TK skrev:
-------------------------------------------------------
> JoFa73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Från nätet.
> >
> > Rapid Recovery rebound damping technology first
> > seen on the 2012 Monarch RT3 rear shock. The
> > system aims to keep the fork riding higher in
> its
> > travel, preventing packing down on successive
> > bumps. This is achieved by using the Dual Flow
> > rebound system, which has separate, adjustable
> > beginning stroke and fixed rate ending stroke
> > rebound damping circuits.
> >
> > Although this technology has been on the
> RockShox
> > product line for a while, Rapid Recovery uses a
> > faster rate ending stroke rebound that has a
> set
> > ‘blow off’ point (or more correctly, a
> > digressive damping profile), allowing it to
> > quickly re-extend in readiness for the next
> bump.
> > A slower-than-usual beginning stroke rebound
> rate
> > prevents an uncontrolled bucking feeling as the
> > fork extends back to full travel.
>
>
> Har läst det där men får inte riktigt klart
> för mig exakt hur det fungerar, om man nu har
> två returkretsar varför är då bara en
> justerbar?
> Menar dom att returen är snabbare när gaffeln
> är i bottenläget så är väl det helt normalt
> på alla gafflar med luftfjäder?
I princip är returhastigheten i bottenläget 0, eftersom gaffeln vänder där. Däremot är accelerationen nollskild, och större än längre ut i slaget eftersom kraften från fjädern är som störst där (gäller både luft och stålfjäder), givet att returdämpningen är konstant för alla returhastigheter och alla delar av slaget. Nu är det för det mesta inte så en (bra) returkrets fungerar. Olika shimsningar kan ge hastighetskänslighet och med lite pyssel kan man även bygga in positionskänslighet i returkretsen.
Eftersom man jobbar mot en känd fjäder vet man alltid kraften som returen ska jobba mot i olika delar av slaget, och därför kan man kalibrera ganska nogra tror jag. Jämför med kompression där krafterna beror på cyklist och underlag på ett helt annat sätt.
I gamla MoCo-dämparen (gammPike osv) var returen bara ett hål (orifice damping på engelska) som returnålen kunde göra olika stort. På dual flow införde man ngn form av andra krets som kan öppna i vissa lägen som jag förstår det, men den gick inte att justera blowoff på denna krets på gafflarna förutom Boxxer (den är även justerbar på Vivid).
Rapid recovery verkar vara en utveckling av detta, vad jag förstått är det bara en annan tuning av i princip samma krets, men det kan också vara en något annorlunda konstruktion.
Själv är jag massiv anhängare av dual flow, det stora problemet med min Pike tyckte jag var att den "spikade" och tappade grepp när det krävdes snabba dämparrörelser (tänk kurva plus stenar eller rotmatta), returen var helt enkelt för långsam långt ut i slaget.
Observera att RS iom Dual Flow/Rapid recovery inte gjort ngt magiskt, utan snarare förbättrat sin tidigare rätt bristfälliga konstruktion. Jag upplevde stor skillnad till det bättre på min gamla fox36:a jämfört med Piken, framförallt på retursidan. Jag tror rc2-systemet fox körde alltid haft shimsad returkrets, vilket i grunden är en bättre lösning.
Samma sak med min Deville, gaffeln känns snabb men ändå kontrollerad i returen, det tillskriver jag en mer avancerad returkrets, även om det är viss spekulation och kool-aiddrickande från min sida. Dyra franska gafflar kommer med rosa glasögon i lådan :)
Å andra sidan är även min kvalitetsmässigt ganska hopplösa Marzocchi vida överlägsen Piken i dämpprestanda, framförallt på retursidan.
I hopp om att någon orkade läsa/Tangentbordscyklisten