slang till 27.5 plus däck?

plussen

Medlem
Är på jakt efter slang till min mtb... Fälgarna är:
Syncros X40 / 32H / 40mm Tubeless ready och däcken är 2.8"

Men vart jag än söker så blir jag inte riktigt klok på vilken slang jag ska ha i däcket?

kollade efter slang till min B+ häromsistens. den LBS hade vägde strax under 400g STYCK. inte extrem på viktbesparing, men i detta fallet vart det tubeless fort som attan!

funderar dock på att köpa en uppsättning tubolito slangar. har för mig att de finns i B+

Tubeless tycker jag själv är att föredra. Men en vanlig 650/29"slang funkar bra. Behöver inte ha något specifikt för +.

Tycker man tappat själva fördelen/idén med + om man kör slang...
Slanglöst medger lägre tryck = mer grepp och bättre komfort.

Tycker det funkar fint hittills med en lätt 21F-slang och låga tryck. Har nästan aldrig över 1 bar på stigen. Väger närmare 95 kg totalt med ryggsäck. Kör med nya Nobby Nic Addix 3.0-däck med både SnakeSkin och Apex-förstärkningar så det är kanske det som hjälper till att skydda mot genomslagspunkor.

Senast ändrad:
När jag inte kör slanglöst använder jag överblivna 26" lättviktsslangar som väger 98gram. Funkar utmärkt.

JTF sa:
Tycker det funkar fint hittills med en lätt 21F-slang och låga tryck. Har nästan aldrig över 1 bar på stigen. Väger närmare 95 kg totalt med ryggsäck. Kör med nya Nobby Nic Addix 3.0-däck med både SnakeSkin och Apex-förstärkningar så det är kanske det som hjälper till att skydda mot genomslagspunkor.

Tror det kan bero på både körstil och hur terrängen är beskaffad.. Den terräng jag har kört i under många år består bara av vass sten/berg osv och sen jag bytte till slanglöst så upphörde mina punkor iallafall.. Jag har burpat lite i extremfall men inte mer.

Tillbaka
Topp