Skor för breda fötter

nizze

Ny medlem
Skor för breda fötter
Förslag på breda skor för lvg?
Jag har inte italiensk form på foten (lång och smal), snarare ankliknande - alltså brett fotblad.

Kan någon ge ett förslag till en som inte vill klämma ihop foten likt "kinesk fotbindning"?

Skor för breda fötter
här har du en me riktiga kalle ankafötter :D breda alltså. o för mig äre som för Tobe, de shimano skor med E, funkar klockrent för mig. de kan även säljas som halvstorlekar, t.ex. 42,5 är inte längre än 42, dock är den bredare. så halvstorlekarna talar bara om att skon är bredare.

Skor för breda fötter
Jag har breda fötter med höga vrister och älskar mina Sidi Mega. Kostar en slant, men det är värt det om man slipper få ont i fötterna. Jag kunde inte ha Specializedskorna då de var för smala för mig.

Skor för breda fötter
Det är inte det vita jag hänger upp mig på direkt. Kolla formen på tåboxen, fy fan vad fult. NÅgot av det fulast jag sett, det vita som grädde på moset och guldet som pricken över i. :)

Skor för breda fötter
Jag har breda fötter och kör med Sidi mega modell och är helnöjd. Alla Shimano modeller jag testat har varit för smala och klämt.

båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Nya Bontrager skorna ska vara breda. Snygga är de
> ju oxa.
>
> http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=667
> 1&status=True&catname=Tech%20News

Ha ha, ja de såg faktiskt grymma ut, men de ska nog sitta på rätt person också, alltså inte mig.

Skor för breda fötter
Det beror ju på hur breda men många av northwave:s skor är ju rätt breda.
Mina Gamla rätt billiga numera närmast sönderfallna northwave blazer är fortfarande de ända cykel-skor jag varit helt nöjd med passformen.
Dock verkar avsevärt färre butiker sälja Northwave numera, tidigare var det ju ett av de vanligaste märkena i sverige.

Skor för breda fötter
Billiga, breda och sköna. Passar mina breda fötter perfekt! Kanske lite tunga, kan väga mina om du vill. http://www.allebike.nu/shop/?mod=product&cat_id=16,24&product_id=15198

15198.jpg

Skor för breda fötter
TAckar för alla tips från er med paddelfötter.

Här kommer några kommentarer från de förslag ni kommit med hitintills:

Shimanos "E-type": De har jag testat och de är för smala för mig.
Specialized Sport Mtb: Helst inte MTB-skor. Om det blir enda alternativet så får jag väl testa dessa.
Nya Bontrager: Verkar breda, men vita passar inte min fåfänga. Finns de i andra färger måntro?
Northwave: Gick in på deras hemsida, men de har ingen svensk återförsäljare, så de verkar inte vara möjligt att testa.
Ventour LVG 45 (från allebike): Väg dem gärna. Fredrik så får jag se om de ska testas
Sidi Mega: Verkar vara de skor det lutar åt.

En fråga till: Bakning av skor, någon bredfotad med erfarenhet? Ger det möjlighet att få skon att växa eller är det bara ett sätt att "krympa" skon.

Skor för breda fötter
nizze skrev:
> Northwave: Gick in på deras hemsida, men de har
> ingen svensk återförsäljare, så de verkar inte
> vara möjligt att testa.

Jag provade googla det hela.
http://www.velo.se/view.php?id=3011
Tydligen är Grahns den nya distrubutören i Sverige. Så kanske kommer de tillbaka till butikerna igen.

//edit förövrigt verkar ju bikebuster och cyclecomponents ha enstaka modeller. Om det är egen import eller ex de har kvar sen märket såldes förra gången är väll dock frågan. Bikebuster borde ju ifs inte använda svensk utan en dansk distributör om de nu använder någon.

