Slang med 100mm ventil

supreeme

Aktiv medlem
Slang med 100mm ventil
Jag får inte min vanliga golvpump att funka med mina Kinafälgar (60mm profil) och 80mm ventil på slangen. Någon som vet var jag kan komma över 90 alt 100mm slangar?

/Rickard

Slang med 100mm ventil
Det finns lite olika modeller av ventilförlängare, den smidigaste verkar vara den typen där man skruvar ur ventilen ur slangen och flyttar den till toppen av ventilförlängaren (tufo-typ).

Slang med 100mm ventil
Finns det verkligen ingen slang? Om man punkar på vättern kommer jag börja gråta om jag skall behöva stå och skruva med ventilförlängare. Om ventilförlängare är ett måste, vilken är bäst? Vi pratar clincher btw..

Slang med 100mm ventil
du får nog investera i (minst) 3 ventilförlängare. en på vardera slangen du kör på samt en på reservslangen.

beroende på utförande på ventilförlängaren bör du täta med tunn rörtejp.

Slang med 100mm ventil
Om du kan ta ur käglan(ventilen) kan ta den sorten där den flyttas upp, kan räcka med handkraft för att flytta över vid punka.. ?
Om du tar den sorten som skruvas över käglan passar en liten insex i mina som måste tas med vid byte..

Slang med 100mm ventil
kan väl vara en sak att flytta förlängaren hemma i lugn o ro i "verkstaden".

- en annan sak efter x mil, regn, slut, förbannad, stressad, less, domningar i händerna osv.

- köp en extra till reservslangen!

Slang med 100mm ventil
Jag funderade lite mer. Alltså en 80mm ventil räcker ju gott ur fälgen, men golvpumpen går ej på. Däremot funkar ju min minipump men den orkar jag ej nyttja till vardags. Alternativet kanske är att bara köpa en förlängare och köra med den hemma när man pumpar innan rundan..
Sen är det väl bara att hoppas att den CO2 pump som jag tänkt investera i funkar till det utstick som 80mm ventilen ger om man tvingas laga i fält..?
http://www.bike-discount.de/shop/k606/a97294/details.html

Slang med 100mm ventil
Vad har du emot att skaffa en ventilförlängare? Det låter ju extremt mycket smidigare jämfört med att försöka pumpa upp däcket till tryck med en minipump på en ventil som kanppt går upp ur fälgen? Jag kan inte tänka mig att det tar så otroligt mycket tid att flytta ventilförlängaren vid slangbyte. Det låter däremot vanskligt att försöka köra utan att ha en ventil som sticker ut tillräckligt ur fälgen.

Slang med 100mm ventil
Undra hur många mil/år jag körde med en förlimad tub under sadeln, för att sen när det tillslut blev punka nere bland dom italienska bergen ändå va rökt pga att jag inte fick loss ventilförlängaren...:)

Och sen nästan samma med mtb och stansat däck, då fick jag inte loss den fastskruvade ventilen. För att kunna sätta i en slang. rökt då också.. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp