skivbromsar

• Trådstartare Trådstartare pelle
  • Start datum Start datum
P

pelle

Guest
skivbromsar
vad rekomenderar ni för skivbromsar till tävling,har tidigare haft
magura julie men blev besviken på bakbroms

skivbromsar
jag köpte XT ( 765) .Jag är hur nöjd som helst.
Annars kan jag tipsa om Avids Juicy 5 eller Juicy 7. Juicy 5 är det bra pris på oxo, och det är ju ingen nackdel.

skivbromsar
ja, shimano XT skivbroms är ett bra alternativ. prisvärda. visserligen används mineralolja i systemet men jag har inte hört ngt som tyder på att detta är en nackdel.

skivbromsar
Använder Shimano M525 med några år på nacken. Dom heter nu för
tiden Shimano Deore M525 så jag utgår från att det är samma
skivbroms.

Dom funkar klockrent för mina behov. Nu är ju du lite snabbare
än mig men å andra sidan väger jag mer.

Har inte haft några som helst problem hitills.
/Jerry

EDIT: Fixat stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsar
Deore är väl helt oki. Jämför priset mellan butiker och se vad du kan få dem för. De är i alla fall en av de billigaste på marknaden av de stora märkena. De kostar runt 1000 kronor styck om jag inte missminner mig.
Om du har pengarna så tycker jag fortfarande att du ska kliva upp några hundra till Juicy5-bromsar. Den ligger runt 1400 och är helt klart en smuttare broms.

Angående mineralolje-baserade bromsar så ser jag ingen nackdel med det. I LIKE=)

BTW: Nu kommer våren !!! WEEEE !!!

skivbromsar
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Duger vanliga Deore för Happyrides och lite
> tävlingar?

Absolut. De duger även för Verbier och Åre :-) Det finns bromsar med bättre modulation men Deore (jag har 555 samt 556) är funktionella och problemfria bromsar med tillräckligt bett för allt som en xc/gubbfrirajdcyklist kan utsätta dem för i Sverige.

skivbromsar
hahaha, "xc/gubbfrirajdcyklist" - precis vad jag är eller känner mig som! Tack micke!

Jag har fått priser av Dr Phil, eller vare Mr Spoke? Å han är billigast i stan! Enkelt sagt, kan man säga att varje steg Deore > LX > XT > XTR genererar 500 kr för varje steg, per par.

Dåså, då duger Deore åt mig. Ska ju ha ny graffel åxå... ujujuj...

skivbromsar
BR-M525 (okänd årsmodell) finns på CRC för en blygsam peng:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5078

Fast min bakbroms hade inte orginalskruvarna och ett litet färgskav
så man kan väl misstänka att de har varit monterade (om man
nu bryr sig).
Men funkar gör de; hade ett ruskigt gnissel när det var slask och salt
ute men efter en omjustering och lite torrare väder så försvann det.
Får väl se om det dyker upp igen nu när det börjar töa.
Har satt på XT på fincykeln men den står i garaget än så länge så jag
har inte kunnat jämföra.
/Martin

skivbromsar
lundatok Skrev:
> Om man läser andra trådar finns det gott om
> villiga hemmamekaniker som kan hjälpa happyiter i
> meknöd.

Jag hade erbjudit mig själv men jag tvivlar på att bruse som 08:a är villig att åka 90 mil (enkel väg) för att få sina bromsar monterade av mig ;-)

skivbromsar
Trodde ni bara var villiga att hjälpa kvinnor. Jag har ju licksom inga attribut att komma med, än kanske en espresso elelr två från min Gaggia.

