½ h senare så är det stor uppackning!

Oj oj oj oj. En säker väg till förnedring och ruin. Samtliga kläder kommer att rämna och ramla av dig vid första körtillfälle!

Nej, kör numera likadant, alla cykelkläder (förutom skydd) i 60 grader. Torkar sedan allt i torktumlare på låg värme. Fungerar utmärkt och luktar inte längre illa (vilket de iofs inte gjorde heller på 40 grader efter att jag bytt till Ariel tvättmedel).

zodah sa:
Vet inte om det framgick tydligt ovan men varför inte tvätta alla kläder inklusive ullsaker i tvättmedel för ull? Bomullen blir rent i det också.

Allt annat lika blir inte alla andra kläder lika rena om man kör med enzymfritt tvättmedel. Det enzymerna gör är att de spjälkar proteinerna, vilka brukar vara svåra att få bort i 40 grader i vanliga fall.

Varför inte bara tvätta sakerna i det tvättmedel som funkar bäst? Enzymfritt till ylle och vanligt tvättmedel till alla andra kläder, liksom?

F.ö. - parfym i tvättmedel är satans påfund. Diskutera.

thomaslundstrom sa:
zodah sa:

Varför inte bara tvätta sakerna i det tvättmedel som funkar bäst? Enzymfritt till ylle och vanligt tvättmedel till alla andra kläder, liksom?
Diskutera.

Nej, DET GÅR INTE.

Obs parafraserar lite fritt...

thomaslundstrom sa:

För att man (i mitt fall i alla fall) har såpass få ylleplagg att det blir ganska slösaktigt. Dessutom är det massa onödigt jobb, särskilt när man tvättar cykelgrejer fyra gånger i veckan.

F.ö. - parfym i tvättmedel är satans påfund. Diskutera.

+1

Tvättmaskiner med ECO-program är också satans påfund. De använder för lite vatten så att det är tvättmedel kvar i kläderna efteråt. Med påföljden att man måste skölja en extra gång vilket säkerligen i slutändan innebär MER vatten än om man inte snålat på vattnet från början. Varför snåla på vattnet i ett land helt utan vattenbrist? Måste vara EU:s fel. Jävla EU.

Makten sa:
Tvättmaskiner med ECO-program är också satans påfund. De använder för lite vatten så att det är tvättmedel kvar i kläderna efteråt. Med påföljden att man måste skölja en extra gång vilket säkerligen i slutändan innebär MER vatten än om man inte snålat på vattnet från början. Varför snåla på vattnet i ett land helt utan vattenbrist? Måste vara EU:s fel. Jävla EU.

Men om man har ECO-program har man väl också icke-ECO program som man kan använda?

I somras fanns vattenbrist i 28 kommun i Sverige (men inte i Stockholm).

zodah sa:
thomaslundstrom sa:
zodah sa:

Diskutera.

Nej, DET GÅR INTE.

Det pallar man inte.

Raggamuffin sa:
zodah sa:
thomaslundstrom sa:
zodah sa:

Diskutera.

Nej, DET GÅR INTE.

Det pallar man inte.
Det må väl vara hänt men möjligheten att klaga på dålig hållbar utan att bli hånad minskar till noll.

Jaha, jag tänkte att jag skulle köpa enzymfritt tvättmedel. Det var lättare sagt än gjort! I min lokala (gigantiska) ICA-butik fanns EN sorts tvättmedel utan enzymer. En enda sort, av kanske femtio. Detta enda tvättmedel var ungefär tre gånger så dyrt som övriga trots färre ingredienser.

Vafan? Varför ska jag betala mer för ett tekniskt sett sämre tvättmedel?

Kan du inte tvätta i Happykorrekta Grumme tvättsåpa? Eller har det också enzymer?

Örjan Lax sa:
Kan du inte tvätta i Happykorrekta Grumme tvättsåpa? Eller har det också enzymer?

Den fanns inte, vad jag kunde se. Det var Skonas fintvätt jag hittade (tog en bild) och den var dessutom såklart parfymerad. Det kan man inte använda.

Makten sa:
Örjan Lax sa:

Den fanns inte, vad jag kunde se. Det var Skonas fintvätt jag hittade (tog en bild) och den var dessutom såklart parfymerad. Det kan man inte använda.
Flytande Y3 har jag för mig inte luktar särskilt starkt men oparfymerat vettefan

Makten sa:
Rattnalle sa:
Örjan Lax sa:
Annars kan jag rekommendera galltvål https://www.clasohlson.com/se/Galltvål/p/Pr342109000 så jofahjalm får skratta lite i afton.
Den är jättebra till vissa saker, tvätt av skinn t ex, men inte som tvättmedel..

