Slaglängd på enduro.

Limer

Medlem
Slaglängd på enduro.
Hej, är inne på att fixa ny gaffel till cykeln (Trek ex 5 27.5" 2018). Då är min fråga skulle jag kunna sträcka mig ända till 180mm? Jag har just nu 140, eller är 160mm max?

Slaglängd på enduro.
jofahjalm sa:
Det blir garanterat dåligt med 180 mm. Täcker garantin att du kör 160 mm? Redan det kommer definitivt märkas på geometrin.

+1 Skulle inte gå längre än +20mm, spar orginal-gaffel så du kan återmontera om du överbelastar ramen med din aggressivare körstil höjd gaffel (och ego) medför. Annars lär garantin inte kunna nyttjas (precis som Jofa skrev).

Slaglängd på enduro.
Googla lite och se om det finns folk som provat samma manöver med samma cykel. Det torde säga en del om hur karakteristiken ändras iaf.

Slaglängd på enduro.
Vad är det för fel på nuvarande gaffel? Om det bara är uppgraderingssjukan som slagit till så sälj hela hojen och köp en enduro-hoj.

Slaglängd på enduro.
Fröken Mosley har väl säkerligen kört med 160gaffel på deras 140hojar utan att något gått av under tväling iaf. Men som vanligt är det vanskligt att jämföra toppåkare med kreti och pleti.

Slaglängd på enduro.
Är det inte plusdäck på den modellen? Däcken ska ju hålla och fungera bra också. Har du behov av 180mm är det nog bra att fundera på sulorna också – eller kör den som frankenbike!

Slaglängd på enduro.
Luthman Photography sa:
Fröken Mosley har väl säkerligen kört med 160gaffel på deras 140hojar utan att något gått av under tväling iaf. Men som vanligt är det vanskligt att jämföra toppåkare med kreti och pleti.

Fast inte på en Fuel Ex va?

Det är ju en 130mm stighoj. Jag hade nog som mest satt en 150mm gaffel på den

Slaglängd på enduro.
theBrand sa:
Luthman Photography sa:

Fast inte på en Fuel Ex va?

Det är ju en 130mm stighoj. Jag hade nog som mest satt en 150mm gaffel på den

Måhända. övergafflat är ju coolt ändå. Lex Bender.

Slaglängd på enduro.
Limer sa:
Det är ju dock en enduro vara inte lika aggressiv som jag vill ha den

130/140 cykel med 67 graders HA är väl mer åt stig än enduro. Enduro kategorin är väl snarare 160/170 standard för 27,5 däck.

Jag har bytt skaft i min Pike från 140-160 och på min cykel vart det bättre på alla vis för den åkningen som jag gör. Men de påverkar endel på geo och BB höjd. Även sadelvinkeln blir flackare

Slaglängd på enduro.
Jag har Fuel ex 8 och bytte från 140 mm till 150 mm Pike, blev bra på alla sätt och vis. Men jag skulle nog inte gå högre än 160mm, utan då bytte jag hellre cykel till en mer renodlad Enduro.

Slaglängd på enduro.
Övergafflad? Varför skulle det vara ett problem för ramens hållbarhet?

Hävarmen blir visst större eftersom a2c måttet blir längre. En vanlig 140mm 29a har runt 551mm a2c, 40mm mer slaglängd blir runt 7% längre. Blir det inte större påverkan om åkaren går upp i vikt till exempel från 70 till 95kg?

Tillbaka
Topp