Men visst, vill nån montera rubbet, skivorbrosmar fram å bak + ny graffel, så gärna för mig! När kommer ni?

skivbromsar
Jag har Deore (M-525), och har försökt ta reda på vad de väger. Ok+Skiva+Hantag+slang. Har inte hittat någon information. Enligt CycleComponents så väger Juicy-5 430 gram. Deoren borde väga mer, eller?

skivbromsar
Kör för nuvarande med 525 och tycker att de är kanon i förhållande till pris. Jag menar: £50 på CRC... Det är BILLIGT i förhållande till vad man får! Funderar på att köpa ett par till bara för att priset är så bra ;-)
Och kommer de monterade, luftade och klara är det en baggis att montera dem på cykeln själv.
/magnus

skivbromsar
"Extreme Bike Makeover", nästa happy trend? En grupp mekgalna happyiter rusar hem till cyklister i nöd och bygger om cykeln på fem röda! Jomper kan börja ta emot ansökningar redan nu, sedan kör vi utlottning! :-D

/Leo

skivbromsar
Vi startar ett produktionsbolag vet jag! Är'e nå' som har
en DV-kamera så är det ju bara att köra Dogma style:-D
/Jerry

Leo Skrev:
> "Extreme Bike Makeover", nästa happy trend? En
> grupp mekgalna happyiter rusar hem till cyklister
> i nöd och bygger om cykeln på fem röda! Jomper kan
> börja ta emot ansökningar redan nu, sedan kör vi
> utlottning! :-D
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...
>

skivbromsar
Det blir ett Rebainköp för dig till slut?! Gött mos ! Jag är verkligen svinnöjd med min Reba race. Lycka till med montering. Det är ju inga problem. Bara att såga och mäta.

skivbromsar
bruse Skrev:
> Såga och mäta!?!?

Jopp ... röret till gaffeln kanske du inte vill ha för lång .. inget kul med ett torn över styrstammen med en massa spacers. Sen måste du ju slå i stjärnan också om inte bukiten fixar allt åt dig förstås.

skivbromsar
kokodrill Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såga och mäta!?!?
>
>
> Jopp ... röret till gaffeln kanske du inte vill ha
> för lång .. inget kul med ett torn över
> styrstammen med en massa spacers. Sen måste du ju
> slå i stjärnan också om inte bukiten fixar allt åt
> dig förstås.

Ska ju ha på skivbromsar åxå, så jag funderar på å låta Dr SPoke göra allt.

skivbromsar
kokodrill Skrev:
> Då är det ju inga problem :)>

Lite dyrare än att köpa själv via nätet, men försumbart med tanke på att det blir rätt från början. Sen tänkte jag va med, å se hur saker funkar.

skivbromsar
Det e bra, jag stod som ett fån och glodde när Micke S mekade ihop min nya cykel, med montering av ungefär allt, så löjligt enkelt ut när en person som kan det gör det.

Ooops, har ju inget med skivbromsar att göra insåg jag just nu.

Däremot så sitter det Avid Juicy 5 på den, för att återgå till tråden.

skivbromsar
Helt plötsligt kommer jag å få mer pengar än vad jag räknat med!

Så då undrar jag, är Deore skivbromsar fullt tillräckligt för mig å min Scott Tampico? Eller ska jag satsa lite mer på skivbromsarna, LX, XT?

Iofs är naven Deore, så här efteråt var det väl dumt att inte satsa mer där, men just då var det plånboken som talade. Inte förnuftet.

Är det värt 900 kr mer för ett par XT skivbromsar jämte Deore, eller är det lite overkill för min cykel/ram och mig (ni som vet vem jag är å hur jag cyklar, eller egentligen vill cykla med bättre grejer!) Eller 500 kr mer för LX? Är det verkligen värt pengarna?

Eller spara för framtida rambyte istälelt, å då flytta över de nya utbytta grejerna från Tampicon?

En Rock Shox Reba SL gaffel för 3700 är nog bestämt till 99,9%.

skivbromsar
Satsa på LX. Deorebromsarna är visserligen bra, men LX modulerar mycket bättre. Du kanske tom skall ha hone, färgen matchar väl din cykel lite bättre =).

skivbromsar
Deore 525 har funkar ypperligt för mig om man undantar lite sticky pistons, men det hör väl till. Nu har jag även xt (sticky de med) på min finhoj och de är ju lite smuttare. Prestandan är snarlik men jag håller med Rikard, nya lx är en mycket prisvärd och vettig broms/grupp!

För övrigt så tycker jag "sticky pistons" är ett kul uttryck. Min kollega tycker det är ett perfekt namn på ett band.

Tillbaka
Topp