De får nog fila lite på marknadsföringen då, kan man tycka. "Kan användas till allt som behöver rengöras."
Marknadsföring är just marknadsföring :-)

Själv använder jag ibland såpa i tvättmaskinen, Skonas oparfymerade, eftersom det är väldigt effektivt för att ta bort lukt ur saker. Men inte optimalt för ett få tvätten ren i övrigt.

Det ska tydligen fungera att stryka (utan ånga) goretex kläder på svag värme för att återaktivera ytbehandlingen. Har aldrig prövat dock.

Makten sa:
Jaha, jag tänkte att jag skulle köpa enzymfritt tvättmedel. Det var lättare sagt än gjort! I min lokala (gigantiska) ICA-butik fanns EN sorts tvättmedel utan enzymer. En enda sort, av kanske femtio. Detta enda tvättmedel var ungefär tre gånger så dyrt som övriga trots färre ingredienser.

Vafan? Varför ska jag betala mer för ett tekniskt sett sämre tvättmedel?

Änglamarks fintvättmedel på Coop använder jag med bra resultat. Inte så dyrt heller men man får stå ut med att gå till Coop.

Fältprästen sa:
Makten sa:
Det är mest tragikomiskt att man kan flyga till månen men inte göra kläder som man håller sig torr i vid fysisk ansträngning:-/
Det är mycket enklare att åka till månen än att sluta svettas.
Det är enkelt att sluta svettas. Bara att smörja in sig med aluminiumklorid. Man blir snustorr, men det är inte nyttigt i längden.

Makten sa:

Tråkigt att du raljerar över vetenskapshens. Dom gör så gott dom kan, men försöker lösa en sak i taget. När månen var besegrad kastade dom sig över arbetet med att ta fram en plastförpackning (som på t.ex DVD-fodral) som man enkelt kan öppna. Det ryktas att dom är nära en lösning.

Återupplivar denna tråd med en fråga som blev akut i regnet igår kväll. Vad återimpregnerar man en skaljacka med för vilken alla typer av värmebehandling är banlyst om man skall tro tvättråden?

/Martin

Återupplivar denna tråd med en fråga som blev akut i regnet igår kväll. Vad återimpregnerar man en skaljacka med för vilken alla typer av värmebehandling är banlyst om man skall tro tvättråden?

/Martin
Inte svar på din fråga men jag har flera dyrare skalplagg från klättermusen och andra märken som det står man ej ska få torktumla. Har gjort det ändå för att få igång dwr'en på låg temperatur och hittills har inget exploderat.

/Martin
Vad heter jackan och modellen? Teflonfri sprej funkar väl, men varar vanligen bara till nästa tvätt. Annars är strykjärn på lägsta effekten - kroppstemperatur eller så - det som oftast funkar. Du kan också gå till ÖB och köpa tältimpregnering, som du i princip penslar på eller tvättar in. Om det är miljögott vet jag inte.

Inte svar på din fråga men jag har flera dyrare skalplagg från klättermusen och andra märken som det står man ej ska få torktumla. Har gjort det ändå för att få igång dwr'en på låg temperatur och hittills har inget exploderat.
Jag har lyckats fördärva en Klättermusen Brede och är sedan dess väääldigt petig med tvättråden. :-(

/Martin

Vad heter jackan och modellen? Teflonfri sprej funkar väl, men varar vanligen bara till nästa tvätt. Annars är strykjärn på lägsta effekten - kroppstemperatur eller så - det som oftast funkar. Du kan också gå till ÖB och köpa tältimpregnering, som du i princip penslar på eller tvättar in. Om det är miljögott vet jag inte.
Aigle Actium står det på den. Det är en 'seglarjacka' så det är en himla massa förstärkningar och stömmar vilket gör det svårt att manövrera ett strykjärn oavsett värme. Det är knepigt nog på 'lättare' skaljackor.

Vilken impregnering som helst som fungerar lära vara planetsmartare än att slänga och köpa nytt för att inte tala om billigare.

/Martin

Aigle Actium står det på den. Det är en 'seglarjacka' så det är en himla massa förstärkningar och stömmar vilket gör det svårt att manövrera ett strykjärn oavsett värme. Det är knepigt nog på 'lättare' skaljackor.

Vilken impregnering som helst som fungerar lära vara planetsmartare än att slänga och köpa nytt för att inte tala om billigare.

/Martin

OrganoTex. Miljövänligt. Optimalt om det går att tumla eller torka plagget i 40 grader. Går inte det, kan det självtorka i 24-48 timmar. Finns både som sprej och för tvätt.

Tillbaka
Topp