Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

en orsak till att det är så mycket hittepå; nyheter som egentligen inte tillför något:)
Host host gravel bikes

Lättsålt till alla roadies som nångång sneglat på en grusväg och alla skogscyklister som funderat på om det skulle gå att cykla mer än 15 km per runda.

Lägg till ett komplett kit av khaki och militärgröna ”gravelkläder”, ”gravelskor” och lite styrväskor så blir cykelindustrin glada.

(Ja jag har ingen gruscykel och är avundsjuk)

Det där är väl en annan diskussion, men man har väl nåt någon slags mättnad; alla som skulle ha en cykel har skaffat en. Sen tillkommer det inte så många nya cyklister och dom befintliga byter inte ut sina cyklar tillräckligt ofta.
Påminner om min förra bransch som mest gick ut på att dra bredband till hyresrätter.

Gick ganska snabbt från 25+ till 3 anställda.

Host host gravel bikes

Jag har inte heller en gruscykel fast jag kanske vill.
Galet att en bra gruscykel kostar som en bra hardtail, då gaffel+dropperpost är en stor del av kostnaden på en HT.

Är det bockstyret som drar iväg i pris?
Eller att folk med lycra fortfarande (i smyg) tycker hydrauliska skivbromsar är nytt och coolt?

Jag har inte heller en gruscykel fast jag kanske vill.
Galet att en bra gruscykel kostar som en bra hardtail, då gaffel+dropperpost är en stor del av kostnaden på en HT.

Är det bockstyret som drar iväg i pris?
Eller att folk med lycra fortfarande (i smyg) tycker hydrauliska skivbromsar är nytt och coolt?

Bockstyret kostar inte mycket, men integrerade broms/växelhandtag kostar, framförallt hydrauliska. Sen verkar gruscyklar fokusera mer på låg vikt, även om man ofta kör mer höjdmeter med en MTB. XXL har dock riktigt billiga gruscyklar.

Host host gravel bikes

Lättsålt till alla roadies som nångång sneglat på en grusväg och alla skogscyklister som funderat på om det skulle gå att cykla mer än 15 km per runda.

Lägg till ett komplett kit av khaki och militärgröna ”gravelkläder”, ”gravelskor” och lite styrväskor så blir cykelindustrin glada.

fast med gravel bikes tycker jag det ändå är ett framsteg. även om det var stort rakt av på t ex 30- och 50-talen.

och det har förstås funnits en del andra mer epokgörande framsteg.

det jag tänker på är snarare mindre väsentliga nyheter som marknadsförs som omstörtande, men är mest ägnade att skapa ha-begär. till exempel färre ekrar, ännu en klinga på kassetten eller elektriska växlar. hoppas verkligen slippa dem.

Undrar vad som blir nästa trend.

Att införa nya kategorier av cykel verkar ju vara ett vinnande koncept. Ibland är det en ny subkategori eller nåt som ligger mellan två befintliga. Eller en ny 'take' på nåt gammalt, fast med ny livsstil.

När jag slitit ut min nuvarande pendelhoj så kanske jag slår till på en gravel... vi får se.

Tjena!

Skulle säga att det är nog så att @Höjdskräck har rätt.. Det är slutet.. Men än så länge så är det bara 70% OT

Screenshot_20240127_023457_Chrome.jpg

Jag behöver en ny body annars funkar cykeln kanon.
Jaaa rasar den ihop kanske det blir annat.

Gravel bikes är ju skitdyra bara för att det är the style of the time.

Är gravel bikes så dyra? Tycker de upplevs som mer prisvärda än landsvägscyklar ofta men jag ska erkänna att jag inte gjort några djupare prisjämförelser.
En snabb kik hos Canyon kostar en kolfiber Grizl med Apex AXS elväxlar ~30 k, en kolfiber Endurace med mekanisk 105 tolvdelad också runt 30 k.

Och det känns som det finns fler instegsmodeller i alu eller stål som duger alldeles utmärkt till en lägre instegskostnad än på landsvägssidan.

Är gravel bikes så dyra? Tycker de upplevs som mer prisvärda än landsvägscyklar ofta men jag ska erkänna att jag inte gjort några djupare prisjämförelser.
En snabb kik hos Canyon kostar en kolfiber Grizl med Apex AXS elväxlar ~30 k, en kolfiber Endurace med mekanisk 105 tolvdelad också runt 30 k.

Och det känns som det finns fler instegsmodeller i alu eller stål som duger alldeles utmärkt till en lägre instegskostnad än på landsvägssidan.
Vet inte om jämförelse med andra bockstenscyklar gör dom objektivt billigare :p

Om man kikar på alu-ramar och "ok komponenter" så verkar spannet börja kring 20 k.

Och kollar jämför man med hur mycket Hardtail man kan få för 20 k idag så känns det rätt ovärt.

MEN det är svårt att jämföra rakt av. Massa reor på MTB's just nu, men knappt några reor på gravels för att det är "det nya coola"

Jag begriper inte gravel men om vettiga komponenter börjar med hydrauliska så reas det ibland för 10-15.
Mitt problem är att jag inte är intresserad om det ska väga 11+.

Så om vettigt betyder sub 10 håller jag med. Växlar och annat känns ointressant. Allt stannar och växlar på grus och asfalt.

Jag begriper inte gravel men om vettiga komponenter börjar med hydrauliska så reas det ibland för 10-15.
Mitt problem är att jag inte är intresserad om det ska väga 11+.

Så om vettigt betyder sub 10 håller jag med. Växlar och annat känns ointressant. Allt stannar och växlar på grus och asfalt.
Jag har bara kört en rätt kort test-tur, men nackdelen med bockstyre är ju att man knappt håller i bromsarna när man behöver dom som mest.
Minns inte ens om den jag provade hade vajer eller olja. Borde kanske antecknat lite mer :p

Jag har bara kört en rätt kort test-tur, men nackdelen med bockstyre är ju att man knappt håller i bromsarna när man behöver dom som mest.
Minns inte ens om den jag provade hade vajer eller olja. Borde kanske antecknat lite mer :p
I mitt fall skulle nyttan vara 5km asfalt till skog från huset. Tror nya däck blir mer lagom bang för buck.
Ingen svår terräng men man kanske undviker granskog om man har bock. Finns mycket grus där också

Orange Bikes has not been immune to the issues the bike industry faces. Recently it was reported that the British frame Manufacturer entered administration.

Thankfully, the brand has been rescued. On January 26, 2024, Orange Bikes announced that the brand would continue operations under the ownership of former owner Ash Ball. Read their announcement below

Jag är också imponerad över liknande annonser med ramar som inte blir sålda och man begär ett högt pris gång på gång. Nån har väl lagts ut över ett år tror jag.
Tror man på sägnen ”vänta på rätt köpare” in absurdum?
Mest nyfiken är jag på varför hoppet upp till 20k igen?

Trist. Gillar Nukeproofs produkter. Gissar eller snarare hoppas att någon köper loss det.
"The brands have been bought, but IP only – no staff or stock"

"WiggleCRC's owned brands include Vitus and Nukeproof bikes, alongside clothing and component brands such as dhb and Lifeline. It is understood that staff working directly on these brands have also been let go."

Det ser inte vidare ljust ut.

Tillbaka
Topp