Skillnad på XX1 och X01 kassett?

emmer

Ny medlem
Trodde det skiljde typ 10-15 gram mellan XG1195 och XG1199, men det kanske det inte gör?
(Om vi snackar 11-delat på X01)

Vernersson

Aktiv medlem
På ämnet skillnader eller saknade dylika.

Gissa vad som skiljer XX1 och X01 GripShift reglage.
Jepp, trycket på den lilla kåpan (samma artikelnummer på allt annat)

Så det är nog mycket som är samma sak men olika klibbor.

ante_hedis

Ny medlem
Olika ytbehandlingar på kassetterna. Dock håller dom lika länge... Skiljde 1g på min våg till xx1 kassettens fördel.

marr

Moderator
Forumvärd
Vernersson sa:
På ämnet skillnader eller saknade dylika.

Gissa vad som skiljer XX1 och X01 GripShift reglage.
Jepp, trycket på den lilla kåpan (samma artikelnummer på allt annat)

Så det är nog mycket som är samma sak men olika klibbor.
Priset skiljer en del med ;)

Fulkinesen

Aktiv medlem

Klabe

Ny medlem
Förutom vikten, märker man någon skillnad vid växling mellan de olika kassetterna GX, X01 och XX1? (10-42)

Klabe sa:
Förutom vikten, märker man någon skillnad vid växling mellan de olika kassetterna GX, X01 och XX1? (10-42)
GX och XO1 har exakt samma mönster/profil på kuggar och ramper men tillverkningssättet verkar skilja på dreven. Gissar att XO1 dreven är frästa och GX är stansade. GX drevens ramper är lite "avrundade" i jämförelse med XO1. Jag bytte från XO1 till GX på ena cykeln igår men märkte ingen skillnad.

Henrik83

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Klabe sa:
GX och XO1 har exakt samma mönster/profil på kuggar och ramper men tillverkningssättet verkar skilja på dreven. Gissar att XO1 dreven är frästa och GX är stansade. GX drevens ramper är lite "avrundade" i jämförelse med XO1. Jag bytte från XO1 till GX på ena cykeln igår men märkte ingen skillnad.
Hur många öl hade du hunnit få i dig innan provcykling? Ihop med XX1 reglage & växel så är det iaf. en märkbar skillnad mellan GX kedja & kassett mot XX1 kedja & kassett. Med GX blir ju allt sådär mjukt & Shimano..

Henrik83 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Klabe sa:
Hur många öl hade du hunnit få i dig innan provcykling? Ihop med XX1 reglage & växel så är det iaf. en märkbar skillnad mellan GX kedja & kassett mot XX1 kedja & kassett. Med GX blir ju allt sådär mjukt & Shimano..
Det var en lätt fråga. Svaret är exakt 0. Cykeln som jag bytte på har XO1 reglage, växel och kedja. Jag bytte bara kassetten. Kan ju hända att det blev skillnad men det märkte jag inte under gådagens sextimmarstur på banvallen.
Kedjor kan göra stor skillnad så det kan ju vara det du har märkt.

Ekfeldt

Aktiv medlem
Så här skrev Weight weenies 2015:
The 1199 (silver) has a 4130 steel top cog, as opposed to the 7075 aluminum top cog on the 1195 (black). This is why the 1199 weighs more and lasts longer. 4536 wrote: The 1199 (silver) has a 4130 steel top cog, as opposed to the 7075 aluminum top cog on the 1195 (black). [25 feb. 2015]

NLC

Aktiv medlem
Alltid trevligt med lite trådarkeologi, de som skrev i början kanske kan bekräfta hur mycket längre 42T drevet i stål på 1199 höll mig alu-dito på 1195.

Crossmax

Aktiv medlem
Så här skrev Weight weenies 2015:
The 1199 (silver) has a 4130 steel top cog, as opposed to the 7075 aluminum top cog on the 1195 (black). This is why the 1199 weighs more and lasts longer. 4536 wrote: The 1199 (silver) has a 4130 steel top cog, as opposed to the 7075 aluminum top cog on the 1195 (black). [25 feb. 2015]
Värt att gräva upp en 4 år gammal tråd för att posta ett felaktigt statement

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer