Skevt Bakhjul efter Vurpa byta fälg eller hela däcket?

tobnyb

Medlem
Vurpa men min Scott Navajo 955 MTB igår. Klarade mig som tur var. Vad värre är så klarade sig inte bakhjulet så bra. Det var så skevt att det tog i på insidan av ramen när jag skulle ta mig hem.
Däcket, slangen och kassetten är raka och ser ok ut. Däremot verkar fälgen blivit skev. Ska försöka rikta den men det lutar åt att jag behöver byta hela däcket/fälgen. Min fråga är dock vad för däck eller fälg jag ska köpa och om jag köper vad behöver jag ha för verktyg för att få av kassetten och bromskivan?

Är det ens rimligt att gå loss med en gummihammare för att rätta till fälgen?
Det är 29 tums hjul (662x20) med en Syncros X-20 Disc 32H/black fälg enligt specifikationerna. Navet är Shimano FH-TX505

Skevt bakhjul.jpg

Riktar hjul gör man med ekernyckel, inte med klubba.

Jag blir rätt förvånad om det där inte går att lösa.

Har haft hjul som varit betydligt mindre skeva än det där som dömts ut. Men prova först.

Av bilden att döma så ser det ut som om hjulet fått ett slag, dvs är inte riktbart. Det kan bli bättre men inte bra. Ett motsvarande hel ska du inte ha några problem att hitta för under 1000-lappen.

Jag ser ett hjul där ekerspänningen förmodligen är helt off. Vad ser ni som dömer ut det? Nyfiken på riktigt, kanske lär mig nåt..

Av bilden att döma så ser det ut som om hjulet fått ett slag, dvs är inte riktbart. Det kan bli bättre men inte bra. Ett motsvarande hel ska du inte ha några problem att hitta för under 1000-lappen.
Inte jätteblodigt att köpa nytt. Frågan är dock hur jag dår väck kassett och bromskiva och viilket hjul som passar?

Inte jätteblodigt att köpa nytt. Frågan är dock hur jag dår väck kassett och bromskiva och viilket hjul som passar?
Skämt åsido, men jag tycker du skall börja med att försöka rikta fälgen. Arbetet är gratis, en ekernyckel kostar en 100 lapp. Det kan inte bli värre än vad det är. Att lossa kassett och bromsskiva är enkelt, men börja med att rikta fälgen.

Finns mycket hjälp på Youtube, det är bara att skriva in i sökfältet. Du kommer att bli överöst av förslag på instruktionsvideor.

Kassett=Shimano CS-HG31-8/11-34T
Bromskiva=Sm-rt10-s
Nav: Fh-Tx505

Du behöver en kedjepiska och en låsringshylsa för att ta av kassetten, och skivan tar du av med samma låsringshylsa.
Ex.vis:

Sant angående gummiklubba och riktning av fälg. Har gjort det några ggr.
Eftersom jag är en dålig teknisk cyklist så har man haft bakhjul som sett ut som tacoskal ibland ?
Ibland har det gått att rädda .....Och ibland inte ....
På glada 90 talet hände det att man stod och slog bakhjulet mot ett träd nånstans i Hellas för att ta sig hem. Eller varför inte stampa på det ...?
Inget att rekommendera dock .....Men vad fan. ...?
Lycka till !

Hur kassett och bromsskiva sitter fast spelar väl ingen roll om det är fälgen som ska bytas/riktas? De kan väl bara sitta kvar på navet?

skulle ekra av, rikta fälgen mot ett plant golv med hjälp av kroppstyngden och ett par plankor, sedan ekra upp igen.

klart på en dryg timme.

att rikta bara med hjälp av ekrarna i befintligt läge är förmodligen inte möjligt, skapar hursomhelst ett disharmoniskt hjul med stora ojämnheter i ekerspännimgen.

ett mellanläge är att lossa ekrarna bara delvis, göra en jigg av trä som stödjer runt fälgen men håller navet fritt, och försöka rikta. mer jobb än att ekra om?

Det enda jag inte förstår om jag ska köpa ett nytt hjul är hur jag avgör vad för Axeltyp jag har. Vad är det man mäter? Vanligast verkar10x135 vara. Sedan undrar jag vad ertro är? T.ex 622x20? Är det diameter och bredd på fälgen?