Senast redigerad av en moderator:
Skor för breda fötter
Graj skrev:
> Det beror ju på hur breda men många av
> northwave:s skor är ju rätt breda.
> Mina Gamla rätt billiga numera närmast
> sönderfallna northwave blazer är fortfarande de
> ända cykel-skor jag varit helt nöjd med
> passformen.
> Dock verkar avsevärt färre butiker sälja
> Northwave numera, tidigare var det ju ett av de
> vanligaste märkena i sverige.

Exakt. Det var en utav anledningarna till att jag köpte deras vinterskor. Det som känns skönt är att man inte behöver gå upp i storlek i hopp om att skon ska vara bredare. Sitter som smäck på mina platta, breda ankfötter. Kvack, kvack.
Köpte mina på Cycling i Vasastan.

Skor för breda fötter
904g med Time RXE klossar i storlek 45, hittar tyvärr inte vad klossarna väger. Det finns en variant med kolfibersula också som är lite lättare, maila Allebike och fråga vad de väger, de har en bra våg i affären/lagret.

Skor för breda fötter
Fredrik Larsson skrev:
> 904g med Time RXE klossar i storlek 45, hittar
> tyvärr inte vad klossarna väger. Det finns en
> variant med kolfibersula också som är lite
> lättare, maila Allebike och fråga vad de väger,
> de har en bra våg i affären/lagret.

Jag kollar med Allebike, tack för hjälpen!

Graj skrev:
> Jag provade googla det hela.
> http://www.velo.se/view.php?id=3011
> Tydligen är Grahns den nya distrubutören i
> Sverige. Så kanske kommer de tillbaka till
> butikerna igen.

Jag gick in på Grahns http://www.grahns.se och du har rätt, de säljer NW - så där fick man ännu ett alternativ, tackar!

Frågan om bakning en gång till:
Bakning av skor, någon bredfotad med erfarenhet?
Ger det möjlighet att få skon att "växa" på en bred fot eller är det bara ett sätt att "krympa" skon.

Skor för breda fötter
En sak att tänka på är väll att inte bara "skon" måste bara bred, utan sulan måste vara bred med. Om foten flyter "utanför" så kläms ju foten ihop av skon när vi "drar uppåt" med pedalen. Det borgar för sladdrig känsla och onda fossingar.

Skor för breda fötter
Jag har tokbreda fossingar hade vanliga sidi, överdelen är mjuk nog, fossingen kan flyta ut lite, men du får en degig känsla, du sitter inte fast på grund av det jag skrev ovan, tror jag.
Sidis mega kan ju vara de skit.

Skor för breda fötter
nizze skrev:
>
> Frågan om bakning en gång till:
> Bakning av skor, någon bredfotad med erfarenhet?
>
> Ger det möjlighet att få skon att "växa" på en
> bred fot eller är det bara ett sätt att "krympa"
> skon.

Jag har bakat ett par Shimano SH-R300 (E) och som jag förstått det hela så blir de nog något smalare. På Cykelcity sa de att den ska kännas bra utan bakning för att vara rätt modell/ storlek. Bakningen ger det lilla extara men kompencerar inte för längd/bredd.

Skor för breda fötter
Klaes skrev:
> Bakning? kan någon förklara fenomenet?

Ovandelen och innersulan är tillverkat i ett material som kan formas efter uppvärmning. Man vämer skon i en ugn och tar sedan på sig skon och stoppar foten i en påse. Med en vakumpump formas skon efter foten.

Skor för breda fötter
båtbensbudet skrev:
> Nya Bontrager skorna ska vara breda. Snygga är de
> ju oxa.
>
> http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=667
> 1&status=True&catname=Tech%20News

Cykelmagneten kommer förmodligen snart få in Bontragers skosortiment. Eftersom jag själv lidit ankfotsproblemet så kommer det som en välkommen nyhet när våren snart är här.

Återkommer med rapport så snart jag provat.

Här är en video som ganska bra går igenom hur deras skor är uppbyggda: http://bontrager.com/features/shoes/en.

Tillbaka
Topp