Skillnad på Cykelvasan motion/tävling?

ParOscar

Medlem
Tänkte leta efter en startplats till cykelvasan. Kan man köpa en startplats i motion och seeda upp sig eller är de olika på något sätt tex pris eller liknande? Verkar vara fler platser till motion till salu nämligen.

Förra året köpte jag en "motion" men blev seedad till "tävling" fålla 3 pga resultat i andra tävlingar under året.

Att dom hade gjort fålla 3 på tok för liten så den fick byggas ut är en annan femma. Tog 2 minuter att ens komma till start har jag för mig.

Finns det nån tråd ang seedning till vasan? Kan nån länka isf. Så kan jag ta diskussionen där. Det jag undrar är om det är fakta att det har blivit hårdare konkurrens i leden? Jag körde vasan för ca 5 år sen o då i led 2. Nu känns det som jag har bättre form men är en bra bit (7-8 min på seedningslopp ) från att ta mig in i led 2. Hur är det för er andra?

skogsvakt sa:
Finns det nån tråd ang seedning till vasan? Kan nån länka isf. Så kan jag ta diskussionen där. Det jag undrar är om det är fakta att det har blivit hårdare konkurrens i leden? Jag körde vasan för ca 5 år sen o då i led 2. Nu känns det som jag har bättre form men är en bra bit (7-8 min på seedningslopp ) från att ta mig in i led 2. Hur är det för er andra?

Det är väl ingen hemlighet att konkurrensen har ökat.
Jag cyklar snabbare i år, men får sämre placering och poäng i långloppscupen tex.

skogsvakt sa:

Tidigare var det väl följande procentsatser efter vinnaren:
Led 1 < 10 %
Led 2 < 20 %
Led 3 < 30 %

Så där är det skillnad mot för 8%, 15% och 25%. http://www.vasaloppet.se/lopp/cykellopp/cykelvasan90/seedning/seedningstabeller/
Sen är min känsla att långloppen har gått väldigt fort i år med bra vinnartider.

Senast ändrad:
Mavve sa:
Hoppas jag, det har jag iaf tänkt att köra på i år igen.

Vad bra. Tips på däck storlek och tread?
Jag vet inte om jag vill ha mer grepp (Specialized Terra Pro 33 mm) eller mer grusvägsvänliga däck Specialized Trigger Pro 33 mm). Eller en blandning med mer grepp fram än bak...

jasonb sa:
Mavve sa:
Hoppas jag, det har jag iaf tänkt att köra på i år igen.

Vad bra. Tips på däck storlek och tread?
Jag vet inte om jag vill ha mer grepp (Specialized Terra Pro 33 mm) eller mer grusvägsvänliga däck Specialized Trigger Pro 33 mm). Eller en blandning med mer grepp fram än bak...

Jag tror på större=bättre! Jag körde WTB Cross Boss 38c förra året och det funkade bra, de har rätt agressivt mönster och blir det minsta blött så tror jag man uppskattar mer mönster och volym i däcken. I år provar jag istället Ritcheys nya Megabite WCS i 38c. Jag är också lite större så jag kör tubeless för att undvika genomslagspunka och för att få lite mer "komfort". Så kör på mönstrat om det finns minsta risk för regn!

Tillbaka
Topp