Skinny northshore - Spångest deluxe

Jimel

Aktiv medlem
Älskar STS. Synd att han börjat göra fin videos som tar tid, gillade mera när han körde en gång i veckan.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Har aldrig någonsin i mitt liv hört att spång i plurar blir spänger, men tydligen är det lika korrekt som spångar. Alltid lär man sig något nytt, ha en trevlig lördag! :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Har aldrig någonsin i mitt liv hört att spång i plurar blir spänger, men tydligen är det lika korrekt som spångar. Alltid lär man sig något nytt, ha en trevlig lördag! :)

Spänger är det korrekta ordet. Bara för att folk som inte kan säger **å**** är det inte rätt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
torsten-var-namnet sa:

Spänger är det korrekta ordet. Bara för att folk som inte kan säger **å**** är det inte rätt.

Vill nog ändå hävda att spångar är korrekt men även spänger är accepterat. Bara för att folk som inte kan säger **ä**** är det inte rätt.

Rattnalle

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Der Kaiser sa:
torsten-var-namnet sa:

Vill nog ändå hävda att spångar är korrekt men även spänger är accepterat. Bara för att folk som inte kan säger **ä**** är det inte rätt.
Tvärt om. Spänger är korrekt men spångar är en accepterad avvart. ;-)

Det är ungefär som att det är utbrett att säga 'kona' istället för 'kon'.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

tmalm

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Der Kaiser sa:
torsten-var-namnet sa:

Vart har du hört det?

/T

Edit: fast jäkla cool video, en av de cälaste bra sett faktiskt :-)

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
tramparne sa:
Någon som känner till några bra och roliga spängerställen ? Har vi något svenskt Northshore tro??
De flesta svenska NS-byggena är väl raserade sedan många år. Var väl sådär 15 år sedan det var på modet. Svensk natur är ju inte sådan att det behövs byggnationer av det där slaget för att ta sig fram.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
tmalm sa:
torsten-var-namnet sa:
Der Kaiser sa:
torsten-var-namnet sa:

Vart har du hört det?

/T

Har precis som jag skrev innan aldrig hört, eller ens sett, någon använda ordet spänger förrän ikväll.

"Om svenskan helt regelbundet utvecklats ur PG hade vi förväntat oss följande former (med gammalt tregenus-system):
(m) — sg: sång — pl: sångar (grav accent)
(m) — sg: gång — pl: gångar (grav accent)
(m) — sg: gäst — pl: gäster (grav accent)
(f) — sg: natt — pl: nätter (akut accent)
(f) — sg: tång — pl: tångar (grav accent)
(f) — sg: stång — pl: stångar (grav accent)
(f) — sg: spång — pl: spångar (grav accent)

Jag tror alla regelbundna former fanns kvar i fornsvensk tid (parallellt med de nya) och vissa levde kvar en bra bit efter det. Både spångar och spänger förekommer ju exempelvis än idag. Det är alltså spångar som är den äldsta formen, till skillnad mot vad man kanske kunde tro. Det som också hänt i svenskan med sånger och gånger är att de lånat pluraländelsen från de gamla i-stammarna (som gäster). Pluralformen sångar fanns dock in på 1500-talet i alla fall och gångar lever ju kvar i vissa betydelser av ordet. De tycks dock inte ha gått så långt att de lånat böjningen från tänger, vilket delvis kan bero på att de var maskulina, medan tång exempelvis var feminint."

Nu ska jag se vidare på lombardiet runt, trevlig kväll! :)

thomalin

Aktiv medlem
tramparne sa:
Någon som känner till några bra och roliga spängerställen ? Har vi något svenskt Northshore tro??

Ja det vore kul om någon sv de svenska mtb-orterna byggde något kul. Ska man göra själv så blir det nog en massa markägartrassel...

H.

Aktiv medlem
thomalin sa:
tramparne sa:

Ja det vore kul om någon sv de svenska mtb-orterna byggde något kul. Ska man göra själv så blir det nog en massa markägartrassel...
Markägartrassel ingår i konceptet.

Kolla Darcy Turennes dokumentär "The Moment" på Redbull för att se hur det började.

https://www.redbull.com/us-en/films/AP-1YE45FT252111

thomalin

Aktiv medlem
H. sa:
thomalin sa:
tramparne sa:

Markägartrassel ingår i konceptet.

Kolla Darcy Turennes dokumentär "The Moment" på Redbull för att se hur det började.

https://www.redbull.com/us-en/films/AP-1YE45FT252111

Kul, mycket igenkänning där... minns själv under 90-talet när man cyklade på de där hojjarna. Och som dom nämner i filmen, Marzocchi bomber var verkligen en uppenbarelse efter att ha kört helstelt, hade en sån och gröna wildgripper däck :)

Modern geometri
863FF4C8-4CAF-44C5-86AC-63B95E9314A6.png

GoPro?
412DBEBD-C0F4-43E8-B34A-90DED30C351F.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer