skydd till enduro?

skydd till enduro?
Även jag är ny på detta och jag har också boka på mig på vallåsen
Det med skydd tror jag är lite olika en del kör full Face hjälm andra inte men jag tror i alla fall dom flesta kör med knä/armbågsskydd och ganska många med ryggplatta.
Jag kommer köra med knä armbåge och skall nog fixa fullface hjälm i alla fall.
/M

skydd till enduro?
När "inspirationen" infinner sig är det lätt hänt att ladda på lite mer än tänkt.
Då är det bra att skydda knän, armbågar, rygg & hela huvudet =)

skydd till enduro?
Jag tror att det finns bättre fullface hjälmar men jag tänker i alla fall köpa en Bell super 2R hjälm verkar grymt smidigt att kunna lossa hakskydet tänker att det måste vara bättre med någon form av hakskydd än inget alls.

skydd till enduro?
Magnus.Bovall sa:
Jag tror att det finns bättre fullface hjälmar men jag tänker i alla fall köpa en Bell super 2R hjälm verkar grymt smidigt att kunna lossa hakskydet tänker att det måste vara bättre med någon form av hakskydd än inget alls.

För enduro känner iaf jag att min Super 2R är fullt tillräcklig.

skydd till enduro?
Din kompletta guide till enduro, gammal men fortfarande aktuell:

Men för att återgå till frågan, jag gillar knäskydd och ryggsäck. Har inte behövt pröva dem på allvar, men ger den där sköna (falska?) trygghetskänslan för att stå på lite extra när hornen växer ut. Kanske är gott nog, slog mig mer när jag fegade..

skydd till enduro?
Min prioordning är:
Hjälm (FF om det är brant, går fort eller jag tänkt tänja på min gräns)
Handskar
Knäskydd
Ryggskydd (i ryggsäcken)

Nu äger jag även ett par armbågsskydd och de kommer nog att åka på vid samma tillfällen som FF:en.

skydd till enduro?
Runt 2008 var det mycket "Göteborgsk DH" där de flesta åkte långslagliga hojar i full skydd. Och det kändes lite farligt, flera som jag kände till hade brutit ben eller armarna i Blixås eller Kallebäck så man tänkte att det var ganska bra motiverad att ha bra skydd. Nuförtiden kör vi ännu svårare banor, ännu fortare på mindre hojjar och plotsligt open face hjälm med små knä skydd är helt ok, så länge har man baggy shorts och gogglez. Jag gick med Enduro skydd tränden och provade lite kula grejer. Resultaten är att mina POC VPD Air skydd landar snart på Köp/Sälj för att de räcker knappt till motionaren som kör lagom stigcykling. Ramlade i de bara en gång - skit! No padding no care. Sen har jag sj'lv en Bell Super 2R men jag skulle aldrig köra i den i bergen när klockan går. För snabb åkning är det bara en riktig Fullface som gäller, samt tjockare knä skydd. På tävlingen i Änggården börde Bellen räcka, men inte i Åre för fan.

skydd till enduro?
WAKIdesigns sa:
Runt 2008 var det mycket "Göteborgsk DH" där de flesta åkte långslagliga hojar i full skydd. Och det kändes lite farligt, flera som jag kände till hade brutit ben eller armarna i Blixås eller Kallebäck så man tänkte att det var ganska bra motiverad att ha bra skydd. Nuförtiden kör vi ännu svårare banor, ännu fortare på mindre hojjar och plotsligt open face hjälm med små knä skydd är helt ok, så länge har man baggy shorts och gogglez. Jag gick med Enduro skydd tränden och provade lite kula grejer. Resultaten är att mina POC VPD Air skydd landar snart på Köp/Sälj för att de räcker knappt till motionaren som kör lagom stigcykling. Ramlade i de bara en gång - skit! No padding no care. Sen har jag sj'lv en Bell Super 2R men jag skulle aldrig köra i den i bergen när klockan går. För snabb åkning är det bara en riktig Fullface som gäller, samt tjockare knä skydd. På tävlingen i Änggården börde Bellen räcka, men inte i Åre för fan.

vad är det för storlek på dom, kanske är intresserad.

skydd till enduro?
Wirzén sa:
Vad är skillnaden på en crosshjälm vs ff/ downhill/ enduro?

En crosshjälm är nog anpassad för mer våld eller vad man ska säga, då blir dom oxå (oftast) lite tyngre och kanske inte lika smidiga. Jag skulle nog aldrig köra skoter/Cross i en hjälm anpassad för cykling iaf

skydd till enduro?
Wirzén sa:
Den stora skillnaden man som användare märker är väl vikten. Crosshjälmen är gjord för större krafter och våld som Zliper säger.

mikipedia_ sa:
Skulle gissa vikten och ventilationen. Den ena ska du svettas i medans du "arbetar" den andra medans du "åker med"
Jag antar att du menar att det är crosshjälmen som är gjord för att svettas i?

//T

skydd till enduro?
Boromir sa:
Wirzén sa:
Den stora skillnaden man som användare märker är väl vikten. Crosshjälmen är gjord för större krafter och våld som Zliper säger.

mikipedia_ sa:
Skulle gissa vikten och ventilationen. Den ena ska du svettas i medans du "arbetar" den andra medans du "åker med"
Jag antar att du menar att det är crosshjälmen som är gjord för att svettas i?

//T

Nä inte på samma sätt, där har du annan fartvind som hjälper att ventilera. Därför är det oftast mer ventilering på cykelff än crossff.

skydd till enduro?
Jag har då aldrig svettats så mycket som när jag kör MX. Att "åka med" är årets underdrift, det är inte som att köra moppe till korvmojjen.

skydd till enduro?
Boromir sa:
Jag har då aldrig svettats så mycket som när jag kör MX. Att "åka med" är årets underdrift, det är inte som att köra moppe till korvmojjen.

Jo jag vet att det är jobbigt som fan med mx!
Miss först mig rätt, med trampcykel behövs mer kroppsarbete (du är ju motorn) för att få samma kyleffekt jämte mx. Därav att dom är lättare och har mer ventilation.

Tillbaka
Topp