Bilagor

• 2233724B-CDDD-455A-B44C-0AE30829FE97.jpeg
    2233724B-CDDD-455A-B44C-0AE30829FE97.jpeg
    509.4 KB · Besök: 208
  • 55F34F31-3397-430D-BE4D-51ABB4D472C8.jpeg
    55F34F31-3397-430D-BE4D-51ABB4D472C8.jpeg
    733.2 KB · Besök: 342
varför ska du köpa ett nytt hjul? om inte nav och ekrar är skadade är det väl eventuellt en ny fälg du behöver..?

varför ska du köpa ett nytt hjul? om inte nav och ekrar är skadade är det väl eventuellt en ny fälg du behöver..?
Jag kan visst köpa bara ett nytt nav. Jag vill bara köpa rätt och just nu förstår jag inte vilket hjul eller nav jag behöver köpa. Har racerventil och på fälgen står det bara Ertro 622x20(29tum) och det är Syncros X-20 Disc 32H/black enligt specifikationerna. Spontant känns det bara enklare att byta hjulet men jag kan fel. Är inte jätteinsatt då jag och sonen bara cyklat 1 år eller så.

Det enda jag inte förstår om jag ska köpa ett nytt hjul är hur jag avgör vad för Axeltyp jag har. Vad är det man mäter? Vanligast verkar10x135 vara. Sedan undrar jag vad ertro är? T.ex 622x20? Är det diameter och bredd på fälgen?
Du ser ut att ha qr ja. Vad är det för cykel? Mät bredden där hjulet ska sitta. Finns en konstig avart med bredare qr, tråkigt om man köper fel.

622x20 är diameter och bredd ja. Köper du ändå ett nytt hjul så är det ingen fara om det är lite bredare. Gärna 25mm, beror lite på vad det är för cykel och vad den används till.

Du ser ut att ha qr ja. Vad är det för cykel? Mät bredden där hjulet ska sitta. Finns en konstig avart med bredare qr, tråkigt om man köper fel.

622x20 är diameter och bredd ja. Köper du ändå ett nytt hjul så är det ingen fara om det är lite bredare. Gärna 25mm, beror lite på vad det är för cykel och vad den används till.
Vet inte vad qr är? Innermåtet mellan ramarna där däcket ska vara är 135mm o vart fall.så axeltypen bör vara 10x135. Sedan måste jag då ha centrumlock för bromskivan och ventilhål för presta så jag slipper köpa ny slang. Angående dimetern 622 måste det vara exakt detta mått? Räcker det inte med hjul för 29tums däck?

Vet inte vad qr är? Innermåtet mellan ramarna där däcket ska vara är 135mm o vart fall.så axeltypen bör vara 10x135. Sedan måste jag då ha centrumlock för bromskivan och ventilhål för presta så jag slipper köpa ny slang. Angående dimetern 622 måste det vara exakt detta mått? Räcker det inte med hjul för 29tums däck?

622 är detsamma som 29. Så köper du ett 29 löser det sig. Du ska ha 10x135 ja. Qr står för. Quick release. Det är vad du har.
Slang, bör du oavsett ha ett par hemma. Vad händer om du kör punka?

Kan du berätta lite mer om din cykling så kanske du får lite tips på schyssta hjul.

För att skifta över behöver du kedjepiska, verktyg till centerlock skivan och kasettverktyg.

det blir det efter första försöket:)

så krångligt är det inte. och för en cyklist-cyklist närmast nödvändig kunskap.
Nä och nä skulle jag säga. Förmodligen klarar 98% av Sveriges cyklister inte av det. 99,8% ser det inte som en nödvändig kunskap.

Man kan inte ge tipset till folk att det är bara att plocka isär allt och antingen rikta fälgen eller ekra dit en ny.

Klart rimligare att köpa ett hjul än att ge sig på det där projektet som kanske ändå inte blir bra.

622 är detsamma som 29. Så köper du ett 29 löser det sig. Du ska ha 10x135 ja. Qr står för. Quick release. Det är vad du har.
Slang, bör du oavsett ha ett par hemma. Vad händer om du kör punka?

Kan du berätta lite mer om din cykling så kanske du får lite tips på schyssta hjul.

För att skifta över behöver du kedjepiska, verktyg till centerlock skivan och kasettverktyg.
Jag har ett par slangar hemma. Har dock bara med prestaventil och vill gärna ha samma fram och bak. Kassettvertyget och kedjepiskan har jag koll på men verktyg för centerlock får jag nog kolla på. Har precis börjat cykla mountainbike och är mest med för hans skull. Ser det mest som vardagsmotion men försöker lära mig mer självmeck. Har man väl vertygen och gjort det någon gång kan man fortsätta nästa gång det blir samma problem.

.-.

Senast redigerad av en moderator:
Hjulet är helt klart riktbart.
Vad kostar det att rikta ett hjul hos en mekaniker? Med tanke på cykelns nypris (7500kr om jag googlat rätt) så överstiger väl antagligen mek-kostnaden vad motsvarande nytt hjul kostar?

Jag är ju helt för att hålla befintliga grejer rullande men lite rationell med pengarna måste man ju vara..

Jag har ett par slangar hemma. Har dock bara med prestaventil och vill gärna ha samma fram och bak. Kassettvertyget och kedjepiskan har jag koll på men verktyg för centerlock får jag nog kolla på. Har precis börjat cykla mountainbike och är mest med för hans skull. Ser det mest som vardagsmotion men försöker lära mig mer självmeck. Har man väl vertygen och gjort det någon gång kan man fortsätta nästa gång det blir samma problem.
Nu vet jag inte om det stämmer, men inlägg #17 ovan säger att det är samma verktyg till CL-skivan som till kassetten. Har för mig jag läst det tidigare också, men jag är inte säker som sagt (har inga CL-skivor själv).

Vad kostar det att rikta ett hjul hos en mekaniker? Med tanke på cykelns nypris (7500kr om jag googlat rätt) så överstiger väl antagligen mek-kostnaden vad motsvarande nytt hjul kostar?

Jag är ju helt för att hålla befintliga grejer rullande men lite rationell med pengarna måste man ju vara..
Runt en 500 hundrig

Nä och nä skulle jag säga. Förmodligen klarar 98% av Sveriges cyklister inte av det. 99,8% ser det inte som en nödvändig kunskap.

Man kan inte ge tipset till folk att det är bara att plocka isär allt och antingen rikta fälgen eller ekra dit en ny.

Klart rimligare att köpa ett hjul än att ge sig på det där projektet som kanske ändå inte blir bra.
det är inte som man har så mycket att förlora om man ändå tänker sig skrota det gamla hjulet:)

Nu vet jag inte om det stämmer, men inlägg #17 ovan säger att det är samma verktyg till CL-skivan som till kassetten. Har för mig jag läst det tidigare också, men jag är inte säker som sagt (har inga CL-skivor själv).
Osäker på detta faktiskt. Får innerdiameter rund 20 på ena sidan och 23 på sidan (med bromskiva)

Bilagor

• 676DCAB4-8D68-4FD6-AD83-FB3635EC3FD9.jpeg
    676DCAB4-8D68-4FD6-AD83-FB3635EC3FD9.jpeg
    652 KB · Besök: 203
  • 457D9976-3A75-4942-9B29-3F84B9A01136.jpeg
    457D9976-3A75-4942-9B29-3F84B9A01136.jpeg
    579.1 KB · Besök: 164
mm, samma som den andra klingan hjulet som har skårorna på insidan?
Det där tar bb verktyg. Kasseten tar just ett kassettverktyg.

Har frågat på xxl:s cykelreperationsavdelning och på cykelklubben jag är med i och ingen har trott att det skulle gå att rikta upp. Visst det kostar en tusenlapp + lite verktyg för ett nytt hjul men annars får jag lägga hälften på något som kanske inte ens blir bra.

Osäker på detta faktiskt. Får innerdiameter rund 20 på ena sidan och 23 på sidan (med bromskiva)

Bromsskivan sitter visst med utvändig centerlock, så det blir ett annat verktyg. Invändig centerlock sitter med samma som kassetten.

edit: Om jag inte minns fel så kommer utvändig centerlock av med ett vanligt 16-hakigt vevlagerverktyg.
edit2: Ja 16-hakigt vevlagerverktyg ska det vara enligt park tool. Behöver såklart inte vara deras dyra varianter, utan vilket som helst. 16 hakar och 44mm. https://www.parktool.com/blog/repair-help/disc-brake-rotor-removal-installation

Senast ändrad:
Bromsskivan sitter visst med utvändig centerlock, så det blir ett annat verktyg. Invändig centerlock sitter med samma som kassetten.

edit: Om jag inte minns fel så kommer utvändig centerlock av med ett vanligt 16-hakigt vevlagerverktyg.
edit2: Ja 16-hakigt vevlagerverktyg ska det vara enligt park tool. Behöver såklart inte vara deras dyra varianter, utan vilket som helst. 16 hakar och 44mm. https://www.parktool.com/blog/repair-help/disc-brake-rotor-removal-installation
Det är ju inte jätteroligt med specialverktyg. Förstår vad shimano tjänar pengar på. En BBT-9 från parktool eller vevlagervertyg på 16 hakar och 44 mm ytterdiameter funkar. Där är dock spår på insidan av låsringen också.

Tillbaka
Topp