Skivbroms XC-MTB

Ullkofta

Ny medlem
Skivbroms XC-MTB
Har en liten fundering runt skivbromsar till XC-MTB.
Hope Mono Mini Pro kontra XTR? Fördelar, nackdelar?
Någon som har erfarenheter av de båda komponenterna?

Skivbroms XC-MTB
Mono Mini Pro är lättare, 6-bultsskivor så passar på alla skivbromsnav. Rätt sköna och snygga med. XTR har jag ingen erfarenhet av förutom skivorna om är rätt tunga och inget speciellt så.

Skivbroms XC-MTB
shimanos bromsar brukar vara bra. har själv ingen erfarenhet av dem. har dock erfarenhet av Hope mono mini, inte pro versionen, men det skiljer bara lite kolfiber o titan, ingen funktions skillnad.

mono mini pro är lättare som cerro skriver, bromskraften osv. ä nog lika bra. de ä lätta att serva o Hope´s service vid problem ä grym (vilket i o för sig shimanos med brukar vara).

själv skulle jag nog även ta mig en titt på magura marta. kanske lite mer känliga för luft, men har man väl fått dem bra, tycker jag de håller sig bra. o rent bromsmässigt tycker ja de är klart bäst av de jag testat (Hope mono mini, avid juicy 7 carbon, marta). de är dock lite tyngre än mono mini pro, o hope bromsarna är absolut inga dåliga grejer

Skivbroms XC-MTB
precis, betrakta shimano som det bruksiga alternativet. funkar skitbra och är lite lagom lätta. inga konstigheter.
har inte kört avid eller hope själv men marta har jag haft och var riktigt nöjd. bra tryck i dem och hade inga svårigheter att få dom bra som jensen. men det är ju många faktorer som spelar in.

om du vill vara safe ska du nog köra shimano, vill du vara lite glassig och speciell ska du kanske titta mer på hope. så skulle jag gjort i alla fall.
det finns väl en del tester att kika på, kolla i länkdelen här på sidan och snoka runt lite.

Skivbroms XC-MTB
mtbräven skrev:
-------------------------------------------------------
>..... marta har jag haft och var riktigt nöjd. bra tryck i
> dem och hade inga svårigheter att få dom bra som
> jensen. men det är ju många faktorer som spelar
> in.

det var mest med första generationens marta jag hade lite problem, men vet att de gjort om dem en del på insidan. o de ä inte så svåra att "blöda" när man väl lärt sig.

Tillbaka
Topp